Loading...

ملاسما و محو کردن لکه های قهوه ای پوست

ملاسما و محو کردن لکه های قهوه ای پوست
ملاسما یک بیماری شایع پوستی است که معمولا بر روی پوست صورت لکه های قهوه ای تا خاکستری-قهوه ای ایجاد می شود

اکثر افراد این لکه ها را بر روی گونه ها، پل بینی، پیشانی، چانه، و بالای لب خود دارند. همچنین این لکه ها در سایر قسمتهای بدن که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند مانند گردن و جلوی بازو ایجاد می شود. رایج ترین درمان برای ملاسما محافظت پوست در برابر نور خورشید است، به این منظور باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کرد.

کرم ضد آفتاب باید هر دو ساعت یک بار تجدید شود، همچنین متخصصین پوست توصیه می کنند زمانی که در فضای باز هستید از کلاه های لبه پهن استفاده کنید چون کرم ضد آفتاب به تنهایی نمی تواند از پوست شما محافظت کند. جالب است بدانید زنان بیشتر از مردان به ملاسما مبتلا می شوند. در دوران بارداری ملاسما شایع بسیار است که گاهی به آن "ماسک بارداری" نیز می گویند. به نظر می رسد هورمون ها نیز موجب بروز ملاسما می شوند.

 

علائم و نشانه های ملاسما

شایع ترین علائم ملاسما (چیزی که شما می بینید) لکه های قهوه ای و خاکستری-قهوه ای بر روی صورت است. این لکه ها بیشتر بر این نقاط از صورت ظاهر می شوند:

گونه ها، پیشانی، پل بینی، بالای لب بالا، چانه. در موارد اندکی بعضی افراد این لکه ها را بر روی گردن و قسمت جلوی بازوی خود دارند. این بیماری بر خلاف تصور افراد هیچ عوارض دیگری ایجاد نمی کند. بسیاری از افراد دوست ندارند روی پوستشان این لکه ها را داشته باشند. اگر از داشتن این لکه ها بر روی پوستتان ناراحت هستید درمان و حفاظت در مقابل تابش خورشید می تواند در رفع این لکه ها کمک کند.

علل بیماری ملاسما یا لکه پوستی

طبق تحقیقات تیم پزشکی آسان طب زنان بیشتر از مردان به ملاسما مبتلا می شوند، تنها ده درصد مردان به این بیماری مبتلا می شوند. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی با پوست تیره تر مانند شمال آفریقا، آسیا، هندی ها، خاورمیانه یا نژاد مدیترانه ای بیشتر است.

هنوز علت بیماری مشخص نشده است. احتمالا زمانی که در سلول های پوست، ملانوسیت ها، رنگ زیادی ایجاد می کنند، این لکه ها ایجاد می شود. افراد رنگین پوست بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. چون فعالیت سلولهای ملانوسیت در آنها از افراد با پوست روشن بیشتر است.

 

شایعترین علت ملاسما ( چیزی که عامل شروع بیماری میشود) شامل:

√ قرار گرفتن در مقابل نور خورشید

اشعه ماورای بنفش خورشید، ملانوسیت ها (سلول های سازنده رنگدانه) را تحریک می کنند. در واقع، قرار گرفتن در مقابل کمترین مقدار اشعه نور خورشید می تواند لکه ها را بعد از محو شدن برگرداند. در تابستان به علت قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، اغلب وضعیت لکه ها بدتر می شود.

√ تغییرات هورمون ها

زنان باردار اغلب به ملاسما مبتلا می شوند. زمانی که در زنان باردار لکه ها ظاهر می شود، آن را کلوزما یا ماسک بارداری می نامند، قرص های ضد بارداری و داروهای مشابه هورمونی می توانند موجب بروز لکه ها می شوند.

√ محصولات محافظت کننده پوست

در صورتیکه این محصولات موجب تحریک پوست شما شود، لکه ها بدتر می شوند و باید از آن اجتناب کنید.

تشخیص ملاسما

متخصصین پوست می توانند با نگاه کردن به پوست اکثر بیماران، ملاسما و این که چگونه لکه ها به عمق پوست نفوذ کرده است را تشخیص دهند. ممکن است متخصصین پوست با وسیله مخصوصی به نام wood’s light که از اشعه ماوراء بنفش استفاده می کند، پوست بیمار را به دقت بررسی کند.

گاهی لکه ها شبیه بیماری های دیگر پوستی می شوند. برای تشخیص این بیماری از بیماری های دیگر پوست گاهی نیاز است که پزشک نمونه بسیار کوچکی از پوست را بردارد. این کار را بیوبسی یا نمونه برداری می گویند. متخصص پوست نمونه برداری را با دقت و به سرعت در مطب انجام می دهد.

پیشگیری از بازگشت ملاسما

 

ملاسما یک مشکل شایع پوستی است که موجب ایجاد لکه های قهوه ای تا قهوه ای-خاکستری بر روی صورت می کند. هر چند علت دقیق این بیماری مشخص نشده است. تحریکات شایع شامل قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، بارداری، و قرصهای ضد بارداری و استفاده از لوازم آرایشی میتواند عامل آن باشد. اگر شما مبتلا به ملاسما هستید، متخصصین پوست توصیه های زیر را برای رسیدن به نتیجه مطلوب و حتی برای داشتن پوستی روشن تر دارند:

√ استفاده روزانه از کرم های ضدآفتاب

یکی از معمول ترین درمان ها برای لکه ها، محافظت در مقابل نور خورشید است. از آنجائیکه نور خورشید لکه ها را تحریک می کند، استفاده روزانه از کرم های ضدآفتاب بسیار مهم است. حتی در روزهای ابری و بعد از شنا کردن یا عرق کردن. کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که خاصیت وسیع الطیفی دارد.

فاکتور محافظت از خورشید (SPf 30) و یا بیشتر، و اکسید روی و یا دی اکسید تیتانیوم به صورت فیزیکی می تواند اثرات اشعه خورشید روی پوست شما را محدود کند. پانزده دقیقه قبل از خارج شدن از خانه کرم ضدآفتاب را استفاده کنید و هر دو ساعت این کار را تکرار کنید.

از کلاه های لبه پهن و عینک های آفتابی زمانی که در خارج از منزل هستید استفاده کنید. بنابر آخرین مطالعات مجله nature، کرم ضدآفتاب به تنهایی نمی تواند نیاز شما را برای محافظت از نور خورشید برطرف سازد. هر وقت که امکان دارد، در سایه قرار بگیرید و به همراه استفاده از کرم های ضد آفتاب،  لباس هایی بپوشید که بدن شما را بپوشاند.

√ استفاده از محصولات آرایشی ملایم

محصولات آرایشی پوستی که پوست را تحریک یا موجب سوزش آن می شود را انتخاب نکنید، این نوع محصولات ملاسما را بدتر می کنند.

√ اجتناب از اپیلاسیون

اپیلاسیون ممکن است موجب التهاب پوست شده که این عمل موجب بدتر شدن ملاسما می شود. بنابراین اجتناب از اپیلاسیون در نقاطی از بدن که تحت تاثیر این بیماری هستند مهم است. از متخصص پوست در مورد نوع برداشتن موهای زائد که برای شما مناسب باشد سوال کنید. اگر ملاسما درمان نشد، با پزشک متخصص پوست که دارای بورد تخصصی پوست می باشد در مورد درمانهای موجود صحبت کنید، مانند داروهایی که پزشک برای شما نسخه می کند.

درمان ملاسما و لکه های قهوه ای پوست

 

لکه ها گاهی خود به خود محو می شوند. این اتفاق زمانی می افتد که عواملی مانند بارداری یا قرص های ضد بارداری عامل ملاسما باشند. لکه ها بعد از زایمان و قطع خوردن قرص های ضد بارداری محو می شوند. گاهی بعضی از افراد برای سالها و یا تمامی عمرشان این لکه ها را دارند. اگر لکه ها محو نشوند و یا خانم ها بخواهند از قرص های ضد بارداری استفاده کنند، ملاسما قابل درمان است. درمان آن شامل:

♦ هیدروکینون Hydroquinone

این دارو اولین درمان رایج برای ملاسما است که روی پوست مالیده می شود و پوست را روشن می کند. هیدروکینون به صورت کرم، لوسیون، ژل یا به شکل مایع است. بعضی از این داروها را بدون نسخه هم می توانید تهیه کنید، چنین محصولاتی کمتر از داروهایی که پزشک نسخه می کند دارای هیدروکینون است.

♦ ترتینوئین و کورتیکواستروئیدها

برای روشن تر کردن پوست، پزشک پوست شما ممکن است داروی دیگری هم تجویز کند. این دارو ممکن است ترتینوئین یا کورتیکواستروئید باشد. گاهی یک دارو شامل سه داروی دیگر (هیدروکینون، ترتینوئین، و کورتیکواستروئید) در یک کرم می باشد. به این کرم ها معمولا کرم های سه گانه گفته میشود.

♦ سایر داروهای موضعی

متخصص پوست شما ممکن است اسید کوجیک را برای کمک به روشن شدن لکه ها تجویز کند. اگر داروی استفاده شده نتوانست بیماری را درمان کند، روش دیگری ممکن است موفقیت آمیز باشد. روش های درمانی برای این بیماری شامل لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن، لیزر درمانی و یا روش مبتنی بر نور است و فقط متخصص پوست باید این روش ها را انجام دهد.

فردی که در حال درمان است ممکن است به مشکلات پوستی جدیدی دچار شود، علت آن به نوع درمان ربطی ندارد بلکه به نوع پوست بیمار بستگی دارد. از پزشک خود در مورد عوارض جانبی (مشکلاتی که در نتیجه درمان اتفاق می افتد) سوال کنید. اگر بعد از شروع درمان ملاسما متوجه هر کدام از عوارض مانند تحریک پوست، تیره شدن پوست و مشکلات دیگر شدید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید.

جمع بندی در خصوص ملاسما

طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از افراد مبتلا به ملاسما تحت نظر متخصصین پوست، نتیجه رضایت بخشی گرفتند. هرچند ملاسما مقاوم است و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا درمان نتیجه بدهد اما در صورتیکه به توصیه های پزشک عمل کنید، مطمئن باشید که بهترین نتیجه را از درمان خواهید گرفت، همچنین پزشک به شما کمک می کند تا از تحریک پوست و دیگر عوارض جانبی جلوگیری شود.

زمانی که لکه ها از بین رفت، حتما از پوست خود محافظت کنید و آن را رها نکنید. متخصص پوست ممکن است درمان نگهدارنده تجویز کند. درمان نگهدارنده می تواند شما را از بازگشت ملاسما محافظت کند، همچنین شما میتوانید با استفاده از کرم های ضد آفتاب و کلاه هایی با لبه های پهن از بازگشت لکه ها جلوگیری کنید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها