Loading...

چگونه از خودروی گرفتار در سیل نجات پیدا کنیم

چگونه از خودروی گرفتار در سیل نجات پیدا کنیم
گیر افتادن درون خودروی گرفتار در سیل، خطرناک است و لذا باید بدانید که در چنین مواقعی چه باید کنید. به راه‌کارها و هشدارهای زیر توجه کنید و آن‌ها را به یاد بسپارید.

پاسخ این پرسش که آیا هنگام جاری شدن سیل باید درون خودروی‌تان بمانید یا زودتر آن را ترک کنید، به عوامل مختلفی مثل عمق سیل و بود و نبود نیروهای امدادگر بستگی دارد. گاهی اشتباهی ظاهرا کوچک، خسارت بزرگی به بار می‌آورد. پس پیش از هر اقدامی باید شرایط را بسنجید و بسته به شرایط موجود تصمیم بگیرید. اگر دیدید سیل خودروی‌تان را محاصره‌ کرده است، حق دارید نگران باشید، اما نترسید و هول نکنید. نباید با هدر دادن زمان بگذارید ارتفاع آب تا حد خطرناکی بالا بیاید. چنانچه سیل خودرو را محاصره کرده باشد، راه‌کارها و هشدارهای زیر برای نجات یافتن از سیل مفید خواهد بود. آن‌ها را مطالعه کنید و به یاد بسپاریدشان.


حالت نخست: وقتی سطح آب هنوز خیلی بالا نیامده است


عمق سیل را دست‌کم نگیرید

پیش از هر چیز این نکته مهم را به یاد بسپارید: هرگز عمق اندک سیل را دست‌کم نگیرید. حتی سیل با عمق تنها 15 سانتی‌متر نیز کنترل‌تان بر خودرو را کاهش می‌دهد. شاید باورتان نشود، اما اگر عمق سیل به 30 سانتی‌متر برسد، خودرو کم‌کم روی آب شناور می‌شود. و وقتی عمق سیل به 60 سانتی‌متر افزایش یابد، حتی خودروهای بزرگی مثل وانت و شاسی‌بلند را هم به حرکت درمی‌آورد.

رانندگی هنگام جاری شدن سیل کار بسیار خطرناکی است. گرفتار شدن برخی خودروها در سیل به این خاطر است که رانندگان‌شان گمان می‌کردند می‌توانند خودرو را درون آب هدایت کنند.

حضورتان را اعلام کنید

منظور از اعلام حضور، روی سقف خودرو رفتن و و دست تکان دادن نیست! و البته ساکت و بی‌حرکت ماندن هم معنا ندارد. اولین کاری که هنگام گرفتار شدن خودرو در سیل باید انجام دهید این است که چراغ‌های هشدار (چشمک‌زن) و چراغ‌های جلو ]و عقب[ خودرو را روشن کنید تا دیگران بدانند که کسی درون خودرو گیر افتاده است. اگر نیروهای امدادگر در آن حوالی هستند، خوشا به حالتان! چون امدادگران قاعدتا طوری آموزش دیده‌اند که متوجه اینطور علامت‌ها می‌شوند و سریع به کمک‌تان می‌آیند. پس منتظر بمانید تا سمت‌تان بیایند.

هنگام سیل، خودتان را درون خودرو حبس نکنید

بله، درست است که وقتی درون خودرو می‌نشینید باید کمربند ایمنی را ببندید، اما نه وقتی که در محاصره سیل هستید و خودرو ممکن است ته آب برود.

همین‌که دیدید سیل خودرو را محاصره کرده است، فورا خودرو را متوقف و کمربند ایمنی‌‌‌تان را باز کنید. قفل همه درها را هم باز کنید. اگر افراد کاربلدی اطراف‌تان باشند، به‌راحتی درب خودرو را می‌گشایند و از خودروی گرفتار در سیل نجات‌تان می‌دهند. اگر خودرو بر اثر افزایش عمق آب تکان می‌خورد، بدانید که مشکل جدی است. در ادامه خواهید دید که چرا باز کردن کمربندی ایمنی (و باز کردن قفل درب‌ها) این‌قدر مهم است.

لباس‌تان را سبک‌تر کنید

اگر لباس‌ زیادی پوشیده‌اید، به‌ویژه اگر کاپشن یا ژاکت و... تن‌تان است، فورا خودتان را سبک‌تر کنید تا اگر لازم شد، راحت‌تر شنا کنید و در آب فرو نروید.

یکی از شیشه‌های خودرو را پایین بکشید

حالا بیایید یکی از بدترین حالت‌های ممکن را در نظر بگیریم: این‌که شما وسط سیل گرفتار شده‌اید و هیچ امدادگری هم دوروبرتان نیست.

در این‌صورت، یکی از شیشه‌های خودرو را به‌آرامی (و نه با شدت) پایین بکشید. حتی وسط سیل هم تا وقتی که خودرو زیر آب نرفته است، شیشه‌‌های برقی معمولا کار می‌کنند. پس از آن‌که شیشه خودرو را پایین آوردید، خودتان را از قاب پنجره خودرو بیرون بکشید و حتی‌الامکان به مکان مرتفعی بروید. سپس با شماره 112 (یا شماره 911) تماس بگیرید. بدون سیم‌کارت هم می‌توان با این شماره‌ها تماس گرفت.

اگر شیشه خودرو پایین نیامد: گزینه اول درب خودرو، گزینه بعدی شکستن شیشه

حالا تصور کنید وضع بدتر شده است و پنجره خودرو، به‌خصوص اگر برقی است، پایین نمی‌آید. در این‌صورت باید بروید سراغ درب خودرو. اگر زورتان نمی‌رسد درب خودرو را باز کنید، یکی از شیشه‌ها را بشکنید. حتما داخل خودرو لوازمی مثل چکش شیشه‌شکن داشته باشید تا این‌طور مواقع از آن استفاده کنید. وقتی داخل خودرو هستید خرد کردن شیشه با چیزی غیر از چکش کار سختی است، چون فضای کوچک خودرو نمی‌گذارد آزادی عمل‌ زیادی داشته باشید. فراموش نکنید تمام آن‌چه تا ‌این‌جا گفته شد مربوط به زمانی است که آب هنوز زیاد بالا نیامده است.

پس از آن‌که یکی از شیشه‌های خودرو را شکستید، از قاب پنجره بیرون بروید. شاید خرده‌شیشه‌های به‌جای مانده در اطراف قاب پنجره زخمی‌تان کنند اما فعلا اولویت‌تان نفس کشیدن است.


حالت دوم: وقتی سطح آب خیلی بالا آمده است


اگر درب خودرو باز نشد، صبر کنید تا درون خودرو از آب پر شود!

متاسفانه وقتی سطح آب زیادی بالا بیاید، درب‌های خودرو دیگر باز نمی‌شوند. علتش فشار آب است. با بالاتر آمدن سطح آب، فشار سیل بر بدنه و از جمله درب‌های خودرو افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی باز کردن درهای خودرو بسیار دشوار و تقریبا ناممکن است. پس چاره چیست؟ باید فشار داخل و خارج خودرو برابر شود تا بتوانید در‌ها را باز کنید. برای این منظور، چاره‌ای ندارید جز این‌که صبر کنید تا آب وارد خودروی‌تان شود. وقتی آب تا نزدیک گردن‌تان بالا آمد، درب خودرو را به بیرون هل دهید و باز کنید. شاید ترسناک به نظر برسد اما راهش همین است. به همین سبب گفته شد که هنگام گرفتار شدن در سیل، همان اول کار باید کمربند ایمنی‌ و قفل درب‌های خودرو را باز کنید و برای چنین شرایطی آماده شوید.

اگر سیل تا سقف خودرو بالا آمد، شیشه‌ها را نشکنید

اگر سیل تا نزدیک سقف خودرو بالا آمده است، هرگز شیشه‌ها را نشکنید زیرا فشار سیل سبب می‌شود شیشه‌ها رو به داخل بترکند. اگر خرده‌شیشه‌ها با سر و صورت‌تان برخورد کنند، آسیب جدی می‌بینید.

وسایل‌تان را رها کنید (به‌استثنای گوشی همراه)

چنانچه ارتفاع سیل حسابی افزایش یافت، وسایل‌تان را همان‌جا داخل خودرو رها کنید. اگر آن‌ها را با خود بردارید، نمی‌توانید درست شنا کنید. البته گوشی همراه استثناست؛ به‌ویژه اگر عمق سیل طوری است که هنوز می‌توانید درون آب قدم بردارید، گوشی همراه را بردارید تا بتوانید برای دریافت کمک تماس بگیرید.

هنگام سیل به فکر نجات خودروی‌تان نباشید

حتی اگر عمق سیل طوری است که هنوز می‌توانید یک‌جا بایستید یا درون آب قدم بردارید، نباید خودروی‌تان را به محل دیگری هل بدهید. فراموش نکنید که هدف اصلی‌تان خروج از خودرو و یافتن محلی مرتفع بود تا ایمن بمانید. گاهی سیل ناگهان جاری می‌شود و عمق آب دوباره افزایش می‌یابد، پس کار خطرناکی نکنید.

اجازه دهید امدادگران و افراد ذی‌صلاح خودروی‌تان را بکسل کنند

اگر سیل فروکش کرد، به درون خودروی‌تان بازنگردید. ممکن است روشن شدن ماشین یا هل دادن آن به محل مناسب کلی زمان ببرد و طی این مدت سطح آب دوباره بالا بیاید. نیروهای امدادگر همیشه بهتر می‌دانند که خودرو را چطور و به کجا منتقل کنند. ]ضمنا چون سیلاب‌ اغلب گل‌آلود است، نمی‌توانید زیر پای‌تان را ببینید و ممکن است جای خطرناکی پا بگذارید.[ 

پس از خروج از خودرو سیل‌زده نزدیک آن نمانید

اگر از خودروی سیل‌زده خارج شدید، خودتان را به محل امنی برسانید. کنار خودروی‌تان نایستید و هرگز روی سقف خودرو نروید، زیرا ممکن است سیل، خودرو را با خود ببرد یا به این‌سو و آن‌سو بکوبد. و اگر خودرو در آب واژگون شود، برای‌تان بسیار خطرناک خواهدبود.


 

جمع‌بندی: درون خودرو گرفتار در سیل باید چه کرد؟

خونسرد باشید. اگر خونسرد باشید، بهتر یادتان می‌آید که اینطور مواقع باید چه کنید. اگر در آن حوالی نیروهای امدادگر حضور ندارند، خروج از خودرو و رفتن به محلی مرتفع‌تر باید هدف اصلی‌تان باشد. سطح آب نباید زیادی بالا بیاید. پس با انجام کارهای نادرست و بی‌فایده زمان را هدر ندهید و وضعیت‌ را خطرناک‌تر نکنید. و سرانجام این‌که همیشه اخبار و گزارش وضع هوا را دنبال کنید، شنا یاد بگیرید و لوازم ضروری مثل چکش شیشه‌شکن را درون خودرو در جایی نگه دارید که مواقع ضروری راحت در دسترس‌تان باشد.

منبع :  جی اس ام

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها