Loading...

بررسی گوشی اکسپریا E4 سونی

بررسی گوشی اکسپریا E4 سونی
اکسپریا E4 جدیدترین محصول از تلفن‌های پایین‌رده‌ی سری E سونی است که تفاوت‌های زیادی با نسل قبل دارد. این تلفن ۵ اینچی به یک باتری بسیار قدرتمند و نمایشگری مناسب مجهز شده و قدرت پردازشی قابل قبول را در کنار قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

سونی از آن دسته کمپانی‌هایی است که فقط بر روی تلفن‌های پرچمدار تمرکز نکرده و با ارائه طیف متنوعی از تلفن‌های میان‌رده و پایین‌رده سعی کرده تا کاربران طرفدار این محصولات را نیز به سمت خود جلب کند. تلفن‌های میان‌رده سری C و پایین‌رده سری E از جمله خانواده‌هایی هستند که طرفداران زیادی در بین افرادی دارند که نمی‌خواهند مبلغ هنگفتی برای خرید تلفن هوشمند پرداخت کنند.

 

اکسپریا E4 جدیدترین تلفن از سری E است که با مدل‌های پیشین خود تفاوت‌های آشکاری چه از نظر ابعاد و چه از نظر طراحی ظاهری دارد. این محصول رده پایین به نمایشگری ۵ اینچ مجهز شده و باتری آن برای وب‌گردی عالی است. دوربین E4 چیزی فراتر از آنچه از یک محصول پایین‌رده انتظار می‌رود، ارائه نمی‌کند ولی رابط کاربری آن سریع و روان است.

اکسپریا E4

در ادامه قصد داریم به بررسی تلفن اکسپریا E4 سونی بپردازیم. این محصول که قیمتی در حدود ۵۰۰ هزار تومان دارد، توسط دفتر سونی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

اکسپریا E4 یک تلفن هوشمند برای افرادی است که می‌خواهند با پرداخت هزینه‌ای کم یک تلفن هوشمند نسبتا مناسب با نمایشگری بزرگ در حد پرچمدارهای موجود در بازار داشته باشند. این تلفن پایین رده، مشخصات فنی و سخت‌افزار متوسطی داشته و کیفیت ساخت آن نیز مطلوب نیست. همه اینها برای آن است که هزینه تولید کاهش یافته و در نهایت محصولی با قیمت پایین در اختیار مشتری قرار گیرد.

اکسپریا E4

بدنه این دستگاه از جنس پلاستیک مات است و کیفیت پایینی دارد. می‌توان متصور شد که پس از مدتی استفاده از آن، شاهد خط و خش‌هایی بر روی بدنه پشتی باشیم. در این گوشی خبری از طراحی آمنی بالانس سونی که در اکثر تلفن‌های این کمپانی شاهد هستیم، نیست و بدنه پشتی در بخش لبه‌ها کمی خمیده شده و به فریم دور دستگاه که آن نیز از جنس پلاستیک است می‌چسبد. فریم گرد و لبه‌هایی که کمی انحنا دارند، منجر به آن شده تا ارگونومی دستگاه بسیار خوب باشد و طرح مات بدنه پشتی هم مزید بر علت شده تا نگران سر خوردن گوشی از دست نباشید. با این حال به دلیل کیفیت پایین مواد مصرفی در ساخت بدنه‌‌ی گوشی، وقتی اکسپریا E4 را در دست می‌گیرید، حس خوبی به شما منتقل نمی‌شود.

مشخصات فنی اکسپریا E4

  • پردازنده چهارهسته‌ای مدیاتک MT6582 با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی Mali-400MP2
  • حافظه رم ۱ گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی ۸ گیگابایت و امکان اتصال کارت حافظه microSD تا ۳۲ گیگابایت
  • نمایشگر ۵ اینچ IPS با رزولوشن ۵۴۰ در ۹۶۰ پیکسل (۲۲۰ پیکسل بر اینچ) و محافظ ضد خش
  • دوربین اصلی ۵ مگاپیکسل با فلش LED و فوکوس خودکار و دوربین جلوی ۲ مگاپیکسل
  • سیستم عامل اندروید ۴.۴.۴ کیت‌کت
  • بلوتوث ۴.۱، وای‌فای 802.11، درگاه microUSB 2.0 و رادیو FM
  • سنسور شتاب‌سنج و سنسور نزدیکی
  • باتری ۲۳۰۰ میلی‌آمپرساعت لیتیوم-یون غیرقابل تعویض
  • ابعاد ۱۳۷ در ۷۴.۶ در ۱۰.۵ میلی‌متر
  • وزن ۱۴۴ گرم
  • قیمت حدودا ۵۰۰ هزار تومان

بخش پشتی بسیار ساده طراحی شده و در بالای آن لنز دوربین مشاهده می‌شود که ارتفاع کمی داشته و گویی در داخل بدنه فرو رفته است. در کنار آن نیز یک فلش LED کوچک قرار گرفته است. کمی پایین‌تر در بخش میانی بدنه لوگوی سونی به رنگ نقره‌ای قابل مشاهده است و در پایین بدنه نیز اسپیکر نسبتا بزرگ دستگاه قرار گرفته که در بالای آن لوگوی برند اکسپریا مشاهده می‌شود.

 

 

اگر دستگاه را برگردانید، اولین موضوعی که توجهتان را جلب می‌کند نمایشگر آن است. وقتی دستگاه خاموش یا قفل است، متوجه خواهید شد که نمایشگر دستگاه آنقدر براق است که می‌توانید از آن به عنوان آینه هم استفاده کنید! بخش نمایشگر به طور کامل از بدنه اصلی جدا است و به نظر می‌رسد پنل، محافظ نمایشگر و حاشیه‌های دور آن به شکلی کاملا مجزا و نامتجانس در داخل آن بدنه پلاستیکی فرو رفته است. این موضوع نه تنها یکپارچگی طراحی بدنه را بر هم زده، بلکه باعث شده تا اکسپریا E4 به یک تلفن ضخیم هم تبدیل شود.

روی حاشیه بالایی نمایشگر، دوربین جلو، لوگوی سونی و علامت نمایانگر دوسیم کارته بودن تلفن مشاهده می‌شود. در بالا و پایین نیز دو شیار مشابه وجود دارند که بالایی مربوط به اسپیکر مکالمه و پایینی مربوط به میکروفون مکالمه دستگاه است.

اکسپریا E4

تنها درگاه‌های دستگاه، پورت microUSB برای انتقال داده و شارژ کردن تلفن بر روی لبه سمتِ چپ و جکِ هدفون ۳.۵ میلی‌متری بر روی لبه بالایی آن هستند. بر روی لبه‌ی سمت راست نیز دکمه‌ی پاور/قفل صفحه و دکمه‌های تغییر حجم صدا وجود دارند. نکته‌ی عجیب درباره‌ی دکمه فلزی قفل صفحه این است که بسیار بزرگ طراحی شده و به شکل نامتعارفی از بدنه بیرون زده است که چندان دلچسب نیست.

نمایشگر و اسپیکر

اکسپریا E4 به نمایشگر ۵ اینچ IPS با رزولوشن ۵۴۰ در ۹۶۰ پیکسل مجهز شده که منجر به تراکم ۲۲۰ پیکسل بر اینچ می‌شود. برای محصول ارزان قیمت، نمایشگر این تلفن قابل قبول و مناسب است. به خاطر استفاده از پنل IPS، زاویه دید دستگاه وسیع است و وقتی از کناره‌ها به آن نگاه می‌کنید، رنگ‌ها با دقت مناسبی نمایش داده شده و صفحه تاریک و روشن نمی‌شود.

اکسپریا E4

تراکم پیکسلی کم است اما آزاردهنده نیست. با این حال اگر به متون دقت کنید لبه‌های رنجه شده دارند. کنتراست تصویر در حد نمایشگر تلفن‌های رده بالای سری زد سونی نیست، اما در سطح قابل قبولی قرار دارد. رنگ مشکی عمق مناسبی دارد و رنگ سفید نیز با دقت مناسبی نمایش داده می‌شود.

اکسپریا E4

نمایشگر این تلفن با توجه به رده قیمتی آن یکی از نقاط قوت‌اش محسوب می‌شود که تجربه‌ای شبیه به محصولات میان‌رده را ارائه می‌کند. روی این صفحه نمایش نیز با یک محافظ ضدخش پوشیده شده تا در برابر خط، خش و ضربه تا حدی از خود مقاومت نشان دهد. محافظِ ضدِخش سونی مقاومت صفحه‌های گوریلاگلس را ندارد، اما نباید فراموش کرد که در این رده قیمتی، محصولات رقیب اکسپریا E4، غالبا محافظ صفحه‌ای معمولی با مقاومت نه چندان بالا دارند.

این تلفن به یک اسپیکرمونو خطی در پشت مجهز شده است. برای آن که صدای خروجی را واضح‌تر بشنوید، باید گوشی را از سمت نمایشگر روی سطح قرار دهید تا صدا به شکل بهتری پخش شود. کیفیت صدای خروجی برای یک تلفن پایین‌رده مناسب است، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد با استفاده از اسپیکر به موسیقی گوش می‌دهند، این محصول شما را راضی نخواهد کرد. با وجود کیفیت نسبتا مناسب، حجم صدای خروجی چندان زیاد نیست و اگر دستتان کمی روی اسپیکر قرار گیرد، به سختی می‌توانید صدا را بشنوید.

اکسپریا E4

با این حال سونی به همراه این محصول یک جفت هدفون خوب ارائه کرده که کیفیت بسیار خوبی دارند. این هدفون‌ها طراحی ساده‌ای دارند، اما کیفیت آنها خوب است.

دوربین

اگر به دنبال خرید اکسپریا E4 به عنوان یک تلفن پایین‌رده هستید، باید انتظاراتتان از آن نیز بالا نباشد. دوربین این تلفن به هیچ عنوان نمی‌تواند تجربه مناسبی برای عکاسی به ارمغان بیاورد. کیفیت عکس‌ها در شرایط مختلف چندان جالب نیستند و اگر دوربین برایتان اهمیت دارد، این محصول خیلی برای شما مناسب نیست، اما به هر حال نمی‌توان از محصولی در این رده قیمتی انتظاری بیش از این داشت.

اکسپریا E4

اکسپریا E4 به یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت مجهز شده که عملکرد آن در نور کم بسیار ضعیف‌تر از روشنایی روز است. دوربین جلوی دستگاه هم سنسور ۲ مگاپیکسلی دارد که چندان برای گرفتن تصاویر سلفی مناسب نیست و بیشتر برای تماس ویدیویی کاربردی خواهد بود.

در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین این تلفن را مشاهده کنید:

 

 

xperia-e4-crop100

همان طور که در نمونه عکس‌ها هم مشاهده می‌کنید، نمایش رنگ‌ها خصوصا در نماهای نزدیک کمی حالت مرده و تیره دارند، اما در مجموع اگر بخواهیم قضاوت درستی درباره دوربین این گوشی داشته باشیم، باید هزینه‌ای که برای خرید آن می‌پردازیم را نیز مد نظر قرار دهیم.

نرم‌افزار

این تلفن به سیستم عامل اندروید 4.4.4 کیت‌کت و رابط کاربری اختصاصی سونی مجهز شده است. رابط کاربری سونی یکی از سبک‌ترین پوسته‌های گرافیکی اندروید است که تفاوت زیادی با اندروید خام ندارد و به همین دلیل عملکرد سریع و روانی دارد. از نظر نرم‌افزار این تلفن چیزی فراتر از آنچه در همه تلفن‌های سونی شاهدش هستیم ارائه نمی‌دهد. با این حال چند مورد از قابلیت‌های مهم آن که روی هر تلفن پایین‌رده‌ای نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید را معرفی می‌کنیم.

xperia-e4-scrshot-1

رابط کاربری سونی به صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌های اختصاصی دارد که می‌توانند کاربردی باشند. یکی از جذاب‌ترین آنها اپ واکمن است که برای خوره‌های موسیقی بسیار خوشایند است. با این اپلیکیشن  می‌توانید کنترل کاملی بر تجربه گوش دادن به موسیقی خود داشته باشید. امکاناتی چون +ClearAudio که کیفیت صدای خروجی را بهبود می‌بخشد، یا ویژوالایزر در هنگام پخش موسیقی و امکان گرفتن اطلاعات مربوط به موزیک در حال پخش از جمله قابلیت‌های اپ هستند. اپلیکیشن جذاب دیگر که به موسیقی مربوط می‌شود، TrackID است که همچون شازم می‌تواند موزیک در حال پخش را تشخیص داده و تمام اطلاعات مربوط به آن را به کاربر نشان دهد. اپلیکیشن پلی استیشن امکان کنترل کامل روی حساب کاربری PSN و چت با دوستانتان در این شبکه بازی را فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره این اپلیکیشن می‌توانید به مقاله‌ی «هرآنچه درباره‌ی PlayStation App و PS4 Remote Play باید بدانید» مراجعه کنید. Sony Select مارکت اختصاصی سونی برای اپلیکیشن‌ها است و اپلیکیشن Socialife تجربه دسترسی یکپارچه به شبکه‌های اجتماعی و فیدهای خبری را برای کاربر در محیطی زیبا فراهم می‌کند.

منوی تنظیمات سریع صوتی به صورت برگه‌ای در کنار نوتیفیکیشن‌ها در دسترس است و کاربر می‌تواند از این طریق تنظیماتی چون روشن و خاموش بودن وای‌فای، بلوتوث، GPS و... را تغییر دهد یا روشنایی نمایشگر را تنظیم کند.

xperia-e4-scrshot-2

قابلیت جذاب دیگر این رابط کاربری امکان استفاده از اپلیکیشن‌های معلق است که باعث بهبود تجربه چندوظیفگی می‌شود. به کمک این اپ‌ها که در صورت نیاز می‌توانید تعداد بیشتری از آنها را دانلود کنید، می‌توانید مثلا در هنگامی که زومیت یا زومجی را می‌خوانید اپلیکیشن‌های دیگری چون یک مرورگر دیگر، ماشین حساب یا... را به صورت شناور روی نمایشگر اجرا کرده و از آنها استفاده کنید. همچنین بد نیست به اپلیکیشن Sketch اشاره کنیم که به کمک آن می‌توانید خلاقیت‌های تصویری خود را روی تصاویر مختلف پیاده کرده و هنر خود را به نمایش بگذارید!

xperia-e4-scrshot-3-ar

 اپلیکیشن دوربین سونی یکی از نقاط قوت آن است. این اپلیکیشن علاوه بر کاربرپسند بودن، قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امکاناتی چون کنترل دستی نوع صحنه عکاسی، شرایط نور و آب و هوا برای عکاسی، عکاسی HDR، تنظیم White Balance، افکت‌های خلاقانه، اضافه کردن صحنه‌هایی به صورت واقعیت مجازی به عکس، پانوراما، پخش زنده ویدیو در یوتیوب و... از جمله قابلیت‌هایی هستند که در سایر تلفن‌های موجود در این رده قیمتی یافت نمی‌شوند.

عکس نمونه با AR Effect

سخت‌افزار و بازده

 Xperia E4 به یک پردازنده مدیاتک MT6582 با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-400MP مجهز شده است. پردازنده اصلی یک محصول میان‌رده است که تمرکزش روی مصرف پایین انرژی است و در عین حال بازده قابل قبولی هم دارد. اما پردازنده گرافیکی این تلفن چندان قدرتمند نیست و از پس بازی‌های خیلی سنگین بر نخواهد آمد. ما سعی کردیم بازی آسفالت را روی این تلفن اجرا کنیم، اما علاوه بر این که پرش فریم زیادی مشاهده کردیم و بازی تکه تکه اجرا می‌شد، بدنه دستگاه هم داغ شد. این موضوع بیش از آن که به پردازنده اصلی مربوط باشد، به خاطر پردازنده گرافیکی نسبتا ضعیف آن است. البته باز هم باید یادآوری کنیم که درباره یک تلفن پایین‌رده صحبت می‌کنیم که نباید انتظار قدرت سخت افزاری بالا را از آن داشته باشیم.

اکسپریا E4

حافظه رم ۱ گیگابایتی به کار رفته در E4 نیز می‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربر برای چندوظیفه‌ای و اجرای همزمان چند اپلیکیشن ساده باشد. عملکرد دستگاه به طور کلی ساده و روان است و اگر بازی‌های سنگین را روی ان اجرا نکنید، لگ و تاخیری در آن مشاهده نخواهید کرد.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها