Loading...

ناچ یا حفره؛ کدام یک بهتر است؟

ناچ یا حفره؛ کدام یک بهتر است؟
با توجه به معرفی تلفن‌های دارای حفره دوربین به نظر می‌رسد که کم‌کم باید منتظر گوشی‌هایی بیشتری باشیم که از این روش استفاده می‌کنند. اما آیا واقعا حفره نسبت به ناچ برتری قابل توجه‌ای دارد؟ کدام یک بهتر است؟

در موج جدید تغییرات تلفن‌های هوشمند ابتدا اندازه نمایشگر بزرگ‌تر شد، سپس بریدگی صفحه یا ناچ به وجود آمد، و حالا ترند جدیدی به نام حفره داریم که قرار است پیش از فراگیری نمایشگرهای تمام صفحه بازار را از آن خود کند. ولی این حفره‌ها چقدر نسبت به ناچ قطره‌ای بهترند و آیا واقعا به آن اندازه‌ای که به نظر می‌رسد هیجان‌انگیزند؟ در این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق تفاوت این دو روش طراحی را بررسی کنیم.

در این مقایسه ناحیه‌ای که در مجموع توسط حفره یا ناچ از نمایشگر اشغال شده را محاسبه کردیم. همان طور که می‌بینید، اگرچه حفره یک دایره کوچک است، اما هیچ عنصری از رابط کاربری نمی‌تواند در آن گوشه از صفحه نمایش داده شود.

موبایل‌هایی که از ناچ استفاده می‌کنند هم به طور مشابه در آن ناحیه‌ای که بریدگی صفحه قرار دارد چیزی نشان نمی‌دهند. از منظر رابط کاربری، فرقی نمی‌کند که روش طراحی حفره، ناچ معمولی یا ناچ قطره‌ای باشد، چون فضایی که اشغال می‌شود شکلی چهارگوش دارد.

ما در این آزمایش از دو تلفن جدید استفاده کردیم که دارای حفره دوربین هستند. هر یک از این دستگاه‌ها نماینده طیف متفاوتی از اندازه حفره‌اند، چرا که آنر ویو ۲۰ کوچک‌ترین حفره، و گلکسی A8s بزرگ‌ترین حفره را دارد. علاوه بر این دو دستگاه، از چند تلفن دیگر که دارای بریدگی ناچ هستند نیز استفاده کردیم تا آن‌ها را بهتر با هم مقایسه کنیم.

موبایل Honor View 20 Samsung Galaxy A8s Oppo R17 Pro Huawei Mate 20 Huawei P20 Pro OnePlus 6 iPhone XS Huawei Mate 20 Pro
نوع حفره حفره ناچ قطره‌ای ناچ قطره‌ای ناچ کوچک ناچ کوچک ناچ عادی ناچ عادی
سطح حفره/ناچ 16mm² 35mm² 39mm² 40mm² 73mm² 101mm² 157mm² 159mm²
مجموع فضای اشغالی 40mm² 40mm² 71mm² 74mm² 102mm² 122mm² 163mm² 175mm²

البته نباید فراموش کنیم که روش حفره دوربین فعلا فقط بر روی سه دستگاه به کار رفته و همه آن‌ها موبایل‌های میان رده با پنل IPS LCD هستند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در صورت پیاده‌سازی این روش بر روی تلفن‌های پریمیوم خروجی بهتری داشته باشیم، چون هزینه‌های تولید در این دستگاه‌ها اهمیت کمتری دارد.همان طور که می‌بینید، گوشی گلکسی A8s در میان تلفن‌های موجود عملکرد بسیار خوبی دارد. از طرف دیگر آنر ویو ۲۰ اما با حفره ۴.۵ میلی متری خود در مقایسه با حفره ۶.۷ میلی متری A8s کوچک‌تر است. حفره این دستگاه تقریبا نصف ناچ قطره‌ای Oppo R17 Pro و کمتر از یک چهارم بریدگی بزرگ آیفون XS فضا اشغال می‌کند.


با این حال ذکر چند نکته حائز اهمیت است. اولین نکته تقارن است. قرار دادن حفره دوربین در یک گوشه از دستگاه باعث می‌شود بالانس طراحی گوشی از بین برود و این اتفاق قطعا از نظر برخی نامناسب به نظر خواهد رسید.

اما از طرفی، در هنگام تماشای ویدیو یا بازی کردن معمولا محتوای حائز اهمیتی در این گوشه‌ها قرار نمی‌گیرد، بنابراین در مقایسه با ناچ یا بریدگی که در وسط صفحه قرار داد و احتمال آن می‌رود که روی چیزی قرار بگیرد، این طراحی وضعیت بهتری دارد.

با این حساب، کارآمدی این شیوه از طراحی قطعا بهتر از ناچ است، اما ممکن است از نظر زیبایی نتواند نظر همه را جلب کند. در آخر همه چیز به این بستگی دارد که کاربر چه اولویتی داشته باشد.


 

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها