با آبلیمو خانه تان را تمیز کنید

 

از قدیم که شوینده های شیمیایی برای تمیز کردن سطوح مختلف وجود نداشت، از مواد طبیعی مانند آبلیمو برای نظافت نیز استفاده می شد. برای آشنایی با کاربردهای آبلیمو در این زمینه، ادامه مطلب را بخوانید.

 

از آبلیمو به روشها و برای موارد ذیل می توان بهره برد

تمیز کردن سینک با آبلیمو

 

سینک ظرفشویی یکی از آلوده ترین قسمت های خانه است. آبلیمو و نمک را مخلوط و به صورت خمیر تقریبا سفت درآورید. آن را آرام روی سینک برنجی، مسی یا استیل و شیرآلات بمالید سپس آبکشی کنید. این ترکیب لکه های زنگ را نیز از بین می برد.

 

 

از بین بردن بوی بد سینک با آبلیمو

 

بوی غذا روی خروجی سینک مدت طولانی باقی می ماند و باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع در آشپزخانه می شود. انتشار بوی پیاز و تن شب قبل و نشستن آن روی پارچه ها و وسایل تبدیل به یک معضل می شود. استفاده از اسپری های خوشبوکننده نیز چاره کار نیست. برای از بین بردن این بو، لیمو را برش زده، داخل سینک بیندازید (پوست لیمو و پرتقال نیز همین کار را انجام می دهند).

 

 

حذف رسوبات آهک با آبلیمو

 

آهک موجود در آب، رسوباتی از خود بر جا می گذارد که اگر تمیز نشود به مرور زمان باعث انسداد لوله های فاضلاب می شود. برای جلوگیری از این مسئله، یک عدد آبلیمو را داخل سینک فشار دهید. بگذارید مدتی به همین حالت باقی بماند. سپس شیر آب را باز کنید.

 

 

تمیز کردن ماشینهای ظرفشویی آبلیمو

 

هر چند وقت یک بار لازم است ماشینهای ظرفشویی، این وسیله رفاهی، را تمیز کنید. بقایای غذای خشک شده یا مواد شوینده را با مالیدن یک تکه لیمو از بدنه فلزی این وسیله پاک کنید. سپس با یک پارچه مرطوب و بعد با یک پارچه خشک و تمیز آن را پاک کنید. از آب خیلی داغ برای پاک کردن تکه های غذا استفاده کنید.

 

 

تمیز کردن شعله پخش کن گاز با آبلیمو

 

تمیز کردن شعله پخش کن گاز زمانی که خمیر کیک و روغن سیب زمینی سرخ شده و مواد غذایی مختلف روی آن جمع شده باشد، کار سختی است. آب لیمو، آب و جوش شیرین را به صورت خمیر درآورید. آن را روی مواد سر رفته بریزید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. با آب و اسفنج آن را تمیز کنید.

 

 

تمیز کردن پنجره ها با آبلیمو

 

زمانی که جای انگشت، دوده و تارعنکبوت روی قاب پنجره ها را می گیرد، زیبا نخواهند بود. از طرفی شیشه ها هیچ وقت تمیز باقی نمی مانند. بخصوص پنجره آشپزخانه که در معرض روغن قرار دارد. برای پاک کردن آن ها از ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو، ½ پیمانه سرکه سفید و ¼ پیمانه آب گرم استفاده کنید.

تمیز کردن صحیح وسایلی مانند تخته گوشت از انتشار بوی نامطبوع جلوگیری می کند. بعد از شستن تخته، روی آن مقداری آبلیمو بمالید تا از بوی سیر و پیاز و ماهی خلاص شوید.

 

 

از بین بردن بوی نامطبوع با آبلیمو

 

بوی غذای آشپزخانه به پرده ها، رومیزی و پارچه ها و دستمال ها سرایت می کند. پارچه ها، بوی خوب یا بد را مانند آهن ربا جذب می کنند. اما بوی بد مدت بیشتری باقی می ماند. خوشبختانه آبلیمو و چند نوع ادویه بوی بد آشپزخانه را از بین می برند. ظرف کوچکی را از آب پر کنید. چند تکه پوست لیمو و حدود ۱ قاشق چای خوری میخک و برگ رزماری داخل آن بیندازید. بگذارید آب به جوش آید تا بوی خوش را در کل اتاق های خانه استشمام کنید.

 

 

خوشبو کردن هوای آشپزخانه با آبلیمو

 

آشپزخانه محیطی است که بوی مواد مختلف در فواصل مختلف از آن استشمام می شود. در عین حال پر رفت و آمدترین و شلوغ ترین قسمت های یک خانه است. خیلی ها ترجیح می دهند بیشتر کارهای خود را در آشپزخانه انجام دهند. برای از بین بردن تداخل بوها و استشمام بوی مطبوع، فر را تا ۳۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید. یک لیموی درسته را روی سینی فر بگذارید. در فر را کمی باز بگذارید. صبر کنید تا لیمو حدود ۱۵ دقیقه آرام بپزد. فر را خاموش کنید. بگذارید لیمو سرد شود سپس آن را خارج کنید.

 

 

جلوگیری از پخش بوی نامطبوع با آبلیمو

 

کاری، سس اسپاگتی و ماهی تنها زمان خوردن بوی خوبی دارند اما آخر شب یا صبح روز بعد بوی مانده آن ها ناراحت کننده است. ظروف مربوط به این غذاها را سریع بشویید. تمیز کردن صحیح وسایلی مانند تخته گوشت از انتشار بوی نامطبوع جلوگیری می کند. بعد از شستن تخته، روی آن مقداری آبلیمو بمالید تا از بوی سیر و پیاز و ماهی خلاص شوید.

 

 

ایجاد بوی تازه در دستگاه بخور با آبلیمو

 

دستگاه بخور برای افزایش رطوبت و کاهش غبار به کار می روند و بخار اوکالیپتوس آن در تازگی هوا و کاهش سرفه افراد بیمار موثر است اما در بعضی از مدل ها به دلیل گرمای بیش از حد دستگاه و راکد ماندن آب داخل آن بوی نامطبوع و کپک مانندی ایجاد می شود. برای رفع این مسئله، ۴ قاشق چایخوری آبلیمو را به آب دستگاه اضافه کنید.