Loading...

خواص کتیرا: ۲۲ خاصیت درمانی کتیرا که شگفت انگیز است

خواص کتیرا: ۲۲ خاصیت درمانی کتیرا که شگفت انگیز است
کتیرا چندین مزیت مهم برای سلامتی دارد از جمله: جلوگیری از سکته‌ی قلبی، درمان سوزش ادرار، سلامت و زیبایی پوست و مو، افزایش انرژی. این ماده در عین حال برای بهبود سلامتی آقایان، زنان باردار، مادران شیرده و از بین بردن یبوست مفید است.

کتیرا چیست؟

کتیرا نوعی صمغ طبیعی است که از شیره خشک چندین گونه گیاه گون به دست می‌آید. این صمغ گاهی اوقات به عنوان صمغ شیراز یا شیراز نیز نامیده می‌شود. کتیرا هم نوعی صمغ درخت است درست مانند هر صمغ دیگری اما نسبت به سایر صمغ‌ها، مانند صمغ گوار یا صمغ عربی، کم‌تر در محصولات دیده می‌شود. کتیرا ترکیبی چسبناک، بدون بو، بدون مزه و محلول در آب از پلی‌ساکاریدها است که از ریشه‌ی این گیاه گرفته می‌شود و خشک می‌شود. صمغی که از گیاه گرفته می‌شود به صورت پولک‌ها یا ورقه‌های نازک پیچ خورده خشک شده و بعد پودر می‌شود. کتیرای خشک برای تبدیل شدن به ژل، آب را جذب می‌کند. ذرات اصلی کتیرا به عنوان تراکانتانتین شناخته می‌شوند، که به شدت محلول در آب هستند و باسورین که کم‌تر در آب محلول است اما ورم می‌کند و ژل را تشکیل می‌دهد.

ارزش غذایی کتیرا

کتیرا غنی از کلسیم و منیزیوم است و تقریبا حدود ۳ درصد پروتئین و آلکالوئید دارد.

خواص کتیرا برای سلامتی

۱. از سکته‌ی قلبی جلوگیری می‌کند

کتیرا خواص خنک‌کننده‌ی شگفت‌انگیزی دارد و از این رو اغلب در تهیه‌ی نوشیدنی‌هایی که به خنک کردن بدن در فصل تابستان کمک می‌کنند، استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک عامل خنک‌کننده عمل می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، به جلوگیری از بروز گرمازدگی کمک می‌کند. کتیرا در کنترل خونریزی بینی که در فصل تابستان، به طور مکرر در کودکان رخ می‌دهد بسیار مفید است.

۲. برای خانم‌های باردار خوب است

زنان بعد از زایمان بسیار ضعیف می‌شوند. کتیرا در به دست آوردن قدرت بدن مفید است و به مادر جدید کمک می‌کند تا با چالش‌های مادری مقابله کند. این ماده همچنین به کنترل جریان خون شدید در طول دوره‌های قاعدگی کمک می‌کند. کتیرا در دوران بارداری بسیار مفید است زیرا سرشار از کلسیم و پروتئین است. این ماده‌ی خوراکی به فرد کمک می‌کند تا استخوان‌هایی محکم داشته باشد و از کمردرد نیز جلوگیری می‌کند.

بی‌اختیاری ادرار

کتیرا نتایج خارق‌العاده‌ای برای درمان بی‌اختیاری ادرار یا ادرار کردن غیر ارادی دارد. در صورت بروز التهاب در دستگاه ادراری و انسداد ادرار، کتیرا به آرام شدن عضلات ادراری کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که کتیرا می‌تواند رشد تومور را مهار کرده و سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. این ماده به عنوان یک درمان مدرن برای سوختگی به کار می‌رود به این ترتیب که به صورت خمیر روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده استفاده می‌شود. همچنین از این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی برای اختلالات شدید مانند سرفه و اسهال استفاده می‌شود.

برای مردان مفید است

کتیرا تقویت‌کننده‌ی قدرت جنسی مردان است. در صورتی که ترشح زودرس یا ترشح شبانه یا حتی ترشحات غیر ارادی دارید، کتیرا در هر صورت کمک‌کننده است. این ماده یک درمان مؤثر برای ضعف و هرگونه مشکل جنسی در مردان است.

برای سلامتی زنان فایده دارد

بیش‌تر خانم‌ها از سایز سینه‌شان ناراضی هستند. کتیرا برای بزرگ کردن سایز سینه بسیار مفید و مؤثر است. دوز روزانه از این ماده می‌تواند به افزایش سایز سینه‌ی خانم‌هایی که سینه‌های کوچک دارند کمک کند. برای بزرگ کردن سینه‌ها این گیاه دارویی تاثیر بسزایی دارد. ۵ گرم کتیرا را در آب خیس کنید و اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند. صبح، مقداری از کتیرا را به یک لیوان شیر اضافه کنید. شکر و کمی هم یخ به مواد بیفزایید. این ترکیب را باید به صورت روزانه مصرف کنید تا شاهد نتایج شگفت‌انگیز حاصل از آن باشید.

برای مادران شیرده مفید است

کتیرا به مادران شیرده نیز داده می‌شود، زیرا اعتقاد بر این است که تولید شیر مادر را افزایش می‌دهد. بنابراین، این صمغ طبیعی اثرات فوق‌العاده مثبتی بر مادران شیرده دارد.

برای پوست و زیبایی فایده دارد

کتیرا برای پوست شما و تقویت زیبایی بسیار مفید است. این ماده حاوی خواص ضدعفونی‌کننده است و به تأخیر پدیدار شدن چین و چروک و خطوط ریز کمک می‌کند. با استفاده از کتیرا می‌توانید ماسک ضد پیری درست کنید به این ترتیب که مقداری از آن را یک شب تا صبح در آب خیس کنید و صبح روز بعد آن را صاف کنید. حالا ۲ قاشق غذاخوری سفیده‌ی تخم‌مرغ، ۱ قاشق غذاخوری پودر شیر، ۲ قاشق غذاخوری پودر بادام به همراه ۱ قاشق غذاخوری پودر سبزیجات سبز را به کتیرای آب شده اضافه کنید. خوب هم بزنید تا یک خمیر یکدست حاصل شود. این ماسک را روی صورت، گردن و دست‌ها بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه بشویید تا پوستی درخشان به دست بیاید.

کتیرا یبوست را درمان می‌کند

کتیرا دارای خواص مسهل است و بنابراین به درمان یبوست کمک زیادی می‌کند. این ماده به عنوان ملین عمل می‌کند. برای استفاده از کتیرا به منظور درمان یبوست، کافی است یک قطعه کوچک از آن را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید. صمغ متورم خواهد شد و مانند یخ خرد شده به نظر می‌رسد. حالا این ژله‌ی شفاف را همراه با آب لیمو و آب سرد بنوشید. همچنین می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید زیرا کتیرا بی‌مزه است.

موارد استفاده از کتیرا

کتیرا به عنوان خمیر برای درمان سوختگی استفاده می‌شود. این ماده‌ی گیاهی در نوشیدنی‌ها، پنیرهای فرآوری‌شده، سس سالاد، سس مواد غذایی و پودینگ‌های مختلف استفاده می‌شود که هم خوشمزه هستند و هم خاصیت خنک‌کننده‌ی شگفت‌انگیزی دارند. نوشیدنی حاوی کتیرا نوعی آرامش در بدن ما ایجاد می‌کند. این ماده به عنوان یک قوام‌دهنده در سس‌ها، شیرینی‌ها، بستنی و غیره همچنین به عنوان ماده ضخیم‌کننده در تهیه رنگ‌ها برای چاپ کالیکو، رنگ‌های نساجی، پارچه، ساخت چسب، آب رنگ و تولید جوهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتیرا به دلیل خاصیت داشتن چسبندگی به خشکی مانند سایر انواع صمغ، در ساخت پاستل‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان یک چسب، در تولید کاغذ استفاده می‌شود، در صنعت لوازم آرایشی و در عین حال به عنوان یک محیط کشت در آزمایشگاه‌ها و غیره به کار می‌رود.

عوارض جانبی و آلرژی به کتیرا

استفاده از کتیرا می‌تواند گاهی خطرناک باشد. برخی از انواع این گیاه حاوی گلیکوزیدهای مضر هستند. اما راهی برای این مشکل وجود دارد. همه‌ی گونه‌هایی که خوراکی هستند بیضی شکل یا گوشتی و گرد هستند. گونه‌هایی از کتیرا که در خاک رشد می‌کنند نیز ممکن است در سطح مضری حاوی سلنیوم باشند. بنابراین تکنیک‌های مناسب مراقبت و کشت کتیرا در کاهش خطرات احتمالی مرتبط با کتیرا مفید است.

کشت کتیرا

کتیرا بیش‌تر در خاورمیانه، عراق و ایران و حتی در غرب آسیا یافت می‌شود. ایران مقدار زیادی کتیرا تولید می‌کند. این گیاه در شرایط خشک و کم‌آب هم به خوبی رشد می‌کند.

منبع: بازده

ترجمه :سارا فیضی

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها