Loading...

نشانه‌ها و دلایل کمبود ویتامین E چیست؟

نشانه‌ها و دلایل کمبود ویتامین E چیست؟
ویتامین E برای عملکرد بدن، ضروری است. این ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که از طریق رژیم غذایی نیاز به جذب چربی دارد.

ویتامین E قبل از اینکه برای استفاده به جریان خون فرستاده شود، به طور عمده در کبد ذخیره خواهد شد. کمبود ویتامین E به ندرت رخ داده و معمولا از یک وضعیت اساسی نشات می‌گیرد. برخی از نوزادان نارس به کمبود این ویتامین مبتلا هستند. سطح طبیعی ویتامین E در بین افراد معمولا در محدوده 5.5 تا 17 میلی‌گرم در لیتر است، اما احتمال دارد این بازه در نوزادان نارس و کودکان زیر 17 سال متفاوت باشد. در آزمایشگاه‌ها نیز ممکن است محدوده‌های طبیعی اندکی متفاوت باشند. زمانی که یک فرد بزرگسال کمتر از 4 میلی‌گرم در لیتر ویتامین E در خون خود داشته باشد، معمولا به مکمل نیاز دارد.

 

معرفی علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین E

 کمبود ویتامین E می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

√ ضعف ماهیچه: ویتامین E برای سیستم عصبی مرکزی ضروری بوده و یکی از آنتی اکسیدان‌های اصلی بدن به شمار می‌رود. کمبود این ویتامین باعث استرس اکسیداتیو شده و می‌تواند منجر به ضعف عضلانی شود.

√ مشکلات مربوط به هماهنگی اندام‌ها و راه رفتن: کمبود ویتامین E سبب ایجاد نورون‌های خاصی شده و می‌تواند به توانایی آن‌ها در انتقال سیگنال‌ها آسیب برساند.

√ خستگی و سوزن شدن: آسیب به فیبر عصبی می‌تواند موجب جلوگیری از انتقال سیگنال‌ها شود. این وضعیت نوروپاتی محیطی نیز نامیده می‌شود.

√ مشکلات بینایی: کمبود ویتامین E می‌تواند گیرنده‌های نور در شبکیه و سایر سلول‌های چشم را تضعیف کند. این وضعیت می‌تواند به تدریج موجب از دست دادن کامل بینایی شود.

√ مشکلات سیستم ایمنی: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین E می‌تواند سلول‌های ایمنی را مهار کند و در این میان افراد مسن و سالمندان بیشتر در معرض خطر دارند. ضعف عضلانی و مشکلاتی در هماهنگی اندام‌ها جزء علائم عصبی هستند که نشان دهنده آسیب به سیستم عصبی مرکزی و محیطی می‌باشند. سیستم محیطی، شبکه عصبی است که در خارج از مغز و نخاع قرار دارد و سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع ارتباط برقرار می‌کند. پوشش‌های نورون عمدتا از چربی تشکیل شده است. به گزارش مجله پزشکی آسان طب زمانی که بدن دارای کمبود ویتامین E است، از آنتی اکسیدان‌های کمتری برخورار بوده تا از این چربی‌ها محافظت نمایند، به همین خاطر عملکرد سیستم ایمنی دچار اختلال می‌شود.

شناسایی و بررسی دلایل کمبود این ویتامین

کمبود ویتامین E می‌تواند به شرایط مختلفی مربوط باشد که ما در اینجا به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

◊ ژنتیک: کمبود ویتامین E اغلب در خانواده‌ها رخ می‌دهد، از این رو مرور تاریخچه پزشکی اعضای خانواده می‌تواند به تشخیص برخی از بیماری‌های نادر و ارثی کمک کند.

◊ شرایط پزشکی: کمبود ویتامین E می‌تواند به علت بروز بیماری‌هایی باشد که به شدت جذب چربی را کاهش می‌دهند. این وضعیت بدین دلیل است که بدن نیاز به چربی دارد تا ویتامین E را به درستی جذب کند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

  • پانکراتیت مزمن
  • بیماری سلیاک
  • بیماری کبدی کلستاتیک
  • فیبروز کیستیک

کمبود این ویتامین در نوزادان نارس و آن‌هایی که وزن و چربی کمتری دارند، رایج‌تر است. نوزادان نارس در معرض خطر خاصی هستند زیرا دستگاه گوارش نابالغ آن‌ها می‌تواند با جذب چربی و ویتامین E مواجه شود. کمبود ویتامین E در این نوزادان همچنین می‌تواند به کم خونی همولیتیک منجر شود که باعث تخریب سلول‌های قرمز خون خواهد شد.

زمان مناسب جهت مراجعه به پزشک

 

هنگامی که فرد سابقه هیچ بیماری ژنتیکی ندارد، اما علائم کمبود ویتامین E را تجربه می‌کند، باید به پزشک مراجعه کند. سطح بسیار پایین ویتامین E در خون یک وضعیت پزشکی محسوب شده و انجام آزمایشات به تعیین علل و گزینه‌های درمان کمک می‌کنند. استفاده از مکمل‌های ویتامین E برای کمبود آن بسیار موثر است، اما قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید. دوز مصرفی مکمل این ویتامین برای هر فرد با توجه به شرایط، متفاوت است، از این رو حتما باید میزان توصیه شده توسط پزشک را مصرف کنید. کودکان و بزرگسالان مبتلا به کمبود ویتامین E به دوز مصرفی بیشتری نسبت به نوزادان نارس نیاز دارند.

مواد غذایی حاوی ویتامین E

کمبود ویتامین E به ندرت رخ می‌دهد، مگر اینکه فرد دارای یک بیماری مزمن، وضعیت ژنتیکی یا رژیم غذایی کم چرب باشد. برای سایر افراد معمولا نیازی به مصرف مکمل نمی‌باشد. ویتامین E در انواع مختلفی از غذاها وجود دارد و از آنجایی که بدن قادر به تولید آن نیست، باید از رژیم غذایی یا مصرف مکمل به دست آید. مواد غذایی حاوی ویتامین E به شرح ذیل می‌باشند:

  • روغن‌های گیاهی مانند روغن گندم، روغن بادام زمینی و روغن زیتون
  • آجیل و دانه‌ها
  • غلات کامل
  • شیر
  • بیشتر سبزیجات از جمله اسفناج، فلفل قرمز و آووکادو

عوارض جانبی این وضعیت در افراد

فرد نباید مکمل‌های زیادی از ویتامین‌های محلول در چربی، از جمله ویتامین A، D، E و K را مصرف کند. سطوح بیش از حد ویتامین E ممکن است در فرد باعث خونریزی غیرطبیعی، درد عضلانی، اسهال و استفراغ شود. خونریزی می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش دهد. وجود ویتامین E بیش از حد در بدن نیز می‌تواند با تخلیه کننده خون مانند وارفارین و داروهای شیمی درمانی ارتباط برقرار کند. فرد باید از تمام مکمل‌ها و ویتامین‌هایی که به طور منظم مصرف می‌کند، مطلع باشد. توجه داشته باشید که هیچگاه خودسرانه به مصرف مکمل نپردازید، مگر اینکه استفاده از آن تجویز پزشک باشد.

نگرش کلی بر مقاله کمبود ویتامین E

 

زمانی که یک فرد بزرگسال به کمبود ویتامین E دچار باشد، احتمالا پای شرایط ژنتیکی یا یک بیماری مزمن در میان است. ویتامین E محلول در چربی است، از این رو زمانی که چربی غذاها بسیار کم باشد، ممکن است فرد دچار کمبود این ویتامین شود. مکمل ویتامین E برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و پیشگیری از عوارض آن ضروری است. زمانی که کمبود این ویتامین در فرد به موقع تشخیص داده شده و درمان گردد، معمولا بهبودی حاصل خواهد شد. در نظر داشته باشید که فرد باید به محض بروز هر یک از علائم درج شده در این مقاله، به یک متخصص مراجعه نماید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها