Loading...

اصول کلی شیر دادن به نوزاد و مزایای آن

اصول کلی شیر دادن به نوزاد و مزایای آن
شیر مادر یک تغذیه مناسب و مطلوب برای نوزادان است و دارای مواد مغذی بسیاری می‌باشد که به راحتی هضم شده و در دسترس قرار دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که تغذیه با شیر مادر دارای مزایای بسیاری برای نوزاد و مادر است، البته شیر دادن به نوزاد باید با اصول درست و مناسب انجام شود تا بهترین مزیت را برای نوزاد به همراه داشته باشد. این مقاله به بررسی اصول درست شیر دادن به نوزاد و مزایای آن خواهد پرداخت. برای مطالعه این مطلب 3 دقیقه زمان بیشتر نیاز نیست. 

نکاتی در رابطه با شیر دادن به نوزاد

شیر دادن به نوزاد یکی از مهم‌ترین وظایف مادر است. زنانی که برای اولین بار باردار می‌شوند معمولا در مورد برخی مسائل مانند شیر دادن به نوزاد خود نگران هستند. ما در این قسمت از مقاله با معرفی برخی اصول کلی در رابطه با شیر دادن به نوزاد قصد داریم نگرانی این مادران را برطرف نماییم. نکات اصولی و مهم شیر دادن به نوزاد شامل موارد زیر می‌گردند:

  • نگه داشتن نوزاد به صورت تن به تن با خود
  • شیر دادن به نوزاد تقریبا هر دو ساعت یک بار
  • انگشت زدن به لب و دهان نوزاد جهت یافتن نشانه گرسنگی
  • بررسی کردن تمیزی پوشک؛ به طور کلی روزانه تعویض 3 تا 5 پوشک مدفوعی و 5 تا 6 پوشک ادراری در نوزاد طبیعی می‌باشد

جالب است بدانید که مادر در طول سه روز اول پس از زایمان، نوعی شیر به نام آغوز تولید می‌کند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب مقدار این شیر کم است اما غنی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، آنتی بادی‌ها و عوامل ضد ویروسی می‌باشد. این شیر اولین واکسن برای کودک محسوب شده و به عنوان ملین نیز عمل می‌کند تا نوزاد بتواند اولین مدفوع خود را دفع کند. کمی کاهش وزن در طی این سه روز برای نوزاد طبیعی است، اما شما باید مراقب کاهش وزن نوزادتان باشید و در صورت کاهش وزن محسوس و غیرطبیعی به پزشک مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که مادر باید از هر دو سینه به کودک خود شیر دهد. در صورتی که شما عزیزان اصول بهتری در رابطه با شیر دادن به نوزاد دارید، می‌توانید در انتهای مقاله نظر خود را برای ما ارسال فرمایید. برای انجام این کار، شما می‌توانید به انتهای مقاله رفته و اگر با موبایل و تبلت هستید بر روی گزینه leave a comment کلیک کنید و سپس نظر خود، نام و ایمیل را یادداشت کرده و با زدن تیک I'm not a robot پیام خودتان را ارسال نمایید و چنانچه با کامیپوتر و یا لپ تاپ هستید در قسمت دیدگاه در انتهای صفحه، نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مزایای مختلف شیر دادن به نوزاد

شیر یک تغذیه ایده آل برای نوزادان محسوب شده و برای نوزاد، حداقل یک سال تغذیه با شیر مادر توصیه می‌شود. شیر مادر شامل همه چیزهایی است که نوزاد برای شش ماه اول زندگی به آن نیاز دارد. شیر مادر دارای مواد مغذی بسیاری است و تنها چیزی که ممکن است در شیر مادر موجود نباشد، ویتامین D است که برای جبران کمبود آن، معمولا از 2 تا 4 هفتگی نوزاد، قطره‌های ویتامین D برای او تجویز می‌کنند. شیر مادر حاوی آنتی بادی‌های بسیار مهمی است و این مسئله به کودک کمک می‌کند تا با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند. زمانی که مادر در معرض ویروس‌ها یا باکتری‌ها قرار می‌گیرد، تولید آنتی بادی‌ها آغاز می‌شود، سپس این آنتی بادی‌ها به شیر مادر تراوش کرده و در طی تغذیه به نوزاد منتقل می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، بیشتر به شرایطی مانند پنومونی، اسهال و عفونت دچار می‌شوند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری با تغذیه شیر مادر

شیر دادن به نوزاد ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. در زیر به معرفی این بیماری‌ها خواهیم پرداخت:

عفونت گوش میانی: حدود 3 ماه یا بیشتر تغذیه با شیر مادر ممکن است تا 50 درصد خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را در نوزاد کاهش دهد.

عفونت‌های تنفسی: بیش از 4 ماه شیر دادن به نوزاد می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را به میزان 72 درصد کاهش دهد.

سرماخوردگی و عفونت: نوزادانی که تا شش ماهگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌کنند، حدودا 63 درصد کمتر از سایر نوزادان به سرماخوردگی یا عفونت گوش و گلو دچار می‌شوند.

آسیب به بافت روده: تغذیه نوزادان زودرس از شیر مادر تا حدود 60 درصد میزان ابتلا به این وضعیت را کاهش خواهد داد.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد: تغذیه با شیر مادر پس از گذشت یک ماه حدود 50 درصد خطر ابتلا به این شرایط را کاهش می‌دهد و این میزان در سال اول به 36 درصد خواهد رسید.

بیماری‌های آلرژیک: تغذیه با شیر مادر برای حداقل 3 تا 4 ماه، با کاهش خطر ابتلا به آسم، درماتیت آتوپیک و اگزما همراه است.

سایر بیماری‌هایی که خطر ابتلا به آن‌ها با تغذیه شیر مادر کاهش می‌یابند، در زیر آورده شده‌اند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بیماری سلیاک
  • بیماری التهابی روده
  • دیابت
  • سرطان خون

تعداد دفعات شیر دادن به نوزاد

تعداد دفعاتی که نیاز است در طول روز به نوزاد خود شیر بدهید، زیاد است و هر چه این دفعات را بیشتر کنید، شیر بیشتری در سینه شما تولید خواهد شد. به طور معمول 8 تا 12 وعده شیردهی در هر 24 ساعت، مناسب است. شما نباید طبق یک برنامه زمانی منظم به کودکتان شیر بدهید، بلکه هر زمان نشانه‌های گرسنگی مانند مکیدن انگشتان دست و فعالیت کردن بیشتر را مشاهده کردید، نسبت به شیردهی اقدام کنید. شیر دادن به نوزاد باید قبل از خواباندن او و در حالی که کودک کاملا بیدار است، انجام شود. توجه داشته باشید که در صورت کافی نبودن شیر مادر تا چند روز و یا چند هفته پس از زایمان می‌توان در کنار شیر مادر از شیر کمکی استفاده کرد. آرامش داشتن، خواب و استراحت کافی می‌تواند به عملکرد بهتر سلول‌های عصبی و تولید شیر مادر کمک کند.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها