Loading...

دلایل ایجاد و روش‌های درمان درد کشاله ران

دلایل ایجاد و روش‌های درمان درد کشاله ران
کشاله ران ناحیه‌ای بین ران و شکم است. در حقیقت قسمتی از بدن که در آن شکم به انتها رسیده و پاها تشکیل می‌شوند را کشاله ران می‌گویند.

ناحیه کشاله ران دارای پنج عضله بوده که با یکدیگر همکاری کرده و موجب حرکت پا می‌گردند. درد کشاله ران معمولا به علت آسیب‌های ناشی از فعالیت بدنی مانند ورزش رخ می‌دهد. کشیدگی یا در رفتگی عضلات کشاله ران، یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها در بین ورزشکاران محسوب می‌شود.

 

معرفی دلایل شایع درد کشاله ران

درد کشاله ران می‌تواند به دلایل متفاوتی رخ دهد که ما در این قسمت از مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • شایع‌ترین علت درد کشاله ران، کشیدگی عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌های کشاله ران بوده که در اغلب مواقع قشر ورزشکاران دچار این وضعیت خواهند شد.
  • یکی دیگر از علل شایع درد کشاله ران، وجود فتق است. فتق زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های داخلی از یک نقطه ضعیف در عضلات کشاله ران عبور کنند. این وضعیت می‌تواند یک توده برجسته در ناحیه کشاله ران ایجاد کرده و درد را به همراه داشته باشد. سنگ کلیه و شکستگی‌های استخوانی نیز می‌توانند درد کشاله ران را افزایش دهند.

برخی از دلایل دیگر نیز موجب درد کشاله ران می‌شوند که کمتر شایع هستند، در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • التهاب روده
  • التهاب بیضه
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران
  • کیست‌های تخمدان
  • بارداری
  • حاملگی خارج رحمی
  • باریک شدن رشته‌های عصبی
  • عفونت‌های دستگاه ادراری

بررسی علائم این وضعیت در افراد

بروز علائم درد کشاله ران بر اساس میزان شدت و نوع اختلال متفاوت است. ب این درد ممکن است در پشت ران، داخل ران و حتی در بارداری نیز به وجود آید، اما تعداد دیگری از این علائم تاثیر گذاری روی نواحی دیگری از بدن مانند سیستم قلب و عروق و سیستم عصبی را شامل می‌شوند. علائم دیگری که ممکن است همراه با درد کشاله ران ایجاد شوند شامل موارد زیر می‌گردند:

  • خونریزی
  • کبودی، جراحت و خراشیدگی
  • سوزش
  • تغییر در نحوه راه رفتن مانند لنگیدن
  • خستگی، تب، گلودرد، سر درد، سرفه و دردهای شدید
  • درد مفصل
  • گرفتگی ماهیچه‌ها
  • کاهش دامنه حرکتی مفاصل
  • التهاب در ناحیه مورد نظر
  • بروز سوزش، بی حسی، درد و علائم غیرطبیعی دیگر در انگشتان

زمان مناسب جهت مراجعه به پزشک

 

فرد باید در صورت بروز درد متوسط یا شدید در کشاله ران یا بیضه‌های خود که تا چند روز ادامه داشته باشد، حتما به پزشک مراجعه نماید. سایر علائمی که نیاز به مراجعه پزشک دارند، عبارتند از:

  • بروز تغییرات فیزیکی در بیضه‌ها مانند توده یا التهاب
  • وجود خون در ادرار
  • احساس درد در ناحیه پشت، سینه یا شکم و گسترش آن
  • حالت تهوع و بروز تب

در صورتی که فرد هر یک از علائم فوق را با درد کشاله ران تجربه نماید، نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارد. این علائم می‌توانند از یک بیماری جدی‌تر مانند عفونت بیضه، چرخش بیضه و یا سرطان بیضه نشات بگیرند. اگر درد به صورت ناگهانی و شدید رخ دهد، باید حتما به اورژانس مراجعه نمود.

نحوه تشخیص علت درد کشاله ران

درد کشاله ران در اغلب موارد به مراقبت‌های پزشکی نیاز ندارد، با این حال اگر فرد درد شدید و طولانی مدتی را به همراه داشته باشد و یا دچار تب و التهاب شود، باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا این علائم می‌توانند ناشی از یک وضعیت جدی باشند. پزشک جهت تشخیص ابتدا علائم فرد را ارزیابی کرده و در مورد فعالیت‌های بدنی اخیر، از او سوالاتی خواهد پرسید. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کنند تا وضعیت تشخیص داده شود. در صورت لزوم پزشک ممکن است پس از انجام معاینه فیزیکی در ناحیه کشاله ران، آزمایشات زیر را نیز انجام دهد:

√ آزمایش فتق: پزشک انگشت خود را در اسکولوم (کیسه حاوی بیضه) وارد کرده و از فرد می‌خواهد که سرفه کند. سرفه موجب افزایش فشار داخل شکم شده و روده‌ها را به سمت باز شدن فتق متصل می‌سازد.

√ اشعه ایکس و سونوگرافی: این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا شکستگی استخوان، وجود توده در بیضه و کیست تخمدان که موجب درد کشاله ران می‌شوند را تشخیص دهند.

√ شمارش کامل خون (CBC): این نوع آزمایش خون می‌تواند وجود یا عدم وجود عفونت را تایید نماید.

روش‌های درمان درد کشاله ران

 

درمان درد کشاله ران بستگی به علت اصلی آن دارد. در موارد خفیف فرد می‌تواند این وضعیت را در خانه درمان نماید اما درد شدید کشاله ران ممکن است به درمان‌های پزشکی نیاز داشته باشد.

◊ مراقبت‌های خانگی: اگر درد کشاله ران ناشی از فشار باشد، درمان خانگی بهترین گزینه می‌باشد. استراحت کردن و انجام ندان فعالیت‌های بدنی به مدت دو تا 3 هفته موجب می‌شود که درد به طور طبیعی بهبود یابد. داروهای ضد درد از جمله استامینوفن ممکن است به کنترل درد کمک نمایند، قرار دادن کمپرس یخ به مدت چند دقیقه و چند بار در روز نیز می‌تواند مفید باشد.

◊ درمان‌های پزشکی: اگر شکستگی علت درد کشاله ران باشد، نیاز به جراحی می‌باشد. فتق نیز یکی دیگر از علت‌های این وضعیت می‌باشد که در صورت تشخیص، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. در صورتی که درمان‌های خانگی به بهبود این وضعیت کمک نکنند، پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب را جهت کاهش بروز علائم تجویز نماید. اگر استفاده از این داروها نیز کمک کننده نباشند و فرد فشارهای شدید و ناگهانی را تجربه کند، پزشک ممکن است انجام فیزیوتراپی را توصیه نماید.

روش‌هایی جهت جلوگیری از این درد

چندین روش برای جلوگیری از درد کشاله ران وجود دارد. برای ورزشکاران، کشش ملایم راهی برای جلوگیری از آسیب محسوب می‌شود. نرمش و گرم کردن بدن به آرامی، پیش از انجام فعالیت‌های بدنی، می‌تواند خطر ابتلا به آسیب‌ را در ناحیه کشاله ران کاهش دهد، خصوصا اگر این کار به طور مداوم انجام شود. حفظ وزن سالم و بلند نکردن اجسام سنگین نیز می‌تواند به جلوگیری از فتق که یکی از دلایل شایع درد کشاله ران محسوب می‌شود، کمک کند. توجه داشته باشید که فرد باید به محض بروز علائم نامبرده شده در این مقاله یا درد ناگهانی و شدید، به پزشک مراجعه نماید. کاربران گرامی، اگر شما هم پیرامون این مقاله نظراتی دارید یا دچار این مشکل شده‌اید، لطفا آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. 

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها