Loading...

۱۵ مهمترین خواص پرتقال خونی برای سلامتی و زیبایی

۱۵ مهمترین خواص پرتقال خونی برای سلامتی و زیبایی
معمولا پرتقال را با رنگ نارنجی می‌شناسیم، و می‌دانیم این میوه فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. ولی در این مقاله، قصد داریم درباره‌ی نوعی دیگر از پرتقال صحبت کنیم که نارنجی‌‌رنگ نیست. رنگ این پرتقال قرمز است.

پرتقال خونی جزء گونه‌های بومی سیسیل ایتالیا است. این میوه در بسیاری از کشورهای دنیا قیمت بالایی دارد، زیرا فقط در برخی نواحی کشت می‌شود. طعم پرتقال خونی شبیه طعم تمشک است؛ طعمی ترش و شیرین با رایحه‌ای قوی. از این رو، بسیاری افراد پرتقال خونی را یکی از لذیذترین میوه‌های دنیا می‌دانند. این پرتقال قرمزرنگ عمدتا در فصول سرد، بین ماه‌های آذر تا اردیبهشت، در دسترس است. پرتقال خونی دارای پوست سفتی است و پوست کندن آن در مقایسه با سایر انواع پرتقال دشوارتر است.

ابتدا درباره‌ی علت قرمز رنگ شدن این پرتقال صحبت خواهیم کرد. پرتقال خونی مطمئنا حاصل پیوند مصنوعی یا ژنتیکی میان چند نوع میوه نیست. پوست این میوه قرمز نیست، بلکه فقط گوشت آن قرمز رنگ است. برخلاف گوشت پرتقال معمولی که رنگ آن به خاطر وجود رنگدانه‌ی زرد و نارنجی به رنگ نارنجی است، گوشت پرتقال خونی قرمز رنگ است، زیرا حاوی رنگدانه‌ی قرمزی است به نام آنتوسیانین. آنتوسیانین‌ها فلاونوئیدهای قدرتمندی هستند که معمولا در میوه‌ها و سبزی‌های قرمز یا ارغوانی رنگ وجود دارند. از این رو، پرتقال خونی حاوی آنتوسیانینی است که به رنگ برگ‌های پاییزی درختان است.

انواع پرتقال خونی

سه نوع پرتقال خونی مشهور وجود دارد؛ مورو، تاروکو، و سنگویینلو.

گوشت پرتقال خونی مورو (Moro) در مقایسه با سایر انواع پرتقال قرمزتر است. مورو دارای طعم شیرینی است، ولی در مقایسه با دو نوع دیگر پرتقال خونی، کمی طعم تلخ نیز دارد. این نوع از پرتقال خونی بین ماه‌های آذر تا فروردین در دسترس است. پرتقال خونی مورو معمولا در ایالات متحده کشت می‌شود.

پرتقال خونی تاروکو (Tarocco) از دو نوع دیگر پرتقال خونی شیرین‌تر است. این نوع از پرتقال خونی در اروپا بسیار شهرت دارد. ولی رنگ قرمز پرتقال خونی تاروکو به اندازه‌ی دو نوع دیگر پررنگ نیست. این نوع پرتقال خونی عمدتا بین بهمن تا فروردین موجود است.

سومین نوع پرتقال خونی سنگویینلو (Sanguinello) نام دارد. پرتقال خونی سنگویینلو که در ۱۹۲۹ در اسپانیا یافت شد، دارای گوشت شیرین و نرم، و تقریبا بدون هسته است. نکته‌ی بسیار جالب درباره‌ی پرتقال خونی سنگویینلو این است که این میوه تقریبا در ماه بهمن می‌رسد، ولی اگر چیده نشود، هم‌چنان تا اواسط فروردین روی درخت باقی می‌ماند، و آن را می‌توان حتی تا اواخر اواسط اردیبهشت برداشت کرد.

ارزش غذایی

به طور کلی، مواد مغذی موجود در پرتقال خونی تقریبا مشابه‌ی مواد مغذی موجود در پرتقال معمولی است. بیش‌تر انواع پرتقال خونی دارای هسته‌ی بسیار اندک (یا حتی بدون هسته) هستند. پرتقال خونی دارای کالری اندکی است؛ بنابراین، چنان‌چه تلاش می‌کنید وزن‌تان را کاهش دهید، این میوه می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب غذایی‌تان باشد.

در ادامه، به مواد مغذی موجود در یک عدد پرتقال خونی اشاره می‌کنیم:‌

میزان انرژی موجود در یک پرتقال خونی ‍ ۲۶۸ کیلوژول
کالری ۶۴ کیلوکالری
پروتئین ۱.۲۷ گرم
کربوهیدرات ۱۵.۹۹ گرم
قند ۱۲.۷۹ گرم
چربی ۰.۱۷ گرم
چربی اشباع شده ۰.۰۲ گرم
چربی چند اشباع نشده ۰.۰۳۴ گرم
چربی تک اشباع نشده ۰.۰۳۱ گرم
کلسترول ۰ میلی‌گرم
فیبر ۳.۲ گرم
سدیم ۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۴۸ میلی‌گرم

 

کربوهیدرات و فیبر موجود در این میوه به آسانی در بدن‌مان قابل گوارش هستند. مهم‌ترین مواد مغذی موجود در پرتقال خونی عبارت هستند از ویتامین C و اسید فولیک.

در ادامه‌ی این مقاله، به خواص پرتقال خونی برای سلامت بدن‌مان اشاره می‌کنیم. بنابراین، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا از فهرستی که درباره‌ی خواص پرتقال خونی برای سلامتی و زیبایی جمع‌آوری کرده‌ایم، آگاه شوید.

خواص پرتقال خونی

۱. غلبه بر بیماری گال

آدم‌هایی که به بیماری گال مبتلا هستند،‌ می‌توانند از فواید پرتقال خونی بهره‌مند شوند؛ زیرا این نوع از پرتقال حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین C است. هم‌چنین، از ویتامین C موجود در این پرتقال برای درمان خونریزی لثه نیز استفاده می‌شود.

۲. غنی از آنتی‌اکسیدان

یکی از کارکردهای بسیار مهم آنتی‌اکسیدان‌ها مبارزه علیه رادیکال‌های آزادی است که می‌توانند باعث بروز سرطان شوند یا به عروق خونی و اندام‌های بدن آسیب برسانند. از این رو، میزان بسیار بالای آنتی‌اکسیدان و ویتامین C موجود در این پرتقال از بدن‌مان در برابر بیماری‌های خطرناک محافظت می‌کند.

هم‌چنین، نتایج یک مطالعه نشان دادند، آنتوسیانین می‌تواند به بدن در مبارزه علیه بیماری‌های ناشی از افزایش سن کمک کند. بدون تردید، آنتوسیانین موجود در پرتقال خونی می‌تواند به بدن در ترمیم خود کمک کند.

۳. تقویت استخوان‌ها

کلسیم موجود در پرتقال خونی باعث بهبود سلامتی و استحکام استخوان‌ها می‌شود. مصرف کلسیم از طریق میوه‌‌هایی نظیر پرتقال خونی به همراه انجام مرتب فعالیت‌های بدنی برای تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است. به علاوه، کلسیم می‌تواند استخوان‌های فرسوده را نیز ترمیم کند. این خاصیت پرتقال خونی برای همه‌ی آدم‌ها مفید است؛ به خصوص برای زنان یائسه و آدم‌های مبتلا به پوکی استخوان.

۴. مفید برای زنان باردار

پرتقال خونی می‌تواند به تشکیل گلبول‌های قرمز خون نیز کمک کند. این خاصیت پرتقال خونی برای جنین بسیار مفید است. پرتقال خونی نیز مانند شکلات باعث افزایش خون زنان باردار می‌شود. بنابراین، به زنان باردار توصیه می‌شود از ۱۱ فایده مصرف شکلات و کاکائو در دوران بارداری نیز آگاه شوند. اسید فولیک یا همان ویتامین B9 موجود در پرتقال خونی به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، پرتقال خونی می‌تواند هموگلوبین بدن را نیز افزایش دهد.

توصیه می‌کنیم این نوع پرتقال را مرتبا نوش جان کنید، زیرا پرتقال خونی می‌تواند میزان هموگلوبین خون را بهبود و افزایش دهد؛ بنابراین، این میوه می‌تواند به حفظ سلامتی و قدرت بدن، به ویژه در دوران بارداری کمک کند. هم‌چنین، مطالعه‌ای نیز نشان داده‌ است، اسید فولیک می‌تواند به بدن در مبارزه علیه برخی انواع سرطان‌ها و بیماری قلبی کمک کند.

۵. مفید برای کبد

پرتقال خونی می‌تواند به کاهش چربی موجود در اندام‌هایی نظیر کبد و لوزالمعده کمک کند. هم‌چنین، این پرتقال می‌تواند چربی شکم را نیز کاهش دهد. بنابراین، پرتقال خونی می‌تواند به بهبود عملکرد اندام‌های بدن – یعنی بهبود کارکرد هر یک از اندام‌‌ها – کمک کند. علاوه بر پرتقال خونی، می‌توانید از ۶ مرحله برای پاکسازی کبد نیز استفاده کنید تا از حفظ سلامت کبدتان مطمئن شوید.

۶. بهبود گوارش

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پرتقال خونی غنی از فیبر است. وجود فیبر برای بدن ضروری است، زیرا می‌تواند به بهبود کارکرد دستگاه گوارش کمک کند و سطوح گلوکز خون را نیز به تعادل برساند.

۷. کمک به التیام سریع‌تری زخم‌ها

یکی از خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی پرتقال خونی کمک به تشکیل خون و هم‌چنین، کمک به انعقاد خون است که برای التیام زخم‌ها ضروری است. به علاوه، این خاصیت به پیشگیری از بروز عفونت در زخم‌ها نیز کمک می‌کند. بنابراین، مصرف پرتقال خونی برای آدم‌های مبتلا به دیابت بسیار مفید است، زیرا می‌تواند از بروز عوارض وضعیت پای دیابتی پیشگیری کند.

۸. حاوی ویتامین A مفید برای چشم‌ها و بدن

یکی از مواد مغذی مهم موجود در پرتقال خون ویتامین A است. همه‌ی ما می‌دانیم ویتامین A می‌تواند به حفظ سلامتی برخی از بافت‌های خاص بدن نظیر شبکیه‌ی چشم کمک کند؛ بنابراین، مصرف پرتقال خونی به حفظ سلامتی بینایی‌مان نیز کمک می‌کند.

۹. مفید برای پوست

این مورد نیز به فواید ویتامین A موجود در پرتقال خونی ارتباط دارد. ویتامین A موجود در پرتقال خونی، علاوه بر فوایدش برای چشم‌ها، برای سلامت پوست نیز سودمند است. همکاری میان ویتامین A و رتینوئید موجود در پرتقال خونی می‌تواند به جوان‌سازی پوست‌تان کمک کند.

۱۰. غلبه بر عفونت‌ها

در واقع، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C فواید بسیاری برای بدن به همراه دارند. علاوه بر فوایدی که تاکنون درباره‌شان بحث شد، یکی دیگر از فواید آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی کاهش التهاب بدن است. به علاوه، ویتامین C می‌تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کند؛ بنابراین، با کمک مواد مغذی موجود در پرتقال خون بدن‌مان به آسانی دچار عفونت نمی‌شود.

۱۱. کمک به جلوگیری از بروز چاقی

پرتقال خونی حاوی مقدار زیادی آب است که می‌تواند به سرعت باعث ایجاد احساس سیری شود، و بدون افت سطح انرژی، کمک می‌کند مدت زمان بیش‌تری احساس سیری کنیم؛ بنابراین، بدون نیاز به مصرف مقدار زیادی خوراکی‌های پر کالری می‌توانیم به انجام فعالیت‌های روزانه‌مان بپردازیم. به این ترتیب، با مصرف پرتقال خونی می‌توانیم وزن‌مان را کاهش دهیم.

و البته، با مصرف پرتقال خونی می‌توانیم از بروز چاقی مفرط نیز که معمولا در اثر پرخوری ایجاد می‌شود، جلوگیری کنیم. توصیه می‌کنیم از ۷ اصلی‌ترین علت چاقی مفرط که همه باید بدانند آگاه شوید تا به خوبی بتوانید از آن‌ها در زندگی‌تان دوری کنید. بنابراین، پرتقال خونی را نیز به همراه یک صبحانه‌ی سالم نوش جان کنید یا آب این میوه را تهیه کنید و هم‌زمان با انجام فعالیت‌های روزانه‌تان کمی از آن را بنوشید.

۱۲. درمان سردرد

یکی دیگر از فواید عالی پرتقال خونی کمک به درمان سردرد است. چگونه؟ پرتقال خونی حاوی موادی است که می‌توان از آن‌ها روغن استخراج کرد. از روغن معطر پرتقال خونی می‌توان در رایحه‌درمانی (آروماتراپی) استفاده کرد. این روغن می‌تواند به تسکین سردردها حتی میگرن نیز کمک کند.

۱۳. بیماری قلبی

هم‌چنین، پژوهش‌ها نشان می‌دهند پرتقال خون می‌تواند از بدن در برابر عوامل سرطان‌زا محافظت کند. به علاوه، طبق یافته‌های متخصصان تغذیه، آنتوسیانین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند بر کلاژن تاثیر بگذارد؛ گذشته از این‌ها، مصرف پرتقال خونی برای پیشگیری از بروز سرطان، دیابت، و عفونت‌های باکتریایی، و به خصوص، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز مفید است.

۱۴. جلوگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست

مواد مغذی موجود در پرتقال خونی می‌توانند به جلوگیری از ایجاد خطوط ظریف و هم‌چنین چین و چروک روی پوست کمک کنند؛‌ به این ترتیب، مصرف پرتقال خونی باعث حفظ سلامتی و درخشندگی پوست شود.

۱۵. مفید برای دندان‌ها

علاوه بر آن‌که ویتامین A موجود در پرتقال خونی برای حفظ سلامت پوست مفید است، می‌تواند به تقویت استخوان جمجمه و هم‌چنین دندان‌ها نیز کمک کند. مصرف ویتامین A در دوران بارداری نیز بسیار توصیه می‌شود.

آن‌چه در این مقاله گفته شد، برخی از فواید پرتقال خونی برای سلامتی است. پرتقال خونی علاوه بر طعم لذیذ و دلپذیرش، فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

چگونه پرتقال خونی را در رژیم غذایی‌ قرار دهیم؟ گزینه‌های گوناگونی برای افزودن پرتقال خونی به رژیم غذایی وجود دارند. می‌توانید آن را به صورت خام و کامل میل کنید، یا آب آن را نوش جان کنید. هم‌چنین، می‌توانید از این میوه در تهیه‌ی سالاد نیز استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید پرتقال خونی را خرد کنید و به پودینگ خانگی‌تان اضافه کنید.

منبع : بازده

ترجمه :امیر رضا مصطفایی

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها