Loading...

ارائه راه‌حل‌هایی جهت کاهش نفخ

ارائه راه‌حل‌هایی جهت کاهش نفخ
اغلب افراد در برخی موارد از بروز نفخ شکایت دارند و این وضعیت برای آنان ناخوشایند است.

انجام برخی از تمرینات، مکمل‌ها و ماساژها می‌توانند به کاهش نفخ کمک کنند و روش‌های تغییر سبک زندگی از بروز مجدد آن جلوگیری خواهند کرد. نفخ شکم زمانی رخ می‌دهد که شکم پر و سفت باشد. این وضعیت معمولا به علت افزایش گاز در بخشی از دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. نفخ باعث می‌شود که شکم بزرگتر از حد معمول باشد و دچار درد شود. خوردن بیش از حد مایعات و ماندن آن در شکم نیز ممکن است موجب نفخ شود. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی تکنیک‌های جهت کاهش نفخ بپردازیم.

 

روش‌های فوری جهت کاهش نفخ

نفخ معمولا زمانی رخ می‌دهد که گاز اضافی در معده یا روده ایجاد شود. بهترین راه برای مقابله با این وضعیت آن است که علت اصلی آن را دریابید. عواملی که می‌توانند موجب نفخ شوند در زیر آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

√ مسائل گوارشی: یبوست، آلرژی غذایی و عدم تحمل (ناتوانی) می‌توانند منجر به نفخ شوند. هنگامی که مدفوع در روده بزرگ بماند، می‌تواند موجب نفخ و احساس ناراحتی شود. گاز اضافی نیز ممکن است در پشت مدفوع ایجاد شود و این وضعیت را بدتر نماید.

√ رژیم غذایی: نوشیدنی‌های گازدار، مصرف بیش از حد نمک یا شکر و دریافت ناکافی فیبر در رژیم غذایی می‌تواند موجب نفخ شود.

√ تغییرات هورمونی: بسیاری از افراد به علت تغییرات هورمونی دچار نفخ می‌شوند.

درمان‌های خانگی بسیاری برای کنترل درد و ناراحتی ناشی از نفخ وجود دارند. نکات نامبرده شده زیر می‌توانند به فرد کمک کنند تا هر چه سریع‌تر از این وضعیت خلاص شود:

√ مورد اول؛ قدم زدن: قدم زدن و انجام فعالیت‌های فیزیکی می‌توانند روده‌ها را به طور مرتب حرکت داده تا گاز اضافی و مدفوع خارج شود.

√ مورد دوم؛ یوگا: برخی از تکنیک‌های یوگا می‌توانند عضلات شکمی را به نحوی تنظیم کنند که باعث آزاد شدن گاز اضافی از دستگاه گوارش شده و موجب کاهش نفخ شود.

√ مورد سوم؛ مصرف کپسول نعناع: کپسول روغن نعناع ممکن است برای سوء هاضمه و کاهش نفخ مفید باشد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب تولید کنندگان معمولا آن‌ها را به عنوان درمان نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر به فروش می‌رسانند، اما افراد عادی نیز می‌توانند از آن برای کاهش نفخ استفاده کنند. نعناع باعث آرام کردن ماهیچه‌های روده شده و موجب می‌شود که گاز و مدفوع به طور موثرتری حرکت نمایند. افرادی که دارای سوزش سر دل هستند، بهتر است از این روش استفاده نکنند.

√ مورد چهارم؛ ماساژ شکم: ماساژ شکم موجب حرکت بهتر روده‌ها شده و برای کاهش نفخ بسیار مفید است. در صورتی که ماساژ موجب درد شود، باید از ادامه انجام آن بپرهیزید.

√ مورد پنجم؛ استفاده از روغن‌های ضروری: در سال 2016، اثربخشی مکمل‌های حاوی ترکیبی از اسانس رازیانه و کورکومین در 116 نفر از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر خفیف تا متوسط مورد آزمایش قرار گرفت. پس از گذشت 30 روز، افراد از کاهش علائم بیماری خود یعنی نفخ و درد شکم خبر دادند، البته در نظر داشته باشید که به دلیل سمی بودن برخی از فرمولاسیون‌ها، افراد نباید قبل از مشورت با پزشک، به مصرف روغن‌های ضروری بپردازند.

√ مورد ششم؛ حمام آب گرم: حمام آب گرم می‌تواند درد شکم را تسکین داده و در عملکرد دستگاه گوارش موثر باشد.

راه‌حل‌های بلند مدت برای کاهش نفخ

کاهش سریع نفخ برای برخی از علل نفخ مفید است اما افرادی که به طور مکرر دچار این وضعیت می‌شوند، ممکن است نیاز باشد تغییرات خاصی را در شیوه زندگی خود ایجاد نمایند تا علت آن برطرف شود. افراد می‌توانند از روش‌های زیر برای جلوگیری از نفخ در طولانی مدت استفاده کنند:

√ مورد هفتم؛ افزایش تدریجی فیبر: خوردن فیبر زیاد به جلوگیری از یبوست و نفخ کمک می‌کند، البته در نظر داشته باشید که خوردن بیش از حد فیبر و یا افزایش سریع آن‌ها می‌تواند موجب افزایش بیشتر گاز و نفخ شود، از این رو بهتر است به آرامی فیبر را در وعده‌های غذایی خود افزایش دهید.

 

√ مورد هشتم؛ اجتناب از مصرف آدامس: افرادی که به طور مکرر دچار نفخ می‌شوند، باید از مصرف آدامس بپرهیزند، زیرا بلعیدن هوا در هنگام جویدن آدامس ممکن است موجب نفخ و گاز شود.

√ مورد نهم؛ ورزش کردن: ورزش کردن به بدن فرد کمک می‌کند تا دفع گاز و مدفوع به راحتی انجام گرفته و حرکات روده را منظم سازد. تعریق به هنگام ورزش کردن موجب آزادسازی سدیم اضافی از بدن شده و به رفع نگهداری مایعات کمک کند. توجه داشته باشید که برای حفظ هیدراته، باید قبل و بعد از ورزش، مقدار زیادی آب بنوشید زیرا کمبود آب می‌تواند یبوست را بدتر کند.

√ مورد نهم؛ رعایت فاصله بین وعده‌های غذایی و عدم پرخوری در یک وعده: بسیاری از افراد پس از خوردن غذای زیاد در یک وعده، دچار نفخ می‌شوند، از این رو بهتر است وعده‌های غذایی خود را تقسیم کرده و از خوردن زیاد در یک وعده پرهیز کنید. بلعیدن سریع غذاها نیز هوا را را به دستگاه گوارش وارد می‌کند.

√ مورد دهم؛ مصرف پروبیوتیک: پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوبی هستند که در روده‌ها زندگی می‌کنند. مصرف مکمل پروبیوتیک ممکن است به تنظیم باکتری‌های کولون که موجب تولید گاز و نفخ می‌شوند، کمک کند.

√ مورد یازدهم؛ کاهش مصرف نمک: مصرف زیاد نمک می‌تواند موجب حفظ آب در بدن شده و تورم و نفخ را در شکم و سایر نقاط بدن مانند دست‌ها و پاها ایجاد کند.

 

√ مورد دوازدهم؛ بررسی شرایط پزشکی: در برخی موارد نفخ ممکن است از یک شرایط پزشکی نشات بگیرد. برای از بین بردن نفخ ناشی از بیماری، فرد باید به پزشک مراجعه کرده تا وضعیت بیمار بررسی و کنترل شود. سندرم روده تحریک پذیر و بیماری‌های التهابی روده از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو ممکن است باعث نفخ شوند. بیماری‌های زنان مانند اندومتریوز و کیست تخمدان نیز می‌توانند باعث درد، تورم و احساس نفخ در ناحیه شکم شوند. افراد مبتلا به شرایط فوق باید به پزشک مراجعه کرده و در رابطه با هر گونه علائم، سابقه خانوادگی احتمالی یا سایر شرایط پزشکی با وی صحبت نمایند. پزشک برای تشخیص، آزمایش‌هایی انجام داده که ممکن است شامل اشعه ایکس، اولتراسوند، کولونوسکوپی یا آزمایش خون باشد.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها