Loading...

11 مورد از علائم کمبود ویتامین B12

11 مورد از علائم کمبود ویتامین B12
ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که برای حفظ عملکرد بدن ضروری می‌باشد. علائم کمبود ویتامین B12 شامل خستگی، کم خونی و مشکلات عصبی هستند.

بدن انسان ویتامین B12 را ایجاد نمی‌کند، بنابراین افراد باید این ماده مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت کنند. این ویتامین برای ساخت DNA و گلبول‌های قرمز بسیار مهم است و به سیستم عصبی کمک می‌کند. ویتامین B12 نقش مهمی در تولید سلول‌های خونی دارد. به طور کلی، بسیاری از علائم کمبود ویتامین B12 به علت کمبود سلول‌های سالم خون ایجاد می‌شوند. بدن انسان به مقدار زیادی از  این سلول‌ها نیاز دارد تا اکسیژن را در اطراف بدن نگه داشته و به حفظ سلامت اندام‌ها کمک کند. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روحی زیادی شود.

 

علائم کمبود ویتامین B12 و بررسی آن‌ها

کمبود ویتامین B12 ممکن است بین 1.5 تا 15 درصد از افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این کمبود می‌تواند طیف وسیعی از نشانه‌هایی را که بر سلامت روحی و جسمی فرد تاثیر می‌گذارند، ایجاد نماید. بدن انسان قادر به ذخیره‌سازی ویتامین B12 نیست، بنابراین مهم است که غذاهای حاوی این ویتامین را به طور منظم مصرف کنیم. به گزارش مجله پزشکی آسان طب بزرگسالان روزانه حدودا به 2.4 میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند. ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که در مواد غذایی حیوانی وجود دارد و شامل موارد زیر می‌گردد:

  • گوشت قرمز
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • لبنیات
  • ماهی

اگر فرد غذاهای حیوانی بخورد، باید ویتامین‌های گیاهی و وگان را به رژیم غذایی خود اضافه کند. آن‌ها شامل غلات غنی شده، شیر، میوه، نان و مخمر تغذیه‌ای هستند. اطلاع از تمام علائم می‌تواند به افراد کمک کند تا روند درمان را پیش بگیرند. جهت اطلاعات بیشتر در زمینه مواد غذایی حاوی ویتامین B12 بر روی این لینک کلیک کنید:  مواد غذایی حاوی ویتامین B12

در اینجا به معرفی علائم کمبود ویتامین B12 خواهیم پرداخت:

مورد اول؛ احساس سوزش و خارش در دست و پا: کمبود ویتامین B12 ممکن است در دست و پا احساس سوزش و خارش ایجاد کند. این نشانه به این خاطر رخ می‌دهد که ویتامین B12 نقش مهمی در سیستم عصبی دارد و کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات یا آسیب عصبی شود. ویتامین B12 به تولید ماده‌ای به نام میلین کمک می‌کند. میلین یک پوشش محافظتی است که از عصب محافظت کرده و به آن‌ها احساس منتقل می‌نماید. افرادی که دارای کمبود ویتامین B12 هستند، ممکن است قادر به تولید میلین نباشند و بدون آن عصب‌ها می‌توانند آسیب ببینند. مشکل در عصب‌های دست و پا که اعصاب محیطی نامیده می‌شوند، رایج هستند. آسیب عصبی محیطی ممکن است منجر به سوزش در نواحی دست و پا شود.

مورد دوم؛ سخت راه رفتن: آسیب عصبی محیطی ناشی از کمبود ویتامین B12 می‌تواند با گذشت زمان منجر به مشکلات حرکتی شود. بیحسی در پاها و اندام‌ها ممکن است راه رفتن را برای فرد مشکل سازد. آن‌ها همچنین ممکن است ضعف عضلانی و رفلکس‌های تقلیل یافته را تجربه نمایند.

مورد سوم؛ تغییر رنگ پوست: رنگ پریدگی یا زردی پوست ممکن است از علائم کمبود ویتامین B12 باشد. زردی زمانی رخ می‌دهد که بدن فرد قادر به تولید گلبول‌های قرمز کافی نباشد. گردش سلول‌های قرمز خون در زیر پوست به رنگ طبیعی آن کمک خواهد کرد و کافی نبودن سلول‌ها موجب رنگ پریدگی پوست می‌شود. ویتامین B12 نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز دارد. کمبود ویتامین B12 می‌تواند سبب کمبود گلبول‌های قرمز یا کم خونی مگالوبلاستیک شود که مرتبط با زردی است. این نوع کم خونی می‌تواند سلول‌های قرمز خون را تضعیف کند. وقتی کبد گلبول‌های قرمز خون را تجزیه می‌کند، بیلی روبین را آزاد خواهد کرد. بیلی روبین ماده‌ای قهوه‌ای رنگ است که پوست را به رنگ زرد که مشخصه زردی است، تبدیل می‌کند.

مورد چهارم؛ خستگی: کم خونی مگابلاستیک به علت کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به احساس خستگی شود. بدون وجود گلبول‌های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در اطراف بدن، فرد احساس خستگی می‌کند.

 

مورد پنجم؛ تندی ضربان قلب: یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین B12، تند زدن ضربان قلب است. کاهش تعداد گلبول‌های قرمز در خون ممکن است موجب تندی ضربان قلب شود.

مورد ششم؛ کوتاه شدن نفس: کم خونی که ناشی از کمبود ویتامین B12 باشد، موجب می‌شود که فرد دچار کوتاه شدن نفس شود. فردی که در نفس کشیدن دچار مشکل می‌شود، باید به پزشک مراجعه نماید.

مورد هفتم؛ درد دهان: ویتامین B12 بر سلامت دهان تاثیر گذاشته و کمبود آن ممکن است باعث مشکلات دهانی زیر شود:

  • زخم‌های دهان
  • احساس سوزش در دهان

این علائم به دلیل کمبود ویتامین B12 باعث کاهش تولید گلبول قرمز می شود که باعث کم شدن اکسیژن به زبان می شود. علائم کمبود ویتامین B12 باعث کاهش تولید گلبول قرمز شده و در نهایت موجب کاهش اکسیژن به زبان می‌شود.

مورد هشتم؛ مشکلات مرتبط با تفکر یا استدلال: کمبود ویتامین B12 ممکن است موجب بروز مشکلاتی در تفکر فرد شود که پزشکان به آن اختلال شناختی می‌گویند. این وضعیت به مرور زمان منجر به از دست دادن حافظه می‌شود. تحقیقات انجام شده در یک مطالعه به ارتباط میان سطح ویتامین B12 و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، دمانسیا و بیماری پارکینسون اشاره دارد. کاهش میزان اکسیژن به مغز ممکن است منجر به بروز مشکلات فکری شود.

مورد نهم؛ کج خلقی و زود رنجی: یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین B12 کج خلقی و زود رنجی است یعنی کمبود این ویتامین ممکن است بر روی خلق و خوی فرد  نیز تاثیر بگذارد، البته نیاز به تحقیقات بیشتری در ارتباط با ویتامین B12 و سلامت روان وجود دارد.

مورد دهم؛ تهوع، استفراغ و اسهال: کمبود ویتامین B12 می‌تواند بر دستگاه گوارش تأثیر بگذارد. عدم وجود گلبول‌های قرمز بدین معنا است که اکسیژن به اندازه کافی به روده نخواهد رسید، از این رو یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین B12 تهوع، استفراغ و اسهال است.

مورد یازدهم؛ کاهش اشتها و وزن: کاهش اشتها و وزن از علائم کمبود ویتامین B12 محسوب می‌شوند. بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع در افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 ممکن است موجب بی اشتهایی شود. کاهش اشتها در بلند مدت می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

علل ایجاد کمبود ویتامین B12

 

حتی اگر فرد به اندازه کافی ویتامین B12 در رژیم غذایی خود به دست آورد، برخی از شرایط بهداشتی در جذب ویتامین اخلال ایجاد می‌نمایند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بیماری کرون
  • بیماری سلیاک
  • گاستریت اتروفیک
  • کم خونی مزمن
0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها