چطور گوشیهای دزدی را پیدا کنیم؟

گوشیم رو دزد بُرده» «ای بابا، چطور؟» «توی دستم بود، داشتم از ماشین پیاده میشدم و یه موتوری...»
این داستان آشنایی است، حتی اگر برای خودمان اتفاق نیفتاده باشد، حتما کسانی را دیدهایم که این دیالوگها را گفتهاند و در غم از دست دادن این وسیلههای دیجیتال با ارزش نشستهاند! خوششانسهایشان با مراجعه به پلیس و بعد از چندین ماه پیگیری شاید و شاید بتوانند وسیله شان را پیدا کنند، البته این در ارتباط با موبایل است، دزدی دوربینهای دیجیتال که قطعا یکی از بزرگترین کابوسهای هر عکاسی است، معمولا پایان خوشی ندارد، یا لپتاپها و بسیاری از این وسیلهها سر از اوراق فروشیها در میآورند و تمام میشوند.
اما سال گذشته یکی از کسانیکه لپتاپ هایش را در جریان یک دزدی از دست میهد و برای یافتن آنها هیچ مرجع اینترنتی و جمعی پیدا نمیکند، به فکر میافتد که چقدر خوب میشد سامانهای برای ثبت کالاهای مسروقه وجود داشت تا امکان خرید و فروش آنها در بازارهای دیگر به حداقل برسد.
«سامانه همیاب۲۴» با همین ایده شکل گرفت، یک بستر اطلاعرسانی برای انواع کالاهای دیجیتال گم شده، پیدا شده و همچنین محلی برای بررسی رایگان صحت کالای دیجیتال. (http://www.hamyab24.com)
بهروز فتحآبادی، مدیر توسعه این سامانه است، او در اینباره توضیح میدهد: «ایده اولیه بعد از دزدیده شدن لپتاپهای همکارم به وجود آمد و وقتی محلی برای ثبت دزدیده شدن این کالا وجود نداشت، این سامانه هم شکل گرفت، سامانهای که کمک میکند فرد دیگری کالای دزدیده شده را خریداری نکند. این ایده در اردیبهشت سال ۹۴ به عنوان ایده برتر در رویدادکسب و کار ایران انتخاب شد و از همان زمان هم فعالیت خودش را آغاز کرده است. البته به ایده اولیه جزئیات مختلفی اضافه شد تا به چیزی که الان هست، رسید. ما تیم ۱۷ نفرهای از کارآفرینان هستیم که به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته میشویم و در پارک علم و فناوری خراسان مستقر هستیم.»
او در ادامه به بخشهای مختلفی که در سامانه وجود دارد، اشاره میکند و میگوید: «این سامانه چند بخش مجزا دارد؛ یک قسمت جست و جوی رایگان برای فروشگاهها و ابزار مختلف است یعنی کسی که میخواهد کالای دیجیتال دست دوم را خریداری کند، شماره سریال همان دستگاه را در سامانه وارد میکند که بداند آیا این دستگاه در لیست کالاهای مسروقه ثبت شده یا خیر.
قسمت دوم ثبت و ردیابی کالای دیجیتال است، یعنی زمانی که یکی از ابزارهای دیجیتال شما دزدیده شده، شما وارد سامانه میشوید و مشخصات کالا از جمله شماره سریالی که روی جعبه آنها وجود دارد را در سامانه ثبت میکنید، در این صورت خرید و فروش آن در همه فروشگاهها ممنوع میشود و فروشگاهها هم از خرید آنها امتناع میکنند. در این قسمت مالباخته میتواند مژدگانی را برای یابنده در نظر بگیرد و به این شکل صاحبان فروشگاهها ترغیب میشوند جنس را تحویل صاحب بدهند. همچنین برای کالاهایی که قابلیت نصب سیمکارت دارند؛ مانند موبایل و تبلت، از طریق اپراتور مخابراتی ردیابی صورت میگیرد، یعنی در مدت زمان دو ماه هر پنج روز یکبار جست و جو انجام میشود و در اولین استفاده از سیمکارت ردیابی صورت میگیرد و مالباخته میتواند از طریق مراجع قضایی برای یافتن وسیله اقدام کند.»
این مدیر ادامه میدهد: «بخش دیگری در سامانه با عنوان «کالای پیدا شده» وجود دارد، مردم کالای دیجیتالی را پیدا میکردند و میخواهند خودشان به دست صاحبان آنها برسانند که در این شرایط هم هیچ بستری برای اینکار وجود نداشت، اما حالا میتوانند به صورت رایگان کالا را در سامانه ثبت کنند، بعد از این کار اگر شماره سریال مشابه آن در سایت وجود داشته باشد یا بعدا ثبت شود، سیستم به صورت خودکار شماره تلفن یابنده را برای مالباخته ارسال میکند؛ این سیستم بیشتر در سازمانهایی مانند قطار شهری، شهرداری، اماکن زیارتی و به طور کلی مکانهایی که احتمال گم شدن این اشیا بالا است، کاربرد دارد.»