Loading...

تشریح کامل بیماری اکتروپیون در افراد مسن

تشریح کامل بیماری اکتروپیون در افراد مسن
بیماری اکتروپیون به برگشتن لبه پلک پایین و مژه‌ها به سمت بیرون چشم که معمولا دو طرفه است، اشاره دارد. این وضعیت می‌تواند موجب خشکی چشم، پارگی بیش از حد و سوزش شود.

بیماری اکتروپیون می‌تواند از عوامل متعددی مانند فلج صورت و آسیب نشات بگیرد. شایع‌ترین علت این بیماری سستی عضلات ناشی از کهولت سن است. فردی که دارای علائم اکتروپیون باشد، باید به پزشک مراجعه کند. بیماری اکتروپیون در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به مشکلات جدی در قرنیه و حتی نابینایی کامل شود. استفاده از اشک مصنوعی معمولا می‌تواند به کاهش علائم کمک کند اما در اغلب موارد برای درمان اساسی نیاز به عمل جراحی است. اکثر افرادی که این عمل جراحی را انجام داده‌اند، نتیجه مثبت گرفته‌اند. برای مطالعه این مطلب 3 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

 

بررسی علل ایجاد بیماری اکتروپیون

علت اصلی بیماری اکتروپیون ضعف عضلانی یا سستی بافت بوده که بخشی طبیعی از روند پیری محسوب می‌شود. فرد مبتلا به این بیماری، دچار آبریزش چشم شده و در صورت پاک کردن اشک، دچار خشکی شدید چشم خواهد شد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب خطر ابتلا به اکتروپیون و توسعه آن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. سایر عوامل نیز شامل موارد زیر می‌گردند:

  • سرطان پوست
  • آسیب
  • رشد تومور در چشم (خوش خیم یا سرطانی)
  • بافت زخمی ناشی از آسیب یا سوختگی
  • نقص‌های زایمان به علت اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون
  • فلج بل یا سایر انواع فلج صورت
  • جراحی قبلی یا تشعشع درمانی پلک‌ها
  • کاهش سریع و قابل توجه وزن

معرفی کامل علائم این بیماری

هنگامی که چشمک می‌زنید، پلک‌های شما شروع به پخش اشک‌هایی که از چشم شما محافظت می‌کنند، کرده و به روان شدن آن‌ها کمک می‌کنند، از این رو اشک درون مجرای اشکی که در داخل پلک شما قرار دارد، تخلیه می‌شود. این وضعیت می‌تواند موجب بروز علائم زیر گردد:

  • پارگی بیش از حد
  • خشکی بیش از حد
  • سوزش
  • قرمزی
  • کنژنکتیویت مزمن یا التهاب ملتحمه

اگر دچار علائم اکتروپیون شده‌اید، به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارید. تاخیر در درمان این بیماری می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه نمودید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • حساسیت ناگهانی به نور
  • درد چشم
  • رشد سریع قرمزی چشم
  • کاهش بینایی

درمان اکتروپیون به چه صورت انجام می‌شود؟

 

استفاده از قطره‌های روان کننده مخصوص چشم (اشک مصنوعی) می‌توانند از قرنیه در مقابل آسیب بیشتر محافظت کنند. درمان این بیماری به طور کلی شامل انجام یک جراحی کوچک برای برقراری کشش مناسب در پلک است، اما برای کاهش التهاب و درد می‌توان روزانه چندین بار از کمپرس آب گرم بر روی پلک‌ها استفاده کرد، برای این کار ابتدا باید مقداری آب گرم را در یک ظرف تمیز بریزید، سپس یک پارچه تمیز برداشته و آن را درون آب خیس کنید و آنقدر آن را فشار دهید تا تقریبا خشک شود. در این مرحله، پارچه گرم و مرطوب را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی چشم بسته خود قرار دهید. برای درمان این بیماری در اغلب موارد، نیاز به عمل جراحی می‌باشد. جراحی می‌تواند شامل بیهوشی شده و به اقامت چند روزه در بیمارستان نیاز داشته باشد، اما معمولا به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. در طول عمل، جراح معمولا بخش کوچکی از پلک را برمی‌دارد، اما در انتها آن را بخیه می‌نماید. در اغلب موارد، این جراحی بسیار موثر بوده و مشکل را به طور کامل برطرف می‌کند. در صورتی که ایجاد بیماری اکتروپیون ناشی از یک بافت زخمی باشد، ممکن است نیاز به پیوند پوست باشد. پزشک برای این کار مقداری از پوست پشت گوش یا پلک فوقانی را برداشته و آن را بر روی بافت زخمی متصل می‌کند. فردی که قبلا دچار فلج صورت شده و یا زخم‌های زیادی داشته باشد، احتمالا به چندین عمل جراحی نیاز دارد تا بتواند به بهترین نتیجه دست یابد. پس از انجام عمل جراحی، پزشک ممکن است یک پماد استروئید یا آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز نماید. داروهای ضد درد و استفاده از کمپرس آب سرد نیز می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. برخی از بیماران پس از عمل و انجام دستورات پزشک احساس درد نمی‌کنند اما بعضی از آن‌ها تا چند روز و یا چند هفته احساس درد می‌نمایند. اکثر بیماران پس از درمان و بهبودی دچار هیچ علائمی نخواهند شد. لازم به ذکر است افرادی که در معرض باد یا آلاینده‌ها قرار دارند بهتر است از عینک یا محافظت کننده‌های چشم استفاده نمایند. توجه داشته باشید که این بیماری در یک معاینه ساده چشم پزشکی قابل تشخیص است. بیماری اکتروپیون در سگ‌ها نیز دیده می‌شود.

ارائه روش‌های جلوگیری از این وضعیت

در اکثر موارد، جلوگیری از این بیماری امکان پذیر نیست، با این حال پیگیری و درمان به موقع می‌تواند به کاهش آسیب و اجتناب از عوارض جدی کمک نماید. در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما با این بیماری درگیر است و دچار این علائم شده است، بهتر است جهت پیگیری به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که پس از انجام عمل جراحی، فرد دچار درد چشم، قرمزی، حساس شدن به نور یا هر گونه تغییر در بینایی خود شود، باید به پزشک مراجعه کند.

ارزیابی عوارض جانبی مرتبط با بیماری اکتروپیون

 

سوزش طولانی مدت، خشکی بیش از حد و آشکارسازی قرنیه ممکن است منجر به التهاب یا عفونت چشم شود. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد آلرژی یا احساس خیسی در اطراف چشم و مژه‌ها شود، خصوصا به هنگام صبح که تازه از خواب بیدار می‌شوید. سایر عوارض مرتبط با این بیماری به شرح ذیل می‌باشند:

  • ساییدگی قرنیه (خراش بر روی قرنیه یا سطح چشم)
  • زخم‌های قرنیه (زخم بر روی قرنیه یا سطح چشم)
  • اختلال در بینایی
  • نابینایی دائمی

این بیماری در صورت عدم درمان، باعث ضخیم شدن مخاط داخلی پلک‌ها شده و منجر به بروز التهاب و در نهایت صدمه به چشم می‌شود. در صورتی که به این بیماری مبتلا شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا سریعا تحت درمان قرار گیرد و جداً از انجام روش‌های خودسرانه بپرهیزید. همراهان گرامی در صورتی که درمان بهتری برای بیماری خود انجام داده‌اید و نتیجه بخش بوده، لطفا آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها