این روزها «حسگرهای اثر انگشت» ( Fingerprint) بیش از هر زمان دیگری قدرتمند هستند و در کنار دیگر روش ها، سبب شده اند امنیت گوشی های هوشمند به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند. این حسگرها همچنین در حال حاضر استفاده از گوشی های موبایل را بسیار ساده تر از گذشته کرده اند و دیگر هر بار نیاز به وارد کردن رمز عبور PIN نیست.

در کنار اینکه سنسورهای اثر انگشت می توانند برای افزایش امنیت کلی گوشی های هوشمند به کار گرفته شوند، می توان وظایف دیگری نظیر: تایید هویت برای ورود به برنامه ها و قفل گذاری فایل ها و برنامه های شخصی را هم به آن ها محول کرد. به عبارت دیگر؛ در گوشی های هوشمند امروزی می توان سنسورهای شناسایی اثر انگشت را طوری برنامه ریزی کرد که دسترسی به همه برنامه ها و فایل ها، از شبکه های اجتماعی گرفته تا عکس های شخصی را محدود کنند.

اما چگونه می توان در گوشی های هوشمند مختلف این قابلیت را برنامه ریزی کرد؟ در زیر ابتدا روش استفاده از این ترفند در برندهای مختلف از گوشی های هوشمند را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به معرفی سه برنامه که بهترین عملکرد را در قفل برنامه ها و فایل ها با استفاده از سنسور اثر انگشت فراهم می کنند می پردازیم.

هواوی

ترفندی برای قفل کردن فایل‌های شخصی با سنسور اثر انگشت

هواوی یکی از نخستین شرکت هایی بود که قابلیت قفل برنامه ها و فایل ها با استفاده از سنسور اثر انگشت را به گوشی های خود آورد. برای اولین بار در گوشی Ascend Mate 7 و محصولات هم رده با آن، شاهد حضور نسخه پایدار این قابلیت بودیم و همچنان در جدیدترین محصولات این شرکت نیز می توان آن را به کار گرفت.

برای اینکه در گوشی های هواوی بتوانید این قابلیت را فعال کنید، باید مسیر Settings، سپس Security and privacy و در انتها Fingerprint ID را طی کنید. در این بخش می توانید به تنظیمات دو قابلیت Access Safe و Access App Lock که به ترتیب با هدف قفل فایل ها و برنامه ها به کار گرفته می شوند، دست پیدا کنید.

اما برای فعال سازی قابلیت قفل گذاری بر روی برنامه ها باید به مسیر Settings، سپس Security and privacy و در انتها App lock مراجعه کنید؛ سپس برنامه هایی را که قصد دارید تنها پس از تایید سنسور اثر انگشت باز شوند، انتخاب نمایید. به این ترتیب هرگاه آیکون یکی از این برنامه ها را لمس کنید، تنها پس از شناسایی توسط سنسور اثر انگشت، امکان دسترسی به آن  وجود خواهد داشت.

برای اینکه بتوانید در گوشی های هواوی، فایل های شخصی خود را در وضعیت قفل قرار دهید نیز باید مسیر Settings، سپس Security and privacy و در پایان Access Safe را طی کنید. در این بخش می توانید فایل های مورد نظر خود را به این قابلیت اضافه کنید.

از طریق روش دیگری نیز می توان فایل های شخصی را قفل کرد. برنامه نمایش فایل های گوشی خود را باز کنید، سپس فایل موردنظر خود را یافته و آن را لمس و انگشت خود را برای مدتی نگه دارید. از منوی باز شده گزینه More و سپس Move to safe را انتخاب کنید.

منبع :