Loading...

معرفی 10 نوع از لذیذترین وخوش طعم ترین ماهیان جنوب

معرفی 10 نوع از لذیذترین وخوش طعم ترین ماهیان جنوب
معرفی و شناخت ماهیان جنوب:

مشخصات ظاهری ماهی شیر:

یکی از بهترین ماهی معروف جنوب ماهی شیر می باشد، محل زندگی این ماهی حوضه خلیج فارس و دریای عمان می باشد. شناخت ماهی شیر به دلیل منحصر به فرد بودن آن بسیار ساده است، شیرماهی بدنی کشیده و دوکی شکل دارد و سطح بدن آن صاف و خاکستری با انعکاس زیبایی از رنگ های آبی و نقره ای است. از خانواده تن ماهیان بوده و یکی از بهترین آنهاست.

شیرماهی به واسطه شکارچی بودن، دندان داشته و از ماهی های کوچکتر تغذیه میکند.

پولک های آن بقدری ظریف هستند که با اولین تماس دست محو میشوند. از این رو در هنگام عرضه، بدون پولک است.

ماهی شیر بندر
ماهی شیر جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب

طول بدن این ماهی به یک متر و حتی گاهی به یک و نیم متر می رسد. وزن این ماهی بین ۵ کیلوگرم تا ۶۵ کیلوگرم است.

 

شیر ماهی جز محبوب ترین و آشناترین نام ماهی در بین تمام ماهی هان در ایران است. ماهی شیر از خانواده ی تن ماهیان است. قبل از هرچیز بهتر است بدانید این خانواده از ماهی ها به تیغ های کم، گوشت سفید و غنی، دارای پولک های کمی است ماهی شیر با مشخصاتی که گفته شد جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب شهرت دارد. نصف بیشتر ماهی های جنوب هنگام فیله شدن 50 درصد ضایعات به جای می گذارند. اما ماهی شیر بعد از فیله شدن تنها 35 درصد ضایعات دارد. شاید بتوان گفت کمترین میزان ضایعات در بین تمامی ماهیان جنوب است.این دلیل واضحی برای محبوبیت این ماهی هنگام انتخاب می باشد.

ماهی شیر ماهی بدون بو :

اگر ماهی شیر تازه باشد کمترین میزان بوی زهم را دارد و بهترین گزینه برای انتخاب است.از طرفی گوشت ماهی شیر کمی چرب است و بعضی این چربی را دوست ندارند و افراد زیادی هم این چربی را علت انتخاب زیاد ماهی شیر می دانند.

بنابراین ماهی شیر جز ماهی های کم بو به حساب می آید. از طرفی گوشت ماهی شیر کمی چرب است و بعضی این چربی را دوست ندارند و افراد زیادی هم این چربی را علت انتخاب زیاد ماهی شیر می دانند.

بنابراین ماهی شیر جز ماهی های کم بو به حساب می آید حال در نظر داشته باشید که شیرماهی از باکیفیت ترین ماهی ها در بین خانواده خودش محسوب میشود.

بومیان جنوب کشور از شیرماهی به عنوان یکی از با ارزش ترین ماهی های موجود در خلیج فارس یاد میکنند. خواص بی شمار و گوشتِ پربار و زیاد، از دیگر عوامل پرطرفدار بودن شیرماهی می باشد به همین دلیل ماهی شیر را یکی از بهترین ماهی جنوب می دانند.

فواید مصرف بهترین ماهی جنوب :

ویتامین های موجود در ماهی شیر A ، B12 و C هستند. همچنین فسفر و کلسیم از مواد معدنی قابل توجه موجود در گوشت این ماهی میباشند.

گوشت این ماهی در مقابله ی بدن با رادیکالهای آزاد و پیشگیری از سرطان نقش به سزایی دارد، همچنین به توسعه ی مغز در کودکان و نوجوانان و سلامت آن در سنین بالاتر نیز کمک میکند.

ماهی شیر تغذیه ای بسیار مفید و مقوی برای رشد نوزادان، صحت روند عادات ماهیانه، تنظیم کلسترول خون و افزایش استحکام استخوان ها میباشد.

روش های پخت ماهی شیر برای تمام ذائقه ها:

شیرماهی به واسطه ویژگی های منحصربفرد از قبیل بافت لطیف اما منسجم گوشت و نداشتن خار، تقریبا به هر روشی قابل طبخ است و به واسطه این ویژگی از سرآشپزهای حرفه ای گرفته تا بی تجربه ترین افراد، عاشق ماهی شیر میشوند!

اگر پختن ماهی را به روش های ساده میپسندید، بایستی بگویم ماهی شیر را به هر شیوه ای بپزید خوشمزه از آب در میاید و دلیلِ آن همانطور که در بالا بیان شد، گوشت غنی و تیغ کم است.

بخارپز کردن، جوشاندن در آب، سرخ کردن، کباب کردن، پختن در فر، پختن در مایکروویو؛ همه ی اینها از طریقه های ساده برای پختن شیر ماهی هستند. اما طعم بی نظیر این ماهی با سرخ کردن آن کاملاً نمایان می شود، بهترین روش برای پختن ماهی شیر “سرخ کردن” آن است.

 

ماهی_حلواسفید(زبیدی)

 

ماهی حلواسفید(زبیدی) جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب
نام بومی: زبیدی

مشخصات کلی ماهی حلوا سفید:

ماهی حلوا سفید نیز یکی از ماهی معروف جنوب است، ماهی حلوا سفید زیبا با بدنی تقریبأ لوزی شکل و رنگ بدن در طرفین نقره ای و پشت آبی خاکستری است، بدن این ماهی از عرض فشرده شده و پهن می باشد. فلسهای آن بسیار کوچک بوده و به آسانی کنده می شوند، از این رو هنگام عرضه بدون فلس می باشند.

سر کوچک و باله های محدود این ماهی باعث میشود تا حجم زیادی از بدن آن، گوشت خالص قابل مصرف باشد. گوشت این ماهی سفید و بی خار بوده و چربی کمی دارد بنابراین ماهی حلوا سفید نیزجزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب معروف است.

ماهی حلواسفید ماهی بدون استخوان:

ماهی حلوا سفید را شاید بتوان از نظر قیمتی ارزشمندترین ماهی جنوب دانست. این ماهی غذای محبوب کشورهای حاشیه خلیج فارس هست و سالانه درصد بالایی از این ماهی به کشورهای عربی و کویت صادر می شود. این خود بی تاثیر در بالا رفتن ارزش این ماهی نیست.

در مورد ماهی زبیدی به خاطر طعم و خوشمزه بودنش به شوخی می گویند که استخوان آن را هم می شود خورد. البته این فقط یک شوخی است.

نکته جالب در مورد این ماهی این است که تیغی  نرم و شکننده تر نسبت به ماهی های دیگر دارد و اکثرا این ماهی را بخاطر سایز کوچکش بصورت شکم خالی پاک می کنند و سپس سرخ می کنند. به هر حال اگر این ماهی کوچک را فیله نکنیم جز ماهیانی هست که تیغ و ضایعات آنچنان زیادی ندارد.

ماهی حلواسفید ماهی بدون بو:

دلیل استقبال کشورهای عربی از این ماهی صادراتی چیست؟ مشخصا ماهی حلواسفید دارای گوشت بسیار ترد،نرم و سفیدی هست و برخی گوشت آن را بهترین گوشت سفید در بین تمام گوشت های سفید دام و طیور و آبزیان می دانند. از طرفی این ماهی بوی زهم بسیار کمی دارد و از این نظر بسیار محبوب و مطرح هست.

بیشتر بخوانید: 10 مورد از خواص باور نکردنی میگو دریایی برای سلامتی!

ماهی هامور

ماهی هامور جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب
نام بومی: هامور، حمور
مشخصات ظاهری ماهی هاموور:

ماهی هامور یکی از ماهی معروف جنوب است، ماهی هامور زیبا را با بدن دوکی شکل و رنگ قهوه ای مایل به سفید ویژه آن و لکه هایی که تا نزدیک باله پشتی ادامه دارند، میشناسند. داخل دهان و فضای آبششی آن سرخ رنگ بوده و قابل رویت است. حداکثر اندازه بدن تا 120 سانتیمتر می رسد.

عداد فلسهای خط جانبی 58 تا 65 عدد می باشد و از هر طرف آرواره ی پائینی دارای دو ردیف دندان است. روی بخش پائینی اولین کمان آبششی دارای 14 تا 17 عدد شعاع سخت است، قطر سوراخهای بینی تقریباً با هم برابرند.

خوشمزه و بهترین ماهی جنوب به گفته بعضی از مردم جنوب ماهی هامور است! گونه ای چاق و چله و گوشتالو از ماهی های جنوب با پوست قهوه ای تیره و گوشت سفید، اندازه ی ۴۵ تا ۱۵۰ سانتیمتر و وزن نسبتا سنگین.

شاید دور از انتظار باشد اما هامور طرفداران بسیار زیادی، به ویژه در بین بومیان حاشیه ی خلیج فارس دارد. اگر میخواهید ماهی های جنوب را امتحان کنید و خصوصا اگر بیشتر به دنبال طعم خوب هستید، پیشنهاد میکنم این ماهی دوست داشتنی را در ابتدای لیست خود قرار دهید؛

گوشت خوش طعم و مفید این ماهی کاملا روایتگر کیفیت و مزه ی ماهی های جنوب خواهد بود.

ارزش غذایی ماهی هامور:

از محتویات موجود در گوشت ماهی هامور میتوان به پروتئین، سدیم، فسفر، امگا۳، زینک و ویتامینهای A، B-complex و D اشاره کرد. هرچند میزان اسید چرب امگا۳ در ماهی هامور نسبت دیگر ماهی ها کمتر است، اما ویتامینها و مواد معدنی مفید موجود در گوشت این ماهی کاملا این مسئله را جبران میکنند.

مصرف گوشت این ماهی موجب افزایش انرژی شده و در حفظ سلامتی دندانها نقش به سزایی دارد، به تقویت موها کمک میکند و مانع ریزش آنها میشود.

توصیه میشود خانم ها در دوران بارداری و مخصوصا شیردهی ماهی هامور را در رژیم غذایی خود قرار دهند. موارد ذکر شده در بالا ماهی هامور را در لیست بزرگ و خوشمزه، بهترین ماهی جنوب قرار میدهد.

روش های پخت ماهی هامور برای تمام ذائقه ها:

ماهی هامور از تعداد استخوانهای متوسط در بین ماهیان برخوردار است؛ اگر کمی باحوصله باشید تیغ های این ماهی به هیچ وجه آزاردهنده نخواهند بود.

در برخی از مناطق جنوبی دمپختِ این ماهی در میان بومیان شهرت خوبی دارد و قلیه ماهی هامور نیز از خوش طعم ترین غذاهای بومی جنوب است. اما اگر اهل غذاهای محلی نیستید پیشنهاد میکنم این ماهی را در فر به صورت شکم پر بپزید.

 

ماهی_شوریده

ماهی شوریده جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب
نام بومی: شوریده، موش ماهی، ببردندان
مشخصات ظاهری ماهی شوریده:

ماهی شوریده نیز یکی از ماهی معروف جنوب است، ماهی شوریده دارای سر بزرگ و بدنی دوکی شکل و کشیده است. رنگ بدن در پشت متمایل به قهوه ای، شکم و پهلوها نقره ای با جلای طلایی، اغلب با نوارهای اریب تیره در بخش پشتی بدن می باشد. این ماهی دندان های تیزی دارد که بواسطه آن به “موش دندان” معروف است!طول بدن این ماهی به ۷۰ سانتی متر نیز می رشد اما معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است.‌‌‌‌‌‌‌

 

یکی دیگر از بهترین ماهی جنوب ماهی شوریده است. “شوریده” یکی از گونه های خانواده ای از ماهیان با همین نام است؛ گونه ای کمیاب و با کیفیت که طرفدارانِ زیادی به ویژه در میان بومیان سواحل حاشیه خلیج فارس دارد. این ماهی در حالت به بلوغ رسیده نسبت به خیلی از ماهی های خوراکی جنوب، درشت جثه تر و غنی از گوشت است.

شوریده نیز همانند ماهی شیر دارای استخوانهای کم است و شما به راحتی قادر به جداسازی گوشت ماهی از تیغهای آن هستید. ماهی شوریده یک استخوان وسط دارد که سر ماهی را به دم آن وصل می کند و به مانند ماهی های دیگر تیغ های شبکه ای آن به استخوان وسط متصل است.

درصد ضایعات این ماهی 40 درصد است و بعد از فیله شدن 60 درصد به شما گوشت خالص می دهد که به نسبت ماهی های دیگر قابل توجه است. صید ماهی شوریده طی چند سال اخیر در خلیج فارس رو به کاهش بوده است، از این رو در حال حاضر تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول به پرورش مصنوعی این ماهی هستند.

ارزش غذایی ماهی شوریده:

خواص این گونه از ماهی همچون دیگر ماهی های خوراکی زیاد و قابل توجه است؛ شوریده در بین ماهی های خلیج فارس از چربی پایینی برخوردار است اما در عوض سرشار از پروتئین است. خوردن گوشت این ماهی در پیشگیری از سرطان و افزایش قدرت بینایی بسیار موثر است.

پروتئین فراوان موجود در گوشت این ماهی پس از هضم شدن در بدن به سلامتی عضلات کمک میکند و همچنین به تقویت سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن میپردازد. مصرف گوشت این ماهی را به افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، بدنسازان و افراد میانسال توصیه میکنم. این خواص، ماهی شوریده را یکی از بهترین ماهی جنوب کرده است.

ماهی شوریده ماهی بدون بو:

این نکته بسیار بدیعی هست که ماهی هرچه تازه تر باشد بوی زهم کمتری دارد و هرچه از صیدش بیشتر بگذرد و کیفیت خود را از دست بدهد بوی زهم آن بیشتراست و بعد از پخت و پز بوی نامطبوع آن همچنان می ماند.

ماهی شوریده جز دسته ماهیانی هست که بخاطر بافت گوشتش بسیار مورد اقبال است. گوشت این ماهی خیلی دیر در معرض فاسد شدن قرار می گیرد. این ماهی هم کمترین میزان بوی زهم را در بین ماهی ها دارد.

 

روش های پخت ماهی شوریده برای تمام ذائقه ها:

این ماهی برای اضافه شدن به هر نوع غذای دریایی که مطابق میل شماست مناسب است. شیوه های پخت این ماهی سرخ کردن، جوشاندن، بخارپزکردن، پختن در فر و کباب کردن هستند.

همانطور که در بالا ذکر شد ماهی شوریده همانند شیرماهی خارهای کمی دارد و نیز بهترین روش پخت این ماهی مثل ماهی شیر “سرخ کردن” است.

توصیه میکنم برای یک بار هم که شده این ماهی را به صورت سرخ کرده امتحان کنید. اما اگر به آشپزی پیچیده تر علاقه مندید ماهی شوریده را به صورت “شکم پر” بپزید و همچنین اگر قصد دارید ماهی را با یک طعم بومی جنوبی میل کنید، “قلیه ماهی شوریده” را به شما توصیه میکنم. امیدواریم که ماهی شوریده بهترین ماهی جنوب برای شما باشد.


 

خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب

ماهی سرخو جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب
نام بومی:  ماهی حمرو، سرخوی کم پولک
مشخصات ظاهری ماهی سرخو:

ماهی سرخو نیز یکی از ماهی معروف جنوب است، سرخو یکی از زیباترین ماهی های خلیج فارس است. این ماهی با رنگ قرمز متمایل به صورتی زیبا و گردن ضخیم و گوشتالویی خود، برای دوستداران غذاهای دریایی شناخته شده است.

دهان سرخو بزرگ بوده و بدن این ماهی مستطیل شکل و دارای کوهان بوده همچنین چهار یا پنج خط در کنار بدن این ماهی وجود دارد. طول این ماهی به صورت میانگین 40 تا 50 سانتی متر بوده که در بعضی موارد تا 70 سانتی متر نیز دیده شده است وزن آن به حدود سه تا چهار کیلو هم می رسد.

روش های پخت ماهی سرخو:

ماهی سرخو یا آگال گوشت سفید رنگ بسیار لذیذی دارد و دارای تیغ و خار کمی میباشد طعم و مزه ی بسیار عالی این ماهی و نیز خوش خوراکی آن باعث شده تا این ماهی به نوبه ی خود از جایگاه بسیار ممتازی در بازار ماهی برخوردار باشد.
گونه‌های بسیار زیادی دارد و انواع دم‌سیاه، کم‌پولک و خونی آن بیشتر مورد توجه است.این ماهی اغلب به صورت کباب شده، سرخ‌شده یا آب‌پز تهیه و در قلیه ماهی نیز استفاده می‌شود.

(ماهی سرخو با سلطان ابراهیم تفاوت زیادی دارد و علت اشتباه کردن در تشخیص آن شباهت رنگ است)

ارزش غذایی ماهی سرخو:

ماهی سرخو منبع غنی ویتامین B12،B6 و املاحی چون فسفر و پتاسیم است و با کاهش سطح هموسیستئین از خطر پارگی دیواره عروق خونی می‌کاهد.
مهم‌ترین اسید چرب این ماهی از نوع امگا‌‌ـ‌3 بوده و با کاهش کلسترول از رسوب چربی در شرایین و تشکیل لخته خون جلوگیری و با تنظیم عملکرد ماهیچه‌های قلب ، خطر حملات قلبی و مرگ را کاهش و از ابتلا به سرطان پانکراس، پروستات و دستگاه گوارش می‌کاهد.
نکته : مصرف این ماهی با نظر پزشک مربوطه برای مبتلایان به بیماری قند توصیه می‌شود، چرا که اسید چرب امگا‌‌ـ‌3 و اسید‌های آمینه ضروری و ویتامین‌های گروه B آن به تعادل و تثبیت قند خون کمک می‌کنند.

مناطق زندگی ماهی سرخو:

این گونه در سراسر خلیج فارس و دریای عمان،آب های گرمسیری و معتدله،سواحل شرقی آفریقا و دریای سرخ پراکنش دارد. بیشتر کف زی بوده و در مناطق کم عمق سخره ای زندگی میکنند.
خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب

ماهی شورت جزء خوشمزه ترین ماهی جنوب
نام بومی: شورت، حواصیل، حواصیم، خورگل
مشخصات ظاهری ماهی شورت:

یکی دیگر از بهترین ماهی معروف جنوب ، ماهی شورت می باشد، این ماهی دارای بدنی کشیده ، کوچک و باریک که طول بدن آن، حدود ۲۰ تا ۴۵ سانتی متر و وزنی معادل نیم تا ۱ کیلوگرم می‌باشد. رنگ پشت قهوه ای روشن ، بخشهای پایینی طرفین و شکم مایل به سفید تا نقره ای و بدون لکه های تیره است. که زیر نور کاملا برق میزنند، می‌باشد.

یکی دیگر از بهترین ماهی جنوب، ماهی شورت است. شورت ماهیان خانواده ای از ماهی ها با اندام کوچک تا متوسط هستند. از اعضای این خانواده میتوان به ماهی شورت شِنی، ژاپنی، آسیایی، پادشاه جورج و ماهی شورت زرد اشاره کرد.

ماهی شورت زرد به “طلای زرد دریاها” شهرت دارد. تعداد استخوان های این ماهی متوسط است اما به راحتی قابل تفکیک میباشد. گوشت ماهی شورت به صورت خام نسبتاً سفت است اما بعد از پخته شدن کاملا نرم و مطابق میل میشود.

ماهی شورت در ایران، استرالیا، ژاپن و بیشتر کشورهای خاور دور صید و یا به صورت مصنوعی پرورش داده میشود. این ماهی آوازه ی دور و درازی در سراسر دنیا دارد، از این رو حدس میزنم ماهی شورت را تا حدودی بشناسید و یا نامش را شنیده باشید.

این نوع ماهی غالبا به دلیل جثه ی کوچک حتی در رودخانه ها و آبهای کم عمق ساحلی نیز یافت میشود و با قلاب ساده ی ماهیگیری نیز میتوان آن را صید کرد.

کوچک بودن ماهی شورت:

اگر با ماهی شورت آشنایی ندارید باید بدانید که این ماهی در اندازی کوچک طرفداران بیشتری دارد، گرچه طول این ماهی به نیم متر هم میرسد اما “شورت” هم مثل “ساردین” اغلب در سایز کوچک مورد استقبال قرار میگیرد.

طرز پخت ماهی شورت برای تمام ذائقه ها:

از تجربه ی آشپزی خودم با ماهی شورت باید بگویم برای من آشپزی با ماهی شورت، خصوصاً به دلیل اندازه کوچکش، کمی دشوارتر از دیگر ماهی هاست، اما همیشه بعد از سرو ماهی متوجه میشوم آن همه هیاهو و زحمتی که برای پختن غذا کشیدم خالی از لطف نبوده است.

این ماهی، باز هم به دلیل اندازه ی کوچک، به صورت سرخ کرده و پخته شده در فر چنگی به دل نمیزند. اما اگر ماهی را با کمی حوصله مرینیت و کباب کنید متوجه گوشت خوش هضم و طعم دلنشین ماهی شورت، به خصوص به دلیل اندازه ی کوچکش و شهرتش به این اندازه ی کوچک خواهید شد. دیگر روشهای آشپزی با ماهی شورت، جوشاندن و بخارپز کردن هستند.

پیشنهاد می کنم طرز پخت سوخاری ماهی شورت در مجله ماهی میگو مطالع کنید.

خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب

ماهی ساردین، جزء خوشمزه ترین ماهی جنوب

نام بومی: عومه، حشینه، مومغ، و گورخ

مشخصات ظاهری ماهی ساردین:

یکی دیگر از بهترین ماهی معروف جنوب ، ماهی ساردین می باشد، ساردین ماهیان دارای بدنی دوکی شکل و فشرده هستند، رنگ بدن در پشت سبز – آبی، پهلوها نقره‌ای، باله دمی زرد کمرنگ و سایر باله‌ها روشن می‌باشد. ماهی ساردین جز دسته ماهی کوچک جثه است و طول آن بین 10 تا 15 سانتی متر است.

یکی دیگر از بهترین ماهی جنوب، ماهی ساردین است؛ این نام برگرفته از جزیره ای در ایتالیا به نام “ساردنی” است. این ماهی ها جثه ی کوچک دارند و غنی از روغن هستند. ساردین ها زیاد استخوان دارند اما استخوانهای آنها به هیچ وجه آزار دهنده نیست.

حتی توصیه میکنم ماهی هایی از قبیل ساردین را همراه با استخوان میل کنید؛ زیرا این استخوان ها ترد و نرم هستند و از طرفی استخوانهای ماهی ساردین منبعی سرشار از کلسیم هستند. کلسیم برای حفظ سلامتی استخوانها، دندانها و پوست ضروری است. به همین دلیل بعضی ها ماهی ساردین را بهترین ماهی جنوب از این لحاظ می بینند.

مصرف ماهی ساردین نقش موثری در کاهش وزن و کنترل سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن دارد. میزان ضربان قلب را مرتب میکند و موجب جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی میشود. و همچنین به بدن در تنظیم سطح قند خون نیز کمک شایسته ای میکند.

این ماهی برای ورزشکاران و همچنین کودکان و نوجوانان در سنین رشد تغذیه ای مفید و مقوی است. ایا شما دلیل بهتری برای انتخاب نکردن این ماهی به عنوان بهترین ماهی جنوب دارید؟

روش های پخت ماهی ساردین:

ساردین اغلب به کنسرو هایش شهرت دارد اما آشپزی در خانه، آن هم با ساردین های تازه، طعم و مزه ی کاملاً متفاوت و بهتری دارد.

ساردین معمولاً در اندازه های کوچک یافت میشود، از این رو برای سرخ کردن و یا پختن در فر زیاد مناسب نیست، اما با کمی سلیقه به خرج دادن میتوانید با ساردین سوخاری و یا ساندویچ کوکوی ماهی ساردین از مهمان هایتان پذیرایی کنید.

از روشهای ساده تر برای پختن این ماهی میتوان به جوشاندن، کباب کردن روی ذغال و بخارپز کردن اشاره کرد. مطمئنم هر شیوه ای را برای آشپزی با ساردین انتخاب کنید از طعمِ تـُـرد و لذیذ آن غافل نخواهید شد.

خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب

ماهی قباد جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب
نام بومی: قباد، غباد، خباط
مشخصات ظاهری ماهی قباد:

یکی دیگر از بهترین ماهی معروف جنوب ، ماهی قباد می باشد، این ماهی با بدن دوکی شکل،کشیده و فشرده آن که به رنگ های زیبایی از نقره ای تا طیف آبی به سمت باله ها می باشد، میشناسیم، در طول پهلوها سه ردیف لکه های گرد نامنظم وجود دارد که از چشم شروع می شود.

سر دراز آن با انشعابات ظریف آبشش هایش به بدن متصل شده است. بخش بالایی آن به سمت انتهای بدن، کمی تیره تر است که در کنار طیف نقره ای روشن قسمت های پائین تر، تناژ زیبایی می سازد.

ماهی قباد با طعم فوق العاده ای که دارد قطعا در لیست بهترین ماهی جنوب من قرار گرفته است. قباد از خانواده ی تن ماهیان است.

همانطور که در بالا اشاره کردم شهرت تن ماهیان به گوشت غنی و متراکم، شکلِ دوکی، اندازه ی نسبتا بزرگ و تیغ های کم است که به راحتی قابل جداسازی از گوشت است که این ویژگی باعث شده است این ماهی را  جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب قرار دهند.

ماهی قباد توسط بومیان در برخی نواحی حاشیه خلیج فارس “بچه شیر” نیز خوانده میشود؛ چرا که شباهت این ماهی به شیرماهی را نمیتوان کتمان کرد.

قباد نیز مانند اکثر ماهی های جنوب منبعی سرشار از اسید چرب امگا۳ و پروتئین است، اما نکته ای که باید به آن اشاره کنیم مقدار قابل توجه ویتامین B-12 موجود در ماهی قباد است.

این ویتامین پیچیده ترین ساختار را در بین تمام ویتامینها دارد، هضم B-12 موجود در گوشت ماهی قباد نقش موثری در تکثیر سلولهای دستگاه گوارش و مغز استخوان، و مهم تر از همه در تولید سلولهای خونی دارد. همچنین کمک به جذب بیشتر چربی ها و پروتئین موجود در گوشت ماهی از وظایف ویتامین B-12 است.

ارزش غذایی ماهی قباد:

مصرف گوشت این ماهی به بهبود بیماری های تنفسی مانند آسم سرعت میبخشد، میزان افسردگی را کاهش میدهد و همچنین کمک شایانی به درمان نازایی است؛ از این رو به افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، افراد افسرده، و زنانی که اقدام به باروری می کنند پیشنهاد میکنم ماهی قباد را در سبد خرید خود قرار دهند. تمامی موارد بالا، ماهی قباد را به عنوان یکی از بهترین ماهی جنوب معرفی می کند.

روش های پخت ماهی قباد برای تمام ذائقه ها:

ماهی قباد به حُـسن داشتنِ خارهای کم و گوشت زیاد، برای انواع روش های پخت و پز مناسب است. بهترین طریقه ی پختن این ماهی سرخ کردن است، اما طعم بی نظیرِ این ماهی را به صورت شکم پر، ته انداز و همچنین بخارپز نمیتوان انکار کرد.

خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب

ماهی هوور جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب
نام بومی: ماهی تن، ماهی هوور، سهوا

مشخصات کلی ماهی هوور(تن):

یکی دیگر از بهترین ماهی معروف جنوب ، ماهی هوور(تن) می باشد، این ماهی دارای بدنی گرد و دوکی شکل بوده که رنگ بدن در پشت آبی تیره تا سیاه، پهلوها و شکم نقره ای با خالهای بیضوی کشیده و بی رنگ در ردیفهای افقی می باشد.

این ماهی به دلیل شکل خاص و شناخته شده اش، در میان ماهیان جنوب به راحتی قابل تشخیص است. حداکثر طول این آبزی ۱۳۰ سانتیمتر می‌باشد. و وزنی معادل 3کیلو به بالا دارد.

یکی دیگر از بهترین ماهی معروف جنوب ، ماهی هوور می باشد. ماهی هوور یا همان ماهی تـُن نوعی فراوان از گونه های ماهی با جثه ی نهایتا ۱۳۰ سانتیمتر است که در اقیانوس آرام، اقیانوس هند، خلیج فارس، دریای عمان و بسیاری از آبهای شناخته شده جهان زندگی میکند.

تن ماهیان ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و در بیشترِ دریاهای جهان یافت میشوند؛ از این رو شهرت جهانی این خانواده از ماهیان زبانزد همه است. هوور نیز مانند دیگر اعضای خانواده اش  گوشتی پربار و غنی دارد و تعداد استخوان هایش به حداقل میرسد. از گوشت ماهی تـُن در صنعت کنسرو سازی استفاده ی فراوانی میشود.

ارزش غذایی مصرف گوشت ماهی هوور (تن):

مصرف گوشت ماهی تن تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد مغز دارد، ویتامین B6 که به آن “ویتامین مهربانی” هم میگویند در گوشت این ماهی موجود است و همانطور که از نام آن پیداست عصبانیت را کاهش میدهد و اخلاق خوب و مهربانی را افزایش. مصرف گوشت این ماهی موجب کاهش استرس میشود و کمک شایسته ای به حفظ سلامتی پوست و موها، درمان کمردرد و تنظیم ضربان قلب میکند.

همچنین پتاسیم موجود در ماهی هوور خطر سکته ی مغزی را به حداقل میرساند. موارد ذکر شده در بالا، ماهی هوور را در لیست بهترین ماهی جنوب قرار داده است.

پیشنهاد میکنم کودکان و نوجوانان در سنین رشد را برای مصرف این ماهی در اولویت قرار دهید. افراد سالخورده و همچنین افراد در معرض سکته ی مغزی نیز از گوشت مفید و پرخاصیت این ماهی غافل نشوید. ماهی هوور از کمترین میزان استخوان در بین ماهی های جنوب برخوردار است و به راحتی تبدیل به فیله میشود.

روش های پخت ماهی هوور برای تمام ذائقه ها:

ماهی هوور به واسطه داشتن گوشت لخم و لذیذش جزء خوشمزه ترین ماهی بدون استخوان جنوب شناخته شده است. همانطور که در بالا اشاره شد از این ماهی بیشتر به صورت کنسرو شده استفاده میشود، اما همه میدانیم که ماهی تازه با پخت و پز خانگی طعم و مزه ی کاملاً متفاوت و مفیدتری دارد.

به حـُسن استخوان های بسیار کم به هر روشی میتوان با ماهی هوور آشپزی کرد. بهترین شیوه ها برای پختن این ماهی سرخ کردن و پختن در فر هستند.

در بین غذاهای محلی جنوب نیز قلیه ماهی را توصیه میکنم که با اضافه کردن گوشت هوور طعم خوشایندی به خود میگیرد. محلی ها از این ماهی به عنوان بهترین ماهی جنوب برای پخت و پز یاد می کنند.

۷ توصیه مفید

1.به خاطر داشته باشید که “ماهی تازه” بوی جلبک دریایی میدهد، چشم های برآمده با مردمک سیاه و براق دارد، پوست آن درخشان و با طراوت است و گوشت شکمش سفت است و حالت لغزندگی ندارد. در غیر این صورت ماهی تازه نیست!

2. ماهی را کمتر از ۳۰ دقیقه و بیشتر از ۱ ساعت بخارپز نکنید.

3.سرخ کردن ماهی معمولا ۳۰ الی ۴۵ دقیقه زمان میبرد.

4. در کباب کردن و سرخ کردن توجه داشته باشید زمانی که رنگ ماهی طلایی شد یعنی به اندازه ی کافی پخته است.

5. اگر میخواهید ماهی را بجوشانید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

6. گوشت ماهی نسبت به گوشت مرغ برای مرینیت و مزه دار شدن به زمان بیشتری نیاز دارد (البته زمان مزه دار شدن گوشت ماهی به طرز تهیه و مواد استفاده شده ی شما در مرینیت نیز وابسته است).

7.ماهی را همراه با موادی که طبع سرد دارند مصرف نکنید؛ به ویژه لبنیات مانند دوغ و ماست.

 

حال شما با 10ماهی از بهترین ماهی های جنوب آشنایی دارید و با این اطلاعات کسب شده، از این به بعد قادر خواهید بود با در نظر گرفتن خواص و طعم، ماهیِ مطابق با سلیقه و شرایط فیزیکی بدن خود را انتخاب کنید.

منبع :

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها