Loading...

آشنایی با خواص ماست پروبیوتیک

آشنایی با خواص ماست پروبیوتیک
ماست پروبیوتیک از جدیدترین فرآورده‌های لبنی بوده که دارای منبع متعادلی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است.

این ماست با از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ماست‌ها می‌توانند از شیر بز یا شیر گوسفند تهیه شوند اما شیر گاو هنوز محبوب‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. شیرهای لبنی به منظور نابودی باکتری‌های موجود که به پاستوریزه کردن معروفند، حرارت داده می‌شوند. مصرف ماست با کیفیت بهتر رژیم غذایی، پروتئین‌های متابولیک سالم، فشار خون سالم و سطوح تری گلیسیرید ارتباط مستقیم دارد، علاوه بر این، ماست به عنوان منبع عالی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی و ویتامین B2 و B12 محسوب می‌شود.

ارائه اطلاعاتی در رابطه با ماست پروبیوتیک

ماست یکی از بهترین منابع پروبیوتیک (نوعی باکتری دوستانه) است که می‌تواند سلامت فرد را بهبود بخشد. خوردن ماست مزایای بسیاری دارد که سلامت استخوان و کاهش فشار خون بالا از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب خوردن ماست در کودکان به کاهش اسهال ناشی از آنتی بیوتیک کمک کرده و حتی می‌تواند موجب کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز شود. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که تعادل طبیعی مقدار میکروب‌هایی که به طور طبیعی در لوله زندگی می‌کنند را حفظ می‌نمایند. همه انواع ماست‌ها حاوی پروبیوتیک زنده نمی‌باشند و در برخی از انواع ماست‌ها، باکتری‌های زنده طی فرآیند پردازش نابود می‌گردند، از همین رو اگر قصد خرید ماست پروبیوتیک را دارید حتما برچسب درج شده بر روی آن را مطالعه نمایید. با مصرف ماست پروبیوتیک، علاوه بر مواد معدنی مفید ماست، باکتری‌های لازم و مفید آن نیز تامین می‌گردند.

معرفی خواص ماست پروبیوتیک

همانطور که گفته شد مصرف این ماست مزایای سلامتی بسیاری را برای انسان به ارمغان می‌آورد و ما در این قسمت از مقاله قصد داریم به معرفی برخی از آن‌ها بپردازیم:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش کلسترول خون
  • کاهش استرس
  • ارزش غذایی بالا به نسبت ماست‌های معمولی
  • جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2
  • ساخت برخی ویتامین‌ها از جمله B و K و اسیدهای آمینه
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • افزایش تراکم استخوان و کمک به جلوگیری از پوکی استخوان
  • کاهش وزن و کمک به چربی‌سوزی
  • کاهش شیوع و تداوم اسهال
  • جلوگیری از التهاب معده و روده
  • کاهش عوارض عدم تحمل لاکتوز در روده که یکی از مهم‌ترین عوامل محدود کننده مصرف شیر به شمار می‌رود
  • نابودی باکتری‌های بیماری‌زا
  • وجود بسیاری از ویتامین‌ها از جمله ویتامین A وC  و ریبوفلاوین،‌ تیامین،‌ بیوتین و انسولین

تفاوت ماست معمولی یا ماست پروبیوتیک

خواص موجود در ماست حاوی پروبیوتیک، بسیار بیشتر از ماست معمولی است. این خواص موجب افزایش سیستم ایمنی بدن شده و از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، زیرا باکتری‌های مفید و فعال در این ماست به ندرت در مواد غذایی دیگر یافت می‌شود، از طرفی این باکتری ها می توانند اسید معده را تحمل کنند و به روده برسند و در آنجا با باکتری های بیماری زا مبارزه کنند.

مفید یا مضر بودن مصرف این ماست برای کودکان

اطلاعات دقیقی در مورد مضرات مصرف این ماست برای کودکان وجود ندارد، از این رو می‌توان گفت که مصرف آن برای کودکان مضر نخواهد بود. نتایج آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها برای جلوگیری از اسهال در کودکان مفید هستند.

عملکرد پروبیوتیک‌ها به چه صورت است؟

پروبیوتیک‌ها از طریق‌های مختلفی بر سلامت فرد اثر می‌گذارند. این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند با تولید اسیدهای آلی و مواد ضدمیکروبی در روده مانع رشد باکتری‌های بیماری‌زا شوند. اسید‌های آلی تولید شده می‌توانند به عنوان یک منبع انرژی برای سلول‌های روده مورد استفاده قرار گیرند. ماست پروبیوتیک حاوی ویتامین‌هایی نظیر K و B است که بسیار قابل توجه می‌باشد.

بررسی کامل برخی از خواص ماست‌های حاوی پروبیوتیک

باکتری‌های سالم موجود در این ماست، ممکن است به شرایط خاصی از دستگاه گوارش بدن از جمله سرطان روده بزرگ، سندرم روده تحریک‌پذیر، یبوست، اسهال و عدم تحمل لاکتوز کمک نمایند. طی مطالعات اخیر مشخص شد که مصرف بیش از حد ماست پروبیوتیک به طور مستقیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد، همچنین طی مطالعات انجام شده بر روی بیش از 45 هزار نفر مشخص شده است که مصرف ماست پروبیوتیک از سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) جلوگیری می‌نماید. پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌توانند با افزایش سلول‌های تولید کننده سیتوکین در روده، سیستم ایمنی مخاطی روده را بهبود بخشند. محققان اظهار داشتند که تکثیر ارگانیسم‌های پروبیوتیک در دوران کودکی می‌تواند از پیشگیری از بیماری‌های ایمنی در دوران کودکی جلوگیری کند. پروبیوتیک‌های زنده در ماست، از جمله Lactobacillus Acidophilus، سطح کلسترول را کاهش می‌دهند. در یک مطالعه بالینی کنترل شده، محققان شاهد کاهش 2.4 درصدی کلسترول خون در افراد بودند. آن‌ها بر این باورند که مصرف منظم ماست پروبیوتیک امکان کاهش خطر بیماری قلبی عروقی را از 6 درصد به 10 درصد کاهش خواهد داد. ماست پروبیوتیک به دلیل اینکه دارای خواص بسیاری می‌باشد، در دوران بارداری نیز توصیه می‌گردد. محققان دانشگاه میزوری بر این عقیده‌اند که پروبیوتیک متشکل از باکتری‌های زنده و مفید به معنای بهبود سلامت گوارش است که می‌تواند موجب کاهش اضطراب و رفتار مرتبط با استرس شود.

نکاتی در مورد نحوه مصرف این ماست

بهتر است بدانید که افزودن سبزی‌های مختلف، خیار یا اسفناج به ماست‌های پروبیوتیک نمی‌تواند باعث از بین رفتن خاصیت آن شود، همچنین باید در نظر بگیرید که حتما ماست‌های پروبیوتیک‌ را تا آخرین لحظه مصرف، داخل یخچال نگهداری کنید و از قرار دادن آن‌ها در محیط آشپزخانه یا در معرض نور خورشید و گرما بپرهیزید. نکته قابل توجه این است که باکتری‌های پروبیوتیک فقط یک هفته تا 10 روز زنده می‌مانند و اگر شما محصولات پروبیوتیکی را که تاریخ مصرفشان گذشته است، استفاده کنید، انگار که ماست معمولی خورده‌اید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید باکتری‌های پروبیوتیک در روده ما هم زندگی می‌کنند و مقدار زیادی از سلامت ما به فعالیت و تکثیر باکتری‌های پروبیوتیک در روده بستگی دارد چون این باکتری‌ها می‌توانند باکتری‌های مضر را در بدن سرکوب کنند. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، ماست پروبیوتیک بسیار مفید بوده و دارای مزایای سلامتی بسیاری است، پس اگر برای سلامتی خود ارزش قائلید، حتما این ماست را مصرف کنید. کاربران گرامی چنانچه در مورد ماست پروبیوتیک اطلاعات بیشتری در دست دارید یا آن را مصرف کرده‌اید، لطفا آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها