Loading...

8 روشی که گوگل فعالیت‌های شما را ردیابی می‌کند؛ چگونه آن‌ها را غیرفعال کنیم؟

8 روشی که گوگل فعالیت‌های شما را ردیابی می‌کند؛ چگونه آن‌ها را غیرفعال کنیم؟
گوگل با سرویس‌ها و محصولات متنوعی که دارد عضوی از زندگی روزمره ما شده و به این ترتیب به روش‌های مختلف فعالیت‌هایمان را ردیابی می‌کند. ولی این ردیابی چگونه انجام می‌شود و چطور می‌توانیم آن را متوقف کنیم؟

امروزه گوگل به شرکتی تبدیل شده که حضور آن تقریبا در همه جوانب زندگی روزمره بشر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. از جستجو به دنبال اطلاعات گرفته تا مسیریابی از روی نقشه و تماشای ویدیوهای جدید، این شرکت همه جا همراه کاربران است.

اگرچه کار چندانی از دست ما برای حذف گوگل از زندگی‌مان بر نمی‌آید، ولی با انجام برخی کارها می‌توانیم دسترسی این شرکت را محدود کنیم و تا حدی دوباره بر اطلاعات شخصی‌مان کنترل داشته باشیم. در ادامه مطلب می‌گوییم گوگل چگونه شما را ردیابی می‌کند و چگونه می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

۱. موقعیت گوگل مپس

یکی از خدمات گوگل که جایگزین مناسبی ندارد و ناچارا مجبور به استفاده از آن هستید، Google Maps است. وقتی از گوگل مپس استفاده می‌کنید، این سرویس موقعیت جغرافیایی شما را به طور دقیق ذخیره می‌کند.

شرکت گوگل از این اطلاعات نه تنها برای بهبود سرویس نقشه، بلکه برای پردازش مسیرهای احتمالی شما پیش از خارج شدن از خانه و غیره استفاده می‌کند.

تغییر تنظیمات ردیابی

اگر می‌خواهید میزان جمع‌آوری اطلاعات را تنظیم کنید، باید این سه گزینه را تغییر دهید.

Location History می‌تواند جلوی ثبت شدن مکان‌هایی که قبلا در آن بودید و مسیرهایی که از آن‌ها رد شدید را بگیرد. غیرفعال کردن این گزینه تاثیری بر تجربه کاربری شما نمی‌گذارد، ولی با این کار دیگر نمی‌توانید مسافرت‌های خود را مرور کنید.

گزینه Location لینکی به تنظیمات GPS دستگاه شماست. اگر این گزینه را غیرفعال کنید، دسترسی گوگل مپس به موقعیت مکانی شما قطع می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید دسترسی گوگل مپس به GPS را به صورت دستی غیرفعال کنید، تا مطمئن شوید که این اپلیکیشن در پس‌زمینه دستگاه کار خاصی نمي‌کند.

مهم‌ترین گزینه Web and App Activity است که فعال بودن آن باعث می‌شود گوگل تمام فعالیت‌های شما در سرویس‌های مختلف این شرکت را ذخیره کند. این گزینه به گوگل اجازه می‌دهد موقعیت شما را بین اپلیکیشن‌های خودش به اشتراک بگذارد تا تجربه شخصی‌تری برایتان به ارمغان بیاورد.

اگر می‌خواهید جلوی ارسال اطلاعات به سرویس‌های گوگل را بگیرید، گزینه‌های بالا را غیرفعال کنید.

برای انجام این کار اپلیکیشن Google Maps را باز و از سمپ چپ سوایپ کنید تا منوی گزینه‌ها باز شود، سپس Settings را انتخاب نمایید. حالا به بخش Personal Content بروید و وارد قسمت App History and Location Settings شوید؛ اکنون می‌توانید این گزینه‌ها را ببینید.

علاوه بر این، در این صفحه می‌توانید اطلاعات قبلی مربوط به موقعیت خود را حذف کنید. برای انجام این کار به دنبال Delete all Location History و Delete Location History Range بگردید. در صفحه قبلی گزینه‌ای به نام Maps History نیز وجود دارد که با کمک آن می‌توانید مداخل خاص تاریخچه موقعیت‌های خود را حذف کنید.

۲. موقعیت در موبایل‌های اندرویدی

اگر از اندروید استفاده می‌کنید، گوگل برای ردیابی شما حتی به Maps هم نیاز ندارد. صرف نظر از این که تنظیمات Location فعال است یا نه، دستگاه‌های اندرویدی به طور دائم فعالیت‌های شما را ثبت می‌کنند. برای متوقف کردن این حالت باید دو گزینه Web & App Activity و Location History را غیرفعال کنید.

اگر اپلیکیشن Maps را روی موبایل خود نصب نکرده‌اید، باید به سایت My Activity بروید و از منوی سمت چپ با مراجعه به قسمت Activity Controls تنظیمات مربوطه را غیرفعال کنید. برای حذف کردن اطلاعات موقعیت‌های خاص نیز کافی است به صفحه اصلی همین سایت برگردید.

۳. داده مصرفی در موبایل‌های اندرویدی

گوگل در موبایل‌های اندرویدی سایر اطلاعات شخصی مثل اطلاعات مخاطبان، قرارهای ملاقات تقویم و حتی میزان داده مصرفی اپ‌ها را ثبت می‌کند. این شرکت می‌داند که چند بار، به چه مدت و در چه زمان‌هایی یک اپلیکیشن خاص را اجرا کرده‌اید تا الگوهای رفتاری شما را پیدا کند و برای سیستم عاملش آپدیت‌های متناسب بسازد.

برای غیرفعال کردن این قابلیت از صفحه Activity Controls به بخش تنظیمات Device Information بروید. برای حذف کردن اطلاعات موجود نیز کافی است به صفحه اصلی همین سایت برگردید.

۴. جستجوهای انجام‌شده در گوگل

چیزهایی که در گوگل جستجو می‌کنید، در اختیار الگوریتم‌های این موتور جستجو قرار می‌گیرد تا سلایق و علایق شما را بهتر بشناسد. ولی با کمک وبسایت My Activity می‌توانید این بخش را هم کنترل کنید.

در این وبسایت امکان توقف ثبت تاریخچه جستجوها و حذف جستجوهای قبلی از پایگاه داده گوگل وجود دارد. حالت اول با غیرفعال کردن سوئیچ Web & App Activity میسر می‌شود، و تاریخچه جستجوها هم در صفحه اصلی این سایت قرار دارد.

۵. تاریخچه جستجوها و ویدیوهای مشاهده‌شده در یوتیوب

گوگل از طریق یوتیوب به تاریخچه جستجوها و ویدیوهایی که تماشا می‌کنید دسترسی دارد. اگر می‌خواهید جلوی این اتفاق را بگیرید، دوباره باید از وبسایت Activity Controls استفاده کنید.

از منوی سمت چپ به بخش Delete Activity By بروید و اطلاعات مورد نظر خود را حذف کنید. علاوه بر این، با مراجعه به اپلیکیشن یوتیوب و رفتن به قسمت Settings > History & Privacy نیز می‌توانید همین کار را انجام دهید.

۶. تاریخچه وبگردی‌ها و اطلاعات گوگل کروم

مرورگر وب گوگل یعنی کروم هم نقش زیادی در ردیابی فعالیت‌های شما دارد. این مرورگر علاوه بر ثبت تاریخچه وبگردی‌های شما، اطلاعات دیگری مثل اطلاعات مربوط به سیستم و محتویات صفحاتی که از آن‌ها بازدید کرده‌اید را برای گوگل می‌فرستد.

برای غیرفعال کردن این حالت به وبسایت Activity Controls بروید، و از بخش Web & App Activity گزینه Include Chrome history را غیرفعال کنید.

به‌علاوه، باید از تنظیمات خود کروم تیک دو گزینه Help improve safe browsing و automatically send usage statistics را هم بردارید. برای حذف سوابق قبلی وبگردی‌های خود به صفحه اصلی وبسایت My Activity مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید از شر نظارت بی‌امان گوگل خلاص شوید، شاید بهتر باشد که از یک مرورگر دیگر استفاده کنید. ولی اگر طرفدار کروم هستید، حداقل می‌توانید از اکانت گوگل‌تان خارج شوید، تا اطلاعات شما در سرویس‌های این شرکت سینک نشود.

۷. صداهای ضبط‌شده در گوگل اسیستنت

همه مکالماتی که با Google Assistant دارید به طور دائمی در سرورهای گوگل ذخیره می‌شود. مسئولان این شرکت می‌گویند این کار را انجام می‌دهند تا الگوریتم‌های تشخیص صدای دستیار شخصی گوگل را تقویت کنند. ولی اگر از این قابلیت خوشتان نمی‌آید، می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

البته توجه داشته باشید که با غیرفعال کردن این تنظیمات، برخی از قابلیت‌های گوگل اسیستنت مثل پروفایل‌های چندگانه گوگل هوم از کار می‌افتد. اما به هر حال، این گزینه در بخش Voice and Audio Activity از وبسایت Activity Controls قرار دارد.

۸. تصاویر و ویدیوهای گوگل فوتوز

تصاویر و ویدیوهایی که با سرویس Google Photos سینک می‌شوند برای تشخیص چهره و اشیا مورد پردازش قرار می‌گیرند. متاسفانه، امکان غیرفعال‌سازی این قابلیت وجود ندارد و تنها راهی که دارید ترک این پلتفرم است.

برای استفاده از اکثر ویژگی‌های جذاب گوگل فوتوز، تصاویر شما ابتدا باید توسط الگوریتم‌های مورد پردازش قرار بگیرد تا بر اساس چهره، اشیا و غیره دسته‌بندی شود.

دانلود اطلاعات گوگل

حتی بعد از انجام همه این کارها هم این احتمال وجود دارد که گوگل راهی برای ردیابی فعالیت‌های شما پیدا کند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که چیزی را از قلم نینداخته‌اید، می‌توانید از این لینک همه اطلاعات اکانت گوگل خود را دانلود کنید تا به سوابقی که از روز اول از شما ثبت شده دسترسی داشته باشید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها