Loading...

معرفی دلایل ایجاد درد پشت چشم

معرفی دلایل ایجاد درد پشت چشم
درد چشم به شکل‌های مختلف و در قسمت‌های متفاوت چشم بروز می‌کند و هر کدام علت خاص خود را دارد. بسیاری از مردم سالانه به دلیل درد پشت چشم به پزشک مراجعه می‌کنند.

این وضعیت می‌تواند به عنوان یک سر درد عمیق احساس شود. درد پشت چشم مشکل رایج بسیاری از افراد است اما تشخیص آن همیشه آسان نیست. چشم پزشک برای تعیین منبع احتمالی درد، نیاز به ارزیابی سلامت چشم دارد. برای مطالعه این مطلب 3 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

معرفی علائم مرتبط با درد پشت چشم

درد پشت چشم می‌تواند احساس ناخوشایندی را در چشمان شما ایجاد کند. یکی از علائم رایج این وضعیت، درد شدید پشت چشم است. درد پشت چشم ممکن است با علائم قید شده زیر همراه باشد:

  • قرمزی
  • حساسیت به نور
  • ضعف
  • بی‌حسی
  • دید دوگانه
  • تب
  • درد به هنگام حرکت دادن چشم
  • فشار سینوس

اگر دچار درد پشت چشم شده‌اید، آن را نادیده نگیرید، گرچه این عارضه در اکثر موارد جدی نیست اما ممکن است نشانه‌ای از شرایط مرتبط باشد.

دلایل ایجاد این وضعیت در افراد

درد پشت چشم علل متفاوتی دارد که در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

√ سندرم خشکی چشم: این سندرم علائمی مانند قرمزی، درد و خشکی را با خود به همراه دارد و در صورتی که باقی بماند و درمان نشود، فرد دچار سر درد، حساس شدن به نور و درد چشم خواهد شد. این درد می‌تواند باعث ایجاد فشار در اطراف و پشت چشم شود. به گزارش مجله پزشکی آسان طب گزینه‌های مختلفی برای درمان سندرم خشکی چشم وجود دارد اما گاهی بهبودی زمان‌بر است. بهتر است بدانید که بین 17 تا 30 درصد از افراد در طول زندگی خود از سندرم خشکی چشم رنج می‌برند.

√ مشکلات بینایی: درد پشت چشم گاهی اوقات به مشکلات بینایی، از جمله دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم مربوط می‌شود. پیرچشمی نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در نزدیک بینی شده و درد در پشت چشم‌ها را ایجاد نماید. درد پشت چشم می‌تواند از تلاش مغز و چشم برای جبران مشکل بینایی نشات بگیرد. توجه داشته باشید که انحراف چشم و تمرکز شدید باعث ایجاد درد در داخل و پشت چشم می‌شود.

√ سینوزیت: سینوزیت (التهاب سینوس‌ها) و عفونت سینوس می‌تواند منجر به درد صورت در اطراف چشم شود. از آنجا که حفره‌های سینوسی در اطراف مدار استخوانی وجود دارد که چشم را در بر می‌گیرد، درد می‌تواند در داخل و اطراف چشم ایجاد شود. بروز این فشار در پشت چشم معمولا با سر درد همراه است.

√ اسکلریت: اسکلریت یا التهاب اسکلرا بیماری نادری است که به درمان فوری نیاز دارد، زیرا این امکان وجود دارد که منجر به نابینایی شود و سلامت چشم را به خطر بیندازد. اسکلریت بیشتر در زنان سفید پوست رخ داده و سن میانگین شروع آن 49 سالگی است. این وضعیت منجر به درد پشت چشم شده و علائمی نظیر قرمزی و حساسیت به نور هم ممکن است وجود داشته باشند. اسکلریت گرچه ممکن است علت زمینه‌ای نداشته باشد اما در اغلب مواقع با اختلالات سیستم ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، اسکلرودرمی و بیماری التهابی روده همراه است. این وضعیت بسته به علت ایجاد آن، ممکن است با مصرف داروهای خوراکی و موضعی استروئیدی یا داروهای سرکوب کننده ایمنی درمان شود.

√ نوریت اپتیک: نوریت اپتیک یا همان التهاب عصب بینایی باعث درد در پشت چشم و یا درد به هنگام حرکت چشم می‌شود. عصب بینایی، کابلی است که چشم و مغز را به هم متصل می‌کند. این حالت، اغلب باعث درد پشت چشم می‌شود. اگرچه به طور کامل اثبات نشده است اما نوریت اپتیک به شدت با گسترش بیماری ام اس مرتبط است.

√ میگرن: افراد مبتلا به میگرن اغلب دچار درد در یک چشم می‌شوند. میگرن تنها 6 درصد از افراد مبتلا به سر درد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، اما بسیار شدید و دردناک است. هورمون‌ها می‌توانند در ایجاد میگرن نقش داشته باشند اما برخی از عوامل نیز ممکن است باعث ایجاد میگرن شوند. سر درد میگرنی می‌تواند به وسیله یک بوی خاص، واکنش‌های آلرژیک، استرس و حساس شدن به نور ایجاد شود. افراد مبتلا به میگرن این مشکل را حداقل یک بار در ماه تجربه می‌کنند.

√ سر درد‌های خوشه‌ای: سر درد خوشه‌ای نوعی از سر درد بوده که بسیار دردناک است و موجب درد پشت چشم می‌شود. این نوع سر درد باعث می‌شود که فرد در اواسط شب به دلیل درد شدید پشت چشم از خواب بیدار شود. دوره‌های مکرر سر درد خوشه‌ای برای هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها ناپدید شده و بعدا دوباره ظاهر می‌گردند. دانشمندان معتقدند که ممکن است به دلیل تکرار و الگوهای فصلی سر درد خوشه‌ای، هیپوتالاموس موجود در مغز درگیر باشد. سر درد خوشه‌ای بر مردان 4 برابر بیشتر از زنان تاثیر می‌گذارد. علائم دیگر این وضعیت شامل قرمزی چشم‌ها، سرازیر شدن اشک، گرفتگی بینی و تورم چشم است.

√ آنوریسم: آنوریسم مغزی یکی دیگر از دلایل احتمالی درد پشت چشم چپ است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که دیواره شریان یا رگ‌های خونی مغز تضعیف شوند، از این رو ممکن است خونریزی یا سکته مغزی به وجود آید.

√ پاپیل ادما: پاپیل ادما وضعیتی است که موجب التهاب دیسک نوری ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه می‌شود، همچنین ممکن است از التهاب، خونریزی‌ها و تومورهای مغزی نشات بگیرد. دراز کشیدن و استراحت کردن علائم این بیماری را بهبود می‌بخشد. از علائم پاپیل ادما می‌توان به سر درد، فشار پشت چشم و تاری یا دو گانگی دید اشاره کرد.

√ گلوکوم: درد پشت چشم می‌تواند به وسیله گلوکوم نیز ایجاد شود. این وضعیت به کاهش دید ناشی از افزایش فشار داخل چشم اشاره دارد. از علائم دیگر گلوکوم می‌توان به تهوع، استفراغ، تاری دید، سر درد خفیف و التهاب پلک‌ها اشاره کرد.

زمان مناسب جهت مراجعه به پزشک

در صورت بروز هر یک از عوامل زیر باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • درد مداوم و شدید در ناحیه چشم
  • درد چشم همراه با سر درد یا تب
  • حساسیت شدید به نور و یا دیدن هاله‌هایی در اطراف نور
  • تغییرات در بینایی به صورت ناگهانی
  • التهاب در چشم و اطراف آن
  • بروز مشکل به هنگام حرکت دادن چشم یا باز نگه داشتن آن
  • وجود خون یا چرک در چشم

جهت درمان درد پشت چشم ابتدا باید علت دقیق و یا بیماری زمینه‌ای ایجاد کننده آن مشخص شود و سپس با توجه به علت، درمان صورت گیرد. 

منبع: 

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها