Loading...

طرز تهیه دونات با کدو حلوایی

طرز تهیه دونات با کدو حلوایی
در مطلب زیر طرز تهیه دونات کدو حلوایی با آیسینگ شکر قهوه‌ای را به شما آموزش می دهیم.

دونات کدو حلوایی یکی از دونات‌های مخصوص فصل سرد و پخته شده در فر است. این دونات زرد و نارنجی بافتی لطیف و نرم همانند کیک خواهد داشت و همانند دونات‌های سرخ شده که با مخمر درست می‌شوند، نیست و از این لحاظ جزو دونات‌های کم روغن محسوب می‌شود. اگر شما هم مثل من از خوردن دونات سرخ شده اجتناب می‌کنید، این یکی را حتما دوست خواهید داشت.

کدو حلوایی جزو یکی از آن مواد غذایی همه جا رو است یعنی در بسیاری از دستور‌های غذایی گنجانده می‌شود. از سوپ پاییزی کدو حلوایی گرفته تا نان کدوی زرد و خوشرنگ و یا نان لقمه‌ای با بافتی زیبا. شما می‌توانید با این ماده کار‌های بسیاری انجام دهید. بخش زیادی از پرکاربرد بودن کدو بخاطر رنگ زیبا و طعم شیرین است. بعضی افراد از غذا‌هایی که با کدو درست می‌شود، بدشان می‌آید، اما با شیرینی‌هایی که این ماده در آن‌ها وجود داشته باشد، مشکلی ندارند.

دونات کدو حلوایی یکی از هزاران شیرینی است که با این ماده غذایی پر آنتی اکسیدان درست می‌شود. وقتی در فصل پاییز و زمستان باشید این خوراکی گرم و پرادویه در کنار یک دمنوش داغ پرخاصیت یک عصرانه دلپذیر را برای شما فراهم می‌آورد. اگر هم کتاب مورد علاقه‌تان را در کنار داشته باشید که دیگر عالی خواهد شد. این وضعیت بخصوص برای روز‌هایی که حسابی خسته و کوفته هستید و یا سرماخوردگی تن‌تان را رنجور کرده، بخشی از آلام شما را خواهد کاست.

من روز‌های بعد سعی خواهم کرد، دسر‌ها و شیرینی‌های دیگری را با کدو حلوایی به شما آموزش دهم، چون فکر می‌کنم که این میوه یا سبزی به قولی ارزش توجه بیشتری را دارد. شاید ندانید، اما یکی از خوراکی‌های که در گذشته مورد استفاده اکثر مردم قرار می‌گرفت همین کدو حلوایی بود. مادرم می‌گفت قدیم‌تر‌ها کدو‌های حلوایی را در میان کاه می‌گذاشتند تا مدت طولانی‌تری آن را نگه دارند.

کدو حلوایی خوشبختانه جزو آن اقلام خوراکی است که نیازی به یخچال ندارد و مدت طولانی در محیط خانه می‌توان آن را نگهداری کرد. اما پوره کدو حلوایی بخاطر شیرین بودن خیلی زود خراب می‌شود پس بهتر است اضافه آن را در ظرفی دردار در فریزر نگهداری کنید. البته یک نکته را باید توجه کنید گاهی کدو حلوایی مدت طولانی در گوشه آشپزخانه بلا استفاده می‌ماند و در حالی که ظاهری کاملا سالم دارد، اما از درون خراب شده است پس سعی کنید پس از خرید برای استفاده از آن هم فکری بکنید.

صرف‌نظر از نوع دستورالعمل دونات به چند دلیل شما قطعا این شیرینی را دوست خواهید داشت:

در فر پخته شده، سرخ شده نیست
خمیر شما خیلی زیاد می‌شود البته می‌توان آن را نصف کرد
بافتی شیبه کیک دارد
آسان است و نیازی به همزن ندارد
در کمتر از ۴۵ دقیقه آماده می‌شود
کاملا پرادویه و معطر است
ساده آن خوشمزه است و با آیسینگ فوق العاده می‌شود

این دونات کدو با آیسینگ شکر قهوه‌ای سرو می‌شود. اما شما می‌توانید از آیسینگ وانیلی، عسل، آیسینگ کره‌ای و یا کرم شکلاتی استفاده کرد. زدن دونات کرم در مخلوط شکر و دارچین هم بسیار معمول است. آیسینگ شکر قهوه‌ای روی دونات‌ها کاملا قرار گرفته و می‌چسبد و از این جهت حمل آن‌ها را حت‌تر می‌شود.

مواد لازم

دونات کدو

آرد: ۱ و ۳/۴ پیمانه (۲۲۰ گرم)
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
جوش شیرین: ۱ قاشق چایخوری
نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری
ادویه پای کدو: ۱ قاشق چایخوری (ترکیب دارچین، زنجبیل، جوز و میخک)
روغن مایع گیاهی: ۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی‌لیتر) (کانولا یا روغن نارگیل)
شکر قهوه‌ای روشن یا تیره: ۳/۴ پیمانه (۱۵۰ گرم)
تخم مرغ: ۲ عدد، دمای اتاق
پوره کدو: ۱ پیمانه (۲۲۷ گرم)
شیر: ۱/۳ پیمانه (۸۰ میلی‌لیتر)
اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری
آیسینگ شکر قهوه‌ای

شکر قهوه‌ای روشن یا تیره: ۳/۴ پیمانه (۱۵۰ گرم)
شیر: ۱/۴ پیمانه (۶۰ میلی لیتر)
کره: ۱ قاشق غذاخوری (۱۴ گرم)
اسانس وانیل: ۱/۲ قاشق چایخوری
پودر شکر: ۱ و ۱/۲ پیمانه (۱۷۵ گرم)
نمک: مقداری برای مزه
مواد تزئین: اختیاری (نکات مهم را ببنیید)
دونات کدو حلوایی با آیسینگ شکر قهوه‌ای

طرز تهیه

۱. فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس گرم کنید. قالب دونات را با اسپری آشپزی چرب کنید. در صورتی که از قالب سیلیکونی دونات استفاده می‌کنید، نیازی به این کار نیست.

۲. آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین، نمک، دارچین و ادویه پای کدو را با هم داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید و با همزن سیمی بهم بزنید تا ترکیب شوند. داخل کاسه دیگری، روغن، شکر قهوه‌ای، تخم مرغ، پوره کدو، شیر و اسانس وانیل را با هم ترکیب کنید. مواد مرطوب را داخل مواد خشک بریزید سپس همه مواد را به آرامی با هم ترکیب کنید بطوری که هیچ گلوله آردی باقی نماند.

۳. خمیر را داخل قالب دونات بریزید بطوری که نیمی از هر کدام از حفره‌های دونات را بپوشاند. توصیه می‌شود از یک کیسه زیپ لاک بزرگ استفاده کنید. کیسه فریزر معمولی مستحکم نیست. گوشه کیسه زیپ لاک را ببرید و خمیر را داخل حفره‌های قالب بریزید.

۴. قالب‌های دونات را در فر گذاشته و به مدت ۱۰ تا ۱۱ دقیقه یا تا زمانی که لبه‌ها و روی آن‌ها کمی قهوه‌ای شود، آن‌ها را بپزید. برای تست کردن، به آرامی انگشت را داخل بالای دونات فرو کنید، اگر دونات به حالت قبل برگشت یعنی پخته است و اگر تو رفت یعنی هنوز باید برای برداشتن آن‌ها صبر کنید. پس از پخت کامل، دونات‌ها را به مدت ۲ دقیقه بگذارید داخل قالب بمانند و خنک شوند سپس از قالب جدا کرده و روی توری خنک کننده بگذارید.

۵. دوباره قالب را چرب کرده و بقیه خمیر دونات را بپزید. قالب‌های دونات بزرگ معمولا ۶ تایی هستند، مثل چیزی که در تصویر می‌بینید، اما قالب‌های مینی عمدتا ۱۲ حفره دارند. یکی از چیز‌های خوبی که توصیه می‌کنم استفاده کنید، قالب دونات سیلیکونی است. این قالب‌ها حتی نیازی به چرب کردن هم ندارند. آن‌ها نیز طرحی مشابه با قالب‌های فلزی دارند.

۶. برای درست کردن آیسینگ شکر قهوه‌ای، شیر و کره را داخل یک ماهیتابه گود روی حرارت متوسط بگذارید. بهم بزنید تا کره ذوب شده و مخلوط یکدست شود. آن را به صورت ملایمی گرم کنید (نجوشانید). به مدت ۱ دقیقه آن را گرم کنید سپس از حرارت بردارید و اسانس وانیل و پودر شکر را افزوده و بهم بزنید تا ترکیبی صاف و یکدست داشته باشید. آن را مزه کرده سپس کمی نمک (در حد بین دو انگشت) به آن اضافه کنید. من معمولا به این کرم‌ها کمی نمک اضافه می‌کنم؛ نمک باعث تعادل مزه‌ها می‌شود. بگذارید آیسینگ به مدت ۵ دقیقه بماند تا کمی غلیظ شود. بالای دونات‌ها را داخل این آیسینگ گرم بزنید. اگر آیسینگ موقع فرو کردن دونات‌ها، خیلی غلیظ به نظر می‌رسد، کمی شیر گرم به آن اضافه کنید یا آن را توی مایکروفر یا روی گاز گرم کنید تا رقیق شود. دونات‌های کرم‌دار شده را روی توری خنک کننده بگذارید تا هر گونه آیسینگ اضافی از آن‌ها جدا شود. در صورت دلخواه روی آن‌ها را با آجیل خرد شده یا قند‌های رنگی تزئین کنید. اگر مواد رویه و تزئین آن سبک باشد، ظرف ۱ ساعت دونات کاملا شکل گرفته و می‌توان آن‌ها را بسته بندی کرد بدون اینکه روی آن‌ها خراب شود.

۷. بقیه دونات‌ها را داخل یک پلاستیک گذاشته و کاملا هواگیری کنید و یا در ظرفی دار به مدت ۱ تا ۲ روز در دمای اتاق یا حداکثر ۱ هفته در یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم

می‌توانید دونات‌ها را به صورت ساده یا همراه با آیسینگ و آجیل به مدت ۲ تا ۳ ماه در فریرزر نگهداری کنید. موقع استفاده از یک شب قبل آن را در یخچال بگذارید تا یخ آن ذوب شود و به میزان دلخواه در مایکروفر گرم کنید. چند ثانیه ماند در مایکروفر برای آن‌ها کافی است. اگر ساده هستند قبل از سرو آن‌ها را تزئین کنید.

برای ادویه پای کدو می‌توانید از این اندازه‌های ترکیب استفاده کنید: ۱/۴ قاشق چایخوری از هر کدام از ادویه‌های جوز، زنجبیل، دارچین و میخک که همگی به صورت کاملا پودر شده باشند. البته می‌توانید بیش از این مقدار هم استفاه کنید تا بیشتر طعم داشته باشد. دارچین شما باید از نوع دارچین قهوه‌ای سایگون باشد. دارچین‌های چینی با رنگ روشن اصلا طعم خوبی ندارند و طعم آن‌ها بییشتر تند است تا شیرین.

هر نوع شیری را می‌توانید برای دونات و آیسینگ استفاده کنید. شیر بادام وانیلی شیرین نشده، شیر کامل گاو و شیر بدون چربی همگی خوب هستند. می‌توانید از شیر حیوانی یا گیاهی هر کدام که می‌خواهید استفاده کنید.

مواد تزئین: بعد از استفاده از آیسینگ، می‌توانید مواد رویه یا تزئین را روی دونات بپاشید یا دونات‌ها را داخل هر کدام از مواد زیر بزنید: قند‌های رنگی، گردوی ریز خشد شده، نارگیل برشته، تافی ریز خرد شده یا مخلوط دارچین یا ادویه پای کدو. به جای آیسینگ می‌توانید مخلوط شکر و دارچین را استفاده کنید. همان دستورالعمل‌های دارچین و شکر را که قبلا برای دونات‌های معمولی استفاده می‌کردید، به کار ببرید.

در صورت نداشتن قالب دونات، آن را داخل قالب دونات استاندارد ۱۲ تایی بریزید. آن را در درچه حرارت ۲۲۰ درجه سلسیوس و به مدت ۵ دقیقه بپزید سپس حرارت را به ۱۷۵ درجه کاهش داده و به مدت ۱۶ تا ۱۷ دقیقه آن‌ها را به طور کامل پخت کنید. ا زهمین آیسینگ می‌توانید برای تزئین آن‌ها استفاده کنید.

اگر قالب مینی دونات با ۱۲ حفره دارید، خمیر را طوری بریزید که حدود ۳/۴ هر حفره دونات را پر کند سپس آ را در حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس به مدت ۸ تا ۹ دقیقه بپزید.

منبع : جام جم

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها