Loading...

خواص بی نظیر قارچ | مضرات و خواص قارچ خام برای بدن

خواص بی نظیر قارچ | مضرات و خواص قارچ خام برای بدن
قارچ را می توان در همه ی فصول سال کشت و برداشت کرد و نیازی به نور خورشید ندارد.

قارچ خوراکی دارای خواص بالایی برای کودکان، بارداری، دیابت، سلامت قلب و مغز می باشد و از بیماری هاي‌ مختلف مانند کم خونی، چاقی، آکنه، مشکلات گوارشی و سکته قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند.

 

طبع قارچ:

طبع قارچ خوراکی گرم است.

خواص بی نظیر قارچ | مضرات و خواص قارچ خام برای بدن

فواید قارچ خام

مصرف قارچ مخصوصا قارچ دکمه اي میتواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود، به گزارش تالاب براساس پژوهش ها در قارچ انواع پروتئین و مواد ضد ویروسی وجوددارد که مصرف آن ها باعث ترمیم بافت هاي‌ آسیب دیده بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، به گزارش تالاب براین اساس کارشناسان توصیه می کنند افراد هنگام بیماری بویژه سرما خوردگی و آنفلوآنزا در صورتی که منع دارویی و یا آلرژی به قارچ ندارند در ترکیب سوپ مرغ از قارچ پخته هم استفاده کنند تا علائم بیماری زودتر در بدن آن ها ازبین برود.

 

قارچ ها دارای مقدار بالایی از آنتی اکسیدان هاي‌ ضروری برای بدن هستند که می‌توانند با تشکیل رادیکال هاي‌ آزاد دربدن مقابله کنند و به این ترتیب مانع از بروز بیماری هایي چون آلزایمر، سرطان، پارکینسون و سایر بیماری هاي‌ ناشی از عفونت در بدن شوند.

 

محققان با تحقیقات برروی ترکیبات تشکیل دهنده قارچ ها دریافتند اثر ضد سرطانی وضدعفونی کنندگی قارچ مانند اثر کپسایسین درفلفل چیلی و پاپریکا است و میتواند همگام با انها بعنوان یک عامل محافظتی برای پیشگیري از ابتلا به انواع بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

بر اساس تحقیقات قارچ منبع بسیار خوبی از گروه :
ویتامین هاي‌ B
ویتامین B۲ «ریبوفلاوین»
ویتامین B۳ «نیاسین»

 

مصرف ویتامین B
برای بدن بسیار حیاتی است زیرا قند و گلوکز موجود در هیدروکربن و سایرخوراکی ها رابه انرژی برای سوخت و ساز بدن تبدیل می‌کند.

 

کارشناسان در جدید ترین مطالعات خود که درمجله اپیدمیولوژی سرطان به چاپ رسیده است دریافتند بالا بودن سطح سلنیوم در خون زنان باعث محافظت ازبدن آن ها دربرابر ابتلا به بیماری سرطان مثانه می شود، سلنیوم به میزان زیاد در قارچ خوراکی وجوددارد و بر این اساس محققان توصیه می کنند افراد در طول روز حتما مقداری قارچ درحدود ۳۲ گرم برای حفظ سلامت بدن مصرف کنند.

 

قارچ را می توان به انواع شیوه ها مصرف کرد اما کارشناسان توصیه می کنند افراد قارچ رابه صورت خام، پخته، کبابی و یا آب پز مصرف کنند و از مصرف ان به صورت سرخ کرده پرهیز کنند زیرا تعداد زیادی از خواص درمانی قارچ به این ترتیب از بین میرود و بدلیل فرم ساختار قارچ میزان بالایی از روغن جذب ان می شود.

 

کارشناسان همچنین توصیه می کنند افراد از مصرف قارچ در مناطق جنگلی خودداری کنند به ویژه اگر شناخت کافی در خصوص شناخت انواع قارچ ها ندارند زیرا تعداد زیادی از قارچ ها به شدت سمی هستند و می‌توانند باعث مسمومیت شدید غذایی، آسیب به اعصاب و حتی مرگ شوند.

 

کاهش فشار خون بالا با مصرف قارچ

قارچ دارای پتاسیم فراوانی است که باعث گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون بالا می شود.

 

خواص بی نظیر قارچ | مضرات و خواص قارچ خام برای بدن

کاهش کلسترول خون با قارچ

قارچ گیاهی سرشار از پروتئین و فاقد کلسترول است که کربوهیدرات ناچیز دارد. پروتئین، فیبر و برخی آنزیم هاي‌ موجود در قارچ باعث کاهش کلسترول خون شده و از بیماری هاي‌ قلبی عروقی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری میکند.

 

بهبود کم خونی

از علائم کم خونی می توان به خستگی، سردرد، تضعیف عملکرد عصبی و مشکلات گوارشی اشاره کرد. قارچ منبع خوب آهن است که باعث تولید گلبول هاي‌ قرمز شده و از کم خونی پیشگیری می‌کند.

مس موجود در قارچ نیز موجب جذب بهتر آهن در بدن شده و از بروز کم خونی جلوگیري می‌کند.

 

قارچ مفید برای سلامت قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در قارچ به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. ترکیب مقدار فراوان پتاسیم و اندکی سدیم موجود در قارچ برای تنظیم فشار خون مفید است و خطر ابتلا به انواع بیماری قلبی عروقی را کاهش میدهد.

 

قارچ مفید برای سرطان

قارچ دارای خواص ضدسرطانی است. اسید لینولئیک موجود در قارچ مضرات استروژن بیش از حد را کاهش داده و از بروز سرطان سینه پیشگیری می‌کند. افزایش استروژن از علل اصلی بروز سرطان سینه در زنان یائسه می باشد.

بتاگلوکان نیز باعث کاهش رشد سلول هاي‌ سرطان پروستات می شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با قارچ

ارگوتیزیون موجود در قارچ حاوی مقادیری گوگرد می‌باشد و باعث محافظت در برابر رادیکال هاي‌ آزاد و تقویت سیستم ایمنی می شود. قارچ حاوی آنتی بیوتیک هاي‌ طبیعی مشابه پنی سیلین است و از رشد میکروبی و عفونت هاي‌ قارچی پیشگیری کرده، زخم را التیام می بخشد.

 

ویتامین A ؛ C و B موجود در قارچ نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا میکند.

 

ضدالتهاب

ارگوتیونین موجود در قارچ خاصیت ضدالتهابی داشته ودر درمان آلرژی و کاهش رشد تومورهای سرطانی مفید است.

 

خواص بی نظیر قارچ | مضرات و خواص قارچ خام برای بدن

قارچ برای کاهش دیابت

کربوهیدرات ناچیز، پروتئین، فیبر و آب موجود در قارچ برای پیشگیری از دیابت موثر است. قارچ حاوی انسولین طبیعی و آنزیم هایي است که به کاهش قند موجود در غذاها کمک کرده و باعث التیام عملکرد کبد، پانکراس و سایر غدد درون ریز می شود که در تولید و تنظیم انسولین نقش مهمی دارند.

قارچ یک آنتی بیوتیک طبیعی است که برای پیشگیری و درمان عفونت دیابتی مفید است.

 

سلامت استخوان

قارچ منبع غنی کلسیم است که موجب تقویت استخوان ها شده و از پوکی استخوان، درد مفصلی و تخریب استخوانی پیشگیری میکند.

 

جذب مواد مغذی

ویتامین D در تعداد کمی از مواد غذایی از جمله قارچ یافت می شود. ویتامین D برای تسهیل جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر در بدن مفید بوده و برای حفظ سلامتی بدن حیاتی است.

 

خواص قارچ در بارداری

ویتامین B موجب سلامتی پوست، اعصاب و هضم بهتر در زنان باردار می شود. ویتامین D باعث جذب بهتر کلسیم در روده شده و برای سلامت استخوان زنان باردار و جنین حیاتی است.

 

قارچ آهن مورد نیاز دوران بارداری را تامین کرده و از کم خونی پیش گیری می‌کند. مصرف قارچ در دوران بارداری از یبوست، دیابت، فشار خون بالا و عفونت هاي‌ بارداری جلوگیري میکند.

 

خواص قارچ برای کودکان

مصرف قارچ برای رشد استخوان و سلامت دندان هاي‌ کودکان مفید است. قارچ باعث افزایش متابولیسم کودکان شده و انرژی روزانه کودک را تامین میکند.

 

قارچ سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدان ها، ویتامین B12؛ فسفر، آهن، ویتامین D و کلسیم است که برای بدن کودک حیاتی است. قارچ از کم خونی کودکان پیشگیری کرده و سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کند. سلنیوم موجود در قارچ باعث حفظ سلامت بیضه کودکان پسر می شود و از بروز سرطان مثانه پیشگیری می‌کند.

 

خواص قارچ برای پوست

قبل از اعمال موضعی هرگونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از ان را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

 

مرطوب کننده پوست

اسید هیالورونیک موجود در قارچ بعنوان مرطوب کننده طبیعی عمل کرده و از چین و چروک و خطوط ناخوشایند پیش گیری و باعث صاف شدن پوست می شود.

خواص بی نظیر قارچ | مضرات و خواص قارچ خام برای بدن

مضرات مصرف بیش از اندازه قارچ خوراکی

نظرات طب سنتی در مورد مصرف قارچ

افراد با مزاج یا معده‌هاي‌ سرد و ضعیف باید در مصرف قارچ احتیاط کنند تا دچار نفخ، سنگینی، درد معده و قولنج نشوند. قارچ مزاج سرد و تر دارد و چون رطوبت نسبتا زیادی دارد برای افراد ساکن در مناطق گرمسیری و کسانی که کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم دارند، به منظور جلوگیري از افزایش حرارت بدن و معده و غلیان خون میتواند مفید باشد اما کسانی که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن ضعیفی دارند، یا سرد مزاجند ودر اقلیم‌هاي‌ سردسیری و فصول سرد قراردارند، در مصرف ان نباید زیاده روی کنند که برایشان مضر است.

 

آیا قارچ باعث لاغری می شود؟

میگویند خوردن قارچ باعث لاغری میشود و بعضی به این امید هرروز ان را مصرف می کنند. عده‌اي هم خیال می کنند قارچ پروتئین دارد و ان را جای گزین منابع اصلی پروتئین می کنند.

 

حال آنکه اینکار درست نیست و به تندرستی‌شان آسیب می رساند چون میزان پروتئین قارچ بسیار کم است و نمی تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند. اما قارچ فاقد چربی است و جزء مواد غذایی کم‌کالری محسوب می شود بنـابـراین میشود در رژیـم‌هاي‌ غذایی کم‌کالری از قارچ هم استفاده کرد.

 

بهترین روش انتخاب و نگهداری قارچ

قارچ هایي راکه سالم هستند و آسيب ندیده اند «اوایل باز شدن چترشان می باشند»؛ بخرید.

 

بهترین شیوه نگه داری از قارچ‌هایي که از سلفون خارج شده‌اند این است که انها را داخل پاکت‌هاي‌ کاغذی قرار دهید ودر یخچال بگذارید. قارچ‌ها را داخل کیسه فریزر نگذارید چون بعلت تعریق، زود‌تر نرم و فاسد میشوند. قارچ‌ها تا چهار روز در یخچال سالم میمانند اما بعد از ان تازگی‌شان را از دست می دهند.

 

با قرار دادن قارچ ها در پاکت کاغذی میتوانید تا یک هفته انها را سالم نگه دارید.

 

قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست. قارچ هاي‌ پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته مصرف کرد.

 

از قارچ ها به صورت تازه، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می شود.

 

اگر زیاد قارچ بخورید…

قارچ حاوی روی است، این ماده معدنی در غشاء سلولی و یکپارچگی پروتئین ها نقش دارد. همچنین روی به بدن کمک می‌کند تا از ویتامین A و فولات استفاده کند. ۱۱۳ گرم از قارچ مورل حاوی ۲ میلی گرم روی بوده که معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی است.

 

مصرف روزانه بیش از ۴۰ میلی گرم روی باعث ایجاد مشکلات گوارشی ودر طولانی مدت منجر به کمبود مس می شود. همانند فسفر، مصرف ۲ کیلو و ۲۶۳ گرم از قارچ مورل دریک روز، بدن رابا سطح بالا و خطرناکی از روی مواجه میکند.

 

مشکل توهم زایی با مصرف قارچ

برخی افراد نیز ممکن است در اثر مصرف قارچ دچار توهم شوند. توهم باعث می شود افراد به حواس پرتی دچار شوند. گاهی اوقات مصرف قارچ باعث میشود درک واقعیت برای فرد دچار تغییر شود.

 

این اثر توهمی را میتوان با اثر داروی ال‌اس‌دی مقایسه کرد. افراد ممکن است ظرف بیست دقیقه بعد از مصرف قارچ دچار این اثر شوند. این اثر بعد از گذشت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به اوج خود می رسد. برخی نیز ممکن است صداهایی از معده‌شان بشوند که بلند از حد معمول هستند.

 

قارچ خام بخوریم یا پخته شده ؟

اگر قارچ، به صورت خام و زیاد مصرف شود ممکن است منجر به حالت قی، تهوع و استفراغ شود. قارچ به خاطر ایجاد سنگینی در بدن، ممکن است باعث کرخت شدن سر، احساس سنگینی، حالت تنگی نفس و حتی بند آمدن ادرار شود و بهتر است ان رابه صورت پخته یا تفت داده شده، ترجیحاً آبپز یا بخارپز به همراه گیاهان و ادویه هاي‌ گرم مثل پونه استفاده کرد.

 

قارچ خوراکی برای چه کسانی بیشتر مضر است و باید کمتر مصرف کنند ؟

مصرف قارچ بعلت این‌که دیر هضم مى شود براى افراد سال خورده ؛ زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی هاي‌ معده مناسب نیست . زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می‎گردد.

 

کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ خوددارى کنند. کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا بعلت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها