ذکر خداوند بر روج و روان تاثیر میگذارد

ذکر خداوند بر روج و روان تاثیر میگذارد
یاد خداوند دل ها را آرام میکند

همه ی وقت در زندگی گره هایي میباشند که واقعا سخت باز می‌شوند اما اگر یاد خداوند پشتش باشد هر گره اي باز میشود . 

 

به گزارش تالاب یاد خداوند آثار و ثمرات اعجاب آور و باشکوهی دارد که هر یک از آن ها در سازندگی روحی و اخلاقی انسان تأثیر بسزایی دارد.

 

 این آثار عبارتند از:

 

1. بصیرت یافتن و تشخيص شیطان: یکی از عوامل اصلی سقوط انسان و سیه روزی او، افتادن به دام هاي ناپیدای شیطان هست و یاد حق به انسان بصیرتی می‌دهد که وسوسه هاي مخفی و دام هاي ناپیدای شیطان رابه آسانی بشناسد ودر دام او نیفتد.

 

2. بخشش گناهان: از آثار و ثمرات اخروی یاد خداوند، مغفرت الهی می باشد که حاوی حال یاد کنندگان خدا می‌گردد و علاوه بر آن، خداوند وعده اجر و پاداش بزرگ نیز به ایشان داده هست.

 

3. حکمت و علم: یکیدیگر از ثمرات یاد، پختگی عقل و کمال و حکمت هست. یاد باعث فروزان شدن قوه ادراک انسان و جوشش فکر و اندیشه میشود. جان فرد شایستگی این را پیدا میکند که منعکس کننده واقعیت غیبی در خود گردد و خداوند به اندیشه و عقل این افراد مدد رساند.

 

4. آرامش قلب: به تلقی قرآن طمأنینه و سکون قلب از جمله آثار مستقیم یاد خداست. «کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خداست، بدانید تنها با یاد خدا دل ها آرام می‌گیرد.»

 

5.  خشیت و ترس از خدا: از جمله آثار یاد خدا برای مومنان، خداترسی و خشیت می باشد. قرآن در این اساس می فرماید: «تنها مومنان میباشند که هرگاه یاد خدا به میان آید، دل هایشان ترسان شود».

 

6. یاد خدا نسبت به بنده: نخستین اثر یاد خدا این هست که خدای متعال نیز انسان را یاد می‌کند. «مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم».

 

7. روشنی دل: خداوند؛ یاد خویش را سبب نورانی شدن و بیداری دل ها میداند. مردن دل و افسردگی از خوفناک ترین سیه روزی هاست.یکی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوبارة آن، پناه بردن به یاد خداست؛ یاد حق نور هست و مداومت در آن، قلب را از تاریکی و نا امیدی و قساوت نجات می‌دهد.

 

آثار ذکر بر روح و روان

یکی از زیباترین جلوه هاي تماس عاشقانه با خدا و اساسی ترین راه هاي سیر و سلوک، یاد هست؛ یعنی مترنّم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حُسنای الهی و شاداب نگه داشتن گل روح در زیر باران یاد حق.

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به اصحابشان فرمودند: آیا میخواهید شما رابه برترین و پاکیزه ترین کارهایتان نزد پروردگارتان، و رفعت دهنده ترین اعمال در درجات معنویات، و انچه برای شما بهتر از درهم و دینار هست، و آن چه بهتر از روبه رو شدن با دشمنان و رویارویی با آنهاست، رهنمونی کنم؟

 

همگان گفتند: آری اي رسول خدا صلی الله علیه و آله، ایشان فرمودند: آن یاد کثیر خداوندمتعال هست«سفینه البحارج ۳/ص۲۰۰».یاد خدا، از یاد بردن هستی محدود خویش در رهگذر یاد اسمای الهی هست و تداوم و استمرار آن زنگار گناهان را از روی دل می زداید؛ زیرا غفلت و فراموشی حق تعالی، ساحت دل را مکدّر می‌کند.

 

آیت ا… جوادی آملی بیان کرد: قرآن کریم دستورات فراوانی دارد، بعضی از این دستورها مقطعی هست، مثل این‌که می فرماید در ماه مبارک رمضان روزه بگیرید و مثل آن ، اما گاهی هم بعضی دستورها دائمی هست، مثل پیشنهاد به یاد خدا: یا أَيُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً .

 

سرّ این‌که باید همه ی وقت به یاد خدا بود بر اساس دو مضمون هست، یکی از انها به خاطر ربایش خیر هست، چون خدای متعال «دائم الفیض علی البریة» و «دَائِمَ الفَضلِ عَلَي البریَّة» هست و این طور نیست که افاضه الهی تعطیل بردار باشد.

 

خداوند «باسط الیدین بالعطیّة» هست. وقتی دائماً خدای متعال به ما فیض می‌رساند، ما هم باید یاد کثیر داشته باشیم، یعنی یاد او در دل و نام او بر لب، می‌شود یاد کثیر. اگر خداوند «دائم الفیض» هست، باید دائماً به یاد فیّاض باشیم تا دائماً از فیض الهی بهره مند بشویم.دشمن دائماً وسوسه میکند.

 

مگر ابلیس شب و روز دارد و انسان را آرام میگذارد؟! در خواب هم مزاحم آدمی هست. پس اصرار قرآن کریم بر یاد خدا برای رویارویی با وسوسه هاي شیطانی هست.

 

مقام ذات در معرض احدی نیست و حقیقتی بسیط و نامتناهی هست، اکتناه صفات ذات هم چون نامتناهی و بسیط هست در معرض احدی نیست. هیچ عقلی به کُنه ذات اقدس الهی راه ندارد، اما آن اندکی که تشخيص خدا مقدور هست آن راه باز هست. چرا که ما با فعل خدا، فیض خدا، وجه خدا و نور خدا کار داریم.یاد خدا طنابی هست که اگر انسان آن را بگیرد، از هر سقوطی نجات می یابد.

 

اگرچه یاد و نامی که انسان رابه مقامی میرساند و جزو مخلَصین میکند، تنها یاد مبدأ و توحید نیست، چون توحید به تنهایی مشکل ما را حل نمیکند، انچه مشکل ما را حل میکند این هست که خدا از ما مسئولیت می‌خواهد. ما نیامده ایم که در گودال گناه فرو رویم.

ارسال نظر