الفبای راهاندازی کسبوکار اینترنتی
این روزها بازار کسبوکارهای اینترنتی بسیار رونق گرفته است و رفتهرفته خریداران ترس کمتری از انجام خریدهای خود به صورت آنلاین دارند. اگر شما نیز تمایل به تجارت الکترونیک دارید در این مطلب با ما همراه باشید.
برای شروع تجارت الکترونیک مراحل ثابتشدهای وجود دارد که موفقیت شما را تضمین میکند و بسیاری از افراد نیز آن را به کار بردهاند. این مراحل شامل موارد زیر است:
1.نیاز را شناسایی کنید و در پی برطرف کردن آن باشید
بسیاری از افرادی که میخواهند کسبوکاری را راهاندازی کنند این اشتباه را انجام داده و ابتدا به دنبال محصول و سپس به دنبال بازار فروش میروند. بهتر است برای آنکه موفقیت خود را تضمین کنید ابتدا بازار را پیدا کنید. به دنبال گروهی باشید که به محصولی نیاز دارند ولی آن را نمییابند. اینترنت اینگونه بازارها را قابل جستجو کرده است.
- به سراغ فروم ها بروید و ببینید افراد چه مشکلی دارند و به دنبال راه حل برای چه مشکلی میگردند.
- لغات کلیدی که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند را شناسایی کنید.
- رقبای احتمالی خود را شناسایی کرده و وبسایت آنها را چک کنید. روند فعالیت آنها را کاملاً بررسی کنید. در این صورت میتوانید نقاط ضعف آنها را شناسایی کرده و محصول مشابهی را با روند بهتری عرضه کنید.
2.جمله تبلیغاتی مؤثر انتخاب کنید
یک فرمول خاصی برای نگارش جملات تبلیغاتی مؤثر وجود دارد که باعث میشود خریدار از لحظه ورود به سایت در روند فروش قرار بگیرد تا زمانی که سفارش خود را ثبت کند. برای این کار میتوانید:
- با استفاده از عناوین متقاعدکننده در فرد ایجاد علاقه کنید.
- مشکلی را که این محصول برطرف میکند توضیح دهید.
- خود را به عنوان حلال این مشکل معرفی کنید.
- از افرادی که محصول را استفاده کردهاند جملاتی را نقل کنید.
- در مورد محصول و مزیتهای آن صحبت کنید.
- پیشنهاد دهید.
- کار خود را کاملاً تضمین کنید.
- اضطرار خرید ایجاد کنید.
- نهایی کردن خرید
در این جملات تبلیغاتی باید دقیق مشخص کنید که محصول شما چه مشکلی را برطرف میکند و اینکه محصول شما بهترین راه حل برای رفع این مشکل است.
3.وبسایت ساده و قابلاستفادهای را طراحی کرده و بسازید
بعد از اینکه بازار و محصول خود را شناسایی کردید و روند فروش نیز کاملاً مشخص شد، نوبت به طراحی یک وبسایت مناسب میرسد. به خاطر داشته باشید که شما برای جذب مخاطب خود تنها کمتر از 5 ثانیه فرصت دارید. در غیر این صورت کاربر از سایت شما خارج شده و دیگر باز نخواهد گشت. به همین دلیل بهتر است چند مورد را در ذهن نگهدارید:
- یک یا دو فونت ساده با پسزمینه سفید انتخاب کنید.
- مسیریابی در سایت را ساده در نظر بگیرید و در همه جای سایت آن را یکسان طراحی کنید.
- از تصاویر، فایلهای صوتی و ویدیوها تنها درزمانی که باعث ارتقاء انتقال پیام شما میشوند استفاده کنید.
- مجله آنلاین داشته باشید تا بتوانید از این طریق به آدرس ایمیل کاربران دست پیدا کنید و در صورت نیاز برای ایشان ایمیلهای تبلیغاتی ارسال کنید.
- روند خرید نباید پیچیده باشد و کاربر از مرحله انتخاب تا پرداخت نباید بیشتر از دو کلیک بکند.
4.وبسایت خود را به موتورهای جستجو بشناسانید
از موتورهای جستجو نهایت استفاده را ببرید. تبلیغات کلیکی یکی از بهترین راهها برای کشاندن ترافیک بهسوی وبسایت شما است. علاوه بر این اینگونه تبلیغات سبب میشود تا با کلیدواژهها و رویکردهای قیمتگذاری و فروش آشنا شوید.
5.مطالب تخصصی ارائه دهید
افراد از اینترنت برای یافتن اطلاعات استفاده میکنند. به همین دلیل بهتر است در سایت خود مطالب و اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دهید. به خاطر داشته باشید در هر خبر جالب یک لینک به سایت خود نیز داشته باشید. این کار به رنک سایت شما بسیار کمک خواهد کرد.
- مطالب تخصصی را رایگان در اختیار افراد قرار دهید. هر فیلم و فایلی که ممکن است برای افراد سودمند باشد را تولید کنید. حتی میتوانید این فایلها را از طریق شبکههای اجتماعی با کاربران خود به اشتراک بگذارید
- برای هر مطلب جالبی لینک "send to a fiend" (ارسال برای دوستان) ایجاد کنید.
- سعی کنید در فروم ها و شبکههای اجتماعی که کاربران شما معمولاً از آنها استفاده میکنند حتماً حضور داشته باشید.
به این ترتیب شما مخاطبان بیشتری پیدا میکنید و از آن مهمتر هر سایتی که از مطلب شما استفاده کند شما را لینک خواهد کرد و این چیزی است که موتورهای جستجو دوست دارند و به شما برای آن امتیاز میدهند.
6.ارتباط خود را با خریداران و کاربران از طریق ایمیل حفظ کنید
هنگامیکه کاربرانتان به اشتراک وبسایت شما در میآیند، شما میتوانید مجلههای اینترنتی خود را برای آنها بفرستید، مفهومش این است که:
- آنچه را که خواستهاند در اختیارشان میگذارید.
- رابطه طولانیمدت با ایشان برقرار کردهاید.
- صد درصد میتوانید بازخورد آنها را اندازهگیری کنید.
- بازاریابی اینترنتی بسیار ارزانتر از چاپ یا تبلیغ در تلویزیون و رادیو به شمار میآید.
7.درآمد خود را از طریق فروشهای ویژه افزایش دهید
یکی از مهمترین نکات کسبوکار اینترنتی آن است که بتوان برای کاربران ارزشهای طولانیمدت در نظر گرفت. اگر سعی کنید ارتباط خود را با خریدار حفظ کنید، معمولاً 36 درصد از خریدارانی که یکبار از شما خرید کردهاند دوباره هم از شما خرید خواهند کرد. نقطه پایان اولین خرید اینترنتی میتواند بسیار مهم باشد. میتوانید در زمان اتمام خرید، محصولات دیگری را به فرد پیشنهاد بدهید و یا محصولات جدید را به صورت ثابت برای فرد ایمیل کنید. برای این کار میتوانید:
- در پایان خرید محصولات مرتبط با خرید اولیه را به وی پیشنهاد دهید. بهطور مثال اگر فرد گوشی همراه از شما خریده است، در انتهای خرید آنلاین به او لوازم جانبی آن گوشی را پیشنهاد بدهید.
- در ایمیل نامههایتان برای خریداران وفادار کوپنهایی را در نظر بگیرید تا ایشان بتوانند از امکانت ویژه برخوردار شوند.
اینترنت بهقدری سریع درحرکت هستند که یک سال کار در محیط آنلاین برابر 5 سال کار در بازار است اما اصول تجارت تغییر نمیکنند. اگر قصد دارید که کسبوکار اینترنتی راه بیندازید، حتماً سعی کنید این نکات را اجرا کنید.