Loading...

نگاهی به تفاوت‌های Xperia XZ3 سونی و آیفون 10 اپل

نگاهی به تفاوت‌های Xperia XZ3 سونی و آیفون 10 اپل
گوشی هوشمند Xperia XZ3 تازه‌ترین پرچمدار سونی است که دو هفته پیش رسما معرفی شد. در مطلب پیش رو این گوشی را از هر نظر با پرچمدار آیفون 10 که اپل آن را سال گذشته روانه بازار کرد مقایسه می‌کنیم.

سونی چندی پیش در خلال برگزاری نمایشگاه بین المللی IFA 2018 برلین از تازه‌ترین گوشی پرچمدار خود به نام Xperia XZ3 پرده برداشت. این گوشی قرار است ماه آینده روانه بازار شود و احتمالا کاربران بسیاری در انتظار عرضه نشسته‌اند تا آن را تهیه کنند. اما این گوشی که اواخر 2018 معرفی شده است، در مقابل پرچمداری مانند آیفون 10 که اپل آن را اواخر سال گذشته روانه بازار کرد، چگونه عمل می‌کند؟ در ادامه قصد داریم این دو پرچمدار را که با فاصله یک سال از هم معرفی شده‌اند، از هر جهت مقایسه کنیم.

سونی Xperia XZ3 را با طراحی مشابه نسل قبلی، Xperia XZ2 طراحی کرده و تنها موارد معدودی در آن دستخوش تغییر شده است. این گوشی در ابعاد بزرگ ساخته شده است و با صفحه نمایش 6.0 اینچی در مقابل حریف 5.8 اینچی‌اش بزرگ‌تر دیده می‌شود. حاشیه‌های صفحه نمایش در آیفون 10 باریک هستند اما حاشیه‌های قسمت‌های بالا و پایین پنل نمایش در پرچمدار تازه سونی چندان باریک طراحی نشده‌اند و علاوه بر آن ضخامت بدنه را هم نمی‌توان نادیده گرفت. Xperia XZ3 از پرچمدار نسل قبلی باریک‌تر طراحی شده اما ضخامت بدنه‌اش همچنان 9.9 میلی متر است در حالی که گوشی هوشمند آیفون 10 اپل تنها 7.7 میلی متر ضخامت دارد. تفاوت در ضخامت بدنه مخصوصا هنگامی به چشم می‌آید که کاربر آن را در دست خود نگه می‌دارد.

از طرفی سونی همچنان به خاطر ایجاد تغییر در طراحی ظاهری پرچمدارانش باید تحسین شود. Xperia XZ3 در 4 رنگ مختلف معرفی شده است اما اپل سال گذشته آیفون 10 خود را تنها در دو رنگ سفید و زغالی تیره عرضه کرد. شایعه شده که ممکن است در ماه جاری میلادی شاهد رونمایی از نسخه طلایی آیفون تازه باشیم اما هنوز نمی‌دانیم این خبر چقدر صحت دارد.

شایان ذکر است که کارشناسان معتقدند برخی جزئیات در طراحی ظاهری Xperia XZ3 سونی به خوبی توسعه نیافته‌اند. برای مثال دکمه‌های تنظیم صدا و پاور که در کناره بدنه تعبیه شده‌اند، کمی تیز هستند اما این مشکل در طراحی دکمه‌های آیفون 10 دیده نمی‌شود.

سونی در Xperia XZ3 با در نظر گرفتن حاشیه‌های ضخیم در پنل جلو تلاش کرده است از طراحی نه چندان محبوب ناچ دوری کند. اگر تنها یک نکته منفی در طراحی ظاهری آیفون 10 وجود داشته باشد، حتما بریدگی حاشیه یا ناچی است که در قسمت بالای صفحه نمایش خودنمایی می‌کند. اپل در توجیه طراحی ناچ تأیید کرده است که این بخش با توجه به تلاش سازنده برای کاهش حاشیه‌ها و در عین حال بهره گرفتن از سیستم تشخیص چهره هوشمند 3 بعدی ناگزیر بوده است. این غول تکنولوژی ماژول Face ID را در پس این ناچ تعبیه کرده اما Xperia XZ3 مانند اغلب پرچمداران موجود فاقد این قابلیت هوشمند و سطح بالا است.

پنل نمایش OLED

پرچمداران سطح بالای این روزها به پنل نمایش OLED مجهز شده‌اند. سونی هم این موضوع را به خوبی در طراحی Xperia XZ3 به خاطر داشته و آن را به پنل OLED با وضوح تصویر بهتر مجهز کرده است. نتیجه تعبیه این تکنولوژی فوق العاده بوده است. سونی پیش از این هیچکدام از گوشی‌های هوشمندش را به پنل OLED مجهز نکرده بود اما Xperia XZ3 با این تکنولوژی پیشرفته قادر است رنگ‌ها و تصاویر را باکیفیت‌تر به نمایش بگذارد. این پرچمدار از پنل نمایش 6 اینچی OLED با وضوح تصویر 1440 در 2880 بهره می‌برد و سونی هم برخی امکانات بهینه‌سازی تصویر را در آن میسر ساخته است تا کاربران بتوانند با ویرایش جزئی تصاویر زیباتری را به ثبت برسانند.

آیفون 10 اپل هم در مقابل پنل نمایش 5.8 اینچی OLED با وضوح تصویر 1125 در 2436 دارد که اگرچه کیفیت تصویرش قدری از Xperia XZ3 پایین‌تر است، همچنان باکیفیت و سطح بالا عمل می‌کند. صفحه نمایش به کار رفته در Xperia XZ3 بدون شک یکی از بهترین موارد در توسعه آن است. این صفحه نمایش OLED قادر است تصاویر را باکیفیت بسیار خوبی نمایش دهد و علاوه بر این از کناره‌ها هم کمی خمیده طراحی شده تا نمای ظاهری Xperia XZ3 را زیباتر کند.

نرم افزار

سونی Xperia XZ3 را با سیستم عامل پیش فرض اندروید 9.0 پای معرفی کرده و قرار است آن را در ماه اکتبر با همین نرم افزار روانه بازار کند. از طرفی پیش بینی می‌شود که برخی دیگر از رقیبان تازه این پرچمدار تا آن زمان معرفی شوند و اتفاقا همگی با همین نسخه تازه از سیستم عامل محبوب گوگل به بازار راه یابند. مهم‌تر آنکه آیفون 10 هم تا آن زمان به iOS 12 که تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل اختصاصی آیفون‌های اپل است به روزرسانی می‌شود و می‌توان ادعا کرد که هر دو گوشی تا زمان عرضه پرچمدار سونی از تازه‌ترین و آخرین نسخه‌های نرم افزاری بهره می‌برند. از طرفی پشتیبانی نرم افزاری در اپل احتمالا بهتر خواهد بود و آیفون 10 به محض انتشار تازه‌ترین نسخه قادر است آن را دریافت کند اما از طرف دیگر سونی همواره تازه‌ترین نسخه‌ها از سیستم عامل اندروید را با تأخیر (هرچند کوتاه) برای گوشی‌های خود منتشر می‌کند. همچنین پیش بینی می‌شود که نسل بعدی این سری به نام Xperia XZ4 در اوایل سال 2019 معرفی شود و بخش عمده توجه سونی را به خود اختصاص دهد.

رابط کاربری موجود روی Xperia XZ3 با رابط کاربری که پیش از این روی سایر پرچمداران نسل‌های قبلی نصب شده بود، تقریبا یکسان به نظر می‌رسد. قابلیت تازه‌ای که سونی به این گوشی اضافه کرده است، Side Sense نام دارد. این قابلیت احتمالا آنقدر کاربردی نخواهد بود که به ابزاری برای استفاده روزمره کاربران تبدیل شود اما همچنان نباید آن را فراموش کرد. به کمک این قابلیت و دو بار ضربه زدن در موقعیتی نزدیک لبه‌های پرچمدار Xperia XZ3 آیکون‌های مربوط به 9 اپلیکیشن در قالب 3 در 3 به نمایش درمی‌آیند. نوع این اپلیکیشن‌ها با توجه به زمان یا روزهای هفته متفاوت خواهد بود والبته به کاربر بستگی دارد. این قابلیت قرار است هوشمند عمل کند و کاربر را با توجه به فعالیت‌های اخیرش به مقاصد و اپلیکیشن‌های دیگر راهنمایی کند. سونی این ایده نه چندان تازه را در قالبی نوین ارائه کرده است و انتظار می‌رود کیفیت و توانایی‌های Side Sense را در به روزرسانی‌های نرم افزاری آینده بیش از پیش بهبود ببخشد.

از طرف دیگر اپل هم نسبت به نسل قبلی تغییراتی در رابط کاربری آیفون 10 ایجاد کرده و برخی ژست‌های تازه به آن افزوده است. حالا کاربر می‌تواند با بالا کشیدن صفحه به خانه برود و بدین ترتیب دیگر جای خالی دکمه فیزیکی خانه هم حس نمی‌شود. گوشی‌های سونی همواره به خاطر عملکرد مناسب محبوب بوده‌اند اما همه به خوبی می‌دانیم که آیفون 10 عملکرد روان‌تر و سریع‌تری دارد.

دوربین Xperia XZ3 فوق العاده است، اما دوربین آیفون 10 قابلیت‌های جالبی دارد

بدون شک تغییراتی در مشخصات Xperia XZ3 نسبت به نسل قبلی ایجاد شده است اما نمی‌توان این تغییرات را در دوربین مشاهده کرد. این پرچمدار همچنان به دوربین اصلی تکی با لنز 19 مگا پیکسلی و دیافراگم 2.0 مجهز شده است و از ضبط ویدیوی HDR و صحنه آهسته با سرعت 960 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر آیفون 10 از دوربین اصلی دوگانه در پنل پشتی بهره می‌برد و از قابلیت‌های محبوبی مانند امکان بزرگنمایی تا دو برابر و وضعیت پرتره پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، آیفون 10 امکان ثبت تصاویر سلفی با بوکه افکت را میسر کرده و انیموجی‌های محبوب را هم در اختیار کاربر قرار داده است. در مقابل Xperia XZ3 از حسگر 13 مگا پیکسلی سلفی بهره می‌برد.

Xperia XZ3 از رابط کاربری ساده‌ای برای دوربین بهره می‌برد که قرار است همه امکانات اصلی را در اختیار کاربر قرار دهد اما اگر مایل هستید می‌توانید برای دسترسی به تنظیمات حرفه‌ای و وضعیت‌های مختلف عکاسی به منوی زیرمجموعه اصلی مراجعه کنید. در اپلیکیشن آیفون 10 تغییرا تازه‌ای ایجاد نشده و مدتهاست که روند توسعه و دسترسی به قابلیت‌هایش به همین شکل پیش می‌رود. ویژگی تازه‌ای که در Xperia XZ3 تعبیه شده است این پرچمدار را قادر می‌سازد تا وقتی کاربر گوشی را به قصد باز کردن اپلیکیشن دوربین برمی‌دارد، به خوبی آن را تشخیص دهد و دوربین را فعال کند. ممکن است این ویژگی در ابتدا جالب به نظر برسد اما احتمالا می‌دانید که قابلیت‌هایی از این قبیل دچار مشکل می‌شوند و گاهی بدون آنکه قصد فعال کردنش را داشته باشید، روند کارها را مختل می‌کنند.

نتیجه‌گیری

به طور کلی باید بگوییم که Xperia XZ3 یک پرچمدار قدرتمند با سیستم عامل اندروید 9.0 پای است. از طرفی اگر سیستم عامل و توانمندی‌هایش برای‌تان در اولویت قرار دارد، پیش بینی می‌کنیم که آیفون 10 را انتخاب کنید چراکه این گوشی قطعا بهتر از Xperia XZ3 سونی است.

آیفون 10 حدودا 1 سال است که روانه بازار شده و به قیمت گزاف 1000 دلار به فروش می‌رسد. از طرف دیگر سونی قصد دارد Xperia XZ3 را به قیمت 900 دلار روانه بازار کند و تفاوت جزئی میان قیمت این دو گوشی دیده می‌شود. در آخر باید بگوییم که گوشی برتر این میدان با توجه به سلیقه شما انتخاب می‌شود.

 

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها