Loading...

تاثیر آبمیوه‌ های شیرین بر روده

تاثیر آبمیوه‌ های شیرین بر روده
قبلاً باور بر این بود که فروکتوز، یعنی قند موجود در میوه و آبمیوه، توسط کبد پردازش می‌شود. ولی اخیراً طبق یک بررسی مشخص شده که فروکتوز عمدتاً در روده کوچک پردازش می‌شود.

طبق نتایج تحقیق منتشرشده در نشریه متابولیسم سلولی (Cell Metabolism) در سال جاری (۲۰۱۸) مشخص شد که غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده حاوی مقادیر قند بالا فقط زمانی به سمت کبد برای پردازش شدن می‌روند که روده کوچک مملو از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرف‌شده و تحت فشار شدید باشد.

محققان بر این باورند که یافته‌های اخیر، دانش علمی و فعلی انسان نسبت به آثار فروکتوز زیاد بر بدن را ارتقا داده است البته ما بر اساس تحقیقات قبلی می‌دانیم که مصرف بیش‌ از اندازه قند برای کبد مضر و تهدیدآمیز است و مصرف بیش‌ازحد و مداوم آن باعث چاقی و افزایش مقاومت بدن به انسولین می‌شود و همچنین شرایط بروز دیابت را نیز فراهم می‌کند.

در سال گذشته (یعنی سال ۲۰۱۷) گزارشی از یک تحقیق منتشر شد که نشان می‌داد، محصولات حاوی فروکتوز از قبیل نوشیدنی‌های شیرین می‌توانند خطر ابتلا به استاتوهپاتیت غیرالکلی را افزایش دهند. در مورد بیماری استاتوهپاتیت نیز باید بگوییم که در واقع یک شکل از بیماری کبد چرب غیرالکلی است که می‌تواند به سیروز کبدی یا سرطان کبد منجر شود.

بررسی هضم فروکتوز در بدن با انجام آزمایش بر روی موش‌ها

جالب است بدانیم که محققان از دانشگاه پرینستون ایالت نیوجرسی امریکا، از موش‌ها برای مطالعه و بررسی چگونگی حرکت فروکتوز در دستگاه گوارش استفاده کردند. یافته و مشاهدات آن‌ها حاکی از این بود که یک تفاوت فیزیولوژیکی در چگونگی پردازش مقادیر مختلف قند در بدن وجود دارد.

این تیم تحقیقاتی در مورد نتیجه مشاهدات خود در این آزمایش می‌گویند: به‌جای آنکه کبد موش‌های مورد آزمایش، تمام قند موجود در بدن را پردازش کند، ۹۰ درصد فروکتوزها در روده کوچک آن‌ها پردازش می‌شوند.

همچنین تیم تحقیقاتی دریافت که فروکتوز در داخل روده کوچک جذب نمی‌شود و با عبور از آن به کولون یا روده بزرگ می‌رسد و در روده بزرگ با میکروبیوم‌ها تماس برقرار می‌کنند که در واقع فلورهای میکروبیوتیک ثابت در آنجا یعنی روده بزرگ وجود دارند.

ما می‌توانیم اطمینان بیشتری در این رابطه بدهیم که فروکتوز ناشی از مصرف مقادیر متوسط میوه به کبد نخواهد رسید و کبد را درگیر نخواهد کرد.

محققان در این رابطه می‌گویند: میکروبیوم برای پردازش قند طراحی نشده است. بنابراین علی‌رغم اینکه یک شخص می‌تواند مقدار زیادی کربوهیدرات را بدون در معرض قند قرار دادن میکروبیوم خود مصرف کند، وقتی‌ محصولات با قند بالا از قبیل نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌ها را مصرف می‌کند دیگر معادلات تغییر کرده و نتیجه مثل نتیجه مصرف کربوهیدرات نخواهد بود.

با وجود اینکه یافته‌ها هنوز این موضوع را که «فروکتوز می‌تواند روی میکروبیوم‌ها تأثیر بگذارد» اثبات نکرده‌اند، این تیم معتقد است که تأثیر فروکتوز روی میکروبیوم‌ها بسیار محتمل است. پیشنهاد این محققان این است که ارتباط بین فروکتوز و میکروبیوم‎‌ها باید مورد بررسی بیشتری در آینده قرار گیرد و به عقیده‌ی آن‌ها ممکن است در آینده نگرش‌های جدیدی برای آثار منفی دریافت و مصرف قند زیاد به وجود آید.

فقط بعد از وعده‌های غذایی قند مصرف کنید

همچنین در این تحقیق مشخص شد که روده کوچک به‌طور مؤثرتری بعد از وعده غذایی از فروکتوز پاک شد. این تیم همچنین در پی تئوریزه کردن این موضوع است که در طول دوره‌ها یا رژیم‌های فستینگ از قبیل رژیم فستینگ در صبح‌ها یا اواسط بعدازظهر، ممکن است افراد بیشتر در معرض آسیب‌پذیر بودن در مقابل فروکتوز قرار داشته باشند چراکه توانایی روده کوچک برای پردازش فروکتوز در این دوره زمانی کاهش می‌یابد.

جوشا رابینوویتز از دانشگاه پرینستون در توضیح این تحقیق می‌گوید: ما می‌توانیم اطمینان بیشتری در این رابطه بدهیم که فروکتوز ناشی از مقادیر متوسط میوه به کبد نخواهد رسید و اثبات این موضوع را در آزمایش روی این حیوانات نیز مشاهده کردیم.

وی ادامه می‌دهد: ما دیدیم که حین تغذیه موش‌ها و قبل از اینکه آن‌ها در معرض مصرف قند قرار بگیرند، توانایی پردازش فروکتوز توسط روده کوچک آن‌ها بهبود یافته بود.این اتفاق از کبد و میکروبیوم‌ها در مقابل در معرض قند قرار گرفتن محافظت می‌کند.

به گفته رابینوویتز، این نتایج مشاهده‌ شده از بسیاری از باورها و دستورالعمل‌های قدیمی در سراسر دنیا که مصرف شیرینی‌ها و قندها را به مقادیر متوسط بعد از وعده‌های غذایی محدود می‌کردند و از نوشیدنی‌های قندی خارج از وعده‌های غذایی اجتناب می‌کردند، پشتیبانی می‌کند و می‌تواند مهر تأییدی بر صحت آن‌ها باشد.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها