جنتلمن ها را شاید بیشتردر فیلم های کلاسیک دیده اید یا در رمان های قدیمی وصفشان را خوانده اید؛ مردانی مودب، جذاب و مبادی آداب که انگار تمام حرکاتشان، ریتم، ویژگی های خاص و حساب و کتاب دقیق دارند؛ آنها چه در اتاق نشیمن خانه شان باشند چه در یک مهمانی رسمی، رفتارشان دلپذیر، متعادل و سبکشان منحصربه فرد است.

 

جنتلمن ها احساس امنیت می بخشند؛ ضمن اینکه تماشایی و گاهی حتی اسطوره ای به نظر می رسند. شما هم دوست دارید جنتلمن باشید؟ ما در این گزارش با حضور دکتر نصیر دهقان، پزشک، نویسنده و مدرس مهارت های زندگی برایتان می گوییم که جنتلمن بودن یک ویژگی مادرزادی نیست و با رعایت چه اصول و قواعدی می شود به آن دست پیدا کرد؛ با ما همراه باشید که بگوییم چند گام کوتاه لازم است تا شما هم مثل قهرمان های قصه، جنتلمن باشید.

 

جنتلمن اوریجینال یا فیک ؟!

 

این روزها از هرچیزی در دنیا دو نسخه وجود دارد؛ یک نسخه اصل و یک نسخه کپی یا به قول امروزی ها فیک (fake)؛ جنتلمن های فیک همان هایی هستند که آواز دهلشان از دور خوش است و به محض اینکه کمی نزدیک بیایند یا از اتومبیل های شاسی بلندشان فاصله بگیرند، اندک نشانه ای از اصالت در کلام و رفتارشان نیست که هیچ، با شلختگی های رفتاری و بی سلیقگی های گفتاری شان، خیلی زود کلافه تان می کنند.

 

آنها همان کسانی هستند که اگر سرزده به محل زندگی شان بروید بعید نیست شلوار گرمکن شان به لوستر آویخته باشد و کمدشان را با یک هنگ سرباز هم نشود مرتب کرد. قانون اول جنتلمن بودن آن هم ازنوع اوریجینالش این است که برای زندگی شخصی خودتان، جنتلمن باشید؛ یعنی رعایت قوانین و خط قرمزها، پاکیزگی، نظم، آراستگی و احترام به خود را در تنهایی و زندگی روزمره داشته و رفتار منظم و ویژه ای در شما نهادینه شده باشد.

 

همه چیز از زبان بدن آغاز می شود

 

کلمه «جنتلمن» در واقع اصطلاحی است که ریشه لاتین دارد و در زبان انگلیسی برای اشاره به کسانی به کار می رود که رفتاری مناسب و مودبانه دارند. با همین تعریف، اهمیت رفتار جنتلمن ها که مجموعه ای از زبان بدن و گفتار آنهاست، کاملا مشخص است. اولین نکته اینکه زبان بدن شما شامل تمام حرکات و رفتاری است که انجام می دهید و توسط دیگران دیده می شود. پس این چند نکته را برای بهبود زبان بدن به خاطر بسپارید:

 

نوع ایستادن و نشستن شما نشان دهنده میزان اعتماد به نفس و کاراکتر شماست؛ بنابراین درست و استوار بایستید و بنشینید، صمیمانه دست بدهید و همیشه لبخند به لب داشته باشید چون با استفاده صحیح از زبان بدنتان، بدون اینکه لازم باشد حرفی بزنید، نوع شخصیت خودتان را در ذهن افراد ترسیم می کنید.

 

یکی از نشانه های مهم برای جنتلمن ها داشتن نگاه عمیق است؛ آنها هم عمیق نگاه می کنند و هم نگاه آدم ها را «عمیقا» می فهمند. خوب است بدانید داشتن ارتباط چشمی موثر با مخاطبان یکی از مهم ترین هنرهایی است که می تواند در ارتباطات انسانی تان، نقش مهمی ایفا کند.

 

لباس پوشیدن بدون گاف. . .

 

بدون هیچ اما و اگری داشتن ظاهری تمیز، شیک و متناسب از ویژگی های لازم برای جنتلمن بودن است اما این به معنی نیاز به داشتن سر و ظاهری که با میلیون ها تومان پول دیدنی شده باشد، نیست. قانون اول این است که لباس پوشیدن تان گاف نداشته باشد؛ یعنی قوانین عمومی شیک پوشی را رعایت کنید؛ برای نمونه چند نکته زیر را درنظر داشته باشید:

 

رنگ جوراب هایتان را با رنگ شلوار ست کنید؛ یعنی با کت و شلوار سرمه ای جوراب سفید نپوشید.

 

در خرید کت و شلوار خیلی دقیق باشید که حتما سایزی را خریداری کنید که دقیقا اندازه خودتان باشد و اگر اندازه نیست، آن را با مشورت خیاط مربوطه، اندازه کنید.

 

رنگ کمربند و ساعت شما باید با رنگ کفش تان هماهنگ باشد.

 

این قواعد را گفتیم اما مهم تر از همه اینها برای یک جنتلمن واقعی،«تمیزی » است. پس همیشه ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید و زیر آنها را پاک کنید. به نظافت شخصی خودتان و تمیز بودن لباس هایتان توجه و دقت ویژه داشته باشید. به طور منظم دوش بگیرید، مسواک بزنید و ضمن استفاده ازخوشبو کننده های بدن، سعی کنید از تم بوی عطر خاصی پیروی کنید؛ برای نمونه تم تلخ برای آقایان، جزو محبوب ترین رایحه هاست. به خاطر داشته باشید عطر یک جنتلمن مثل اثر انگشت او می تواند منحصربه فرد باشد.

 

زبان می فهمد اما زبان باز نیست. . .

 

جنتلمن ها مهارت های ارتباطی قوی دارند؛ یعنی با مخاطب شناسی درست، مناسب ترین و محترمانه ترین لحن و کلمات را برای ارتباط با افراد دیگر انتخاب می کنند اما ابدا زبان باز نیستند. آنها می دانند که نوع و مقدار صحبت کردن مناسب با رفقا، خانم های آشنا و غریبه یا بچه ها چگونه است و بنا بر سن، جنسیت و موقعیت ها مناسب ترین کلمات را برای مکالمات خود در ذهن دارند. با توجه به آن چه گفته شد یکی از اولین گام ها برای جنتلمن شدن این است که دایره واژگان خود را با خواندن رمان، شعر و دیالوگ های ماندگار فیلم ها افزایش دهید. خوب صحبت کنید و چند نکته را به خاطر داشته باشید:

 

در صحبت هایتان هیچ وقت جوک های جنسی، جنسیتی، قومی و مذهبی را تعریف نکنید.

 

هیچ وقت از کلمات ناشایست استفاده نکنید.

 

با توجه به موقعیت زمانی، مکانی و نوع افرادی که در یک جمع حضور دارند، اظهار نظر کنید.

 

درک کردن را یاد بگیرید

 

جنتلمن ها شنونده های فعال و ماهری هستند. ماهر بودن در شنیدن یعنی وقتی با کسی حرف می زنید، حواس تان به او باشد و با لبخند، تکان دادن سر یا ارتباط چشمی موثر این حس را به مخاطب بدهید که کاملا توجه دارید و حرف هایش برایتان مهم است اما مرحله مهم تر بعد از شنیدن، داشتن درک درست ازصحبت ها و نشان دادن واکنش «مناسب » و«بجا » نسبت به حرف های مخاطب است.

 

رعایت چند نکته مهم برای جنتلمن ها در این مورد الزامی است:

 

در هیچ گفت وگویی پینگ پنگی عمل نکنید؛ یعنی بلافاصله بعد از شنیدن هر بخشی از حرف های مخاطب، حرف نزنید و صبرکنید تا حرف هایش به طورکامل گفته شود.

 

نسبت به سوژه های مطرح شده، قضاوت «درجا » و یا پیش داوری نداشته باشید.

 

حس همدلی داشته باشید و پیش از هرچیز به هدف مخاطب از گفت وگو، «دقت» کنید؛ گاهی تنها درک وضعیت عاطفی طرف مقابل، آن هم با اظهار همدردی یا دلجویی تمام کاری است که باید انجام بدهید.

 

۱۰ رفتار جنتلمنانه

 

وقت شناسی یکی از مهم ترین رفتارهایی است که یک فرد مبادی آداب باید به آن دقت کرده و نسبت به آن حساس باشد؛ افراد جنتلمن اگر با کسی قرار داشته باشند بدون اندکی تاخیر راس موعد مقرر و حتی کمی زودتر برای ملاقات حاضر می شوند. برای جنتلمن ها ثانیه ها هم مهم هستند.

 

جنتلمن ها هرگز بیش از آنچه می توانند قول نمی دهند؛ خوش قول بودن باعث می شود که برای همه قابل اعتماد باشند.

 

جنتلمن ها اگر از شما خدماتی بخواهند قطعا جمله شان را با «لطفا » یا «خواهش می کنم» آغاز می کنند و ضمنا همیشه قدرشناس هستند؛ آنها از کوچک ترین خدمات افراد، حتما تشکر می کنند.

 

جنتلمن ها بدون هماهنگی و دعوت به جایی نمی روند.

 

سخاوتمندی و دست و دلباز بودن یکی از ویژگی های لازم برای جنتلمن بودن است.

 

جنتلمن ها همواره در حال آموزش و یادگیری هستند تا اگر لازم شد بتوانند با داشتن اطلاعات به روز، درجمع های دوستانه، خانوادگی یا شغلی، اظهارنظرهای درست و معتبری داشته باشند؛ پس به طور خلاصه اهل مطالعه اند.

 

جنتلمن ها روی حساسیت ها و خط قرمزهای اعتقادی و مذهبی دیگران پا نمی گذارند.

 

جنتلمن ها برای انجام فعالیت ورزشی و فرهنگی مانند سینما و تئاتر برنامه منظمی را دنبال می کنند.

 

آنها یک رو دارند و در زندگی مجازی و واقعی شان به یک اندازه محترم و معتبر هستند.

 

جنتلمن ها، زمانی که با یک خانم راه می روند هیچ وقت از او جلو نمی زنند و به طورکلی در رفتار با خانم ها نقش حمایتگری هوشیار و مهربان را دارند که همواره به زنان احترام می گذارد.

 

جنتلمن ها در رستوران

 

غذا خوردن یکی از مهم ترین رفتارهایی است که به سادگی می تواند سطح شخصیتی هر کس را مشخص کند و رستوران همان جایی است که افراد مسلط به آداب معاشرت، رفتار درست را در آن با تمام ریزه کاری هایش، نمایش می دهند. آنها هماهنگ با کسی که به همراهش در رستوران هستند غذا خوردن را آغاز می کنند، به هیچ وجه با دهان باز غذا را نمی جوند و غذاخوردنشان پر سر و صدا نیست، برای سیر شدن عجله ندارند و به سرعت غذا نمی خورند، درصورتی که به چیزی نیاز داشته باشند دست دراز نمی کنند بلکه از طرف مقابل کمک می گیرند و نکته دیگر اینکه جنتلمن ها همیشه از گارسون ها بابت خدمات شان تشکر می کنند. البته این مقدار که گفتیم بخش کوچکی از آداب بسیاری است که در این مجال، فرصت پرداختن به آنها نیست اما منابع زیادی برای یادگیری کامل آداب معاشرت در رستوران موجود است که می توانید آنها را دنبال کنید.

 

جنتلمن در بحران ها

 

یکی از متر و معیارهای همیشگی برای سنجش نوع شخصیت افراد، بررسی عملکرد آنها در موقع عصبانیت و بحران است، یک جنتلمن واقعی در وضعیت بحرانی و بروز ناملایمات زندگی، آرامش خود را حفظ کرده وهیچ وقت برای دیگران اظهار ضعف یا به قول خودمانی اش «آه و ناله »نمی کند. این دسته از افراد، وقتی تحت فشار شدید هستند، قبل از نمایش هر واکنشی، خوب فکر کرده و در سکوت تمام جوابش را می سنجند. عادت به صبر و سکوت یک ویژگی جنتلمنانه است.

 

آ نها هنگام عصبانیت هرگز فحش نمی دهند بلکه سعی می کنند از فضای تنش خود را دور نگه داشته، با خویشتنداری موقعیت سخت پیش آمده را مدیریت کنند.

 

وقتی یک جنتلمن اشتباه می کند

 

هرچند کسانی که دارای اعتماد به نفس بالا هستند، نسبت به توانایی ها و برداشت های خود اعتماد دارند اما اگر در هر زمینه ای اشتباه کرده باشند، با شجاعت تمام آن را می پذیرند و برای اصلاح نقاط ضعف شان بدون هیچ چانه زنی تلاش می کنند. خوب است بدانید پذیرفتن نقاط ضعف و اشتباهاتتان آن هم بدون فرافکنی، نشانه راستگویی و قدرت شماست.

سعیده خداوردیان