Loading...

خشم در خانواده (پیامدها و شیوه های کنترل آن)

خشم در خانواده (پیامدها و شیوه های کنترل آن)
خشم مناسب ، هیجان مثبتی است که در هنگام روبه رو شدن با تهدید عاطفی ، جسمی و روانی بروز کرده ، منجر به پاسخ دفاعی ما در برابر صدمات روانی و جسمی و محافظت از خود می گردد .

خشم مناسب ، هیجان مثبتی است که در هنگام روبه رو شدن با تهدید عاطفی ، جسمی و روانی بروز کرده ، منجر به پاسخ دفاعی ما در برابر صدمات روانی و جسمی و محافظت از خود می گردد . در مقابل ، خشم کنترل نشده می تواند پیامدهای مخربی از قبیل آسیب های جسمی (بیماری های قلبی – عروقی و فشار خون) و فردی – اجتماعی (منزوی شدن ، تشویش در زندگی خانوادگی و محیط شغلی ، اعتیاد به سیگار و مشروبات الکلی و ... ) را به دنبال داشته باشد . لذا با توجه به نقش تحریک دیگران ، مشاهده ی الگوی خشم ، عوامل جسمی و آلودگی محیطی ، می توان از مهارت های کاربردی مانند استدلال با خود ، توقف و منحرف کردن افکار خصمانه ، خود آرام سازی ، ابراز کردن و شوخ طبعی برای پیشگیری و کنترل خشم خود استفاده کرد .

بسیاری از افراد وقتی در ارتباط با فرزند یا همسرشان به اهداف و خواسته های مورد انتظار خود نمی رسند، دچار حالت خشم و عصبانیت می شوند . در حقیقت خشم یکی از پاسخ های طبیعی به فقدان است ، اما گاهی مخرب می باشد . پیامدهای سوء خشم افراد می تواند معطوف به درون (خود آن ها) یا معطوف به بیرون (فرزندان – همسر) باشد که در هر صورت مشکلاتی را در حیطه ی ارتباط با فرزند یا همسر ، اعتمادبه نفس ، از بین رفتن آرامش کانون خانواده و دیگر جوانب زندگی پدید می آورد . به منظور پیشگیری از پیامدهای مخرب خشم ، ابتدا اطلاعاتی درباره ی ماهیت ، علل و پیامدهای خشم ارایه می شود و سپس شش تکنیک کاربردی برای کنترل آن ارایه می گردد . نکته ی مورد توجه برای والدین و همسران آن است که رها شدن از یک شخصیت عصبانی ، یک باره و برای همیشه امکان پذیر نیست . آن چه شما باید بیاموزید این است که ابتدا تشخیص بدهید در چه موقعیت هایی از ارتباط با فرزند یا همسر خود عصبانی می شوید و سپس سریعا کوشش کنید جلوی آن را بگیرید تا این تجربه تکرار نشود .

ماهیت خشم :

خشم هیجانی مثبت است که در هنگام مواجه شدن با تهدید عاطفی ، جسمی و روانی بروز می کند . خشم مناسب به ما این امکان را می دهد تا از خود در مقابل صدمات و خطرهای عاطفی و جسمی محافظت کنیم . بنابراین خشم مناسب یک عکس العمل طبیعی به فقدان و ضرر و آسیب است . در پشت این خشم ، معمولا عواطف و احساسات طبیعی از قبیل حس آسیب پذیری ، ناامیدی و ترس از فقدان وجود دارد . در حقیقت خشم یک مشکل نیست ، بلکه این که ما در هنگام خشم دست به چه اقداماتی می زنیم ، ممکن است یک مشکل باشد (میدلتن و همکاران ، ۲۰۰۳) به همین دلیل مردم درباره ی خشم دچار تعارض می شوند ، چون از یک سو واکنشی طبیعی است و از سوی دیگر ، می تواند مانعی در راه رسیدن به اهدافشان باشد . در ارتباط با ماهیت و چگونگی خشم ، تحقیقات وسیعی انجام شده است که نتایج به دست آمده نشان می دهند :

۱) خشم ، هیجان رایجی است که اغلب نسبت به اشخاص مورد علاقه که به آرزوها و تمایلات ما بی اعتنایی می کنند ، احساس می شود .

۲) خشم اغلب به وسیله ی نرسیدن به آن چه می خواهیم ، برانگیخته می شود .

۳) واکنش افراد به ابراز خشم ، اغلب منفی است .

۴) اگر چه ما گاهی بعد از ابراز خشم احساس رضایت می کنیم ، اما ضرورتا به اهدافمان در بلند مدت نمی رسیم . (مرادی ، ۱۳۸۱)

با توجه به طبیعت دو بعدی خشم ، نکته ی مهم برای والدین و همسران آن است که تشخیص دهند زمانی که تجربیاتشان با خشم همراه است ، چه مشکلات و مسایلی برای آن ها و اطرافیانشان به وجود می آید .

عوامل موثر در بروز خشم :

عوامل جسمی :

افراد خشمگین ، حداقل دو مشخصه دارند که می توانند در بروز خشم موثر باشند : سیستم ضعف پاراسمپاتیک و سیستم ضعیف دفاعی

سیستم عصبی سمپاتیک در افراد خشمگین ، مرکز ترشح هورمون های اضطراب (آدرنالین و نورآدرنالین) در هنگام بروز خشم است . بر عکس سیستم پاراسمپاتیک به سبب ترشح ترکیبات شیمیایی استیل کولین اثر آرامش بخش دارد .

سیستم سمپاتیک در فرد خشمگین با کوچک ترین تحریکی فعال می شود و موجب یک سلسله تغییرات زیستی مانند برانگیختگی ، برافروختگی ، تغییر رنگ ، تپش قلب و ... در فرد می شود . همین امر موجب عصبانیت فرد شده ، او را به سمت ابراز خشم می کشاند . (مرادی ، ۱۳۸۱)

مواجه شدن با الگوهای خشم :

رابطه ی بین بروز خشم و قرار گرفتن در معرض خشونت های تلویزیونی مورد توجه قرار گرفته است . کودکانی که فیلم های خشن را در تلویزیون تماشا می کنند ، خشونت و خشم بیش تری نسبت به دیگران نشان خواهند داد . به نظر می رسد این رابطه با گذشت زمان عمیق تر خواهد شد که حاکی از تاثیر خشونت در وسایل ارتباط جمعی است . ( پور افکاری ، ۱۳۷۶)

تحریک مستقیم توسط دیگران :

بررسی ها حاکی است که بد رفتاری و اهانت کلامی دیگران غالبا عامل عمده ای در بروز خشم است . وقتی فرد خشمگین شود ، معمولا الگویی فزاینده پیدا می کند و در نتیجه حتی ضربه ای خفیف با کلامی بی اهمیت می تواند موجب تحریکات قوی شود (پورافکاری ، ۱۳۷۶)

تاثیر آلودگی های محیطی

گزارش شده است که قرار گرفتن در معرض بوهای مضر (مانند بوهای کارخانه های سازنده ی مواد شیمیایی) ممکن است موجب تحریک افراد و بروز خشم در آن ها شود . از سویی ، افرادی نیز که در معرض صداهای بلند و تحریک کننده قرار می گیرند ، خشونت مستقیم شدیدتری نسبت به افرادی که در معرض این شرایط نیستند ، از خود نشان خواهند داد .

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    Day Deal
     

     همیشه با شما خواهیم بود

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسبوک     فروشگاه اینترنتی دی دیل در توییتر    فروشگاه اینترنتی دی دیل در اینستاگرام

      

      

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در تلگرام      فروشگاه اینترنتی دی دیل در پینترنست     فروشگاه اینترنتی دیل دیل در آپارات

     

     

    فروشگاه اینترنتی دی دیل در فیسنما      دی دیل در کلوب    فروشگاه اینترنتی دیل دیل در لنزور 

                   

     

                 تماس با ما            

      

    021-33972251

     

    0935-9494634

     

    شنبه تا چهارشنبه

     

    ساعت 9 الی 17

     

    پنجشنبه ساعت

     

    9 الی 14

     

     

    کد کیو آر فروشگاه




    کوالا دیزاین؛ طراحی سایت، سئو، دیجیتال مار کتینگ

    برند ها