Loading...

خواص معجزه گر اکالیپتوس را بدانید

خواص معجزه گر اکالیپتوس را بدانید
اکالیپتوس فواید بسیاری دارد. یکی از فواید مهم که اکثرا با آن آشنایی دارند بخور مفید آن است که برای ریه و درمان سرماخوردگی و … مفید است.

درخت اکالیپتوس

درختان اوکالیپتوس از درختان عظیم و سریع الرشد اقیانوسیه است ولی به نقاط مختلف عالم انتشار یافته و جنگلهای وسیعی از آنرا در هند و مراکش ایجاد نموده اند. نام علمی جنس آنها از دو واژه یونانی eu به معنای خوب و kalypto به معنای پنهان مشتق شده است این درخت نیز در حدود بیش از نیم قرن قبل به ایران وارد شده است و در مناطق جنوب کشور که محیط مناسبی برای آن بوده است کاشته شده و اکنون درختان کهن سال آن در فارس دیده می شود. در حدود سال های 1310 گونه های مختلفی از اوکالیپتوس به ایران وارد شده و در شمال کشور کشت گردید چوب سخت و با دوام درخت پوسیدگی حاصل نمی کند پوست ساقه آن رنگ قهوه ای مایل به زرد دارد و به سهولت از ساقه جدا می گردد.

گیاه اکالیپتوس چیست؟

برگ درخت اکالیپتوس بر حسب آنکه متعلق به گیاه جوان و یا شاخه های جوان یا مسن باشد دارای اشکال مختلف است در شاخه های جوان برگها وضع متقابل، افقی و تقریباَ عاری از دمبرگ دارند. شکل ظاهر آن بیضوی دراز و مدور در قسمت قاعده پهنک است کناره پهنک برگهای آن صاف است طول آنها ا در حدود 10 تا 15 سانتی متر و عرض آنها 4 تا 8 سانتی متر می باشد. رنگ برگها در آغاز سبز مایل به آبی است ولی تدریجاً به رنگ سبز مایل به سفید در می آید. شاخه های حاصل این نوع برگها ظاهر چهار گوش و بال دار دارد. در درختان مسن وضع و ظاهر برگها نه تنها حالت منفرد بر روی ساقه دارند بلکه هر یک به یک دمبرگ باریک به طول 2 تا 3 سانتی متر ختم می شوند. پهنک برگ درختان مسن باریک و دراز عاری از تار، منتهی به نوک باریک و دارای قسمت انتهایی خمیده است رنگ آنها سبز یا سبز مایل به زرد در هر دو سطح پهنک می باشد. طول آنها 16 تا 25 سانتی متر و عرض آنها 2 تا 5 سانتی متر است.

 خواص اکالیپتوس و روش مصرف:

اگر می‌خواهید زمستان را در بستر بیماری نگذرانید

بدون شک همه در این فکر هستند که زمستان امسال را با ویروس و بیماری سر نکنند. اکالیپتوس سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌ها مبارزه می‌کند. از این گذشته این گیاه خواص ضدالتهابی دارد.

روش مصرف

از وقتی که بیماری‌های زمستانی همه گیر می‌شوند به مدت 10 تا 15 روز 2 تا 3 قطره روغن اکالیپتوس را در مقداری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین حل کنید و زیر کف پا یا داخل مشت دستتان بمالید. با همین کار ساده خیلی از مشکلات زمستانی را از خود دور می‌کنید.

توجه داشته باشید استفاده از روغن هر گیاهی برای زنان باردار، شیرده و همچنین بچه های زیر 3 سال مورد منع مصرف دارد. توصیه می‌کنیم این افراد از مصرف روغن گیاهی اکالیپتوس بپرهیزند.

اکالیپتوس برای درمان برونشیت و سرفه

اکالیپتوس باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

روش مصرف

دم کرده‌ی اکالیپتوس: برای تهیه‌ی دم کرده اکالیپتوس روی یک قاشق چای‌خوری برگ‌های خرد شده اکالیپتوس 150 میلی لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه بعد 3 تا 4 فنجان از این دم کرده (بعد از غذا) میل کنید.

می‌توانید 3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را در مقدار کمی روغن بادام شیرین حل کرده و قفسه‌ی سینه یا پشتتان را ماساژ دهید. این کار را به مدت 3 تا 6 روز و هر روز 3 مرتبه انجام دهید. حواستان باشد زنان باردار، شیرده و بچه های زیر 3 سال نباید از روغن این گیاه استفاده کنند. بعد از ماساژ حتماً دست‌هایتان با دقت بشویید.

اکالیپتوس برای خلاص شدن از شر شوره‌ی سر

معمولاً شوره‌ی سر باعث نگرانی و نوعی استرس می‌شود. به خاطر اینکه برای هیچ کس خوشایند نیست این دانه‌های ریز سفید لابه لایه موهایش چشمک بزنند و حتی روی لباس‌هایش را هم بپوشاند. برای مقابله با این مشکل از روغن گیاهی اکالیپتوس استفاده کنید.

روش استفاده

بهترین روش این است که قبل از هر چیزی از شامپوی مناسب ضد شوره استفاده کنید. شامپویی که انتخاب می‌کنید باید مناسب جنس موهایتان باشد. 40 قطره روغن اکالیپتوس را در 100 گرم شامپوی معمولی بریزید و موهایتان را با دقت بشویید. در نهایت نیز با آب خنک موها را آب بکشید.
حواستان باشد استفاده از روغن‌ها و عصاره های گیاهی برای بچه ها، خانم‌های باردار و شیرده و همچنین افرادی که دچار آلرژی یا بیماری صرع هستند مورد منع مصرف دارد. شیشه‌ی این روغن‌ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

اکالیپتوس باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

اکالیپتوس برای تسکین درد مفاصل

یک شاعر فرانسوی می‌گوید اگر مراقب چرخ‌های دوچرخه‌تان باشید زنگ نمی‌زنند. مفاصل ما هم همین طور هستند. حتماً شما هم در اطرافیانتان خانم‌ها و حتی آقایان زیادی را می‌بینید که از درد مفاصل شکایت می‌کنند. بعد از گذشت زمان دردهایی در مفاصل ایجاد می‌شود که از ساییدگی و فرسودگی غضروف‌ها ناشی می‌شوند. معروف‌ترین این مشکلات هم آرتروز است. برای مقابله با دردهای مفاصل می‌توانید از روغن اکالیپتوس لیمویی استفاده کنید. به خاطر اینکه این گیاه خاصیت ضد التهابی و مُسکنی دارد.

روش استفاده

دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را ماساژ دهید.

اکالیپتوس برای پایین آوردن تب

اکالیپتوس برای پایین آوردن تب موثر است و بدن را از ضعف نجات می‌دهد.

روش استفاده

10 تا 15 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر ریخته و آن را داخل وان حمام بریزید. به مدت 3 تا 4 روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید. یا اینکه 10 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

نکته مهم:

همان طور که گفته شد استفاده از روغن‌ها و عصاره های گیاهی که با نام افشره‌ی خوراکی هم شناخته می‌شوند برای زنان باردار، شیر ده و همچنین کودکان زیر سه سال مورد منع مصرف دارد. این روغن‌های گیاهی را با احتیاط مصرف کرد. در موقع استفاده باید به مقداری که گفته شد اکتفا شود. مصرف زیاد هر نوع داروی گیاهی هم ممکن است باعث مسمومیت و عوارض جانبی شود. زمانی که از این روغن‌ها برای ماساژ استفاده می‌کنید حتماً دست‌هایتان را با دقت تمام شستشو دهید. شیشه‌ی این روغن‌ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. اگر در مورد استفاده از این داروهای گیاهی شک دارید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف بیش از حد اکالیپتوس ممکن است باعث ورم معده و روده و سردرد، ورم کلیه، پیدایش خون در ادرار و پایین آمدن فشار خون شود. همچنین مصرف خیلی زیاد اکالیپتوس موجب فلج دستگاه تنفسی، خفگی و مرگ می‌شود. بهتر است در مصرف این گیاهان دقت کنید. چون مصرف بیش از اندازه‌ی آن‌ها عوارض زیادی دارد.

هشدار در مورد مصرف بی رویه اکالیپتوس

با توجه به برودت هوا و افزایش بروز علائم سرماخوردگی و مصرف بخور اکالیپتوس و همچنین نظر به اینکه برخی از ظروف محتوی محلول بخور اکالیپتوس شباهت زیادی به شیشه های حاوی شربت های دارویی دارند، این احتمال وجود دارد که این ترکیبات به اشتباه بجای هم مورد استفاده قرار بگیرند. نظر به احتمال بروز عوارض خطرناک و حتی مهلک بعد از مصرف خوراکی بخور اکالیپتوس، توجه همکاران محترم را به نکات زیر جلب می نماید:

1- محدوده میزان سمی محلول اکالیپتوس در مسمومیت خوراکی از مقادیر 4ml تا 480 ml و در برخی منابع دوز کشنده در بزرگسالان بین 0.05 – 0.5 ml/kg ذکر شده است و این به آن معنی می باشد که خطر بروز مسمومیت و حتی مرگ با مقادیر کم خوراکی هم وجود دارد. گر چه ممکن است برخی از کودکان پس از خوردن محلول اکالیپتوس بدون علامت باشند ولی گزارش شده است که مصرف خوراکی کمتر از یک قاشق چایخوری هم می تواند سبب بروز علائم مسمومیت حاد در بیمارن مسموم شود.

2- استفراغ، آسپیراسیون و کاهش هوشیاری، از عمده ترین خطراتی هستند که پیش روی فرد مسموم می باشند.

3- بیمار مسموم ممکن است طیف وسیعی از عوارض و علائم بالینی را نشان دهد که از جمله به موارد ذیل میتوان اشاره نمود:

علائم CNS شامل کاهش سطح هوشیاری، تشنج و خواب آلودگی (در برخی موارد ممکن است کوما پس از10 دقیقه بروز نماید). نکته بسیار مهم، اثر تضعیف کننده این ماده بر روی CNS است. این اثر در موراردی با شروع سریع، در طی 30 دقیقه نخست و در مواردی به صورت تأخیری، درطی 4 ساعت اول بعد از مصرف خوراکی اتفاق می افتد و می تواند موجب تنگی نفس، آپنه و کوما در بیمار گردد. اثر تضعیف کننده اکالیپتوس بر روی CNS ممکن است تا 3 روز بعد از خوردن این ماده ادامه داشته باشد.

4- علائم مسمومیت گوارشی که معمولاً جزو اولین علائم هستند، شامل درد ناحیه اپی گستر، اسهال و استفراغ می باشد. از آنجا که ممکن است بیمار در شرایط کاهش سطح هوشیاری یا خواب آلودگی دچار استفراغ شود. این حالت به دلیل احتمال بروز آسپیراسیون، بسیار خطرناک است. محلول اکالیپتوس دارای جذب بالایی از دستگاه گوارش می باشد و مصرف همزمان شیر و یا غذا با این ماده، سبب افزایش جذب آن خواهد شد. لذا نباید به بیمار شیر خورانده شود.

5- علائم تنفسی شامل تنگی نفس، وقفه تنفسی، سیانوز، برونکواسپاسم، ادم ریوی، تاکی پنه و تنفس نامنظم و سطحی می باشد. بیماران هوشیار معمولاً از احساس خفگی شکایت دارند.

6- از دیگر علائم می توان به ضعف عضلات و آتاکسی، میوز یا میدریاز، تاکیکاردی، کاهش فشارخون، عدم تعادل، کوما و حتی مر گ اشاره کرد.

7- اقدامات درمانی لازم در مسمومیت با اکالیپتوس، بصورت علامتی – حمایتی می باشد و آنتی دوت اختصاصی جهت درمان این نوع مسمومیت وجود ندارد. بیمار از نظر وضعیت ریوی، مغز و اعصاب و قلبی – عروقی تحت نظر باشد. بطور کلی اقدامات اصلی شامل این موارد می باشد: انتقال سریع بیمار به یک مرکز درمان مسمومیتها (صرف نظر از داشتن یا نداشتن علائم بالینی و مقدار مصرف)، انجام اقدامات اولیه و نگهدارنده، درمان عوارض و علائم بوجود آمده بر حسب موارد بروز هرکدام از آنها.

یادآوری مهم: عدم انجام هر گونه اقدامی جهت تحریک به استفراغ

8- به دلیل وجود خطرات آسپیراسیون، چنانچه جلوگیری از جذب سم در بدن بیمار، بدون حفاظت مجاری تفسی صورت گیرد، خود می تواند خطرساز باشد. بهترین روش در مسمومیت های همراه با علائم ناچیز یا متوسط، تحت نظر قراردادن بیمار می باشد (بهتر است بیماران بدون علامت، تا 6 ساعت تحت نظرباشند). در ابتدا عملکرد ریوی فرد مسموم باید ضمن انجام رادیوگرافی ریه بررسی شود و درصورت عدم وجود مشکلات ریوی 6 ساعت پس از خوردن محلول اکالیپتوس، رادیوگرافی ریه تکرار گردد.

9- لاواژ گوارشی با احتیاط و با تجویز زغال فعال (درصورت مصرف مقادیر بالا از محلول اکالیپتوس) تنها باید درشرایط بیهوشی عمومی و با انتوباسیون داخل تراشه صورت گیرد. اگر چه هنوز اثربخشی زغال فعال در کاهش جذب سم از بدن بیمار مسموم درحال بررسی است.

10- معمولاً بهبودی به سرعت و درطی 24 ساعت صورت می گیرد، که بهتر است بیمار در طی این مدت تحت نظر باشد این مطلب بخصوص در مواردی که میزان ماده خورده شده زیاد باشد و یا اینکه بیمار از نظر سن (کودکان و افراد مسن ) و یا ابتلا به یک بیماری زمینه ای، بیشتر در معرض خطر باشد از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

در این بخش درباره خواص اکالیپتوس اطلاعاتی را تقدیم کردیم. سعی کنید حتما از خواص این گیاه دارویی مهم استفاده کنید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها