Loading...

آموزش بهترین نحوه رفتار با سالمندان

آموزش بهترین نحوه رفتار با سالمندان
دوره سالمندی در حقیقت به دوره‌ای گفته می‌شود که افراد سن 65 سال را گذرانده و توانایی‌شان برای اموری که در گذشته انجام می‌دادند، کاهش یافته است.

محبت به سالمندان و انجام کارهای روزمره آن‌ها کمترین کاری است که ما می‌توانیم برایشان انجام دهیم. نحوه رفتار با سالمندان بسیار حائز اهمیت است، زیرا آن‌ها در این سن بسیار حساس و زودرنج می‌شوند. برخی از سالمندان به دلیل ناتوانی در انجام کارهای روزمره، از دست دادن همسر یا عزیزان و عدم استقلال مالی دچار افسردگی شده و گوشه نشین می‌گردند، به همین خاطر باید بیشتر به آن‌ها توجه نمود. در این مقاله به چگونگی نحوه رفتار با سالمندان خواهیم پرداخت.

چگونگی نحوه رفتار با سالمندان

رفتار پسندیده با سالمندان و محبت کردن به آن‌ها در اغلب مواقع یک محبت دو طرفه نیست، یعنی امکان دارد یک سالمند علاوه بر اینکه به محبت کردن شما واکنش مثبت نشان ندهد، بلکه واکنش منفی نیز از خود نشان داده و بداخلاقی کند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب بی‌حوصلگی و بد اخلاقی دو عاملی هستند که می‌توانند در سالمندان وجود داشته باشند، بنابراین ما باید صبور بوده و همیشه با اخلاق خوب و محبت پذیرای آن‌ها باشیم. گاهی اوقات سالمندان جزو اعضای خانواده مانند پدر و مادر هستند که در زندگی زحمات زیادی برای ما کشیده‌اند، در این شرایط محبت کردن، داشتن رفتار پسندیده و انجام کارهای روزمره کمترین کاری است که ما می‌توانیم برای جبران زحمات آن‌ها انجام دهیم. در برخی از شرایط نیز امکان دارد سالمند جزو خانواده ما نبوده و از نزدیکان و یا حتی یک غریبه باشد، که در این وضعیت صبور بودن بهترین راهکار است و باید بپذیریم که سالمند وارد مرحله سخت زندگی و پر از بحران خود شده است. به یاد داشته باشید همه ما این دوران را طی خواهیم کرد، پس با سالمندان خود با محبت رفتار کنیم.

یکی از اشتباهاتی که برخی از مراقبین یا اطرافیان افراد سالمند انجام می‌دهند، آن است که با سالمندان مانند یک کودک رفتار کرده و به او امر و نهی می‌کنند، در حالی که این کار کاملا اشتباه است. در نظر داشته باشید که سالمندان به ترحم نیاز ندارند، بلکه باید به آن‌ها احترام گذاشت. ما باید با رفتار خوب خود به سالمندان حس خوب منتقل کرده و به آن‌ها روحیه بدهیم. اگر قصد دارید به افراد سالمند مطلبی را توصیه کنید، آن را در قالب پیشنهاد عنوان کرده و از دستور دادن بپرهیزید. اکثر سالمندان، به دلیل گذر سال‌های رفته دچار تغییرات روحی و جسمی شده و خلقیات آن‌ها تغییر می‌کند و در حقیقت وارد یک دوره بحرانی از زندگی خود می‌شوند، بنابراین این وظیفه ماست که با داشتن رفتار خوب آن‌ها را از این احوالات دور کنیم. سالمندان به دلیل احساس کمبود و ناتوانی‌های خود بیشتر دچار استرس و اضطراب می‌شوند و به همین خاطر احتمال ابتلا به فشار خون، تپش قلب، تنگی نفس و اخلال در حواس در آن‌ها بیشتر است. در صورتی که سالمند شما به بیماری خاصی مبتلا می‌باشد، داروهای او را در ساعت مقرر به او بدهید و این کار را با روی خوش انجام دهید. یادمان باشد که احترام به آن‌ها واجب است و حضورشان برای ما حرمت دارد. کاربران محترم، اگر نظری در این زمینه دارید، لطفا آن را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید.

راهکارهایی جهت طرز رفتار با سالمندان

فرزندان ما بزرگ می‌شوند و بزرگ‌ها پیر و این قانون زندگی است، اما نکته اینجاست که طرز رفتار مناسب با سالمندان چگونه است؟ در این قسمت از مقاله به معرفی برخی راهکارها جهت نحوه رفتار مناسب با سالمندان خواهیم پرداخت.

برای مطالعه مطلب عوامل مهم در درمان افسردگی سالمندان بر روی این لینک کلیک کنید: درمان افسردگی سالمندان

  • هیچگاه گذشته سالمندان را بدون درخواست خودشان بازگو نکرده و آن‌ها را به سخره نگیرید، زیرا این کار ممکن است موجب رنجش آن‌ها شود.
  • هرگز به آن‌ها ترحم نکنید. محبت کردن و ترحم کردن دو مقوله کاملا متفاوتند، پس آن‌ها را با هم اشتباه نگیرید. در نظر داشته باشید که گاهی محبت کردن زیاد در مواقعی که ضرورتی ندارد، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
  • بی‌توجهی کردن به سالمندان یکی از بدترین رفتارهای موجود با سالمندان است که می‌تواند موجب ناراحتی و رنجش خاطر آن‌ها شود. متاسفانه این کار هم اکنون زیاد دیده می‌شود که اصلا خوشایند نیست. نتیجه چنین رفتاری می‌تواند تغذیه نامناسب، افسردگی، وسواس و گوشه‌گیری باشد. بنابراین شرایطی را ایجاد نکنیم که سالمند احساس کند مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.
  • استقلال مالی سالمندان را از آن‌ها نگیرید. تنگنا قرار دادن سالمندان در این دوران و توجه نکردن به نیازهای مالی او موجب می‌شود که سالمند احساس ناراحتی کرده و به این شکل اعتماد به نفس او کاهش خواهد یافت.
  • در صورتی که سالمند از نظر روحی دچار مشکل باشد، بهتر است به یک مشاور مراجعه شود.
  • همیشه صبور باشید و لبخند بزنید. این عمل در روحیه سالمندان تاثیر مثبتی داشته و آن‌ها را به زندگی امیدوارتر خواهد کرد.
  • در همه حال حرمت سالمندان را نگه داشته و به آن‌ها احترام بگذاریم.
  • توجه داشته باشید که فرزندان شما نیز شاهد رفتار شما با سالمندان هستند و اینکه این دوران برای شما هم وجود دارد، قابل انکار نیست، پس با آن‌ها طوری رفتار کنید که دوست دارید در آینده فرزندان شما با شما رفتار کنند.
  • به دلیل بروز مشکلاتی مانند کم شنوایی یا کم بینایی در این سن، با آن‌ها واضح و دقیق صحبت کرده و تماس چشمی‌تان را با آن‌ها حفظ نمایید. در همه حال، با حوصله و صبور باشید، زیرا این کار در آن‌ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
  • منبع : آسان طب

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها