شما هم از آن دسته افرادی هستید که خوب و با دقت مواد غذایی سالم را انتخاب می کنند و ورزش را در برنامه روزانه شان گنجانده اند، ولی باز هم فکر می کنند آنطور که باید و شاید وزن شان کم نمی شود؟ واقعیت این است که درست خوردن و ورزش کردن خیلی مهم هستند اما اگر بخواهیم با هم صادق باشیم به تنهایی برای کاهش وزن کافی نیستند.

 

متخصصان معتقدند کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که برای خودمان برنامه داشته باشیم، غذاهایی که ترجیح می دهیم بخوریم را بشناسیم، فعالیت هایی که از آنها لذت می بریم را بدانیم و با حساب و کتاب برای کاهش وزن اقدام کنید. دکتر محمد رضا وفا، متخصص تغذیه شما را در این خصوص راهنمایی می کند که بدانیم بیشتر اشتباهاتی که ناخواسته مرتکب می شویم و وزن مان تغییر نمی کند چه مواردی هستند.

 

فقط هروقت گرسنه شدید، غذا بخورید

 

سعی کنید تا جای ممکن آرامتر غذا را بجوید و درست زمانی که هنوز کاملا سیر نشده اید دست از غذا خوردن بکشید. میان وعده های سالم در طول روز می توانند جلوی شما را بگیرند که در خوردن وعده های اصلی زیاده روی نکنید. بهتر است در انتخاب میان وعده ها دقت کنید که همه نوع مواد غذایی سالم داشته باشند و ترجیحا مواد مصنوعی و مضر نداشته باشند. سعی کنید حتما میان وعده ها را مابین وعده های اصلی بگنجانید. دقت کنید که در وعده های اصلی، چهار گروه اصلی غذایی حضور داشته باشند.

 

غذاهای اشتباهی می خورید

 

اگر وزن کم نمی کنید به اولین چیزی که باید دقت کنید، قفسه خوراکی های آشپزخانه است. بعضی از افراد اتفاقا به میزان کالری ها و انرژی که از مواد غذایی دریافت می کنند تمرکز می کنند و حساب می کنند که کدام موارد را بدن می تواند طی مدت زمان خیلی کمی بسوزاند و از دستگاه گوارش خارج کند، اما این درست نیست، شیرینی ها می توانند پس از خورده شدن اثر عکس نشان دهند یعنی شما را گرسنه تر کنند.

 

حذف کامل هر نوع خوراکی دل خوش کنک

 

همه ما می دانیم که یک سری مواد غذایی واقعا برای بدن زیانبار است و خیلی هم تلاش می کنیم که بتوانیم به طور کامل از مصرف آنها صرف نظر کنیم. مثلا شکر و مواد غذایی فراوری شده یا انواع کربوهیدرات ها و چربی ها.

 

معمولا کسی که می خواهد رژیم بگیرد برای خودش این گروه مواد غذایی را دشمن تصور می کند و به هیچ عنوان طرفش نمی رود، اما تحقیقات ثابت کرده اند که تعادل در این مورد هم، حرف اول را می زند. مثلا اگر عاشق شکلات و شیرینی هستید با حذف کامل آن از برنامه غذایی، به لاغر شدن تان کمکی نمی کنید.

 

نگران نباشید اگر گهگاهی دستبردی به مواد غذایی مثل شکلات که همراه با مغز ها و میوه های خشک هستند، می زنید، چراکه معمولا حذف کامل در ادامه منجر به حریص تر شدن می شود و در درازمدت برنامه لاغری شما را با شکست مواجه می کند.

 

نقش خودتان را فراموش کرده اید

 

اغلب افرادی که به پزشک مراجعه می کنند دوست دارند همه چیز را به او بسپارند. البته بسیاری مواقع همین اعتماد بیمار به پزشک عاملی است که درمان را در مدت کوتاه تری ممکن می کند، اما برای لاغر شدن باید خودتان هم فعال باشید و دست به کار شوید. در این مورد مثل بسیاری موارد دیگر هرگز نباید نقش اراده و خودکنترلی را نادیده بگیرید. لاغر کردن، چاق شدن و هر هدفی که در ارتباط با بدن خود دارید، مستلزم این است که یک نوع تعادل را رعایت کنید. برای لاغر شدن باید با بدن مان آشنا و دوست باشیم آن را بیش از پیش بشناسیم و همانطور که نقاط قوت و ضعف بدن مان را می دانیم با زبان بدن مان حرکت کنیم و همیشه به یاد داشته باشیم که درست مثل یک دونده دو استقامت، پیوسته و آرام حرکت کنیم.

 

صد در صد به رژیم غذایی اعتماد نکنید

 

درواقع غذاهایی که شما باید مصرف کنید، به شدت به تیپ بدنی شما، میزان متابولیسم بدن تان و فاکتورهای دیگر مربوط است. مثلا باید سعی کنید از غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند از قبیل سیب زمینی، برنج قهوه ای و غلات در روزهایی استفاده کنید که فعالیت بدنی بیشتر از معمول دارید، اما درعوض در روزهای استراحت و روزهایی که فعالیت بدنی کمتری دارید بیشتر از غذاهای پروتئینی، گیاهی یا غذاهایی که نشاسته کمتری دارند، استفاده کنید و به شدت از خوراکی هایی که نان یا شکر زیاد دارند و از این قبیل، خودداری کنید. به ذهن تان عادت دهید که دنبال خوراکی هایی با ترکیبات کمتر پیچیده بگردد.

 

مـمکن است شمـا زیاد می خورید

 

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای گرفتن رژیم وقت زیادی می گذارید اما وزن تان کم نمی شود، خیلی ساده مطمئن باشید که شما خیلی بیشتر از آن چیزی که باید، می خورید. برای وزن کم کردن حتما می دانید که باید بیشتر از آن چیزی که می خورید، بسوزانید. البته این به آن معنا نیست که باید خودتان را محروم کنید، چراکه زندگی چیزی جز حفظ تعادل نیست. بعضی افراد به یک روبات تبدیل می شوند که در عین حال که یک مصرف کننده خیلی مصر است، دائما هم در حال محاسبه میزان کالری غذاهای مختلف است؛ چنین کاری لاغرشدن تان را تضمین نمی کند، پس هوشمندانه غذا بخورید. می خورید اما به اندازه ای که باید، فعالیت نمی کنید

 

اصلا فکر نکنید که اگر ورزش می کنید می توانید بدون حساب و کتاب بخورید. شما باید بفهمید که چه چیزی برای بدن شما مناسب است. درواقع دلیلی ندارد افرادی که اغلب در ورزشگاه ها به سر می برند، بدون در نظر گرفتن مواد غذایی که مصرف می کنند، همان هایی باشند که اتفاقا هیکل متناسبی دارند! اگر بین این دو تعادلی نباشد هر گز به نتیجه ای که باید، نخواهید رسید.

 

به شدت ورزش می کنید و به شدت می خورید

 

تعجب نکنید؛ این درست که به عنوان یک فعالیت بدنی روتین، انجام تمرینات ورزشی برای بدن لازم و ضروری است، متابولیسم بدن را بالا می برد و به شما حس خوب و شیرینی از گذران عمر می دهد، اما به هر حال انجام زیاد آن هم می تواند مشکلاتی برای شما به همراه داشته باشد. در این لحظات است که بدن تان ترس از این دارد که برای سوزاندن، منبع کالری کم بیاورد پس شما را به سمت مصرف بیش از حد میان وعده های چرب و چاق کننده تشویق می کند.

 

با رژیم خیلی سخت شروع می کنید

 

کاهش وزن در یک روند آرام ممکن می شود. اگر فکر کنید که در عرض مدت کوتاهی می توانید وزن از دست بدهید و این کاهش وزن هم پایدار می ماند سخت در اشتباهید.

 

بسیاری از افراد رژیم های سخت غذایی در پیش می گیرند یا به پیشنهاد متخصصان تغذیه رژیمی را انتخاب می کنند که به سرعت وزن از دست بدهند، اما معمولا بدن با تغییرات ناگهانی چندان کنار نمی آید. بدن دوست دارد این تغییر رژیم غذایی خیلی آرام شکل بگیرد و جزئی از سبک زندگی فرد شود.

 

سلیقه خودتان را نادیده می گیرید

 

وقتی به یک فرد رژیم غذایی خاصی داده می شود معمولا ویژگی های شخصیتی و عادت های تغذیه ای او در نظر گرفته نمی شود، البته بسیاری از متخصصان تغذیه هستند که معمولا پیشنهادهای خوبی برای جایگزینی دارند که اگر فرد از یک نوع ماده غذایی استقبال نکرد، ماده دیگری را جایگزین آن کنند اما گاهی وقت ها دیده می شود که اتفاقا خود فرد این مسائل را در نظر نمی گیرد و چون به شدت دنبال کاهش وزن است و سرعت را مهم تر می داند، سخت ترین گزینه ها را انتخاب می کند. بهتر است بدانید با انتخاب گزینه های سخت تر، شاید زود لاغر شوید اما این لاغری پایدار نخواهد بود و به زودی دوباره دچار افزایش وزن می شوید.

 

این نکته ها را فراموش نکنید

 

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران روش تنظیم درست رژیم غذایی را به ما می گوید

 

برای لاغر شدن این نکات را از یاد نبرید؛ یکی از دلایلی که ما را همچنان چاق نگه می دارد، تند غذا خوردن است که فرد با وجود رعایت رژیم غذایی، نمی تواند آنطور که باید و شاید وزن کم کند. وقتی فردی تند غذا می خورد، سیر طبیعی بدن که قرار است به آرامی و مرحله به مرحله طی شود، دچار مشکل می شود. فرض کنید فردی خیلی سریع غذا می خورد، در این لحظات بسیاری از عضلات ماستوئید فک که باید طی جویدن به کار بیفتند و حرکت کنند، کمتر کار می کنند و خبر های سیری که باید در اثر همین کارکردها به هیپوتالاموس مغز برسد، خیلی دیر می رسد.

 

بدن حس می کند که هنوز سیر نشده است و به خوردن ادامه می دهد. همچنین افراد باید در مورد مصرف خوراکی هایی مثل شیرینی جات دقت کنند. این نوع خوراکی ها به سرعت تجزیه شده و قند خون را افزایش می دهند که به دنبال این افزایش، قند خون هم افزایش پیدا می کند و انسولین در بدن ترشح می شود تا آن را تجزیه کند، حالا قند خون به شدت افت می کند و فرد احساس گرسنگی شدید می کند. در پیش گرفتن یک رژیم تغذیه ای متعادل در تمام وعده های غذایی، می تواند لاغر ماندن را به خوبی تضمین کند.