بیش فعالی در دختران و پسران چه فرق هایی دارد
متخصصان بر این باورند که این ناهنجاری را با پیشگیری به موقع می توان درمان کرد و جلوی پیشرفت این موضوع را گرفت. بیش فعالی در دختران و پسران تفاوت هایی دراد که در این موضوع به آن اشاره خواهیم داشت.
تحقيقات نشان ميدهد، فاكتورهايي مانند جنس و سن در تظاهر علائم و اعمال روشهاي درماني، مؤثر است. بطوري كه به عقيده پژوهشگران دختران بيشفعال در مقايسه با پسران مبتلا به اين اختلال، دچار علائم متفاوتي شده كه شناخت اين علائم به تشخيص سريع و روند مراحل درماني بهتر كمك ميكند. آزمايشها نشان ميدهد، تشخيص بيشفعالي در پسران سريعتر و راحت تر از دختران انجام ميگيرد بطوري كه تشخيص در پسران، سه برابر امكانپذيرتر از دختران است.
از آنجايي كه علائم اين اختلال در پسران چشمگيرتر است و آنها بيشتر از دختران رفتارهاي تكانشگرانه دارند، تشخيص بيماري در پسران سريعتر است.بطور كلي، بيتوجهي و ناديده گرفتن مسائل اطراف از علائم اختلال در دختران مبتلا به بيشفعالي است كه در پسران به جاي آن انجام رفتارهاي غيرمنطقي بدون انگيزه قبلي و فكر انتظار ميرود.
پسران مبتلا به ADHD، بسيار فعال بوده و بي قراري يا ناآرامي آنها به راحتي توسط والدين يا آموزگاران در مدرسه قابل تشخيص است. اين كودكان بيشتر اوقات در كلاسهاي درس يا اتومبيل كه مجبور هستند، ساعاتي را آرام و بيتحرك روي صندلي بنشيند، بيقرار ميشوند.
در كلاس درس بدون اجازه گرفتن از آموزگار، شروع به صحبت ميكنند، به هيچوجه صبور نبوده و در زنگ ورزش ضعيف هستند و در صفها نميتوانند در كنار ديگر دانشآموزان آرام گيرند.
اكثر پسران مبتلا به بيشفعالي رفتاري غيرقابل پيشبيني داشته و براي آنها مهم نيست ديگران نسبت به رفتارهايشان چه برداشتي كرده يا چه واكنشي نشان ميدهند. اين گروه از كودكان رفتارهاي مهاجمانه و پرخاشگرانه بويژه نسبت به گروههاي همسال خويش دارند و اكثر آنها تا سن سه سالگي صحبت نميكنند يا در سالهاي اوليه كودكي كمحرف هستند.
دختران مبتلا به بيشفعالي اغلب بيدقت هستند، به جزئيات و مسائل پيرامون خود، توجه نميكنند و در اكثر موارد در آموختن مهارتهاي حل مسئله و سازماندهي ضعيف هستند.
اتاق خواب، ميز كار، كولهپشتي دختربچه بيشفعال معمولاً به هم ريخته است و هيچ وسيلهاي در جاي خود قرار ندارد. آموزگاران اين گروه از كودكان از شيوه درس خواندن و انجام تكاليف آنها ناراضي بوده و اغلب ادعا ميكنند كه انجام چندين كار بطور همزمان از عهده دختران مبتلا به بيشفعالي خارج بوده و هيچتوجهي به درس ندارند.
دختران بيشفعال فراموشكار نيز هستند، اسباببازي يا لوازمالتحرير و كتابهايشان را گم ميكنند و تمركز آنها هنگام انجام بازيها يا فعاليتهاي علمي بسيار كم است. تنها انجام بازيهاي كامپيوتري اين گروه از كودكان را خوشحال كرده و هنگام اين نوع از بازي از تمركز كافي برخوردار هستند و از آنجايي كه در مواجهه با صفحه كامپيوتر احساس آرامش و تمركز بيشتري در مقايسه با قرار گرفتن در محيط دارند، ترجيح ميدهند، به جاي انجام تكاليف مدرسه وقتشان را صرف انجام بازيهاي كامپيوتري كنند.
از علائم مشترك ميان دختران و پسران مبتلا به بيشفعالي ميتوان به ضعف در يادگيري و مهارتهاي ارتباطي و آموزشي، نداشتن تعادل در حركت، صحبت كردن، بيقراري و رفتار غيرمنطقي اشاره كرد كه علت آن نقص در برقراري ارتباط صحيح ميان دو نيمكره مغز است.