Loading...

روغن زنجبیل: ۸ نکته درباره خواص،کاربرد و عوارض روغن زنجبیل

روغن زنجبیل: ۸ نکته درباره خواص،کاربرد و عوارض روغن زنجبیل
از گذشته‌های دور تاکنون در طب سنتی از زنجبیل به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌کردند. بخش از این گیاه که برای مقاصد پزشکی کاربرد دارد، ریزوم نامیده می‌شود.

با این‌که ریزوم شبیه ریشه است، در حقیقت ساقه‌ای زیرزمینی است که ریشه‌ها به آن متصل هستند. زنجبیل عضو یک خانواده‌ی گیاهی است که زردچوبه و هل نیز از اعضای آن هستند. زنجبیل در سرتاسر جهان کشت می‌شود، به خصوص در آسیا و آفریقا. نام علمی گیاه زنجبیل Zingiber officinale است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درباره خواص،کاربرد و عوارض روغن زنجبیل اطلاعات بیش‌تری به دست بیاورید.

۱. کاربردهای روغن زنجبیل

روغن‌زنجبیل بعد از انجام یک فرایند عصاره‌گیری (تقطیر) از ریزوم زنجبیل استخراج می‌شود. این روغن نیز مانند سایر روغن‌های معطر (روغن‌های عصاره‌ای) بسیاری غلیظ است.

روغن زنجبیل دارای رایحه‌ی خاصی است؛ این رایحه قوی، گرم یا تند است. به همین خاطر، از این روغن معمولا برای رایحه درمانی استفاده می‌شود. هم‌چنین، روغن‌زنجبیل به اشکال مختلف برای تقویت و بهبود سلامتی پوست و مو نیز کاربرد دارد.

به علاوه، زنجبیل و روغن‌زنجبیل برای کمک به تسکین وضعیت‌های زیر نیز به کار می‌روند:‌

الف. حالت تهوع
ب. آرتریت
پ. ناراحتی گوارشی
ت. سرماخوردگی
ث. میگرن

خواص روغن زنجبیل برای سلامتی

برخی از خواص بالقوه‌ی روغن عصاره‌ای زنجبیل فقط تجربی هستند؛ یعنی این‌که آن‌ها فقط بر اساس گزارش‌ها یا شواهد شخصی به گوش‌مان رسیده‌اند، و هیچ مطالعه‌ی علمی تاییدشان نکرده است.

با وجود این، پژوهش‌ها درباره‌ی فواید احتمالی روغن زنجبیل برای سلامتی هم‌چنان ادامه دارند. در این مقاله، به فوایدی از روغن‌زنجبیل اشاره می‌کنیم که توسط پژوهشگران تایید شده است.

۲. ضد التهاب

مطالعاتی جهت بررسی اثرات ضد التهابی روغن‌زنجبیل به عمل آمده‌اند. با این‌که بسیاری از مطالعات بر روی حیوانات انجام شده‌اند، نتایج آن‌ها می‌تواند برای بهبود بسیاری از انواع بیماری‌ها و وضعیت‌ها امیدوارکننده باشند.

طبق یافته‌های مطالعه‌ای در ۲۰۱۸، روغن عصاره‌ای زنجبیل بر روی کلیه‌های موش‌های آزمایشگاهی که تحت تاثیر سم کادمیوم قرار گرفته بودند، اثر محافظت‌کنندگی از خود نشان داد. طبق شواهد علمی، روغن زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی است و از بروز تغییرات ناشی از التهاب در نشانه‌های کارکرد مناسب کلیه‌ها یا مولکول‌های موجود در آن‌ها پیشگیری می‌کند.

مطالعه‌ای در ۲۰۱۶ بر روی یک موش آزمایشگاهی مبتلا به آرتریت روماتوئید به عمل آمد. پژوهشگران دریافتند، استفاده از روغن عصاره‌ای زنجبیل ورم حاد مفصلی را کاهش نداد، ولی به اندازه‌ی قابل توجهی از بروز ورم مفصلی مزمن جلوگیری کرد.

آخرین مطالعه در ۲۰۱۹، به بررسی تاثیر مصرف مکمل عصاره‌ی زنجبیل بر رژیم غذایی بر آن دسته از موش‌های آزمایشگاهی پرداخت که دارای رژیم غذایی مملو از کربوهیدرات تصفیه شده و به چاقی مفرط مبتلا بودند. پژوهشگران دریافتند، مصرف دوزهای بالاتری از عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند از افزایش وزن پیشگیری کند و نشانه‌های التهابی را نیز کاهش دهد.

۳. حالت تهوع

از گذشته تاکنون از استنشاق روغن زنجبیل به عنوان راهی برای تسکین حالت تهوع استفاده می‌کنند. نتایج مطالعات در خصوص اثربخشی روغن‌زنجبیل بر تسکین حالت تهوع دارای تناقض هستند.

مطالعه‌ای در ۲۰۱۷ اثربخشی استنشاق روغن‌زنجبیل را بر حالت تهوع ناشی از انجام عمل جراحی در ناحیه‌ی شکم بررسی کرد. پژوهشگران دریافتند، میزان حالات تهوع و استفراغ شرکت کنندگانی که روغن زنجبیل استنشاق کرده بودند، در مقایسه با گروهی که از پلاسیبو (دارونما) استفاده کرده بودند، کم‌تر بود.

با وجود این، مطالعه‌ای دیگر به نتایج متناقضی دست یافت. پژوهشگران سطوح حالت تهوع ناشی از انجام عمل جراحی را در کودکانی که ترکیبی از روغن‌های عصاره‌ای (از جمله روغن زنجبیل) یا پلاسیبو (دارونما) استنشاق کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند، هیچ تفاوتی در حالت تهوع کودکانی ترکیب روغن‌های عصاره‌ای را استنشاق کرده بودند با آن‌هایی که از پلاسیبو استفاده کرده بودند، وجود نداشت.

۴. مراقبت‌ از مو

گاهی اوقات از روغن یا عصاره‌ی زنجبیل در ترکیب شامپوها یا سایر محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شود؛ زیرا برخی معتقدند روغن‌زنجبیل می‌تواند به حفظ سلامت و رشد موها کمک کند. ولی پژوهش‌های اندکی در خصوص صحت این ادعا به عمل آمده‌اند.

مطالعه‌ای در ۲۰۱۳ به بررسی تاثیر گینجرول، ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی فعال موجود در روغن زنجبیل، بر رشد مو در سلول‌های کشت شده و در موش‌های آزمایشگاهی پرداخت. ولی در حقیقت، پژوهشگران دریافتند، گینجرول به جای بهبود رشد مو، هم در فولیکول‌های کشت شده و هم در مدل موش آزمایشگاهی، باعث سرکوب رشد مو شد.

۵. مراقبت از پوست

به منظور تایید فواید استفاده‌ی موضعی از روغن‌زنجبیل و اثربخشی آن بر التهاب و بهبود ظاهر پوست به انجام پژوهش‌های بیش‌تری نیاز است.

مطالعه‌ای در ۲۰۱۵ به بررسی اثربخشی و سازگاری انواع مختلفی از روغن‌های عصاره‌ای، از جمله روغن زنجبیل، جهت تهیه‌ی کرم‌های ضد چین و چروک پرداخت. طبق نتایج علمی، روغن‌زنجبیل و سایر روغن‌های عصاره‌ای دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالایی هستند.

پژوهشگران روغن‌های عصاره‌ای را با یکدیگر ترکیب کردند و از آن یک کرم ساختند؛ استفاده‌ی موضعی از این کرم در گروه کوچکی از داوطلبان باعث کاهش خشکی و زبری پوست شد.

مطالعه‌ای بر روی موش‌های آزمایشگاهی به ارزیابی اثرات استفاده‌ی موضعی و روزانه‌ی ترکیبی از چندین روغن عصاره‌ای بر پوست پرداخت. یکی از روغن‌های عصاره‌ای روغن‌زنجبیل بود.

پژوهشگران دریافتند، شدت آرتریت و سطوح التهاب آن دسته از موش‌های آزمایشگاهی که از ترکیب روغن‌های عصاره‌ای استفاده کرده بودند، کم‌تر شد.

۶. عوارض جانبی روغن زنجبیل

طبق گزارش سازمان غذا و داروی ایالات متحده، روغن‌زنجبیل به طور کلی به عنوان یک ماده‌ی بی‌خطر شناخته می‌شود، و اثرات جانبی اندکی از آن گزارش شده است.

روغن زنجبیل، مانند هر نوع روغن عصاره‌ای دیگر، بسیار غلیظ است و نباید آن را به شکل رقیق نشده روی پوست استفاده کرد. اگر نگران واکنش احتمالی پوست‌تان هستید، ابتدا باید کمی از روغن زنجبیل رقیق شده را بر قسمت کوچکی از پوست بمالید.

نحوه‌ی استفاده از روغن زنجبیل

لازم به ذکر است که هرگز نباید روغن‌های معطر یا عصاره‌ای را به صورت خوراکی مصرف کرد.

به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید تا از نحوه‌ی استفاده‌ی سالم، موثر، و بی‌خطر روغن‌زنجبیل به صورت رایحه‌درمانی و موضعی آگاه شوید.

۷. رایحه‌درمانی

راه‌های متعددی جهت استنشاق روغن زنجبیل برای رایحه‌درمانی وجود دارد. می‌توانید از میان این راه‌ها مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

الف. دستگاه پخش‌کننده‌ی بو

استفاده از این دستگاه‌ها راه بسیار مناسبی است تا بتوانید رایحه‌های دلپذیر را در سطح اتاق پخش کنید. در برخی موارد، لازم است روغن عصاره‌ای را در آب رقیق کنید. همیشه باید طبق دستورالعمل موجود در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه عمل کنید.

ب. بخور

برای بخور دادن با روغن زنجبیل، طبق دستور زیر عمل کنید:‌

ب.۱. مقداری آب را بجوشانید و آن را داخل یک کاسه بریزید.
ب.۲. چند قطره روغن زنجبیل را به آب بیفزایید. طبق توصیه‌ی مرکز درمانی دانشگاه مینسوتا، ابتدا باید فقط با یک یا دو قطره این کار را شروع کنید.
ب.۳. حوله‌ای را روی سرتان بکشید.
ب.۴. چشم‌های‌تان را ببندید و سرتان را روی کاسه قرار دهید. عمیق نفس بکشید تا بخارات حاوی زنجبیل را استنشاق کنید.

پ. اسپری

برای خوشبو کردن و طراوت بخشیدن به هوای اتاق می‌توانید مقداری روغن‌زنجبیل را در فضا اسپری کنید. جهت تهیه‌ی اسپری از روغن‌زنجبیل، می‌توانید طبق دستور زیر عمل کنید:

پ.۱. مقداری روغن زنجبیل را در آب حل کنید. به توصیه‌ی موسسه‌ی ملی رایحه‌درمانی ایالات متحده، به ازای هر ۳۰ میلی‌لیتر آب از ۱۰ الی ۱۵ قطره روغن زنجبیل استفاده کنید.
پ.۲. در صورت تمایل می‌توانید از یک عامل منتشر کننده (دیسپرسانت) به عنوان حلال استفاده کنید. این کار می‌تواند به انتشار روغن عصاره‌ای در آب کمک کند.
پ.۳. مواد را داخل یک بطری اسپری بریزید. قبل از مصرف بطری را به خوبی تکان دهید.

۸. استفاده‌ی موضعی

همیشه پیش از استفاده از روغن‌زنجبیل بر روی پوست، باید آن را ابتدا با یک روغن حامل رقیق کنید. برخی از نمونه‌های مناسب روغن حامل عبارت هستند از روغن بادام، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، و روغن آووکادو.

متخصصان توصیه می‌کنند، درصد روغن عصاره‌ای موجود در محلول نباید بیش‌تر از ۳ الی ۵ درصد باشد. برای مثال، طبق توصیه‌ی متخصصان، برای تهیه‌ی یک محلول ۳ درصدی، باید ۲۰ قطره روغن عصاره‌ای را به حدود ۳۰ میلی‌لیتر روغن حامل اضافه کنید.

سایر اشکال زنجبیل

علاوه بر روغن‌زنجبیل، اشکال دیگری از زنجبیل نیز وجود دارند که بسیاری از آن‌ها را می‌توان به صورت خوراکی مصرف کرد و در آشپزی، به عنوان چاشنی از آن‌ها استفاده کرد. سایر اشکال زنجبیل عبارت هستند از:

الف. تازه
ب. خشک شده
پ. پودر شده
ت. ترشی
ث. آب‌نباتی

با این‌که پژوهش‌های محدودی در خصوص خواص روغن‌زنجبیل به عمل آمده‌اند، در مورد سایر اشکال زنجبیل پژوهش‌های متعددی انجام شده‌اند. در ادامه‌، به برخی از این مطالعه اشاره می‌کنیم:

الف. طبق یافته‌های مطالعه‌ای در ۲۰۱۵، مصرف کپسول‌های زنجبیل پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی باعث کاهش قابل توجهی در میزان درد ورزشکاران شد. شرکت کنندگانی که پیش از ورزش از این کپسول استفاده نکرده بودند، متحمل درد بیش‌تری شدند. هم‌چنین، مصرف کپسول‌های زنجبیل پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی باعث کاهش سطوح التهاب نیز می‌شود.
ب. در ۲۰۱۸، دانشمندان به بررسی مطالعاتی پرداختند که در خصوص اثربخشی زنجبیل بر تسکین حالت تهوع ناشی از بارداری به عمل آمده بودند. در این بررسی، ۱۰ مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته شدند. به طور کلی، طبق یافته‌های علمی، زنجبیل به عنوان داروی موثری برای تسکین حالت تهوع در دوران بارداری به شمار می‌رود.
پ. بررسی‌های به عمل آمده بر روی چندین مطالعه در ۲۰۱۸ نشان دادند، زنجبیل در تسکین علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیر عملکرد مشابه‌ای با پلاسیبو (دارونما) دارد. در ضمن، زنجبیل باعث افزایش سرعت تخلیه‌ی معده در بیماران مبتلا به سوء هاضمه می‌شود؛ ولی تاثیری بر تسکین حالت تهوع یا ناراحتی شکمی ندارد.

جمع‌بندی

روغن زنجبیل نوعی روغن عصاره‌ای است که از ریزوم گیاه زنجبیل به دست می‌آید. پژوهش‌ها در خصوص فواید روغن‌زنجبیل نشان می‌دهند این روغن دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است به تسکین حالت تهوع کمک کند.

روغن‌زنجبیل دارای رایحه‌ی گرم و تند است، و در رایحه‌درمانی و به عنوان ماده‌ای برای استفاده‌ی موضعی کاربرد دارد. همیشه باید به خاطر داشته باشید، قبل از استفاده‌ی موضعی از روغن زنجبیل (مالیدن آن به پوست)، آن را با یک روغن حامل رقیق کنید.

منبع : بازده

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها