جنسیس G80: لوکس هیوندای، حریف جدید آلمانیها
سال پیش اگر از یک اروپایی میپرسیدید چه نظری درمورد لکسس دارد شاید باحالت بهتزده صورتش میگفت: مگر میشود به خودرو ژاپنی لوکس گفت؟!
ولی در آن زمان حق با اروپاییها بود! تویوتاهای دهه 90 میلادی محصولاتی ارزان اما با کیفیتی قابل قبول بودند، ولی به هیچوجه لوکس محسوب نمیشدند. به همین دلیل تویوتا سراغ برند دیگری رفت تا توانایی لوکس ساختنش را به بقیه اثبات کند. تویوتا بزرگ فکر میکرد، اما آیا نتیجه بزرگی هم گرفت؟ بله! سال گذشته میلادی لکسس بعد از بامو، پرفروشترین برند لوکس بازار ایالات متحده شد. پس میتوان گفت جایگاه فعلی لکسس در بازار جهانی نتیجه همان بزرگ فکر کردن تویوتا در سال 1989 است. اینها را گفتیم تا به این جمله برسیم: تاریخ درحال تکرارشدن است!
همان کاری که هوندا با آکورا، نیسان با اینفینیتی، تویوتا با لکسس و حتی پژوسیتروئن با DS کرد حالا هیوندای با جنسیس درصدد انجام دادنش است. اواسط زمستان 2015 هیوندای رسما جنسیس را از محصولاتش جدا کرد و با ایجاد برند Genesis Motor وارد بازار خودروهای لوکس شد. اما زمانی که جنسیس از هیوندای جدا شد لوکسترین محصول هیوندای این خودرو نبود، بلکه سدان مجلل ایکاس بود؛ پس چرا نام جنسیس را روی این برند نوپا گذاشتند؟
ایکاس که در برخی بازارها ازجمله کشورمان با نام سنتنیال نیز فروخته میشود با اینکه از تجمل چیزی کم نداشت، محصول پرفروشی نبود. برخلاف ایکاس، جنسیس خیلی خوب در بازارهای جهانی جای خودش را پیدا کرد و توانست در کلاس سدانهای بزرگ و نیمهلوکس یکی از سه محصول پرفروش بازار باشد. جنسیس همچنین افتخاراتی داشت که ایکاس از آنها بیبهره بود؛ افتخاراتی مثل خودرو سال آمریکای شمالی در 2009 و بهترین انجین V8 جهان در 2009. این موفقیتها بهانه خوبی دست هیوندای داد تا از محبوبیت جنسیس برای نامگذاری برند جدیدش استفاده کند.
جنسیس برای آنکه راه صدساله را یکشبه برود، گروهی از بهترینهای جهان را در شرکتش جمع کرد. اول از آقای مانفرد فیتزجرالد شروع کنیم که 12 سال در لامبورگینی مدیر بخش Brand & Design بود، اما حالا بر صندلی معاونت جنسیس موتور نشسته است. دومین نفر لوک دانکرووله است؛ دانکروولکه که برای خلق گالاردو و مورسیه لگو نامش را جهانی کرد، حدود دو دهه در زیرمجموعههای فولکس واگن به عنوان مدیر طراحی کار میکرد و سالها نیز طراح ارشد بنتلی، لامبورگینی و آئودی بود، اما از 2015 به جنسیس موتور آمد و طراح ارشد زیرمجموعه Prestige Design Division هیوندای شد و وظیفه طراحی مدلهای آتی جنسیس را برعهده گرفت.
سومین نفر آلبرت بیرمن است. بیرمن سابقه 30 ساله در بامو دارد و تا سال گذشته معاون BMW M بود، اما او هم کارش را کنار گذاشت و به جنسیس موتور رفت و هماکنون در نقش مدیر فنی جنسیس موتور مشغول فعالیت است. جنسیس با کمک همین سه نفر در سالهای آینده کارهای بزرگی انجام خواهد داد.
جنسیس تا سال 2020 میلادی برنامه تولید شش محصول در دستور کارش دارد. اولین محصول همان هیوندای جنسیس است که حالا به جنسیس G80 تغییر نام داده و در بازارها حضور دارد. دومین محصول جنسیس نسل جدید هیوندای ایکاس EQ900 است که آن هم با نام جدید هیوندای G90 فروخته میشود. G90 پرچمدار برند جنسیس است و سودای رقابت با بامو سری7، مرسدس S-class، کادیلاک CT6، آئودی A8 و لکسس LS را در سر دارد.
علاوه بر ایندو محصول، جنسیس یک سدان کوچکتر و ارزانتر (برای رقابت با سری3)، یک مدل کوپه (که نسل جدید جنسیس کوپه خواهد بود) و همچنین یک شاسیبلند و یک کراساور را تا سال 2020 میسازد. محصولات آتی جنسیس احتمالا G70 و G60 و G50 نام دارند.
نسل دوم هیوندای جنسیس، که سال 2013 معرفی شد، در مدل 2017 برای نخستینبار با نام جدید جنسیس G80 به بازار میرود. G80 با کروم رابطه نزدیکی دارد! از جلوپنجره بزرگ و سپر بگیرید تا زههای اطراف پنجره و روی رکابها همگی روکش کرومی دارند. چراغهای جلویی خودرو از نوع بایزنون ولی چراغهای عقب تماما LED است. مهشکنهای LED نیز که قبلا فقط برای 5 لیتریها عرضه میشد حالا به صورت سفارشی برای انجینهای 3.8 لیتری نیز وجود دارد.
کابین G80 آنقدرها هم خیرهکننده نیست و طراحانش تلاش کردهاند فضایی کلاسیک به سرنشیان القا کنند. در ردیف عقب فضا برای نشستن سه نفر هست، ولی کافی نیست و حتی از فرم صندلیها میتوان پیبرد که بیشتر از 2 نفر در آن راحت نیستند! جنسیس میگوید G80 با بیش از 430 لیتر یکی از بزرگترین صندوقها را درمیان همکلاسانش دارد. G80 همچنین بیشترین فضای پا برای سرنشینان جلو و بیشترین فضای سر را نسبت به همکلاسانش دارد. برخی از مهمترین ویژگیهای G80 عبارتند از:
- سیستم صوتی حرفهای 900 واتی Lexicon Discrete LoGic7 با 14 اسپیکر (17 اسپیکر سفارشی)
- سیستم چندرسانهای با حافظه SSD به ظرفیت 64 گیگابایت؛ با راهنمای صوتی و سیستم تشخیص صدا
- 9 ایربگ (دوگانه جلو، زانویی راننده، صندلی عقب، پردهای جلو و عقب، جانبی جلو و عقب)
- دیسکهای 13.6 اینچی ترمز برای انجین 3.8 لیتری و 14.2 اینچی برای انجین 5.0 لیتری
- نویگیشن DIS با مانیتور 8 اینچی (9.2 اینچی HD سفارشی)
- مانیتور 4.3 اینچی صفحه کیلومتر (7 اینچی سفارشی)
- صندلیهای 12 حالته جلو با قابلیت تنظیم نشیمنگاه و پشتی؛ گرمکن صندلیهای جلو با تهویه سفارشی
- 8 سنسور پارک در جلو وعقب ؛ ترمز پارک برقی
- AEB یا ترمز اضطراری
- SCC یا کروز کنترل هوشمند
- ESC یا کنترل پایداری
- EBD یا توزیع نیروی ترمز
- BSD یا هشداردهنده نقطه کور؛ با هشدار صوتی و لرزاننده فرمان
- LDW یا هشداردهنده انحراف از لاین بدون استفاده از راهنما
- LCA یا سیستم کمکی تغییرلاین
- RCTA یا هشداردهنده برخورد از عقب
- HBA یا نوربالای اتومات
- HUD یا نمایش اطلاعات ضروری بر شیشه جلو
- AVH یا ترمز اتومات برای زمان توقف خودرو در ترافیک
بیش از 50% شاسی G80 از فولاد تقویت شده است و خود جنسیس میگوید که استحکام پیچشی و خمشی این شاسی از بامو سری5 بیشتر است. ضمن اینکه توزیع 52 به 48 وزن در جلو وعقب، داشتن رینگهای 18 اینچی (19 اینچی سفارشی) و فرمان برقی (R-MDPS) با سیستم نسبت دنده متغیر (VGR) برای کنترل بهتر در سرعتهای مختلف، احتمالا سواری با G80 را لذتبخشتر از گذشته کردهاند.