Loading...

بررسی کامل بیماری عصبی فلج تاد

بررسی کامل بیماری عصبی فلج تاد
فلج تاد در برخی از افراد مبتلا به صرع تجربه می‌شود. این وضعیت پس از تشنج و زمانی که حرکت تمام یا بخشی از بدن غیرممکن است، اتفاق می‌افتد.

صرع نوعی بیماری است که باعث ایجاد فعالیت الکتریکی در مغز شده و می‌تواند برای مدت کوتاهی عملکرد آن را متوقف سازد. هیچ دلیل مشخصی برای فلج تاد وجود ندارد و علائم آن با توجه به بخشی از مغز که تحت تاثیر قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود اما به طور معمول می‌تواند شامل مشکلات موقتی در دید و گفتار و همچنین کاهش تحرک باشد. فلج تاد در موارد نادر ممکن است در افرادی که مبتلا به صرع نیستند نیز تاثیر بگذارد مانند افرادی که دچار آسیب به سر شده باشند.

 

ارائه اطلاعاتی در رابطه با فلج تاد

فلج تاد یک بیماری عصبی است، بدین معنا که به مغز و اعصاب مربوط می‌شود. همانطور که می‌دانید قسمت‌های مختلف مغز یک فرد، فرآیند‌های مختلفی را در بدن مانند گفتار و حرکات کنترل می‌کنند اما افراد مبتلا به فلج تاد در این موارد دچار مشکل هستند. بهتر است بدانید که اکثر افراد مبتلا به فلج تاد، صرع دارند و علائم بلافاصله پس از بروز تشنج رخ می‌دهند. مغز زمان زیادی را برای از بین بردن تشنج فراهم می‌سازد و همین موضوع می‌تواند بر بدن تاثیر بگذارد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب فلج تاد به طور کلی بر روی یک دست، بازو و یا پا تاثیر می‌گذارد اما می‌تواند تمام بدن را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. اثرات می‌توانند از وجود ضعف در یک قسمت بدن تا از دست رفتن کامل حرکات و احساسات متفاوت باشند. این وضعیت می‌تواند بینایی و گفتار را تحت تاثیر خود قرار دهد، بدین شکل که فرد مبتلا به فلج تاد ممکن است نتواند صحبت کند و یا ببیند.

معرفی علائم مرتبط با این وضعیت

تشنج صرعی مراحل مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • هراس یا ترس، اما ممکن است همه افراد مبتلا به صرع آن را تجربه نکنند.
  • حمله خودی که یک مرحله از تشنج محسوب می‌شود.
  • بازیابی از تشنج که از آن به عنوان مرحله postictal یاد می‌شود و فراموشی را به همراه دارد.

فلج تاد در مرحله بهبودی اتفاق می‌افتد به همین دلیل به عنوان فلج بهبودی نیز شناخته می‌شود. برخی افراد پس از تشنج صرعی فورا به حالت عادی بازمی‌گردند در حالی که برخی ممکن است چند دقیقه و یا حتی چند ساعت بعد بهبود یابند. در طی زمان بهبودی پس از تشنج صرعی فرد ممکن است دچار سرگیجه، احساس خستگی و سردرگمی شود. فردی که به فلج تاد مبتلا می‌شود، قادر به حرکت یک بخش یا تمام بدن خود نخواهد بود. این وضعیت معمولا در یک طرف بدن رخ می‌دهد، بنابراین ممکن است با سکته مغزی اشتباه گرفته شود. فلج ممکن است بین نیم ساعت تا 36 ساعت زمان ببرد و پس از آن احساس و حرکات به طور کامل بازمی‌گردد. میانگین زمان معمول برای فلج حدود 15 ساعت است.

تفاوت فلج تاد با سکته مغزی

 

فلج تاد به طور معمول در یک طرف بدن تاثیر گذاشته و موجب ضعف و از دست دادن حس می‌شود، همچنین ممکن است گفتار فرد را نیز با مشکل مواجه سازد. سکته مغزی هم تمام این علائم را دارا می‌باشد، از این رو می‌توانند با هم اشتباه گرفته شوند اما درمان آن‌ها کاملا متفاوت می‌باشد. سکته مغزی یک وضعیت پزشکی بوده که نیاز به مراقبت اورژانسی دارد. این وضعیت برای بهبودی به زمان نیاز داشته و بسیاری از افراد مبتلا به آن نیاز به توانبخشی دارند. توانبخشی ممکن است به آن‌ها کمک کند تا به زندگی عادی خود برگردند. در مقابل، فلج تاد پس از مدت زمان نسبتا کوتاهی از بین رفته و معمولا اثر ماندگاری ندارد. این بیماری به صرع مرتبط است، وضعیتی که در بیشتر موارد قابل مدیریت است.

بررسی دلایل ایجاد و عوامل خطرساز

علت دقیق فلج تاد مشخص نیست اما نظریه‌ها بر این عقیده استوار هستند که علت آن بروز مشکل در فرآیندهای مغز بوده که فعالیت مغز را کند می‌نمایند. نواحی از مغز که به طور خاص تحت تاثیر قرار می‌گیرند، مراکز حرکتی بوده که مسئول حرکت دادن بدن هستند. فلج تاد در موارد نادر ممکن است پس از آسیب به سر رخ دهد، این وضعیت ممکن است با آسیب مغزی اشتباه گرفته شود. همه کسانی که به بیماری صرع مبتلا هستند، فلج تاد را تجربه خواهند کرد. از آنجا که فلج تاد به سرعت پس از تشنج اتفاق می‌افتد، تشنج کمتر به این معنا است که فلج نیز کمتر اتفاق می‌افتد. فرد می‌تواند تعداد تشنج‌های خود را با مصرف مرتب دارو و داشتن خواب کافی کاهش دهد.

بررسی روش‌های تشخیص این فلج

اگر کسی برای اولین بار به تشنج مبتلا شود، باید هر چه سریع‌تر به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نماید. لازم به ذکر است که دلایل زیادی برای تشنج وجود دارد و صرع تنها علت آن‌ نیست. تشخیص صرع می‌تواند سخت باشد، بنابراین بیان کردن جزئیات تشنج می‌تواند کمک کننده باشد. انجام برخی آزمایشات نیز ممکن است برای بررسی فعالیت الکتریکی مغز یا هر گونه آسیب مورد نیاز باشد. اگر فرد دارای علائم فلج تاد است و قبلا مبتلا به صرع تشخیص داده شده است باید حتما توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرد. پزشک یا متخصص مغز و اعصاب، سوالاتی در مورد اتفاقات پس از تشنج پرسیده و آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ارزیابی گزینه‌های درمان فلج تاد

 

در حال حاضر هیچ درمانی برای فلج تاد وجود ندارد، با این حال، کنترل تشنج‌های فرد، تعداد دفعات ایجاد فلج تاد را کاهش خواهد داد. درمان صرع به از بین بردن یا کاهش تشنج بستگی دارد. داروهایی که میزان مواد شیمیایی موجود در مغز را تغییر می‌دهند، در حدود 70 درصد به افرادی که در معرض تشنج قرار دارند، کمک خواهند کرد. برخی از افراد مبتلا به صرع می‌توانند پیش از بروز تشنج با علائمی مانند بی‌خوابی متوجه آن شوند و بدین صورت از تشنج جلوگیری نمایند. برخی از افراد نیز ممکن است قادر به تشخیص زمان تشنج نباشند. از علائم این اخطار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بو یا طعم غیرطبیعی
  • احساس شدید ترس یا حیرت
  • احساس نامطلوب در معده

اگر فرد مبتلا به صرع احساس کند که زمان تشنج نزدیک است، باید سعی کند موقعیت خود را به جایی برساند که در معرض آسیب نباشد. در صورت ابتلا به این بیماری، افراد باید به دنبال درمان پزشکی باشند.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها