Loading...

پیشگیری از حملات بیماری ام اس با تغذیه مناسب

پیشگیری از حملات بیماری ام اس با تغذیه مناسب
تغذیه در بیماری ام اس MS یکی از اولین سوال‌هایی است که یک بیمار بعد از مواجهه با بیماری خود از پزشک می‌پرسد و به قول معروف سوال می‌کند که چه چیزی را بخورم و چه چیزی را نخورم!

در مورد رژیم غذایی مناسب برای بیماران ام اس توجه به 2 نکته ضروری به نظر می‌رسد، یکی موضوع ویتامین‌ها و دیگری توجه به استفاده‌ی بیشتر از چربی‌های غیر اشباع است. بیماری ام اس یا بیماری مولتیپل اسکلروزیس Multiple sclerosis بیشترین شیوع را در بین کشورهای اروپایی دارد، رژیم غذایی این کشورها معمولا حاوی کالری زیاد و سرشار از پروتئین‌های حیوانی است.

آشنایی با تغذیه در بیماری ام اس

بسیاری از بیماران در کنار درمان اصلی خود به طب مکمل هم مراجعه می‌کنند و از راهکارهای این بخش استفاده می‌برند، برای مثال طب سنتی نکاتی را برای تغذیه در بیماری ام اس دارد و اخیرا موردی که بیشتر در میان بیماران رایج شده است رعایت رژیم غذایی گرمی و سردی در تغذیه‌ی بیماری ام اس می‌باشد، مجله پزشکی آسان طب در مصاحبه با چندین پزشک متخصص داخلی مغز و اعصاب در مورد تاثیر رژیم‌های غذایی سردی و گرمی در بیماران ام اس، پزشکان در پاسخ فرمودند که در مورد این نوع از رژیم غذایی تحقیقات علمی انجام نشده، به همین دلیل این نوع رژیم غذایی را نمی‌توان تایید کرد و چون تحقیقات کاملی در این زمینه انجام نشده است نمی‌توان این نوع درمان را هم به کلی رد کرد و یا آن را کاملا نادرست دانست. بهترین راهنما در این میان، حال خود بیمار می‌تواند باشد به این صورت که اگر بیمار با نوع تغذیه‌ی انتتخابی خودش، احساس بهبودی کرد می‌تواند به آن ادامه دهد و پایبند روش‌های آن باشد.

رژیم غذایی و پیشرفت بیماری

بعضی از مواد غذایی موجب پیشرفت و شدت بیماری ام اس یا بیماری مولتیپل اسکلروزیس می‌شوند یکی از این موارد رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد اولا بواسطه‌ی سوخت و ساز خود بدن بوجود می‌آیند و در مرحله ‌دوم بخاطر مواد شیمیایی که در هوا و اطراف ما وجود دارند وارد بدن می‌شوند. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل ایجاد التهاب در بدن هستند پس مقابله با این مواد ضروری می‌باشد، بهترین راه مقابله با رادیکال‌های آزاد مصرف انواعی از مواد غذایی می‌باشد که دارای آنتی اکسیدان است. بعضی از ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E داری خواص آنتی اکسیدانی هستند پس بهتر است توجه به این موارد را در مقوله‌ی تغذیه در بیماری ام اس بگنجانیم.

فلفل قرمز هم از جمله مواردی است که خواص ضد التهابی دارد و مجله‌ی پزشکی آسان طب به شما همراهان عزیز که مبتلا به بیماری ام اس هستید توصیه می‌کند از فلفل قرمز بصورت محدود در رژیم غذایی خود استفاده کنید. بعضی از مواد غذایی مانع از پیشرفت یا عود بیماری می‌شوند یکی از این موارد که نتایج مثبتی از آن گزارش شده روغن تخم کتان است و بهتر است رژیم غذایی بیماران ام اس شامل این ماده باشد.

اهمیت ویتامین دی در بیماری ام اس

 

اکثر افرادی که به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند دارای کمبود ویتامین D هستند، منبع سرشار این ویتامین نور خورشید می‌باشد اما برای آن دسته از افرادی که دچار کمبود شدید این نوع ویتامین هستند معمولا پزشکان از داروهای مکمل حاوی این نوع ویتامین استفاده می‌کنند. اما نکته‌ای که در استفاده از داروها و مکمل‌های حاوی ویتامین دی باید مورد توجه قرار گیرد این است که ویتامین دی وقتی غلظتش در خون از حد نرمال بیشتر شود، می‌تواند سمی و خطرناک باشد، بنابراین پزشک، آزمایش‌هایی به صورت دوره‌ای برای بیمار تجویز می‌کند تا میزان ویتامین دی بررسی شود، این نوع آزمایش‌ها عامل بسیار مهمی برای پیشگیری از دچار شدن به این عارضه می‌باشد.

تغذیه در بیماری ام اس و گیاهخواری

طرفداران رژیم غذایی خام گیاهخواری بر این باور تاکید دارند که یکی از راه‌های درمان بیماری ام اس این نوع رژیم غذایی می‌باشد اما با توجه به تحقیقات انجام شده، خام گیاهخواری تاثیری در کنترل بیماری ام اس ندارد و حتی در بعضی موارد می‌تواند آسیب زننده نیز باشد. تغذیه در بیماری ام اس از جمله مسائل مهم و قابل توجه است پس به شما خواننده‌ی گرامی توصیه می‌کنیم قبل از هر تصمیم مهمی در این زمینه پزشک معالج خود را با خبر سازید، همچنین توصیه می‌کنیم یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها را در کنار استفاده از مواد پروتئینی و دیگر فراورده‌های مورد نیاز بدن داشته باشید.

چربی‌ها و تغذیه در بیماری ام اس

تغذیه در بیماری ام اس بهتر است شامل چربی‌های کمی باشد توصیه نمی‌کنیم که به طور کلی چربی‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید بلکه استفاده از آن را بصورت محدود در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشید. برای مثال توصیه می‌کنیم وقتی که از گوشت قرمز استفاده می‌کنید دارای چربی زیادی نباشد و اگر خواستید در برنامه غذایی خود از گوشت قرمز استفاده کنید این مورد را در نظر داشته باشید، همچنین توصیه می‌کنیم بیشتر از چربی‌های غیر اشباع استفاده کنید. نمونه‌ای از مواد غذایی که دارای چربی غیر اشباع هستند عبارتند از روغن زیتون، گوشت ماهی، خشکبار و مغزها.

عوارض بیماری ام اس: خستگی و مشکلات مثانه

 

بیماری ام اس با درگیر کردن سیستم مغز و نخاع در طول بیماری ممکن است بیمار را با عوارض جانبی نیز درگیر کند:

برای مثال یکی از شایع‌ترین این عوارض، خستگی است، برای بهبود خستگی در مقوله‌ی تغذیه در بیماری ام اس استفاده از ویتامین‌های خانواده B ضروری می‌باشد و در این دسته از ویتامین‌ها، بیوتین و همچنین ویتامین B12 نقش زیادی در درمان خستگی دارد. ویتامین B12 در فراورده‌های لبنی، گوشت ماهی و تخم مرغ به وفور یافت می‌شود، منابع اصلی ویتامین B12 منابع غذایی حیوانی است، کمبود این ویتامین اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را با مشکل مواجه می‌کند پس بسیار مهم است که در مساله‌ی تغذیه در بیماری ام اس تامین این ویتامین در نظر گرفته شود.

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است یک بیمار ام اس با آن در طول بیماری خود روبرو شود مشکلات مثانه است، بنابراین وقتی بیمار، درگیر مشکلات مثانه شد، استفاده از مواد محرک که در چای و قهوه وجود دارد بصورت محدود استفاده شود، مخصوصا قبل از خواب توصیه می‌شود به هیچ وجه از این مواد استفاده نشود.

حذف محصولات قندی و شیر گاو از تغذیه در بیماری ام اس

طبق آخرین تحقیقات انجام شده مصرف شیر گاو و همچنین محصولات و ترکیبات قندی مانند شیرینی‌جات باعث تشدید بیماری ام اس می‌شود بنابراین به شما بیمار گرامی توصیه می‌کنیم این موارد را از لیست تغذیه در بیماری ام اس حذف کنید. اما قبل از حذف شیر گاو اطمینان حاصل کنید که ویتامین D، پروتئین و کلسیم را در برنامه غذایی خود دارید و از منابع دیگر دریافت می‌کنید.

مصرف شیرینی‌جات باعث افزایش وزن بیمار شده و همچنین افزایش وزن، خستگی در بیمار و مشکلات دیگر مانند کم تحرکی را افزایش می‌دهد، در بیماری ام اس یکی از عواملی که باید مورد توجه قرار گیرد کنترل وزن می‌باشد.

کلام آخر

در سلامتی بدن یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار، تغذیه‌ی سالم می‌باشد بنابراین مهم است که تغذیه در بیماری ام اس شامل بهره‌گیری از یک برنامه و رژیم غذایی سالم باشد. لازم است که افراد مبتلا به این نوع بیماری موادی که برای سلامتی ضروری است را به صورت کامل دریافت کنند همچنین از مواد زیان آور برای سلامتی دوری کنند.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها