Loading...

لیست فواید درمانی گیاه گندمک رایج

لیست فواید درمانی گیاه گندمک رایج
گندمک رایج که با نام علمی Stellaria media شناخته می‌شود، یک گیاه علفی و یک ساله است که به خانواده میخکیان تعلق دارد.

گیاه شناسان باور دارند که این گونه گیاه بومی کشورهای آسیایی می‌باشد اما به طور دقیق از زیستگاه بومی آن اطلاعی ندارند. از دیگر نام‌های این گیاه می‌توان به مواردی مانند دانه قناری اشاره کرد. معمولاً این گیاه در استان‌های مرکزی ایران به وفور یاد می‌شود. بررسی کتب‌های طب سنتی چینی نشان می‌دهد که پزشکان از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند. خواص و فواید درمانی زیادی را به گندمک رایج نسبت می‌دهند که ما در این مقاله مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

خواص گندمک رایج

همان طور که در بالا نیز گفتیم، این گیاه دارای خواص و فواید درمانی بسیاری است به طوری که چینی‌ها بیش از 2 هزار سال از آن استفاده می‌کرده اند. تحقیقات انجام شده بر روی عصاره گندمک رایج نشان می‌دهد که در این گیاه ترکیبات شیمیایی باارزشی مانند هنتریاکونتانول، موسیلاژ، روتین و اسید گامالینولیک وجود دارد. علاوه بر این، اییاسو توکوگاوا، گیاه شناس سرشناس ژاپنی اثبات کرده است که گندمک رایج یکی از مهم‌ترین منابع برای دریافت اسیدهای کاربوکسیلیک محسوب می‌شود. جالب است بدانید که بیش از 150 گونه مختلف دارو با استفاده از عصاره این گیاه ساخته می‌شود.

سلامت پوست

تقویت سلامت پوست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد چرا که این عضو بدن در معرض بیشترین مواد خارجی و آلودگی‌ها قرار می‌گیرد و به همین دلیل است که خطر بیماری‌ها و آسیب‌ها آن را تهدید می‌کنند. ترکیبات شیمیایی که در این گیاه وجود دارند دارای ویژگی‌های ضد التهابی هستند. این موضوع می‌تواند به شما در یکی از رایج‌ترین آسیب‌های پوستی که ناشی از نور خورشید می‌باشد، یعنی سرطان پوست کمک کند. متأسفانه در سال‌های اخیر آمار افرادی که به سرطان پوست مبتلا شده‌اند، رشدی 15 درصدی داشته است. اگزما، آکنه، رزاشیا و پسوریازیس از دیگر بیماری‌هایی هستند که می‌توان با استفاده از این گیاه درمان کرد.

کاهش وزن

اگر به دنبال روشی بی خطر و مفید برای کاهش وزن می گردید، به شما استفاده از این گیاه بی نظیر را توصیه می کنیم. دانشمندان باور دارند که مصرف دمنوش‌های گندمک رایج به دلیل داشتن خواص دیورتیک و ملین می تواند به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، در سال 2009 تحقیقاتی توسط دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه دالیان چین انجام شده که نشان می دهد ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه با کاهش آنزیم های گوارشی می توانند به سرکوب اشتها منجر شوند. این موضوع نیز  برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، خبر بسیار خوبی است.

درمان مشکلات تنفسی

یکی از قدیمی‌ترین خواصی که برای این گیاه مد نظر داشتند، درمان بیماری‌های تنفسی بوده است. برونشیت، عفونت سینوسی و گلو درد از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها هستند. مشاهدات حاکی از این است که مصرف نوشیدنی‌های حاوی این گیاه می‌تواند از خلط، التهاب و عفونت‌های تنفسی جلوگیری کند و به همین دلیل استفاده از آن برای چنین افرادی توصیه می‌شود. همچنین این گیاه حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام ساپونین می‌باشد که قادر است خلط و مخاط را به سرعت از ریه‌ها و نای شما خارج کند.

کمک به هضم

مانند بسیاری از گیاهان دارویی دیگر، گندمک رایج نیز می‌تواند به تقویت دستگاه گوارشی کمک کند. در سال 2015 آماری توسط موسسه بهداشت جهانی منتشر شد که نشان می‌داد بیش از 25 درصد افراد دنیا دچار مشکلات گوارشی هستند که بیشترشان نیز در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه زندگی می‌کنند. متخصصان اعتقاد دارند این موضوع به دلیل زیاده روی در استفاده از غذاهای فراوری شده و فست فود می‌باشد. استفاده از مواد گیاهی مانند این گندمک باعث می‌شود نا هضم در بدن شما راحت‌تر صورت بگیرد چرا که این گونه مواد معمولاً بر روی ترشح هورمون‌های گوارشی تأثیر دارند.

کاهش التهاب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در گذشته باعث می‌شد یک گیاه به عنوان یک دارو شناخته شود، داشتن خواص ضد التهابی می‌باشد. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانید التهاب ریشه اصلی بسیاری از بیماری‌های مزمن است. از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به نقرس و آرتریت اشاره کرد. آرتریت در حال حاضر رایج‌ترین بیماری مفصلی می‌باشد. متأسفانه هنوز برای این بیماری درمان مشخصی پیدا نشده است ولی شما می‌توانید با استفاده از رژیم‌های ضد التهابی مانند گندمک رایج از ابتلا به آن پیشگیری کنید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها