بامو i ، حالا بدون راننده
در پنجمین سال تاسیس BMW i خبرهای تازهای از این برند نوپا به گوش میرسد. قرار بود در فاز اول، فعالیتهای BMW i به ساخت خودروهای الکتریکی و خودروهای پلاگین هیبریدی معطوف شود که نهایتا به ساخت مدل الکتریکی i3 و مدل پلاگین هیبریدی i8 منجر شد. حالا نیز مدیران بامو میخواهند وارد فاز دوم فعالیتشان شوند. اینبار نوبت ساخت خودروهای بدونراننده است. باید انتظار داشته باشیم نسخه خودران i3 تا 2018 به خیابانها بیاید.
آقای Froehlich گفته که از این به بعد اولویت اصلی BMW i کار کردن روی تکنولوژیهای خودران است. درحالیکه هردو رقیب هموطن بامو، یعنی پورشه و آئودی، هماکنون مشغول ساخت خودروی الکتریکی جدیدی برای سال 2019 هستند، بامو ساخت الکتریکی جدیدش را، که قرار بود تحت برند BMW i وارد بازار شود، به تعویق انداخت و به سال 2021 موکول کرد تا در این مدت روی خودرانها تمرکز کند.
تغییر استراتژی مدیران این کمپانی شاید به فروش ناامیدکننده تنها الکتریکیشان یعنی i3 برگردد. این خودرو در 2015 تنها حدود 25000 دستگاه فروش داشت، در صورتی که به عنوان مثال رقیب آمریکایی تازهنفسش یعنی تسلا Model 3 در عرض یکی دو هفته ابتدایی آغاز پیشفروشش بیش از 370 هزار نفر برای خریدنش ثبتنام کردند. این استقبال فوقالعاده از تسلا در شرایطی است که تحویل Model 3 نه در 2016 بلکه از اواخر 2017 شروع میشود! همه اینها یعنی BMW i در معرض خطر جدی بیتوجهی مشتریان است؛ البته باواریاییها در مدل 2015 بامو i3 باتری را ارتقا دادند تا مسافت قابل پیمایش این هاچبک الکتریکی 50% بیشتر شود. این ارتقا شاید شرط لازم باشد، اما برای موفقیت i3 کافی نیست.