جانشین احتمالی پراید را ببینید: رنو کوئید

جانشین احتمالی پراید را ببینید: رنو کوئید
تولید ارزان‌ترین محصول رنو در ایران قطعی است. هم ایران‌خودرو و هم سایپا درصدد جلب نظر فرانسوی‌ها برای گرفتن خط تولید Renault Kwid هستند.

زمانی کارلوس گوسن، ریاست گروه رنو نیسان، گفته بود خودرویی می‌سازد که برای رنو در بازار هندوستان، تغییر دهنده بازی باشد؛ این خودرو چیزی نبود جز کوئید.

 

فرانسوی‌ها با همان الگویی که قبلا برای ساندرو و ساندرو استپ وی امتحان کرده بودند، کوئید را ساختند ولی این‌بار مسئله فرق می‌کرد. رنو فقط بدنبال یک هاچ‌بک قدبلند نبود بلکه محصولی می‌خواست که بی‌نهایت ارزان باشد! به همین دلیل به سراغ بازار هندوستان رفت، که هم ساخت ارزانی داشته باشد و هم مشتری زیادی، و نهایتا در 2015 خط تولید کوئید را به راه انداخت. کوئید ابتدا برای هندی‌ها (و چند بازار آسیایی دیگر) ساخته شد ولی حالا زمزمه‌های جهانی‌شدن آن شنیده می‌شود. کوئید اگر راهی بازار جهانی شود، یک پله پائین‌تر از رنو ساندرو استپ وی خواهد ایستاد.

کوئید؛ داستر کوچولو!
 

با آمدن رنو کوئید، همه فهمیدند که یک محصول بسیار ارزان الزاما نباید بسیار زشت باشد! حتی در بازاری مثل بازار هند، که فاکتور زیبایی اهمیت چندانی ندارد، رنو بازهم ریسک نکرد و محصولی با ظاهری معقول و عامه‌پسند ساخت. کوئید در چراغ‌ها و جلوپنجره شبیه داستر است و هرچند در قسمت عقب به کپچر شباهت دارد ولی به او لقب Baby Duster داده‌اند.

 
 

کابین کوئید، ساده و خلوت است. قسمت بالایی داشبورد آن را هم با الهام از کپچر ساخته‌اند و هم با تقلید از ساندروی نسل دوم. صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی کوئید واقعا شبیه صفحه کیلومترهای موتورسیکلت‌هاست. در بالای داشبورد، مانیتور لمسی وجود دارد، یک مرحله پائین‌تر از آن نیز دکمه‌های تهویه است و نهایتا در پائین‌ترین قسمت، بالابر شیشه‌ها و دکمه‌های قفل مرکزی و فلاشر به چشم می‌خورند.

  طول عرض ارتفاع فاصله محوری حجم صندوق
رنو کوئید 3679mm 1579mm 1478mm 2422mm 300L
کوئید ایران، کوئید برزیلی است نه هندی!
 

با قطعی‌شدن تولید کوئید در ایران، برخی رسانه‌ها از ایمنی بسیار ضعیف کوئید خبر دادند. ایسنا در این‌باره نوشت:

Global Ncap یک موسسه معتبر و مستقل جهانی است که به بررسی سطح کیفیت و ایمنی خودروها پرداخته و بسته به چگونگی ایمنی خودروها در تست تصادف، صفر تا پنج ستاره کیفی به آن می‌دهد. در این زمینه در تست خودروی کوئید که چندی پیش از سوی این موسسه صورت گرفته، این خودرو حتی موفق به کسب یک ستاره از پنج ستاره ایمنی نیز نشده است.

موضوع ناامنی کوئید کاملا صحت دارد ولی نه برای ما ! مسئله اینجاست که کوئید بازار ایران همان کوئیدی نیست که توسط این موسسه تست شده است. آقای پیمان کارگر، مدیرعامل رنو پارس و مدیرعامل رنو خاورمیانه، در اواخر بهار 95 و مدت‌ها قبل از مطرح‌شدن مسائل ایمنی کوئید به اقتصادنیوز گفته بود:

محصولی که ما در ایران عرضه خواهیم کرد با کوئید هندوستان متفاوت خواهد بود ما در حال توسعه نسل جدید کوئید برای برزیل هستیم. این خودرو قطعا سه ستاره ایمنی خواهد داشت؛ خودرو تولید شده در ایران هم مشابه کوئید برزیل خواهد بود و سه ستاره خواهد داشت. رنو کوئید تولیدی در ایران با تندر90 از نظر ایمنی وضعیت یکسانی دارند.

انجین 3 سیلندر دارد
 

کوئید ابتدا با انجین 0.8 لیتری به بازار هندوستان آمد ولی مدتی بعد به انجین 1.0 لیتری هم مجهز شد. از همین حالا مشخص است که تنها انجین 1.0 لیتری آن شانس موفقیت در بازار ایران را دارد اما اگر علاقه دارید که مشخصات فنی هردو انجین را بدانید، در جدول زیر راهنمای شما خواهد بود.

  Kwid 0.8SCe Kwid 1.0SCe
پیشرانه 799cc 999cc
قدرت 54hp 68hp
گشتاور 72nm 91nm
گیربگس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
سرعت 145km/h 155km/h
وزن 660kg 700kg
حجم باک 28L 28L
مصرف ترکیبی 3.9L/100km 4.3L/100km

 

در مورد سطح امکانات کوئید نیز هنوز زود است که در مورد آن قضاوت کنیم به ‌خصوص آنکه نسخه جدید کوئید در نیمه اول 2017 راهی بازار برزیل می‌شود. اما اگر از انتظارکشیدن بدتان می‌آید بهتر است نیم‌نگاهی به کوئید هندی داشته باشیم؛ مهم‌ترین تجهیزات استاندارد این خودرو در نسخه فول‌آپشن آن عبارتند از:

  • سپرهای هم‌رنگ بدنه، رینگ‌ 13 اینچی نقره‌ای رنگ
  • سانروف، مه‌شکن جلو، خروجی برق 12 ولت
  • تریم دو رنگ داشبورد، روکش چرمی فرمان
  • فرمان برقی، بالابرهای برقی جلو، تهویه دستی
  • نشانگر تعویض دنده، مانیتور 7 اینچی لمسی، سیستم صوتی با 2 اسپیکر با پورت USB و AUX
  • ورود بدون کلید، قفل مرکزی، ایموبیلایزر، ایربگ راننده
  • ترمز دیسکی جلو، ترمز کاسه‌ای عقب
چه قیمتی دارد؟
 

و حالا به اصل مطلب می‌رسیم! در بازار هندوستان (دهلی) ارزان‌ترین نسخه کوئید (انجین 0.8 لیتری) حدود 265 هزار روپیه یا معادل 12.5 میلیون تومان و گران‌ترین نسخه‌اش (با انجین 1.0 لیتری) نیز حدود 395 هزار روپیه یا معادل 19 میلیون تومان است. البته فراموش نکنیم که یکی از دلایل قیمت پائین کوئید این است که بیش از 98% فرآیند تولید آن در خود هندوستان بومی‌سازی شده.

اما همانطور که اشاره شد، کوئیدی که در ایران تولید می‌شود نسخه متفاوتی از کوئید هندوستان و در واقع مشابه کوئیدی است که بزودی وارد بازار برزیل می‌شود؛ در برزیل، قیمت پایه‌ای کوئید حدود 6200 یورو اعلام شده است که معادل تقریبی 24 میلیون تومان می‌شود. بنابه گفته‌های آقای کارگر، رنو در تلاش است تا کوئید را با قیمتی در حدود 30 میلیون تومان بدست مشتری ایرانی برساند. 

هنوز طرف ایرانی رنو برای تولید کوئید مشخص نیست ولی از آنجایی که از یک طرف، کوئید 30 میلیونی می‌تواند قاتل پراید و تیبا باشد و از طرف دیگر هم ساندرو استپ وی در پارس خودرو تولید می‌شود پس بنابراین شانس ایران خودرویی‌ها برای گرفتن کوئید بیشتر از سایپایی‌هاست. همچنین آقای کارگر در مورد تولید کوئید به دنیای اقتصاد گفته بود:

رنو نمی‌خواهد کوئید را به شرکتی بدهد که محصول رقیبش در آنجا تولید می‌شود.

هرطور که این جمله را تفسیر کنیم بازهم به ایران خودرو می‌رسیم! به هرحال هنوز تولیدکننده ایرانی کوئید مشخص نیست. کوئید به احتمال زیاد از سال 97 در ایران تولید می‌شود؛ یعنی همان زمانی که نسل جدید داستر و نسل جدید رنو سیمبل در سایت بن‌رو ساوه تولید می‌شوند.

ارسال نظر