Loading...

تفاوت‌های فردی زن و مرد (3)

تفاوت‌های فردی زن و مرد (3)
در این شماره به تفاوتی دیگر اشاره می‌کنیم:

نیازهای مشترک (نیازهای عاطفی و غریزی)

همه ما نیازهایی داریم که باید به آن‌ها توجه کرد. دو نمونه از این نیازها که توجه به آن‌ها در روابط همسران بسیار مهم است نیازهای عاطفی و نیازهای غریزی است.

نیازهایی که عدم پاسخگویی درست و مناسب به هر کدام از آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز سرخوردگی و آسیب‌های روانی و ناهنجاری‌های رفتاری شود. منتها باید توجه داشت که اگر چه این نیازها در زنان و مردان مشترک است ولی توزیع یکسانی ندارد. در واقع در خانم‌ها نیازهای عاطفی بیش از نیازهای غریزی است و در آقایان نیازهای غریزی به نیازهای عاطفی غلبه دارد.

قابل توجه مردان:

مراقب نیازهای عاطفی زنان باشید؛

از آنجا که نیازهای عاطفیِ یک زن به نیازهای غریزی او می‌چربد لازم و ضروری است که همت اصلی مرد پاسخگویی به این دسته از نیازها باشد. مردان موفق در زندگی مشترک، مردانی هستند که شدت نیاز عاطفی یک زن را درک می‌کنند و به شیوه و اندازه مناسب به آن پاسخ می‌دهند و در نقطهٔ مقابل مردانی که درک نیازهای عاطفی زن را ندارند هرگز نمی‌توانند زندگی آرام و شیرینی را تدارک ببینند چرا که معمولاً در این زندگی، زن که عطش حمایت و محبت دارد همیشه ملتهب است و این التهاب می‌تواند منجر به بداخلاقی‌ها، نق زدن‌ها و حتی افسردگی او شود.

درک و توجه؛

چند سال پیش  به آقایی که  برای مشاوره آمده بود گفتم که همسر شما کم خونی دارد و این به این معناست که او زودتر خسته می‌شود؛ کم حوصله است و تحریک‌پذیری عصبی‌اش بیشتر است بنابراین باید ملاحظه حال او را کرده و نکاتی را رعایت کنید. لبخندی زد و گفت: این حرف‌ها کدومه؟ از نظر من، همسرم لوس شده!

همینچنین یادم می‌آید که روزی به آقایی که همسرش افسردگی پس از زایمان گرفته بود توضیح دادم که چرا این اتفاق افتاده  و  برایش گفتم که با چه رفتارهای محبت‌آمیزی می‌تواند روند بهبود افسردگی همسرش را سرعت ببخشد. اما او نیز با لحنی تمسخرآمیز  گفت: این لوس بازی‌ها چیه دیگه؟  مادر من پنج تا بچه آورده ولی هیچ وقت از این ادا و اطوارها نداشته است!«.

یکی از نشانه‌های مردی که متوجه نیازهای عاطفی همسرش است درک و توجهی است که در زندگی مشترک نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که زن، تمایل دارد همسرش شرایط جسمی و روانی او را درک کند و توقعات و انتظاراتش را با توجه به توان جسمی و روحی او تنظیم کند.

خصوصاً برای زن مهم است که مرد او را در شرایط سخت و بحرانی درک کند. زمانی که زن به واسطهٔ حجم کارهای روزانه احساس خستگی می‌کند؛ زمانی که زن به واسطهٔ شیطنت‌ها و لجبازی‌ها و اذیت‌ها کودک از لحاظ روانی تحت فشار قرارگرفته است؛ روزهایی که زن در دوران عادت ماهیانه‌اش به سر می‌برد و یا  هفته‌های آخر دوران بارداری می‌تواند زمان‌هایی باشد که او مطالبهٔ بیشتری برای درک و توجه دارد. و کمترین حد توجهان است که توقعات انتظاراتتان را بر اساس شرایط او تنظیم و مدیریت کنید.

نترسید؛ به او ابراز محبت کنید.

علاوه بر اینکه شما با درک شرایط و توان جسمی و روحی زن او را درک می‌کنید و رفتارهایتان را بر اساس آن تنظیم می‌کنید باید به او توجه نشان دهید. این توجه می‌تواند به شیوه‌های مختلفی باشد: یک نگاه محبت‌آمیز که در آن تشکر و قدردانی نیز  نهفته است؛ نگاه کردن به چهرهٔ او وقتی که با شما صحبت می‌کند و اظهار محبت کلامی و بیان دوستت دارم شکل‌های متفاوتی از توجه است که همه در جای خود مهم هستند.

اگر چه ممکن است شما از لحاظ رفتاری به او بسیار محبت کنید اما این هرگز جایگزین محبت‌های کلامی شما نمی‌شود. بدون هیچ ترس و واهمه‌ای نیازهای عاطفی زن را پاسخ دهید و مطمئن باشید که برگشت آن به زندگی خودتان است و فضای خانه‌تان آرامش بیشتری پیدا می‌کند. به او بگویید که دوستش دارید، به او بگویید که به یادش هستید و چقدر برایتان مهم است. برایش بگویید که موفقیت‌های شما در بیرون، ناشی از وجود پُر محبت او در خانه است. بسیار مراقب باشید غرور و یا ترس از پُر رو شدن، مانع ابراز محبتتان نشود.

همچنین در پاسخ به نیازهای عاطفی زن دو نکته را در نظر داشته باشید:

اوّل اینکه این نیازها ارتباطی با سن و سال او ندارد. همان قدر که یک دختر پنج ساله نیاز به محبت دارد همسر شما نیز به چنین محبتی نیاز دارد. متأسفانه برخی زوج‌ها در دوران عقد و نامزدی و اوایل زندگی کم و بیش اظهار محبت می‌کنند ولی بعد از اینکه چند سالی از زندگی مشترک گذشت به آن توجهی نمی‌کنند.

نکتهٔ دوم اینکه توجه داشته باشید که نیاز به محبت، مانند نیاز به غذاست. همانطور که ما هر روز غذا می‌خوریم باید به این نیاز عاطفی نیز هر روز پاسخ داد.

قابل توجه زنان:

مراقب نیازهای غریزی مردان باشید؛

زنان موفق، کسانی هستند که به این مسأله، اشراف و آگاهی دارند و این نیاز را به طور جدی پاسخ می‌دهند. تحقیق‌ها و مشاوره‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از بداخلاقی‌ها، بهانه‌جویی‌ها و سوء رفتار مردان ریشه در عدم پاسخگویی درست به نیازهای غریزی‌شان دارد.

زنی که همت جدی برای پاسخ‌گویی به این نیاز مرد را دارد به مرد خود آرامش می‌دهد و این آرامش ناخودآگاه به حسن رفتار او می‌انجامد.

آگاهانه و داوطلبانه به سوی او بروید.

برای توجه به نیازهای غریزی مرد، اوّلین و ضروری‌ترین کار این است که زن، آگاهی‌های لازم را کسب کند. واقعیت این است که ما معمولاً به این نکته، توجه نداریم که روابط زناشویی، مهارتی است که باید آن را فرا گرفت. به عنوان یک زن هر چه می‌توانید مهارت خود را در این جهت بیشتر کنید. اگر لازم است مطالعه کنید؛ کلاس‌ها یا مشاوره‌هایی که برای این منظور تدارک دیده شده را استقبال و شرکت  کنید. متأسفانه بسیاری از زنان به واسطهٔ اینکه به این موضوع اهمیت زیادی نمی‌دهند در این جهت اقدامی نمی‌کنند.

نکتهٔ بعدی این است که نه تنها هرگز به تقاضای مرد برای روابط زناشویی نباید پاسخ منفی بدهید و همواره باید مشتاقانه به آن جواب مثبت بدهید بلکه باید خود را داوطلبانه به او عرضه کنید. یک زن موفق می‌داند که چگونه مرد خود را به هیجان وا دارد و چگونه با پاسخگویی به نیازش، او را آرامش کند.

مرد را محروم نسازید؛

این بسیار طبیعی است که گاهی بین زن و شوهر اختلاف نظر به وجود بیاید و از دست هم ناراحت شوند. ولی مراقب باشید هرگز این رنجش و ناراحتی منجر به قهر و تعطیل شدن اتاق خواب نشود. به بیان بهتر مراقب باشید که هرگز محرومیت مرد از نیازهای غریزی‌اش را ابزار تنبیه او قرار ندهید.

متأسفانه برخی از خانم‌ها وقتی از شوهر خود ناراحت هستند برای اینکه مقابله به مثل کنند و جواب بدی‌های او را داده و مجازاتش کنند در اوّلین اقدام او را از روابط زناشویی محروم می‌کنند. این رفتار به طور جدی به  اقتدار مرد آسیب می‌زند و رفتارهای پرخاشگرانهٔ او را دامن زده و حتی چه بسا زمینه‌ساز خیانت شود.

شرایط را فراهم کنید؛

آقایی شکایت می‌کرد و می‌گفت: «بچه‌های من کمی بزرگ شده‌اند اگر چه اتاقشان جداست اما همسر من از روابط زناشویی طفره می‌رود و می‌گوید: با توجه به اینکه بچه‌ها بزرگ شده‌اند این به مصلحت نیست!» این موضوع تا آنجا پیشرفت کرده است که او حتی خیلی اوقات در اتاق خواب و کنار من نمی‌آید و پیش بچه‌ها می‌خوابد.

اگر چه به هر حال در روابط زناشویی باید دقت لازم را داشت و ملاحظهٔ حضور بچه‌ها را کرد اما این به عهدهٔ زن خانه است که شرایط زمانی و مکانی را به گونه‌ای فراهم کند که روابط زناشویی به طور جدی تهدید نشود. در نظر داشته باشید که نیازهای غریزی در مردان، الزاماً با افزایش سن، فروکش نمی‌کند یا از بین نمی‌رود. بنابراین مراقب باشید حضور بچه‌ها، افزایش سن و عادی شدن روابط، شما را از این مهم غافل نسازد.

گاهی لازم است بچه‌ها  را نزد مادربزرگ بگذارید و گاهی ضروری است که دو نفری و بدون بچه‌ها به سفر بروید. به  هرحال در تدارک شرایطی باشید که امکان خلوت با همسرتان را ایجاد کنید.

کلام آخر...

مجدداً تأکید می‌کنم که زنان و مردان در این نیازها مشترک‌اند. اگر چه نیازهای عاطفی در زنان مهمتر است اما آن‌ها هم نیاز غریزی دارند و مردان نیز اگر چه نیازهای غریزی‌شان بیشتر است ولی آن‌ها هم نیازهای عاطفی دارند

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها