Loading...

چگونه مطالعه کنیم که در ذهن باقی بماند؟

چگونه مطالعه کنیم که در ذهن باقی بماند؟
چگونه درس بخوانیم کـه در امتحانات فراموش نکنیم و بتوانیم بخوبی مطالعه اي کـه داشته ایم را در ذهن بسپاریم ؟

روش هایي کـه این جا بـه شـما خواهیم گفت از رازهای موفقیت افراد درس خوان اسـت کـه در این جا گرد آوری شده اسـت کـه شـما را کمک خواهد کرد کـه چیزهایی کـه مطالعه می‌کنید را فراموش نکنید و کیفیت مطالعه خودرا بالا ببرید.

 

1- نظری کلی بر مطالب بیندازید: 

وقتي مي‌خواهيد مطلب جديدی را بخوانيد، بـه طور مستقيم خودرا درگير ان مطلب نكنيد. در ابتدا یک نگاه کلی بـه مطلب بيندازيد تا موضوع را درک کنید یا بـه عکس‌ها، زيرنويس عكس‌ها و خلاصه‌هايی از متن كه موجود هستند، نگاه کنید.

 

اگر مي‌خواهيد كتاب بخوانيد ابتدا بـه لیست و مقدمه كتاب نگاهي بيندازيد. اين پيش‌زمينه‌ها بـه درک مطلب شـما كمك زیادی خواهد كرد.

 

 2- سرعت مطالعه خودرا كاهش داده و مطالب را چندین بار تكرار كنيد: 

کاهش سرعت مطالعه در مورد مطالب پيچيده و دشوار بـه شـما در یادگیری بهتر کمک می کند.تفاوت یک دانش‌آموز خوب و ضعیف دراین اسـت کـه شاگرد ضعیف اگر مطلبی را نفهمد، ان را دیگر نمی خواند و بـه سراغ مطالب دیگر می رود و اگر ان مطالب نیز بـه مطلب قبلی ربط داشته باشد،

 

از ان‌ها هم چیزی نمی‌فهمد ولی دانش‌آموز خوب وقتي با مطلب سختی مواجه مي‌شود ان‌قدر ان مطلب را تكرار مي‌كند و از دیگران می‌پرسد تا خوب یاد بگیرد.

 

3- نکات مهم درس را در برگه‌اي جداگانه یادداشت کنید: 

یادداشت برداشتن از مطالب مهم و دشوار بـه درک بهتر ان مطلب کمک میکند. هم‌ چنین انجام ان؛ کار شـما را برای شب امتحان نیز آسان‌تر می کند.

چگونه مطالعه کنیم که در ذهن باقی بماند؟

چگونه زمان مطالعه حواسمان جمع باشد !؟

تعداد زیادی از افکار هستند کـه هنگام مطالعه سراغ ذهن ما می‌آیند تا مزاحمت ایجاد کنند. دراین صورت ما نمیتوانیم با بازدهی کامل مطالعه کنیم. برای مطالعه مناسب باید قبل از ان استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید.

 

 ابتدا کمی از زمانتان را بـه یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد انها اختصاص دهید. علت این کـه خیلی از این افکار هنگام مطالعه بـه ذهن خطور می کند این اسـت کـه فرصت تفکر بر روی آن ها نداشته اید و این افکار در ذهن به‌ صورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقی مانده اند. یک بار برای همیشه بـه انها فکر کنید و انها را کنار بگذارید.

 

 برنامه مطالعه منظم داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندنتان را تغییر ندهید.

 

 یكی از كارهای بسیار مفید برای افزایش تمركز، نوشتن هنگام خواندن اسـت، یعنی وقتی دارید موضوعی را می خوانید، كلمات مهم و بخش‌هایي كه احساس می‌كنید باید بـه خاطر بسپارید را بنویسید.

 

این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یك خلاصه‌نویسی باشد؛ صرفاً نوشتن بـه خاطر درگیر كردن بخشی از نیمكره‌ي راست مغز، میزان تمركزتان را افزایش میدهد.

چگونه مطالعه کنیم که در ذهن باقی بماند؟

 همان‌ طور كه میدانید، هر بخش از مغز انسان، مخصوص انجام فعالیتی خاص اسـت، مثلا بخشی مربوط بـه شنوایی، بخشی مربوط بـه بینایی‌؛ بخشی مربوط بـه لامسه و… از نظر مساحت، بخشی از مغز كه مربوط بـه شنوایی اسـت، از بقیه‌ي بخش‌ها بیش‌تر اسـت. از این رو، برای افزایش تمركز، بـه این صورت عمل كنید.

 

چشم‌هاي‌‌تان را ببندید و فقط بشنوید؛ سعی كنید، 3 صدای متفاوت را در اطراف‌تان تشخیص دهید. گاهی باید چند دقیقه صبر كنید. هیچ ایرادی ندارد، صبور باشید و با این كار، الكتریسیته‌ي ساكن موجود در اعصاب شنوایی، تخلیه میشوند و وقتی چشم‌هاي‌‌تان را باز می‌كنید و مطالعه را ادامه می دهید،

 

متوجه خواهید شد كه میزان تمركزتان چندین برابر شده اسـت. اگر میزان حواس‌پرتی‌تان زیاد اسـت، هیچ اشكالی ندارد كه هنگام مطالعه، چندین بار این كار را انجام دهید یعنی بـه محض احساس حواس‌پرتی، این تمرین را انجام دهید. «از این تمرین در ورزش یوگا، بسیار استفاده می شود».

 

اگر هنگام خواندن درس خاصی تمرکز ندارید سعی کنید ان درس را هرروز ودر بازه هاي‌ زمانی کوتاه 30 الی 45 دقیقه اي مطالعه نمائید.

 

در هنگام مطالعه یا در زمانهای استراحت میان دو تایم مطالعه تلویزیون تماشا نکنید.

 

یک مداد، یک سیب و یا هر شی دیگر را انتخاب کنید و بـه ان خیره شوید، سعی کنید فکر خودرا روی ان متمرکز کنید، فکر شـما مانند یک حیوان گریز پا فرار می کند و پس از چند ثانیه متوجه میشوید کـه ذهنت ان متمرکز نیست. دوباره سعی کنید کـه فکرتان را بر روی ان جسم متمرکز کنید. این تمرین را هرروز بـه مدت 2 الی 5 دقیقه انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدتی پرش ذهن شـما کمتر خواهد شد.

 

حواست را جمع کن: شیوه اي ساده ولی بسیار موثر اسـت. وقتی حواس تان پرت و ذهنت ان سرگردان اسـت مرتب بـه خودتان هشدار دهید کـه «حواست را جمع کن». ممکن اسـت در ابتدا این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید کـه در روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد.

چگونه مطالعه کنیم که در ذهن باقی بماند؟

 در رخت خواب مطالعه نکنید. بعبارت دیگر در محلی غیر از مکان استراحتتان مطالعه نمائید.

 

 غذای سنگین و پرحجم میل نکنید.

 

 در محیطی با نور کافی و هوای تازه مطالعه نمائید.

 

 پس از هر 45 دقیقه مطالعه از جای خود بلند شده و کمی استراحت کنید.

 

 مطالعه روزانه را از مباحثی کـه کمتر بـه آن ها علاقه دارید آغاز کنید.

منبع : تالاب

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها