Loading...

کارهایی که نباید در دوره بارداری انجام شود

کارهایی که نباید در دوره بارداری انجام شود
اکثر زنان در دوره بارداری می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند و فقط نیاز به تغییر برخی از شیوه‌های زندگی خود دارند.

سلامت و آسایش مادر و جنین در دوره بارداری بسیار مهم تلقی می‌شود، بنابراین بهتر است از مصرف برخی غذاها و فعالیت‌های خاص جلوگیری کرد. ما در این مقاله به بررسی کارهایی که نباید در دوره بارداری انجام دهیم، خواهیم پرداخت.

اجتناب از مصرف برخی غذاهای خاص در دوره بارداری

برخی از زنان در دوره بارداری ممکن است به علت تغییر در سیستم بویایی و یا غذاها، دچار احساس بدی شوند و این رویه طبیعی است، اما زنان باردار باید از خوردن برخی مواد غذایی خاص اجتناب کنند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

غذاهای گوشتی آلوده: این غذاها ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند. لیستریا باکتری است که می‌تواند از جفت عبور کرده و حتی موجب مرگ جنین شود.

پنیر و سایر لبنیات غیرپاستوریزه: همانند گوشت، محصولات لبنی غیرپاستوریزه نیز ممکن است حاوی لیستریا و سایر باکتری‌هایی باشند که موجب مسمومیت غذایی می‌شوند.

ماهی‌های پر از جیوه: اره ماهی، کوسه ماهی و ماهی‌های خال مخالی جزء ماهی‌هایی هستند که دارای مقدار زیادی جیوه می‌باشند. قرار گرفتن جنین در جیوه ممکن است موجب آسیب مغزی یا مشکلات شنوایی و بینایی شود.

گوشت و ماهی خام: گوشت‌ها و ماهی‌های خام از جمله سوشی و صدف می‌توانند دارای باکتری سالمونلا و توکسوپلاسموز باشند. زنان باردار با مصرف این مواد غذایی، خطر ابتلا به مسمومیت خود را افزایش خواهند داد، در این شرایط فرد ممکن است دچار کمبود آب بدن، تب و سپسیس داخل رحمی یا عفونت خونی که می‌تواند برای جنین مرگبار باشد، شود.

مصرف بیش از حد کافئین: کافئین می‌تواند از جفت عبور کرده و بر جنین تاثیر منفی بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که زنان در دوران بارداری بهتر است مصرف کافئین خود را تا 300 میلی‌گرم در روز محدود کنند. کافئین تنها در چای و قوه وجود ندارد، بلکه نوشابه، شکلات و کاکائو نیز حاوی کافئین هستند. بعضی از کارشناسان معتقدند که مقدار بیشتر از این می‌تواند برای جنین مضر باشد و خطر ابتلا به وزن کم نوزاد در هنگام تولد را افزایش دهد.

تخم مرغ‌های خام: مصرف تخم مرغ خام نیز می‌تواند دارای سالمونلا باشد. زنان باردار باید از مصرف هر گونه غذایی که در آن تخم مرغ خام به کار رفته باشد، مانند سس سالاد خانگی، اجتناب کنند.

سایر مواردی که باید از آن‌ها اجتناب کرد

علاوه بر مواد غذایی، برخی از کارها و فعالیت‌هایی نیز وجود دارند که باید از انجام آن جلوگیری نمود و در شیوه زندگی تغییر ایجاد کرد، در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

وان آب گرم، سونا و گرمای بیش از حد: کارشناسان توصیه می‌کنند که زنان در دوره بارداری باید از حمام‌های داغ و سونا اجتناب کنند. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، وان حمام آب گرم می‌تواند باعث ایجاد هیپرترمی یا دمای غیر طبیعی بدن شود که این امر ممکن است منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی شود. سایر فعالیت‌هایی که ممکن است موجب افزایش بیش از حد دمای بدن شوند عبارتند از:

  • یوگا گرم یا کالری سوزی پیلاتس
  • آفتاب گرفتن به مدت طولانی
  • قرار گرفتن در معرض دمای شدید
  • ورزش سنگین
  • کمبود آب

ورزش‌های تماسی: متخصصین زنان و زایمان توصیه می‌کنند که زنان باردار باید از انجام ورزش‌های تماسی مانند فوتبال یا بوکس جلوگیری کنند. انجام ورزش‌های تماسی، خطر انقباض جفتی را افزایش داده و منجر به جداسازی زودرس جفت از دیواره رحم می‌شود. انقباض موضعی یک وضعیت شدید است که می‌تواند موجب زایمان زودرس یا از دست رفتن جنین شود.

تفریحات پارک و فعالیت‌های در معرض خطر سقوط: زنان باید در دوره بارداری از فعالیت‌های که منجر به سقوط می‌شوند مانند اسکی روی یخ و صخره نوردی اجتناب کنند، همچنین نباید از تفریحات پارک خصوصا آن‌هایی که به طور ناگهانی شروع یا متوقف می‌شوند، استفاده کنند. حرکت چرخشی این سواری‌ها می‌تواند باعث انقباض جفتی شود.

نشستن در کنار افراد سیگاری: سیگار برای جنین بسیار مضر است و نشستن در کنار افراد سیگاری نیز می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد. به همراه دود سیگار حدود چهار هزار ماده شیمیایی وارد بدن فرد خواهند شد که برخی از آن‌ها می‌توانند منجر به سرطان شوند. هم نشینی با افراد سیگاری در دوره بارداری می‌تواند موجب بروز عوامل زیر شود:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • کم وزن بود نوزاد به هنگام تولد
  • بروز برخی مشکلات رفتاری در کودک به هنگام رشد
  • سندرم مرگ ناگهانی در نوزاد

پرهیز از نشستن یا سرپا ماندن زیاد: زنان باردار نباید در مدت زمان طولانی در یک حالت بمانند. ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی می‌تواند مشکل ساز شود و منجر به تورم مچ پاها و مشکلات وریدی شود، از این رو سعی کنید بین آن‌ها تنوع داده و حرکت داشته باشید. در سایت ویکی پدیا در رابطه با مراقبت‌های دوران بارداری مفصلا بحث شده است. مراقبت‌های دوران بارداری

مصرف داروهای خاص: زنان باردار باید در دوره بارداری از بعضی از داروهای بدون نسخه (OTC) و تجویز شده پرهیز کنند، زیرا این کار می‌تواند به جنین آسیب وارد کند. پزشکان توصیه می‌کنند که در دوره بارداری از مصرف داروهای زیر جلوگیری نمایید:

  • ایبوپروفن و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • بیشتر داروهای گیاهی
  • مهار کننده ACE
  • برخی داروهای مرتبط با سرماخوردگی در سه ماهه اول بارداری
  • داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا که حاوی مواد خاصی هستند
  • برخی از داروهای ضد آکنه

یک پزشک یا داروساز می‌تواند در مورد مصرف داروهایی که برای استفاده ایمن هستند به شما مشاوره دهد و در اغلب مواقع می‌تواند جایگزین‌هایی را برای آن‌ها به شما پیشنهاد کند، از این رو از مصرف هر گونه دارو به طور خودسرانه پرهیز کرده و از پزشک خود مشورت بگیرید.

برخی از ورزش‌ها: گرچه پزشکان توصیه می‌کنند که اکثر زنان باردار باید ورزش کنند، اما انواع خاصی از ورزش‌ها در دوران بارداری مناسب نیستند. زنان باردار باید سعی کنند از ورزش‌هایی که شامل فعالیت‌های زیر باشند، پرهیز کنند:

  • جهش و پریدن
  • تغییرات ناگهانی در جهت
  • حرکات نامنظم و تکان خوردن زیاد
  • تمرینات شکمی در پشت

بسیاری از تمرینات مانند پیاده‌روی می‌توانند در دوره بارداری مفید باشد. بهتر است پیش از انجام هر گونه ورزش، تمرین یا فعالیت حتما با پزشک خود مشورت کرده و از وی راهنمایی بگیرید.

اجتناب از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند: از کفش‌هایی که دارای پاشنه پهن و کمتر از 1.5 سانتی‌متر هستند، استفاده کنید. کفش‌های پاشنه بلند خطر سقوط و زمین خوردن شما را افزایش می‌دهند.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها