این معصومان که بی قید و شرط ما را دوست می دارند، حس زیبایی به زندگیمان می دهند. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که نگه داشتن حیوان خانگی برای سلامتی سود های بسیاری است. در هر زمانی مانند مواقعی که تنش داریم، ناراحت هستیم و… برای ما هستند و عاشقانه خودشان را در اختیار ما می گذارند. پس اینکه ما بهترین غذا رو به آن ها باید بدهیم گزینه ای غیر منطقی نیست.

 تغذیه حیوانات خانگی

سگ ها و گربه های به بیش از سی نوع ماده ضروری مانند پروتئین ها، آمینو اسید ها، اسید های چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی احتیاج دارند. مشکل هم در این جاست که در فروشگاه دامپزشکی شهر شما همه نوع اسباب بازی پیدا می شود اما وقتی صحبت از خریدن یک غذا سالم برای حیوانتون به میان می آید، گزینه هایی زیادی در فروشگاه پیدا نمی کنید.

 

اکثر غذا های حیوانات در فروشگاه ها بر اساس مارک تجاری، ویژگی ها گران و ارزان و شرکت های مشهور انتخاب می شوند. ایا هر کدام از این انتخاب ها برای حیوان خانگی شما خوب هستند؟ با ما همراه باشید تا ببینید چه غذایی بهترین انتخاب شما می تواند باشد.

نیازهای تغذیه حیوانات خانگی

حیوانات هم مانند انسان ها به یک سری مواد مغذی برای عمر طولانی و سالم ماندن احتیاج دارند. مقوی کردن تغذیه و پرهیز از غذا های کم کیفیت، یکی از بهترین راه های ابراز علاقه به آن ها می باشد. بیشتر غذا های بسته بندی شده حیوانات مملو از فیلر ها (Fillers، پر کننده های غذا که فیبر آن را بالا ببرند)، مواد افزودنی و نگه دارند و هزاران ماده مضر دیگر هستند که اصلا دوست ندارید به شکم حیوان شما راه پیدا کنند.

این غذاها مانند خوراکی های فرا فراوری شده در فروشگاه ها می باشند که برای ما انسان ها عرضه شده و ضرر دارند. چه مواد مغذی حیوان شما احتیاج دارد، (مخصوصا اگر سگ باشد) به صورت روزانه نیاز دارد؟

همانطور که در ادامه خواهید دید، حیوانات و سگ ها در صورت استفاده از پروتئین، چرب های سالم، امگا 3 و پروبیوتیک ها بسیار سالم هستند. سبزیجات گرچه خواص خیلی زیادی نمی توانند برای حیوان داشته باشند اما به دلیل سرشار بودن از فیبر گزینه خوبی هستند.

نیاکان حیوانات ما، غذا های گوشتی سرشار از پروتئین، ماهی و دیگر غذا هایی را می خوردند که در حیات وحش پیدا می کردند. در حقیقت، پس از جنگ جهانی دوم غذای حیوانات با فیلر هایی از ذرت و گندم به صورت انبوه توسط کارخانه ها برای سگ ها تولید شد.

این روز ها برخی دامپزشکان توصیه می کنند که غذای سگ ها به طور متوسط باید دارای 50 درصد سبزیجات،40 درصد گوشت و 10 درصد غلات باشد. در کل حیوانات به ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها احتیاج دارند.

گرچه توصیه شده که حیوانات ذرت، غذا های حاوی ذرت، سویا و گندم نخورند اما اکثر آن ها غلاتی که هضمشان آسان است را مانند جو دو سر، کینوآ، برنج قهوه ای و ارزن را می توانند استفاده کنند.

 تغذیه حیوانات خانگی

هشت غذای حیوانات خانگی و حقایق آن ها

غذا های حیوانات در آمریکا در سطح فدرال و ایالتی و همچنین توسط سازمان غذا و دارو کنترل می شوند. وقتی بسته بندی غذا ها رو نگاه می کنید بر اساس وزنشان مواد تشکیل دهنده را می نویسند، یعنی مثلا آب که حجم بیشتری دارد در لیست جایگاه اول را داشته و سپس مواد دیگر با حجم کمتر. بر طبق گفته های دکتر جان بکر (Dr. John Becker) بر روی یک وبسایت برخی از متداول ترین مواد تشکیل دهنده غذا های تجاری حیوانات عبارتند از:

  1. بره و خوراک بره (یک ماده مغذی مشهور در غذای سگ می باشد)
  2. خوراک ماکیان و فرآورده های فرعی آنان
  3. سویا
  4. گوشت و استخوان
  5. چربی حیوانات
  6. پیه حیوانات
  7. افزودنی های BHT و BHA
  8. فیلر ها (Fillers)

1: گوشت و خوراک بره

همه ما می دانیم بره چیست؛ اما می دانستید که خوراک بره عبارت از یک بره می باشد که آب کمی در بدن خود داشته و تا هفت برابر بیشتر از یک بره معمولی گوشت دارد؟ در کل خوراک گوشت حیوانات می تواند از بافت های مختلفی مانند خون، خون، مو، پوست حیوانات، مدفوع حیوانات، معده و شکمبه درست شود. بافت های حیوانات پخته و سپس خشک می شوند که این کار غلظت پروتئین را بالا می برد.

2: خوراک ماکین و ضایعات ماکیان

ضایعات ماکیان عبارتند از منقار، کله، پا، امحا و احشا و پر هستند. این ضایعات قسمت های دور ریختنی مرغ یا بوقلمون هستند که برای استفاده انسان مناسب تشخیص داده نمی شوندهنگام خرید خوراکی که با ضایعات ماکیان درست شده است، محصولی که از ضایعات مرغ استفاده کند گزینه بهتری می باشد.

 تغذیه حیوانات خانگی

3: تغذیه حیوانات خانگی با سویا

سویا به دلیل افزایش پروتئین و حفظ بافت، ماده تشکیل دهنده بسیار از غذا های حیوانات است. همچنین اضافه کردن سویا به جای گوشت و تخم مرغ، گزینه به صرفه تری از نظر اقتصادی برای افزایش پروتئین محصول می باشد. اکثرا سگ ها می توانند سویا را هضم و تحمل کنند اما بعضی از آن ها قادر به هضم و نبوده و مشکلاتی از قبیل نفخ و سوء هاضمه پیدا می کنند.

4: گوشت و استخوان

بهتره که فقط بگوییم استخوان چون گوشت زیادی بر روی استخوان پیدا نمی شود. استخوانی که به حیوانتان می دهید توسط منبعی ناشناس تهیه و در اختیار شما گذاشته می شود و آن هم می تواند بدون اینکه متوجه شوید در هر زمانی تغییر پیدا کند و از سلامت و کیفیت کالا نمی توانید مطمئن باشید.

5: تغذیه حیوانات خانگی با چربی حیوانات

این گزینه ارزان ترین و در نتیجه کم کیفیت ترین نوع چربی موجود در بازار می باشد. چربی حیوانات در خوراک هم از منابع ناشناس تهیه می شوند و در هر مارک تجاری فرق می کنند.

6: پیه حیوانات

این گزینه نامی دیگر برای چربی ماکیان است. این گزینه از چربی حیوانات که شناخت کافی بر روی تهیه کنندگانشان نداریم، بهتر و گرانتر است.

7: افزودنی های BHT و BHA

این ها مواد نگه دارنده ای هستند که در غذای حیوانات به وفور یافت می شوند. این مواد در بدن حیوانات می توانند تجمع پیدا کنند به دلیل اینکه حیوانات خانگی بر خلاف انسان ها رژیم غذایی گسترده ای ندارند و هر روز یک نوع غذا را می خوردند.

8: تغذیه حیوانات خانگی با فیلر ها

متداول ترین فیلر ها در غذای حیوانات ذرت و گندم می باشند. حیوانات گوشت خوار نباید زیادی از این دو محصول استفاده کنند، اما این محصولات باعث می شود تولید کنندگان، غذای ارزان تری تهیه کنند. هضم این محصولات برای حیوانات سخت بوده و به مقدار کافی سیرشان نمی کند بنابراین باید مقادیر بیشتری از این محصولات را استفاده کنند تا سیر شوند.

 تغذیه حیوانات خانگی

مقایسه غذای سالم با غذای ناسالم

مرکز دامپزشکی در دانشگاه تافتز (Tufts) نکات زیر را جهت انتخاب غذای سالم توصیه می کند:

  • به یاد داشته باشید که قیمت بالا صرفا به معنای کیفیت بالا نمی باشد. مهم این است که غذای حیوان مواد مغذی کافی را داشته و امتحان کیفیت را نیز پشت سر گذاشته باشد.
  • شرکت هایی با وسعت بالا در بازار، قوانین کیفیتی سفت و سخت تری دارند و بیشتر مورد محصولاتشان مورد اطمینان است.
  • محصولاتی که بیانیه انجمن کنترل غذای آمریکا را بر روی خود دارند، در انتخاب ارجح تر هستند. علت آن این است که این محصولات تحت آزمایش های حیوانی برای تعیین تاریخ انقضای مناسب قرار می گیرند.
  • سایت شرکت تولید کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آزمایشات و پیشرفت های شرکت بر اساس آخرین تحقیقات می باشد.
  • یک لیست بلند از مواد تشکیل دهنده لزوما نشان دهنده برتری محصول نمی باشد. ارائه این لیست ها بیشتر به دلیل بازاریابی بوده و به معنای کیفیت نیست.
  • عبارت “Human Grade” بر روی غذای حیوانات که به معنای “قابل استفاده توسط انسان” می باشد، در صنعت تولید غذای حیوان حقیقت ندارد.
  • کیفیت ضایعات استفاده شده در هر تولید کننده ای متفاوت بوده و بهترین کار این انتخاب یک تولید کننده با قوانین کنترل کیفیت سخت می باشد.
  • در حال حاظر هیچ شواهدی دال بر انکه غذا های خام از غذا های پخته شده بهتر می باشند وجود ندارد. در انتخاب غذا های خام باید دقت کرد، چون ممکن است حاوی باکتری، انگل باشند و یا موجب ترک خوردن دندان حیوان شوند.
  • گربه ها گوشتخوار هستند و بهترین رژیم برای انها پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین می باشد. آن ها گیاهان را نمی توانند هضم کنند. به همین دلیل غذا های تر برای آن ها بهتر از غذا های خشک است.
  • گول تبلیغات ظاهری را نخورید. برچسب های مواد غذایی را کنترل کنید تا حاوی نشاسته های تصفیه شده مانند سیب زمینی و یا گیاه تاپیوکا (یک نوع گیاه حاوی نشاسته، بومی مناطق برزیل) نباشد. این مواد غذایی اکثرا به جای غلات در غذای حیوانات استفاده می شوند. چنین ماده های مغذی به عنوان فیلر استفاده و حاوی اندک مواد مفید می باشد. این مواد در غذا های بدون غلات حیوانات استفاده می شوند.

شاید باورش مشکل باشد، اما تحقیقات اخیر نشان داد که سگ های خانگی بدنشان مملو از مواد شیمیایی بوده که برای سلامتی آنها مضر است.

خوردن غذا های فرآوری شده و مملو از مواد شیمیایی، یک منبع ورود این مواد به بدن سگ ها و دیگر حیوانات اهلی است. منابع دیگر شامل جویدن اسباب بازی های پلاستیکی، کشیدن خود بر روی موکت هایی که با مواد شیمیایی تمیز شده اند و دور زدن آن ها در محوطه هایی مانند باغ و فضای سبز که در آن ها از افت کش استفاده شده است.

غذا نا سالم یک منبع بزرگ مواد شیمیایی درون زندگی حیوان شماست. در ادامه به نکاتی برای تشخیص غذای سالم از غذای ناسالم می پردازیم:

بررسی کنید ببینید آیا غذای حیوان درون بسته بندی نچسب قرار داده شده است؟ در این صورت مارک تجاری مصرفی را تعویض، و به سراغ یک مارک تجاری بروید که از این روش استفاده نمی کند.

مواد شیمایی ضد حریق، تحت عنوان PDBE در آب های آلوده پرورش خوراک دریایی موجود هستند. اگر از این موارد برای تغذیه حیوانتان استفاده می کنید بهتر است به گزینه ای دیگر مراجعه کنید. هنگام غذا دادن به سگ، غذا را بر روی زمین نگذارید. چون زمین می تواند آلوده به مواد ضد آفت و یا فلزات سنگینی باشد که افراد با کفش خود جا به جا می کنند.

حالا که کمی می دانید چه چیز هایی نباید به حیوانتان بدهید، برویم سراغ چیز هایی که باید به آن ها بدهید.

وقتی صحبت از سلامتی و تغذیه حیوانتان در میان است، باید این را بدانید که تغذیه حیوانات مانند تغذیه انسان ها دچار دگرگونی و تکامل شده. بدن ما نیاز به مواد مغذی معینی داشته و این روز ها در یک غذای معمولی، این مواد یافت نمی شوند؛ بنابراین تغذیه حیوان با غذا های سالم کار خوبی بوده است. همچنین استفاده از مکمل های غذایی در زمانی که حیوان به آن ها نیاز دارد، امر مهمی است. در ادامه مواردی که برای حیوان شما مفید هستند، آورده شده اند:

 تغذیه حیوانات خانگی

تغذیه حیوانات خانگی با امگا 3 و DHA

در زمان های قدیم که سگ ها آزاد بودند، می توانستند امگا 3 و اسید های چرب ضروری را از غذا های طبیعی دریافت کنند. سگ های وحشی خزندگان، اعضای مختلف بدن حیوانات، مغز استخوان و ماهی می خوردند که این حالت به آن های اجازه میداد تا نیاز های خود به این اسید های چرب ضروری را دریافت کنند.

اما این روز ها که سگ ها از غذا های فرآوری شده استفاده می کنند، تامین این مواد رخ نمی دهد. برای همین شما باید بهترین راه ها برای رساندن این امگا 3 به سگ یا حیوانتان، آن هم به صورت مستمر انتخاب کنید.

اسید های چرب درون امگا 3 بسیار برای سگ ها، از نظر موارد زیر مهم هستند:

  • پوست
  • مو
  • شبکیه چشم
  • بیماری آرتریت
  • یادگیری
  • رفتار کردن

شما می توانید این اسید های چرب ضروری را با دادن دو قاشق غذا خوری روغن جگر ماهی و یا روغن ماهی به صورت روزانه، به حیوانتان برسانید. یک راهکار دیگر وارد کردن ماهی سالمون تازه و وحشی به رژیم غذایی حیوانتان، آن هم به صورت چند بار در هفته است (بیشتر از 2 بار نشود).

2: پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها بهترین راه برای افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های بد بدن، به خصوص در روده ها می باشد. اگر حیوانتان اخیرا از دارو ها، مخصوصا آنتی بیوتیک ها استفاده می کرده است، این روش خوبی برای افزایش باکتری های مفید می باشد. چون انتی بیوتیک ها باکتری های مفید را نیز از بین می برند. کاملا مانند انسان ها حیوانات نیز احتیاج به افزایش باکتری های مفید بدنشان دارند در غیر ایین صورت دچار مشکل می شوند.

پروبیوتیک ها از چندین نظر دارای اهمیت می باشند، از قبیل:

  • کمک به ساختن ویتامین هایی مانند بیوتین و فولیک اسید.
  • کمک به تنظیم کلسترول بدن
  • افزایش فعالیت انتی اکسیدانی
  • سم زدایی
  • کاهش التهاب
  • بهبود هضم

مکمل های پروبیوتیک به حل مشکلاتی از قبیل ذیل کمک می کنند:

  • اسهال
  • مشکلات هاضمه
  • مشکلات پوستی
  • عدم تحمل غذا
  • مشکلات سلامتی مزمن

برای تامین نیاز های پروبیوتیکی حیوانتان، از مکمل باکتری های زنده استفاده کنید. همچنین مکمل های فریز و سپس خشک شده، و همچنین مایع نیز موجود می باشند. معمولا نوع، باکتری زنده، بهترین مکمل می باشد.

 تغذیه حیوانات خانگی

3: پروتئین با کیفیت (کلاژن)

وجود پروتئین برای حیوانات ضروری است، چون بر رشد، نگهداری توده ماهیچه ها، احساس سیری و دیگر موارد تاثیر دارد. کلاژن نوعی پروتئین در حیوانات و انسان است که بافت ها را تشکیل می دهد. پروتئین کلاژن در قسمت هایی مانند ماهیچه، تاندون، استخوان، پوست، رگ های خونی و اعضای گوارشی بدن انسان ها و همچنین حیوانات یافت می شود.

کلاژن یک راه عالی برای تامین سلامتی حیوانات است. چون کلاژن موجب ترمیم بافت همبند، بهبود هاضمه، پوست و سلامت استخوان می باشد.

انواع مختلف کلاژن از قبیل کلاژن مرغ، گاو و ماهی موجود می باشد. این منبع پروتئین دارای تمامی آمینو اسید های ضروری بوده و حاوی مواد تقویت کننده مفاصل، مانند گلوکوزامین می باشد. در زمان انتخاب یک مکمل کلاژن، نوع با کیفیت و هیدرولیز شده آن را انتخاب کنید، زیرا هضمش راحت تر است. راه های دیگر استفاده مانند پودر کلاژن، کپسول و مایع آن نیز موجود می باشند.

4: تغذیه حیوانات خانگی با چربی های سالم

چربی های طبیعی در غذا هایی مانند گوشت و اعضایی از قبیل پوست آن ها، برای رشد موی حیوانات و نگهداری وزنشان مهم هستند. همانند انسان ها، چربی های سالم برای سلامت مغز و تولید مثل حیوانات مفید هستند.

5: آب قلم

دلایل زیادی برای گنجاندن آب قلم در رژیم سگ ها و حیوانات وجود دارد. این دلایل می توانند چون دارا بودن مواد مغذی مختلف مانند آمینو اسید هایی از قبیل گلایسین، کلاژن و ژلاتین باشند. همچنین مواد معدنی که در بدن به مقدار کم موجود هستند مثل کلسیم، پتاسیم و منیزیم در آب قلم موجود می باشند.

بسیاری از این مواد غذایی در غذا های دیگر، مخصوصا غذا های فرآوری شده برای سگ، یافت نمی شوند. شما می توانید از آب قلم برای تامین مواد مغذی حیوانتان استفاده و در مقابل یک سری مشکلات مانند درد مفاصل، کم آبی، اسهال، معده تحریک پذیر و آلرژی ها، از او محافظت کنید.

گرفتن آب قلم در خانه می تواند وقت گیر باشد (حداقل یک یا دو روز طول می کشد)؛ بنابراین یک ایده خوب استفاده از پودر آب قلم است. می توانید تقریبا یک فنجان آب قلم را به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید یا مقداری آب قلم بر روی غذای سگتان ریخته و یا مقداری به ظرف آب او اضافه کنید. راهکاری دیگر این است که بگذارید در فریزر منجمد شود تا به عنوان یک غذای فریز شده آن را به حیوان بدهید.

 تغذیه حیوانات خانگی

6: سبزیجات برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی

اکثر حیوانات، از جمله سگ ها، مانند انسان همه چیز خوار هستند. به معنا می باشد که آن ها می توانند طیف وسیعی از غذا ها را مانند سبزیجات استفاده کنند. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مواردی مانند سیب زمینی، هویج، لوبیا سبز، بروکلی و غیره، موجب تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از خستگی و مبارزه با التهاب های بدن می شوند. غذا هایی از این قبیل دارای فیبر بوده که این ماده برای سلامت هضم و دفع حیوان مفید است.

غذای خشک سگ فودل مدل Dental Health وزن 2.5 کیلوگرمغذای خشک گربه فودل مدل Dental Health وزن 2.5 کیلوگرم