Loading...

10 علت شایع گزگز نوک زبان

10 علت شایع گزگز نوک زبان
گز گز یا سوزن شدن می‌تواند تمام قسمت‌های بدن از جمله زبان را تحت تاثیر خود قرار دهد. احساس سوزن شدن معمولا ناشی از فشار یا آسیب به اعصاب است.

فرد ممکن است این حالت را به هنگام نشستن طولانی مدت در یک موقعیت یا خوابیدن بر روی یک دست تجربه کند. یکی از این حالت‌ها، گزگز نوک زبان بوده که می‌تواند نتیجه یک فرآیند خاص مانند واکنش‌های آلرژیک باشد، البته برخی از شرایط پزشکی نیز می‌توانند فرد را به این وضعیت دچار سازند که در ادامه مقاله به بررسی کامل آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

بررسی علل ایجاد گزگز نوک زبان

طیف وسیعی از موارد وجود دارند که می‌توانند موجب گزگز نوک زبان شوند. در زیر به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

√ مورد اول؛ آسیب به عصب در حین انجام یک فرآیند دندانپزشکی: عصب زبان مسئول احساس در جلوی زبان بوده که ممکن است این عصب در طی جراحی دندان دچار آسیب شود. این آسیب معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که پزشک قصد دارد دندان عقل را (خصوصا در فک پایین) جراحی کند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب این وضعیت می‌تواند منجر به بیحسی، سوزن سوزن شدن، گزگز نوک زبان و یا ایجاد برخی تغییرات در نحوه خوردن غذاها یا انواع نوشیدنی‌ها گردد. توجه داشته باشید که این حس ممکن است فقط یک طرف زبان را تحت تاثیر خود قرار دهد و یا اینکه به لب و چانه نیز گسترش یابد. بهتر است بدانید که حدود 90 درصد از این آسیب‌های عصبی موقتی است، از این رو زبان فرد پس از گذشت 2 ماه به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. در صورتی که علائم بیش از 6 ماه به طول بیانجامد، آسیب عصب دائمی شکل گرفته و باید توسط یک متخصص درمان شود.

√ مورد دوم؛ واکنش آلرژیک: برخی از افراد خصوصا آن‌هایی که به تب یونجه مبتلا هستند، ممکن است دارای واکنش حساسیتی به یک غذا یا نوشیدنی خاص باشند. این وضعیت می‌تواند بر روی زبان، دهان یا گلو، احساس خارش یا سوزش ایجاد نماید. سندرم آلرژی دهانی می‌تواند پس از خوردن میوه‌ها یا سبزیجات خام رخ دهد، زیرا پروتئین موجود در آن‌ها شبیه به گرده‌های هوا است. واکنش‌های آلرژیک باید به خودی خود برطرف شوند اما ضد هیستامین‌های بدون نسخه و همچنین شستشوی دهان با آب نیز می‌تواند به بهبود زخم کمک کند. اجتناب از خوردن غذاهای محرک هم از بروز چنین وضعیتی جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که شرایط بدتر شود و فرد دچار بروز زخم و کهیر گردد، لازم است به یک پزشک مراجعه شود. افراد باید از علائم آنافیلاکسی نیز آگاه باشند زیرا این وضعیت بسیار خطرناک و مرگبار بوده و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. از علائم آنافیلاکسی می‌توان به بثورات، التهاب، قرمزی، تنگی نفس، گرفتگی معده و دشواری به هنگام بلعیدن اشاره کرد.

√ مورد سوم؛ زخم‌های کوچک دهانی: زخم‌های کوچک دهانی می‌توانند بر روی لب‌ها، داخل دهان یا زبان ظاهر شوند. بروز این زخم‌ها می‌تواند منجر به بروز درد، بیحسی و گاهی احساس سوزش در اطراف محل زخم گردند. زخم‌های دهانی در اغلب موارد پس از گذشت یک هفته بهبود می‌یابند، اما استفاده از برخی داروها و دهانشویه نیز می‌تواند درد را کاهش داده و منجر به بهبودی شود.

√ مورد چهارم؛ واکنش دارویی: عوارض جانبی برخی از داروها ممکن است گزگز نوک زبان را در بر بگیرد. به عنوان مثال، قرص استازولامید که برای درمان گلوکوم، اختلالات تشنج، بیماری ادم و فلج دوره‌ای استفاده می‌شود، ممکن است گزگز یا احساس سوزن شدن را به همراه داشته باشد. همه افراد پیش از مصرف داروها، باید کاغذ موجود در بسته دارو را خوانده تا با عوارض جانبی آن آشنا شوند. در صورتی که گزگز نوک زبان از عوارض جانبی دارو به شمار رود، باید پس از قطع مصرف از بین برود. اگر عوارض جانبی شدید باشد و یا اینکه پس از قطع مصرف دارو از بین نرود، باید با یک پزشک یا داروساز در این باره مشورت نمود.

 

√ مورد پنجم؛ سوختگی: سوختگی زبان بر اثر خوردن غذاها یا نوشیدنی‌های داغ می‌تواند دردناک و ناراحت کننده باشد و ممکن است باعث گزگز نوک زبان شود. فرد باید بلافاصله پس از سوختن، دهان خود را آب سرد بشوید. مصرف داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، می‌تواند به التهاب و کاهش درد کمک نماید.

√ مورد ششم؛ سکته مغزی یا TIA: زمانی که جریان خون به مغز قطع شود، سکته مغزی اتفاق می‌افتد و این وضعیت موجب آسیب به سلول‌هایی می‌شود که می‌توانند عملکرد عضلات و حافظه را تحت تاثیر قرار دهند. حمله ایسکمیک گذرا (TIA) زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به مغز به طور موقت متوقف شود. این وضعیت می‌تواند هشداری برای یک سکته در آینده باشد. بیحسی یا ضعف ناگهانی در صورت یا بدن از علائم سکته مغزی است، خصوصا اگر یک سمت از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. گزگز نوک زبان از هشدار جدی بروز سکته به شمار می‌رود.

√ مورد هفتم؛ بیماری ام اس: التهاب عصب‌ها و عدم کارایی صحیح آن‌ها از علائم شایع ام اس به شمار می‌روند. این وضعیت ممکن است موجب تحریک، درد، احساس سوزش و گزگز تمام اعضای بدن از جمله زبان گردد.

√ مورد هشتم؛ کم خونی: زخم و قرمزی زبان می‌تواند نشانه کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 باشد. از نشانه‌های دیگر کم خونی می‌توان به خستگی، رنگ پریدگی پوست، بی اشتهایی و کاهش وزن اشاره کرد. کم خونی یک بیماری است که بر سلول‌های قرمز خون در بدن تاثیر گذاشته و باعث خستگی شدید و پایین آمدن سطح انرژی می‌شود.

√ مورد نهم؛ میگرن: برخی افرادی که از میگرن رنج می‌برند ممکن است علائم بصری یا حسی مانند چشمک زدن نور قبل از حمله میگرنی را تجربه کنند. این نوع میگرن همچنین می‌تواند باعث بیحسی یا گزگز نوک زبان، صورت و یا بدن شود.

 

√ مورد دهم؛ هیپوگلیسمی یا قند خون پایین: یکی از علائم هیپوگلیسمی احساس گزگز در نوک زبان یا لب‌ها است. افراد مبتلا به دیابت بسیار در معرض خطر این وضعیت قرار دارند، از این رو باید سطح قند خون خود را به صورت منظم بررسی نمایند.

زمان مناسب جهت مراجعه به پزشک

گزگز نوک زبان معمولا در عرض چند روز یا چند هفته بهبود می‌یابد، به خصوص اگر ناشی از آسیب مانند سوختگی باشد، اما اگر این وضعیت طولانی مدت باشد و به فک و لب‌ها نیز گسترش یابد، باید به پزشک مراجعه کرد.

منبع: 

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها