Loading...

هپاتیت E چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

هپاتیت E چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟
هپاتیت E یک ویروس عفونی است که به کبد حمله کرده و موجب التهاب و آسیب می‌شود. این وضعیت با گذشت زمان ممکن است در برخی افراد منجر به عوارض جدی شود. درمان هپاتیت E به طور کلی ساده است و بسیاری افراد برای این مسئله نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که حدود 20 درصد از مردم در ایالات متحده به این ویروس مبتلا هستند. هپاتیت E بیشتر در مناطقی به وجود می‌آید که دسترسی به آب تمیز و سالم، کم باشد. این بیماری به شیوه‌های مختلفی گسترش می‌یابد اما بیشتر از طریق آب آشامیدنی آلوده و گوشت‌های کم پخته شده اتفاق می‌افتد. علائم هپاتیت E متفاوت بوده و دربعضی موارد ممکن است جدی باشد. پیشگیری بهترین ابزار در مقابل این بیماری است. برای مطالعه این مطلب 3 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست.

علل شکل‌گیری هپاتیت E در میان افراد

ویروس هپاتیت E معمولا زمانی به وجود می‌آید که مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی با مدفوع انسان یا حیوان آلوده شده باشد. این ویروس به طور عمده از طریق آب آلوده در نواحی که کیفیت آب بسیار پایینی دارند، گسترش می‌یابد. این بیماری بیشتر در کشورهای در حال توسعه که کیفیت و کنترل آب در آن‌ها بسیار پایین است و پرجمعیت هستند، رخ می‌دهد، بنابراین سفر یا زندگی در این مناطق ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، ویروس معمولا از حیوانات به انسان گسترش می‌یابد. به گزارش مجله پزشکی آسان طب استفاده از گوشت‌های نامرغوب و محصولات دریایی از آب‌های آلوده نیز می‌توانند از عوامل خطر ابتلا به این ویروس محسوب شوند، همچنین زنان باردار مبتلا به هپاتیت E می‌توانند ویروس را به کودک خود انتقال دهند. در موارد بسیار نادر، فرد ممکن است از طریق انتقال خون نیز به این بیماری مبتلا شود.

علائم مرتبط با این بیماری

علائم هپاتیت E از خفیف تا شدید متفاوت است. افرادی که دچار علائم خفیف این بیماری می‌شوند، معمولا به سختی متوجه آن خواهند شد. علائم معمولا 15 تا 60 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس رخ داده و علائم احتمالی ابتلا به هپاتیت E شامل موارد زیر می‌گردند:

  • خستگی و ضعف عمومی
  • بی اشتهایی
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • زردی یا زرد شدن پوست
  • درد در قسمت فوقانی شکم به ویژه در کبد
  • تیرگی ادرار
  • مدفوع رنگ روشن

عوارض جانبی و گروه‌های در معرض خطر

عوارض جانبی این بیماری نادر است و بیشتر در گروه‌های خطرناک رخ می‌دهد. عوارض شامل عفونت‌های طولانی، اختلالات عصبی، آسیب شدید کبد یا نارسایی کبدی است که می‌تواند کشنده باشد. افراد باردار یک گروه قابل توجه در معرض خطر هستند.  هپاتیت E می‌تواند بر والدین و حتی فرزندان متولد نشده نیز تاثیر بگذارد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در زنانی که سه ماه اول بارداری خود را می‌گذرانند، حدود 20 تا 25 درصد است. هپاتیت E ممکن است در افراد مبتلا به اختلال کبدی یا بیماری مزمن کبدی خطرناک‌تر باشد. افرادی که پیوند کبد انجام می‌دهند و از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند نیز ممکن است بیشتر در معرض خطر عوارض باشند.

آیا هپاتیت E قابل تشخیص است؟

در حال حاضر هیچ آزمایش رسمی برای تشخیص هپاتیت E وجود ندارد. برای تشخیص این بیماری، پزشکان باید بر روی آزمایشات متکی باشند تا آنتی بادی‌هایی را که با ویروس مبارزه می‌کنند، شناسایی نمایند. آن‌ها همچنین برای تشخیص سایر انواع هپاتیت از جمله هپاتیت A و B و C خون را مورد بررسی قرار خواهند داد.

روش‌های درمان این بیماری

هپاتیت E معمولا نیازی به درمان پزشکی ندارد و بدن آن را بدون کمک خارجی پاک می‌سازد. با این حال، پزشکان ممکن است برخی نکات را در حال بهبودی به منظور حمایت از بدن توصیه کنند. این نکات شامل موارد زیر می‌گردد:

  • خوردن رژیم غذایی سالم و متنوع
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات به ویژه آب
  • استراحت کردن
  • اجتناب از مصرف چیزهایی که باعث تحریک کبد می‌شوند مانند الکل

پزشکان همچنین ممکن است در مورد هر یک از داروهای مصرفی فرد سوال نمایند، زیرا برخی از داروها می‌توانند موجب آسیب کبد شوند. داروها، مکمل‌ها و ویتامین‌ها نیز توسط پزشکان مورد بررسی قرار می‌گیرند. افراد مبتلا به این بیماری باید مرتبا تحت نظر پزشک قرار گیرند تا پیشرفت بیماری و روند درمان مشخص شود. در برخی موارد پزشکان ممکن است داروهای هپاتیت E را تجویز نمایند، اما این مورد بیشتر در افرادی که به نوع شدید آن مبتلا شده‌اند، رخ می‌دهد. در موارد نادر، فرد ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشد، این مسئله معمولا در افراد متعلق به گروه‌های خطرناک ظاهر می‌شود.

جلوگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت E

پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از عفونت و عوارض احتمالی این وضعیت است. هنگام سفر به کشورهای در حال توسعه یا مناطق پرجمعیتی که دارای آب‌های آلوده می‌باشند، از سالم بودن آب آشامیدنی خود اطمینان حاصل کنید. برای شستن میوه‌ها، سبزیجات و پختن مواد غذایی از آب سالم و تمیز استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که جلوگیری از گسترش ویروس نیز بسیار مهم است، از این رو هر کسی که به این ویروس مبتلا باشد باید به بهداشت را به طور کامل رعایت کند تا اطرافیان خود را به این بیماری دچار نسازد. شستن دست‌ها با آب گرم بعد از استفاده از توالت و قبل از خوردن غذا نیز بسیار ضروری می‌باشد.

نگرش کلی بر مقاله هپاتیت E

مدیریت بیماری هپاتیت E معمولا ساده است، اما علائم ویروس ممکن است ناراحت کننده باشند. بدن معمولا ویروس را در عرض 4 تا 6 هفته با کمی کمک خارجی بیرون خواهد کرد. عوارض این وضعیت نادر است اما نوع پیشرفته خون خصوصا در گروه‌های خطرناک می‌تواند موجب مرگ و میر شود، از این رو مراجعه به پزشک به طور منظم برای بررسی روند درمان بسیار ضروری است. افراد باردار و دارای سیستم ایمنی ضعیف، بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی احتمالی قرار دارند. شخصی که به بیماری هپاتیت E مظنون باشد باید جهت تشخیص و راهنمایی‌های لازم برای درمان مناسب به پزشک مراجعه نماید. کاربران گرامی، در صورتی که به این بیماری دچار شده و درمان بهتری برای آن انجام داده‌اید، لطفا در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها