Loading...

۷ مهمترین علائم جسمی افسردگی که تا امروز نمی‌دانستید

۷ مهمترین علائم جسمی افسردگی که تا امروز نمی‌دانستید
ما اغلب افسردگی را با درد فیزیکی مرتبط نمی‌دانیم اما تحقیقات نشان می‌دهند که این بیماری روحی واقعا می‌تواند آسیب فیزیکی هم ایجاد کند.

هرچند بسیاری از ما غالبا توقع نداریم که افسردگی درد فیزیکی ایجاد کند، اما برخی از فرهنگ‌ها این درد را  پذیرفته‌اند به ویژه فرهنگ‌هایی که در آن‌ها صحبت کردن در مورد سلامت روان به صورت آشکارا “تابو” است.

به عنوان مثال، در فرهنگ‌های چینی و کره‌ای، افسردگی به عنوان یک افسانه در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب بیماران، که نمی‌دانند درد فیزیکی ممکن است نشانه‌ای از ناراحتی روانی باشد، به جای توصیف افسردگی، به پزشکان مراجعه می‌کنند تا علائم جسمانی خود را درمان کنند.

اما دقت به این علائم جسمی افسردگی هم به اندازه‌ی اثرات احساسی اهمیت دارند.

از طرفی مد نظر داشتن علائم جسمی افسردگی یک راه عالی برای مراقبت از بدن و ذهن شما است. زمانی که یک دوره افسردگی در حال شروع شدن است، علائم فیزیکی می‌توانند به شما سیگنال بدهند که این دوره در راه است یا کلیدی باشند برای این‌که آیا آن‌چه تجربه می‌کنید افسردگی است یا نه.

از سوی دیگر، علائم جسمی افسردگی نشان می‌دهند که افسردگی، در واقع، بسیار واقعی است و می‌تواند به سلامت ما آسیب برساند.

علائم جسمی افسردگی

۱. خستگی یا پایین بودن دائمی سطح انرژی

خستگی یکی از نشانه‌های شایع افسردگی است. همه‌ی ما گاهی اوقات پایین بودن سطح انرژی را تجربه می‌کنیم و ممکن است صبح‌ها احساس رخوت و بی‌حالی داشته باشیم، گاهی حتی دوست داریم در رختخواب بمانیم و به جای رفتن به محل کار، تلویزیون تماشا کنیم.

هرچند ما غالبا معتقدیم خستگی در استرس ریشه دارد، اما افسردگی هم می‌تواند سبب بروز خستگی شود. با این حال، برخلاف خستگی روزمره، خستگی مرتبط با افسردگی می‌تواند در تمرکز فرد هم مشکل ایجاد کند، و سبب بروز تحریک‌پذیری و بی‌حوصلگی در او شود.

دکتر ماریزیو فاوا، مدیر برنامه‌ی تحقیقات بالینی در بیمارستان عمومی ماساچوست بوستون، اشاره می‌کند افرادی که افسرده هستند، اغلب بعد از خواب انرژی نمی‌گیرند، به این معنی که حتی پس از یک استراحت کامل شبانه هنوز هم احساس خستگی دارند.

با این حال، به دلیل این‌که بسیاری از بیماری‌های جسمی مانند عفونت‌ها و ویروس‌ها می‌توانند خستگی را ایجاد کنند، تعیین این‌که آیا خستگی مرتبط با افسردگی است یا نه می‌تواند کار چالش‌برانگیزی باشد.

اما یک نکته برای ایجاد تمایز بین این دو وجود دارد: در حالی که خستگی روزمره نشانه‌ای از این بیماری روحی است، علائم دیگر مانند ناراحتی، احساس ناامیدی و آنهدونیا (عدم لذت از فعالیت‌های روزمره) نیز ممکن است در هنگام افسردگی وجود داشته باشند.

۲. کاهش سطح تحمل درد (به همین ‌دلیل هر آسیب و‌ اختلالی درد بیش‌تری‌‌ دارد)

آیا گاهی احساس می‌کنید که عصب‌های شما در آتش هستند و شما نمی‌توانید علت فیزیکی برای دردتان پیدا کنید؟ معلوم شده‌است که درد جسمانی در اثر افسردگی هم می‌تواند رخ بدهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵  ارتباط بین افسردگی و کاهش تحمل درد را نشان داد، در حالی که مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۱۰ نشان داد که درد روی افراد افسرده تاثیر بیش‌تری دارد.

این دو نشانه، رابطه علی و معلولی روشنی ندارند، اما مهم است که آن‌ها را با هم مقایسه کنید، مخصوصا اگر پزشک‌تان دارو برای‌تان تجویز کند.

بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از داروهای ضدافسردگی نه تنها به کاهش افسردگی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان یک ضد درد نیز عمل کند.

۳. درد پشت یا درد عضلات همه جای بدن

ممکن است صبح‌ها احساس خوبی داشته باشید، اما هنگامی که در محل کارتان هستید یا پشت میز در مدرسه نشسته‌اید، کمر دردتان شروع می‌شود. این درد می‌تواند ناشی از استرس باشد، یا ممکن است در اثر افسردگی ایجاد شده باشد. اگرچه درد پشت اغلب در اثر وضعیت نامناسب بدن یا آسیب ایجاد می‌شود، اما می‌تواند نشانه‌ای از ناراحتی روحی هم باشد.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ و روی ۱۰۱۳ دانشجوی یک‌دانشگاه کانادایی صورت گرفت، رابطه‌ی مستقیمی را ‌بین افسردگی و کمردرد پیدا کرد.

روانشناسان و روانپزشکان معتقد هستند که مسائل عاطفی می‌تواند موجب درد و رنج شدید شود، اما این موضوع هنور هم به طور‌مفصل‌تر در حال تحقیق‌و بررسی است، مثلا ارتباط بین افسردگی و واکنش التهابی بدن باید مشخص شود.

مطالعات جدیدتر نشان می‌دهند که التهاب در بدن ممکن است مرتبط با مدارهای عصبی در مغز باشد. تصور می‌شود که التهاب ممکن است موجب بروز تداخل در سیگنال‌های مغز شود و به این ترتیب می‌تواند در افسردگی و این‌که چگونه آن را درمان کنیم، نقش داشته باشد.

علائم جسمی افسردگی ۴: سردرد

تقریبا همه‌ی آدم‌ها گاه گاهی سردرد را تجربه می‌کنند. سردرد خیلی شایع است و ما اغلب آن را جدی نمی‌گیریم. شرایط کاری استرس‌زا، مانند درگیری با یک همکار، می‌تواند جرقه‌ی شروع سردردها را بزند.

با این وجود، سردرد شما ممکن است همیشه در اثر استرس ایجاد نشده باشد، به ویژه اگر شما همکار خود را در گذشته تحمل کرده‌اید. در صورتی که متوجه شدید به طور روزانه دچار سردرد می‌شوید، ممکن است افسردگی علت بروز آن باشد.

سردرد مرتبط با افسردگی بر خلاف سردردهای میگرنی، لزوما باعث کاهش سطح بهره‌وری و عملکرد افراد نمی‌شود. این نوع سردرد توسط بنیاد سردرد ملی به عنوان “سردرد تنشی”  توصیف شده و در اثر آن ممکن است نوعی تپش و گز گز را در سرتان به خصوص در اطراف ابروها حس کنید.

هرچند این سردردها به وسیله‌ی داروهای مسکن بدون نسخه از بین می‌روند، اما معمولا به طور منظم رخ می‌دهند. گاهی اوقات سردرد تنشی مزمن می‌تواند نشانه‌ای از اختلال افسردگی باشد.

با این حال، در صورتی که درد شما ناشی از افسردگی و مشکلاتی روحی باشد، سردرد تنها علامتی نیست که تجربه می‌کنید. افراد مبتلا به افسردگی اغلب علائم دیگری مانند ناراحتی، احساس تحریک‌پذیری و کاهش انرژی را نیز تجربه می‌کنند.

۵. مشکلات چشم یا کاهش قوه‌ی بینایی

آیا جدیدا متوجه شده‌اید که دنیا پیش چشم‌تان تار شده؟ هرچند افسردگی ممکن است باعث شود که جهان به چشم‌تان خاکستری و غم‌انگیز به نظر برسد، اما یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ در آلمان صورت گرفت، نشان می‌دهد که این مشکل روحی روانی در واقع ممکن است بینایی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد.

در آن مطالعه ۸۰ نفر، که دچار افسردگی بودند مورد بررسی قرار گرفتند و معلوم شد که در دیدن تفاوت‌های سیاه و سفید مشکل دارند. این مشکل که توسط محققان به عنوان «درک کنتراست» توصیف شده‌است، می‌تواند توضیحی باشد برای این‌که چرا افسردگی می‌تواند دنیا را در چشم فرد مبتلا گرفته و غبارآلود نشان دهد.

علائم جسمی افسردگی ۶: درد معده یا احساس ناخوشی در شکم

آن حالت بدی که در معده‌تان تجربه می‌کنید یکی از نشانه‌‌های قابل تشخیص افسردگی است. با این حال، زمانی که گرفتگی‌های شکم شروع شود، معمولا تصور می‌کنیم که گاز یا قاعدگی علت ایجادکننده‌ی آن است.

درد که بدتر می‌شود، به خصوص زمانی که استرس از را رسیده، ممکن است نشانه‌ای از افسردگی باشد. در واقع، محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه هاروارد بر این باورند که ناراحتی معده مانند گرفتگی، التهاب و حالت تهوع ممکن است نشانه‌هایی از مشکلات روحی روانی باشند.

ارتباط بین این دو چیست؟ با توجه به محققان دانشگاه هاروارد، افسردگی می‌تواند سیستم گوارشی را دچار التهاب کند (یا نتیجه‌ی آن باشد) با دردی که به راحتی با بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده یا سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر اشتباه گرفته می‌شود.

پزشکان و دانشمندان گاهی روده را به عنوان “مغز دوم” خطاب می‌کنند، زیرا ارتباط بین سلامت روده و سلامت روان را پیدا کرده‌اند. معده‌ی ما پر از باکتری‌های خوب است و در صورتی که عدم تعادل باکتری‌های خوب در این ناحیه وجود داشته باشد، علائم اضطراب و افسردگی ممکن است ایجاد شود.

دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند سلامت روده را بهبود ببخشد، نتیجه‌ای که ممکن است روی خلق و خوی نیز تاثیر مثبت داشته باشد، اما لازم است در این زمینه هم تحقیقات بیش‌تری صورت بگیرد.

۷. مشکلات گوارشی یا حرکات نامنظم روده

مشکلات گوارشی، مانند یبوست و اسهال، می‌توانند آزاردهنده باشند. این مشکلات که اغلب در اثر مسمومیت غذایی یا ویروس‌های دستگاه گوارش رخ می‌دهند، به راحتی با نوعی مشکل جسمانی ارتباط داده می‌شوند.

اما احساساتی مانند غم و اندوه، اضطراب و خستگی شدید می‌تواند کارایی سیستم گوارشی ما را مختل کند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، وجود ارتباط را بین اضطراب، افسردگی و درد در ناحیه‌ی دستگاه گوارش نشان می‌دهد.

درد یکی از شیوه‌های مغز شما برای سیگنال دادن است

اگر برای شناسایی و صحبت کردن در مورد احساسات آزاردهنده مانند غم و اندوه، خشم و شرم راحت نیستید، ممکن است این احساسات به گونه‌ی متفاوتی در بدن نمود پیدا کنند.

اگر هر یک از این علائم فیزیکی را به مدت طولانی تجربه کردید، به پزشک‌تان مراجعه کنید.

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی است که سالانه ۱۴.۸ میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افسردگی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله ژنتیک، قرار گرفتن در معرض استرس یا آسیب‌های دوران کودکی و شیمی مغز. افراد مبتلا به افسردگی اغلب به کمک‌های حرفه‌ای مانند روان درمانی و دارو نیاز دارند تا به طور کامل بهبود بیابند.

بنابراین در زمان مراجعه به پزشک، اگر فکر می‌کنید که این علائم فیزیکی ممکن است عمیق‌تر باشند، درخواست کنید که برای احتمال وجود افسردگی و اضطراب مورد بررسی قرار بگیرید. به این ترتیب ارائه‌دهنده‌ی خدمات بهداشتی شما می‌تواند شما را به فرد ذی‌صلاح ارجاع دهد.

منبع : بازده

ترجمه : سارا فیضی

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها