Loading...

اپلیکیشنی برای مبارزه با افسردگی در گوشی و تبلت را بشناسید

اپلیکیشنی برای مبارزه با افسردگی در گوشی و تبلت را بشناسید
با بالارفتن آمار مبتلایان به افسردگی در بین جوامع امروزی ضرورت مبارزه با افسردگی بیش از پیش احساس می‌شود. به این منظور اپلیکیشنی طراحی شده است تا با استفاده از آن بر روی گوشی و تبلت به مبارزه با افسردگی پرداخت.

طبق دو پژوهش جدید، به نظر می‌رسد یک اپلیکیشن مبتنی بر بازی به نام پراجکت: ای‌وی‌او (Project: EVO ) که برای گوشی و تبلت طراحی شده است، به بزرگسالان مبتلا به افسردگی کمک می‌کند با تمرکز بر شرایط ذهنی اساسی، مانند توجه و تمرکز، احساس بهتری داشته باشند.

پاتریشیا آرین، محقق رشته‌ی روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتن می‌گوید ” ما دریافتیم افراد نسبتا افسرده با اپلیکیشن‌هایی نظیر این بهتر عمل می‌کنند زیرا به عوامل مرتبط با افسردگی می‌پردازند یا آن‌ها را درمان می‌کنند.“

اولین پژوهش، تعدادی بزرگسال مبتلا به افسردگی در اواخر زندگی را در یک آزمایش درمانی نام‌نویسی کردند و تصادفی‌سازی شدند تا درمان با استفاده از اپلیکیشن را دریافت کنند یا تکنیک درمان حضوری به نام درمان حل مسئله (پی‌اس‌تی).

نتایج، که در ژورنال افسردگی و اضطراب منتشر شد، نشان می‌دهد گروهی که از اپلیکیشن پراجکت: ای‌وی‌او استفاده کردند در مقایسه با رفتار درمانی، فواید ذهنی مشخصی (مانند توجه) را نشان دادند و بهبودهای مشابهی در خلق‌وخو و  عملکرد خودگزارش مشاهده کردند.

خواکین ای آنگوئرا، محقق رشته‌ی عصب‌شناسی و روانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌فرانسیسکو (یوسی‌اس‌اف)، نویسنده‌ی اصلی است و آرین نویسنده‌ی ارشد. محققان هیچ ‌گونه منافع تجاری در مداخله‌ی (روش درمانی) تولید شده توسط آزمایشگاه‌های تعاملی آکیلی بوستون ندارند.

آنگوئرا می‌گوید ” در حالی‌که ای‌وی‌او مستقیما برای درمان علائم افسردگی طراحی نشده بود؛ ما فرض کردیم که ممکن است این اپلیکیشن با بهبود مسائل ذهنی به وسیله‌ی درمان هدف‌مند، تاثیرات مفیدی روی این علائم داشته باشد، و تاکنون نتایج نویدبخش بوده‌اند “.

افراد مبتلا به افسردگی در اواخر عمر (۶۰ سال به بالا) معمولا در جمع کردن حواس و تمرکزشان روی اهداف شخصی مشکل دارند و نمی‌توانند تمرکز کنند زیرا حواس‌شان به وسیله‌ی نگرانی‌هایشان پرت می‌شود. فناوری آکیلی برای کمک به تمرکز حواس آدم‌ها و جلوگیری از پرت شدن حواس آن‌ها طراحی شده است.

آرین می‌گوید بیش‌تر شرکت‌کنندگان هرگز از یک تبلت استفاده نکرده بودند، چه برسد به بازی کردن یک بازی ویدئویی، اما انطباق ان ها بیش از ۱۰۰ درصد بود. از شرکت کنندگان خواسته شد پنج بار در هفته و به مدت ۲۰ دقیقه بازی را انجام دهند، اما خیلی‌ها بیش‌تر هم بازی کردند.

شرکت‌کنندگان در این شاخه‌ی پژوهش، در جلسات هفتگی با یک درمانگر نیز شرکت می‌کردند. این جلسات به عنوان کنترلی برای این حقیقت عمل می‌کردند که شرکت‌کنندگان در شاخه‌ی درمان حل مسئله به صورت هفتگی ملاقات می‌شدند، و ارتباط اجتماعی این گونه، می‌تواند تاثیر مثبتی بر خلق‌وخو داشته باشد.

در پژوهش دیگری، محققان بیش از ۶۰۰ نفر از سراسر ایالات متحده را که مبتلا به افسردگی متوسط تا خفیف بودند تصادفی‌سازی کردند و به درمان با یکی از این سه مداخله معرفی کردند: پراجکت ای‌وی‌او؛ آی‌پی‌اس‌تی، اپلیکیشن درمان حل مسئله ؛ یا یک کنترل دارونما (اپلیکیشنی به نام نکات سلامتی، که پیشنهادات سالمی را ارائه می‌کرد).

آرین، محقق اصلی پژوهشی که در ژورنال تحقیقات اینترنتی پزشکی منتشر شد، دریافت آدم‌هایی مبتلا به افسردگی خفیف قادر به مشاهده‌ی بهبودهایی در هر سه گروه درمان بودند، از جمله با دارونما. با این حال، افرادی که بیش‌تر از یک افسردگی خفیف داشتند، به دنبال استفاده از پراجکت ای‌وی‌او یا آی‌پی‌اس‌تی نسبت به دارونما، بهبود بیش‌تری در علائم‌شان نشان دادند.

آرین می‌گوید بیش‌تر تحقیقی او با هدف فراهم کردن درمانی موثر برای افرادی انجام شده است که به آن نیاز دارند، و این نتایج پتانسیل زیادی برای کمک به آدم‌هایی دارد که منابع دسترسی به درمان حل مسئله‌ی موثر را ندارند. اما تاکید می کند این اپلیکیشن‌ها باید تحت مشاوره‌ی پزشکی استفاده شوند زیرا بدون ارتباط انسانی، آدم‌ها برای استفاده از آن چندان انگیزه نداشتند. در پژوهش دوم، ۵۸ درصد شرکت کنندگان اپلیکیشن را دانلود نکردند.

فناوری‌های آکیلی بر مبنای یک رویکرد علوم اعصاب اختصاصی هستند که برای هدف قرار دادن سیستم‌های عصب‌شناختی خاصی از طریق مکانیک‌های دیجیتال و حسی ایجاد شده است. پلتفرم فناوری این شرکت که در آزمایش استفاده شد، بر اساس دو چیز است: علوم شناختی است که به صورت اختصاصی از آزمایشگاه آدام گزیلی دانشگاه کالیفرنیا مجوز گرفته است، و الگوریتم‌های انطباقی توسعه یافته در آکیلی، که در رابط‌های بازی‌های ویدئویی اکشن (اینترفیس) به کار می‌روند. این فناوری توانایی عصب‌شناختی اصلی یک فرد برای پردازش  چندین جریان اطلاعات را مورد هدف قرار می‌دهد.

پراجکت: ای‌وی‌او در حال تحمل چندین آزمایش بالینی برای استفاده در اختلالات شناختی، از جمله بیماری آلزایمر، ضربه‌ی مغزی، و اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ای‌دی‌اچ‌دی) است.

امیدواریم این اپلیکیشن مبارزه با افسردگی برای‌تان جذاب بوده باشد، هرچند امید است اصلا نیازی به مبارزه با افسردگی پیدا نکنید.

ترجمه : اسما حسنی

منبع : بازده

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها