Loading...

اکسپریا، برند ناکام سونی

اکسپریا، برند ناکام سونی
سونی در چند سال اخیر کاهش درآمد چشمگیری تجربه کرده که قسمتی از آن ناشی از ضررهای بخش موبایل و برند Xperia است. اما واقعا اشکال کار سونی کجاست؟

گزارش درآمد سه‌ماهه سوم سال 2015 سونی، که چندی پیش منتشر شد، باز هم از ضرردهی این شرکت در بخش فروش موبایل خبر می‌دهد. گرچه در مجموع سود خالص این شرکت مثبت است، بخش عظیمی از این سود حاصل فروش PS4 و دوربین‌های دیجیتال است. درواقع باز هم، مانند دوره‌های گذشته سال 2015، بخش اکسپریا ضرر قابل توجهی به سونی وارد کرده است. میزان فروش گوشی‌های اکسپریا در سه‌ماهه سوم سال 2015 نسبت به همین بازه در سال 2014 شاهد 15 درصد افت بوده و حدود 20.6 میلیارد ین (حدود 170 میلیون دلار) ضرر متوجه این شرکت کرده است. البته سونی سال گذشته شاهد ضرر 176 میلیارد ینی (حدود 1.5 میلیارد دلار) بود که نشان می‌دهد رشد قابل توجهی در این بخش پیدا کرده، اما همچنان تراز مالی اکسپریا منفی است. این موضوع چندی پیش باعث شد شایعه‌هایی مبنی بر تعطیلی بخش اکسپریا بر سر زبان‌ها بیفتد، ولی مدیرعامل سونی این شایعات را رد کرد.

اما مشکل سونی و گوشی‌های اکسپریا چیست؟ با توجه به اینکه گوشی‌های سونی معمولا کیفیت مطلوبی دارند و توانسته‌اند از بررسی‌های مختلف سربلند بیرون بیایند، باید اشکال کار را در موارد دیگری جستجو کرد.

 

تبلیغات، عنصر فراموش‌شده سونی

 

 

سونی در بازار ژاپن مشکلی برای فروش ندارد. گرچه نمی‌توان این شرکت را دارنده سهم اصلی بازار ژاپن دانست، با این حال فروشش قابل توجه و مطلوب است. مشکل بزرگ سونی بازار کشورهای دیگر است. سونی در بسیاری از کشورها جایی در پنج شرکت و حتی ده شرکت برتر فروش ندارد. طبق آمار ارائه‌شده در سه‌ماهه سوم سال 2015، سهم سونی از فروش موبایل در جهان تنها دو درصد بوده است. این نتیجه هنگامی که با نتایج رقبایی مانند سامسونگ، اپل و هوآوی مقایسه می‌شود، بسیار تاثر‌برانگیز است. اکسپریا حتی در مقابله با شرکت‌هایی همچون شیائومی، اپو، ZTE و TCL نیز شکست خورده است.

علت این امر چیست؟ شاید بتوان مهم‌ترین دلیل را ضعف تبلیغاتی سونی دانست. برای مثال در کشور امریکا گوشی‌های سونی به‌ندرت پشت ویترین مغازه‌ها دیده می‌شوند. این در حالی است که سامسونگ، اپل و سایر شرکت‌ها مدت‌ها پیش از عرضه گوشی خود با داغ کردن بازار شایعات و پس از عرضه با تبلیغات تلویزیونی و غیر تلویزیونی گسترده باعث شده‌اند گوشی‌هایشان بیشتر دیده شود، اما سونی در این زمینه بسیار منفعل عمل کرده. علاوه بر تبلیغات، سونی در کشورهای اروپایی و امریکا از فقدان شریک تجاری برای عرضه گوشی‌های خود رنج می‌برد. شاید این شرکت باید همکاری‌های بین‌المللی خود را نیز گسترش دهد.

 

گوشی‌های کمتر، خوب یا بد؟

 

 

سونی در یک سال اخیر سیاست متفاوتی در پیش گرفته که تا حدودی هم موفق بوده است. این شرکت تمرکزش را بر عرضه تعداد گوشی کمتر و سود بیشتر قرار داده است. حتی شنیده می‌شود سال آینده تنها دو پرچم‌دار از سونی معرفی خواهد شد. اما سونی در زمان‌بندی معرفی گوشی‌هایش دچار اشتباهات حیاتی شده است. سه ماه پس از معرفی Z4 در ماه ژوئن، این شرکت از سه پرچم‌دار جدید خانواده Z5 رونمایی کرد. سونی شاید با این کار می‌خواست اشتباهات خود در تولید Z4 را جبران کند، اما اثر روانی‌ای که این حرکت بر ذهن مردم گذاشت شاید به‌سختی از بین برود.

بسیاری از افراد دوست دارند علاوه بر داشتن گوشی قدرتمند و استفاده از آن، بتوانند به لوکس بودن آن بنازند. اکثر شرکت‌ها نیز برای پرچم‌داران خود حاشیه‌ای امن ایجاد می‌کنند تا به اندازه کافی روی بورس بمانند. مثلا اپل هر سال دو آیفون معرفی می‌کند و همچنین تغییرات عمده در آیفون را هر دو سال یک بار ایجاد می‌کند. سامسونگ، با وجود معرفی تعداد بالای گوشی، معمولا دو گوشی در ابتدای سال میلادی و دو گوشی حدود شش ماه پس از آن معرفی می‌کند که این گوشی‌ها تقریبا تفاوت‌های عمده ای دارند و هر کدام یک بخش از بازار را هدف می‌گیرند: سری نوت فبلت‌های قلم‌دار هستند و سری اس پرچم‌داران شیک و لوکس. اما سونی تنها 3 ماه به Z4 فرصت حضور در بازار داد. چه تضمینی برای خریدار وجود دارد که خیلی زود گوشی‌اش از بورس نیفتد؟ شاید بهتر باشد سونی کمی بیشتر به بازار میان‌رده‌ها اهمیت دهد و به عرضه دو پرچم‌دار در سال راضی شود؛ اتفاقی که ممکن است سال 2016 شاهدش باشیم.

 

تصمیمات اشتباه، بلای جان اکسپریا

 

 

یکی از مواردی که امسال وجهه سونی را در نظر بسیاری از کاربران خدشه‌دار کرد مشکلاتی بود که بر سر Z4 آمد. این گوشی از مشکل داغ شدن رنج می‌برد؛ مشکلی که شاید در بعضی موارد به‌دلیل ضعف تبلیغاتی سونی به آن بسیار دامن زده شد. علت هر چه بود، باعث شد مردم دید بدی نسبت به این برند پیدا کنند. اما آیا این مشکل از آسمان بر سر سونی نازل شد؟

پردازنده اسنپدراگون 810 از همان ابتدا با مشکل داغ شدن دست‌وپنجه نرم می‌کرد. سامسونگ و ال‌جی نیز، با دانستن این مشکل، خطر نکردند و در پرچم‌داران سال 2016 خود از پردازنده‌های متفاوتی استفاده کردند. سامسونگ در اس‌6 از اگزینوس 7420 و ال‌جی در جی‌4 از اسنپدراگون 808 به‌جای اسنپدراگون 810 استفاده کردند؛ انتخابی که بعدا مشخص شد عاقلانه بوده است. اما سونی با جاه‌طلبی تصمیم گرفت آخرین نسل پردازنده شرکت کوالکام را در پرچم‌دار ابتدای سالش استفاده کند و این تصمیم، بدون در نظر گرفتن عواقب و عوامل پیشگیرانه آن، عملا آینده Z4 را نابود کرد. بله، طبق انتظار، Z4 داغ می‌شد و سونی نیز پس از مدتی به آن اعتراف کرد.

سونی در برهه حساسی به سر می‌برد. هنوز سال 2015 به پایان نرسیده و تاثیر میزان فروش پرچم‌داران جدید سونی بر سود مالی این شرکت اعلام نشده است. سونی به خانواده Z5 امید بسیار دارد تا بتواند این شرکت را از این تراز منفی مالی نجات دهد. اما آیا این شرکت موفق خواهد شد؟ سال 2016 چه بر سر برند اکسپریا می‌آید: سقوط یا صعود؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها