به دنیا آمدن فرزند یکی از شیرین ترین و جذاب ترین اتفاقاتی است که زوجین تجربه می کنند. انگار تاج پرافتخاری روی سر زوج های جوان قرار می گیرد و آن ها را به نقش والدگری و تجربه پدرشدن و مادر شدن مفتخر می سازد. به دنیا آمدن کودک و همه خوشی ها و تغییراتی که همراه خود می آورد، همانند بسیاری دیگر از رخدادهای خوب زندگی، اگر با تدبیر و مدیریت صحیح همراه نباشد، می تواند زمینه ساز آسیب هایی باشد.

 

پس از هوای دونفره

یکی از مهم ترین موضوعاتی که متأثر از تولد نوزاد است، رابطه عاطفی زوج است. پیش از به دنیا آمدن فرزند، فضای دونفره زندگی، فرصت بسیار ارزشمندی را در اختیار زن و مرد جوان قرار می دهد و آن ها بیشترین تمرکز را بر یکدیگر و رابطه خود دارند، فرصت گفت و گو، تفریح،گردش و سفرهای دونفره، داشتن فرصت برای برنامه ریزی های عمیق تر و .... از امتیازات این دوره است؛ اما گاهی زوج های جوان به دلایل مختلفی همانند نداشتن تجربه کافی، نداشتن آگاهی از اهمیت موضوع، نداشتن مهارت های لازم و ... وقتی صاحب فرزند می شوند، ناخواسته گرفتار فاصله ای با همسرشان می شوند که اگر به آن توجه نکنند، با گذشت زمان آن ها را با مشکلات جدید و جدی روبه رو می سازد. فاصله ای که ممکن است در درازمدت دلسردی هایی را به همراه داشته باشد که کمترین نتیجه آن خالی شدن حال و هوای زندگی مشترک از رنگ و بوی عشق، عاطفه و محبت بین همسران جوان است.

 

 

اول همسری بعد والدگری

زوج های جوان باید به ضرورت حفظ محبت و روابط عاطفی و ابراز عشق و علاقه به یکدیگر کاملا آگاه باشند و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند این موضوع تحت الشعاع مسائل دیگر زندگی قرار بگیرد؛ حتی تولد فرزند. شما پیش از آن که پدر یا مادر باشید، شوهر یا زن همسرتان هستید و تا زمانی که دراین نقش به طور کامل ظاهر نشوید، دیگر نقش های تان در خانواده هم متأثر از این فضا کامل نخواهد بود.

 

 

در ادامه توصیه هایی برای حفظ ارتباطات عاشقانه با همسر بیان می شود:

بانوان! حفظ توجه همیشگی به همسر فراموش نشود

 

اولین نکته را به بانوان گرامی گوشزد می کنیم. شما با به دنیا آوردن فرزند، تجربه ای بسیار متفاوت و بزرگ را پشت سر گذاشته اید، تجربه ای که از آغاز بارداری همراه شما بوده و روان و جسم شما را درگیر کرده است، شرایط پس از زایمان بسیار خاص و مهم است و خستگی و التهاب شما کاملا قابل درک است؛ اما باید بدانید پس از گذشتن از روزهای نخست بارداری و بازگشت به شرایط طبیعی جسمی، باید شیوه ای در پیش بگیرید که همان توجه گذشته به همسرتان حفظ شود و عواملی مثل خستگی را بهانه ای برای توجه نکردن تان قرار ندهید.

 

 

آقایان! جایگاه قلبی همسرتان را به او یادآوری کنید

 

مردان نیز باید کاملا درک کنند که همسرشان در شرایط بسیار خاص روحی، روانی و جسمی قرار دارد، همچنین از این پس به دلیل رسیدگی به امور نوزاد جدید که گاهی در تمام روز وقت او را می گیرد، ممکن است نتواند همچون گذشته وقت بسیار زیادی را با شما بگذراند، در این شرایط تعامل و حضور شما پایه ارتباط عاطفی تان را پس از تولد فرزند بنا می گذارد. حضور در کنار همسر، نوازش او، بیان این که شرایطش را درک می کنید، پرسیدن از خود او که به چیزی احتیاج دارد و چه کمکی می توانید به او بکنید، نگاه مستقیم به چشم هایش، بیان «دوستت دارم» و اطمینان دادن به او درباره اینکه با وجود بچه جایگاهش در قلب شما به هیچ وجه تنزل پیدا نکرده است و... تأثیر عمیقی بر روابط شما، افزایش گرمای آن و پیشگیری از فاصله های عاطفی دارد.

 

فرزندتان را هووی همسر نکنید

درست است که زمان بازی با فرزند کوچکتان و توجه به او، لحظات شیرینی است، ولی از این ارتباط با فرزند، برای همسرتان هوو نسازید! کاری نکنید که همسرتان احساس کند رقیب عشقی به خانواده اضافه شده است، این امر به ویژه توجه بانوان را می طلبد. فراموش نکنید همچون گذشته پیش از آمدن همسرتان به خانه، آراستگی های اوایل زندگی مشترک تان را حفظ کنید. به استقبال او بروید، حتی اگر کودکتان در حال گریه است، ترک او برای لحظاتی بسیار کوتاه مشکلی پیش نمی آورد و اگر اصلا این امکان وجود ندارد، در حالی که همسرتان وارد خانه می شود، با بیان جملاتی، احساس استقبال همیشگی را به او ابراز کنید.

 

به خلوت و تاریخ های مهم اهمیت بدهید

به هیچ وجه از خلوت و روابط محرمانه خود نکاهید. برنامه ریزی کنید تا بتوانید با وجود گریه احتمالی شبانه نوزادتان، موضوع خطیر خلوت با همسرتان در نقطه مطلوب، حساس و مهم خود باقی بماند. بسیار مراقب باشید با توجه زیاد به فرزند از به خاطر سپردن وقایع مهم زندگی مثل سالگرد ازدواج، تولد همسر، تاریخ اتفاق های خوشایند او و ... غافل نشوید.

 

 

ابراز عشق کلامی و رفتاری

 

حتما و حتما عشق و محبت تان را علاوه بر ابرازهای رفتاری و کمک گرفتن از زبان بدن مثل نگاه کردن به چشم همسر، گرفتن دست های او، نوازش، تکیه کردن با القای این مفهوم که او تکیه گاه شما در زندگی است و... به صورت کلامی در زمان های مناسب اعلام کنید. در این زمینه دقت کنید که همواره یک جمله تکراری رابیان نکنید، از جملات مختلف، اما واقعی بهره بگیرید. جملاتی که بیانگر احساسات واقعی شما نسبت به همسرتان باشد.

 

در ضمن توصیه می شود از همان اوان کودکی فرزند در حضور او ابراز کلامی و تا حدی نوازش و محبت به همسرتان را نشان بدهید.