اصول گفتمان و کمک به یک فرد افسرده را بدانیم

اصول گفتمان و کمک به یک فرد افسرده را بدانیم
در واقع افسردگی مشکلی است که می تواند برای همه، مرد و زن، پیر و جوان رخ دهد. حتی افرادی که در زندگی چیزهای بسیاری هم دارند ممکن است روزی افسرده شوند و زندگی در نظرشان تلخ جلوه کند.

در حالی که بسیاری از بیماری های روانی عمدتاً نادر هستند، افسردگی عمومی بسیار شایع است. تقریباً ۷ درصد از آمریکایی های بالغ، یعنی رقمی بیش از ۱۶ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۳ از افسردگی رنج می بردند.



با توجه به چنین شیوعی، لازم است که افراد بیاموزند در شرایط مختلف، چه چیزهایی را به اشخاص افسرده بگویند و از گفتن چه چیزهایی اجتناب کنند. در ادامه، فهرستی از گفتنی ها و نگفتنی های افسردگی را می خوانید:



==============================
بگویید: من به خاطر تو اینجا هستم.

  نه فقط باید طوری رفتار کنید که فرد افسرده بفهمد به خاطر او در کنارش هستید، بلکه باید این را در کلام هم به او بگویید. برای فرد افسرده، این که در کنارش باشید نعمت بزرگی است.


===================================

بگویید: بیا یک کاری انجام بدهیم!

افرادی که افسردگی دارند، ممکن است به شکلی خودخورانه درگیر افکارشان شوند، افکاری که البته عمدتاً هم منفی هستند. آنها معمولاً به این فکر می کنند که مسائل چطور می توانستند متفاوت با آن چیزی رخ بدهند که اکنون هستند. متأسفانه این قسم در فکر فرو رفتن ها می تواند افسردگی را تشدید کند، بنابراین شایدبد نباشد به فرد افسرده پیشنهاد انجام فعالیتی را بدهید تا او را از فکر کردن منصرف کنید. مثلاً به او بگویید:«بیا بریم پیاده روی!» یا «بیا بازی کنیم!»




=================================
بگویید: من نمی دانم تو دقیقاً چه احساسی داری، اما به نظرم می رسد که حس بدی داری.

افسردگی ناشی از عوامل پیچیده ژنتیکی، بیولوژیکی و روانی است. اینکه به فرد افسرده ای که در مقابل شماست بگویید نمی دانید او چه احساسی دارد اما می توانید او را درک کنید، قطعاً کمک بزرگی برای هر دوی شما خواهد بود.




=====================================
نگویید: تو نیاز به درمان داری!

هیچ چیز بدتر از این نیست که درد و رنج کسی را دست کم بگیرید. نیازی نیست به فرد افسرده بگویید که نیاز به درمان دارد، چون این تنها بخشی از کاری است که می توان برای بهبود او انجام داد. بخش دیگر روند بهبود او با تلاش برای تغییر برخی عناصر در سبک زندگی او رخ می دهد.



================================
نگویید: من هم قبلاً افسرده بودم!

همه دوست دارند در صحبت هایشان به خودشان اشاره کنند، اما این اتفاق نباید در مورد اشاره به افسردگی در گذشته رخ بدهد.



==================================
نگویید: بیخیال، بعضی ها وضعشان از تو هم بدتر است!

محققان می گویند تغییرات دائمی در رفتارها، عادات و احساسات نشانه هایی از افسردگی هستند و این در حالی است که افسردگی خود می تواند از جمله منجر به حمله های قلبی شود. نکته مهمی که در برخورد با یکی از عزیزانتان که مبتلا افسردگی است، باید به آن دقت کنید، این است که شما همیشه نمی توانید آنها را «درمان» کنید، بلکه گاهی صرفاً می توانید از رنج آنها بکاهید. بنابراین، سعی کنید در کنارشان باشید و در کمترین حالت، چیزی نگویید.

ارسال نظر