Loading...

مزاج آبگوشت را بشناسید و آن را سالمتر مصرف کنید

مزاج آبگوشت را بشناسید و آن را سالمتر مصرف کنید
آبگوشت از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در هر نقطه از ایران به شکل متفاوتی طبخ می‌شود.

به طور کلی آبگوشت غذایی پر انرژی می‌باشد و در گذشته تامین کننده نیروی پدران ما بوده است. آبگوشت غذایی است که علی رغم چربی زیاد دارای خواص فراوانی است، در این مقاله مزاج آبگوشت و ترکیبات آن را بررسی خواهیم نمود.

بررسی مزاج آبگوشت

مزاج آبگوشت رو به گرمی است و توصیه می شود که آن را بیشتر در فصول سرد سال میل کنید. آبگوشت از سیب زمینی، حبوبات، پیاز یا سبزیجات تشکیل شده است که همه آنها منبع غنی پروتئین، کلسیم و آهن هستند.

آبگوشت غذایی است که کالری زیادی دارد و باید از چند جنبه به آن نگاه کرد، زیرا هر غذایی که کالری زیادی دارد ما را به سمت افزایش وزن می برد و اضافه وزن هم عوارض خاص خود را دارد. اما این که فکر کنیم آبگوشت در معده یا اثنی عشر زخم ایجاد می کند اشتباه است. آبگوشت برای افراد ضعیف و ناتوان، بیمارانی که دوران نقاهت را طی می کنند و بخصوص برای کودکان و نوجوانان در سنین رشد عالی است.

مزاج آبگوشت و ترکیبات آن 

سیب زمینی، گوجه فرنگی و تا حدودی لوبیا طبع سرد رو به اعتدال دارند ولی باید دقت کرد که نخود و گوشت گوسفند طعم گرمی دارند و حجم بیشتری نسبت به آن سه از آبگوشت در اختیار دارند، این موضوع باعث می شود غلبه گرمی آبگوشت بیشتر باشد اما باز متخصصین این غذا را از نظر طبع، معتدل می دانند.

نظر اطباء سنتی در رابطه با آبگوشت

 اطباء سنتی عقیده دارند که خوردن هر قسمت از بدن یک دام، می تواند همان قسمت از بدن ما را تقویت کند. مثلا مصرف راسته گوسفند برای کمر مفید می باشد، مصرف سردست برای دست ها، ماهیچه برای عضلات و...

گوشت گوساله و شتر ارزش تغذیه ای مشابهی با گوشت گوسفند دارند، اما کم چرب تر هستند و کلسترول کمتری دارند. پس به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید آبگوشت سالم تری مصرف کنید، از گوشت گوساله جوان به جای گوشت گوسفند استفاده کنید.

بهتر است از مصرف چربی های لذیذ و دلچسبی مانند کوهان شتر و دنبه آن پرهیز کنید، زیرا این قسمت های بدن شتر اگر چه دلچسب و لذیذ هستند اما می توانند در طولانی مدت قاتل شما هم باشند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید، که استفاده زیاد از گوشت گاو برای بدن می تواند تبعاتی به همراه داشته باشد مثلا اطباء سنتی معتقدند که این گوشت می تواند سبب بیماری های عصبی، ایجاد خلط سوداوی، اختلالات روحی و سرطان گردد.

استفاده از قلم حیوان در آبگوشت می تواند برای افرادی که لاغر و کم خون هستند مفید باشد، زیرا دارای ترکیب خونسازی مانند آهن است اما برای افرادی که دارای چربی خون بالا و اضافه وزن هستند ممکن است خطرناک باشد چرا که قلم، چربی زیادی دارد.

این افراد بهتر است برای این که میزان چربی کمتری وارد بدنشان شود، از قلم گوسفند و گوساله زیر یکسال استفاده کنند این دو علی رغم چربی کم مواد مغذی زیادی دارند.

توصیه هایی مفید در مورد مزاج آبگوشت

پیش از این که گوشت را بپزید، تمام چربی هایش را جدا کنید و از مصرف دنبه اجتناب کنید، بهتر است برای برگرداندن طعم به آبگوشت کم چرب از ادویه، پیاز، لیموعمانی و آبلیمو استفاده کنید. این مواد می توانند ویتامین ث بدن را تامین و به جذب آهن گوشت کمک کنند.

برای این که ویتامین های گوشت در طی پخت طولانی مدت تخریب نشوند حتما آن را در در زودپز بپزید. پس از جوش آمدن آب غذا، زودپز را روی حرارت ملایم قرار دهید و در آن را محکم ببندید.

این غذا چربی زیادی دارد و حبوباتش نیز سنگین است پس بهتر است برای این که هضم غذا بهتر و راحت تر انجام شود، آن را با ترشی و برای افزایش فیبر دریافتی با سالاد و سبزیجات مصرف کنید.

از زردچوبه به عنوان ادویه معطر و تصفیه کننده خون در این غذا استفاده کنید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها